Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:31:38
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 97487 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
  • Klaar voor vertrek
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #510 Gepost op: 27 July 2025, 14:35:20 »
Zomaar een gedachte: kun je de relais niet in serie zetten, oftewel: op de eerste serie relais een extra contact om de tweede serie om te zetten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Sofie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #511 Gepost op: 27 July 2025, 14:45:31 »
Zomaar een gedachte: kun je de relais niet in serie zetten, oftewel: op de eerste serie relais een extra contact om de tweede serie om te zetten?
Ik weet niet of ik em helemaal volg, maar naar mijn idee bestaat de kans tot het probleem dan nogsteeds.
Al heb je dan wel 3 relais die moeten falen voordat het fout gaat.

Je hebt als persoon dan toch nog geen feedback totdat het zover is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1271
  • Klaar voor vertrek
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #512 Gepost op: 27 July 2025, 15:43:38 »
Voor feedback kun je altijd een extra contact op je relais gebruiken.

Het probleem dat je wilt voorkomen is dat een van de DCC-polen tegelijk met een van de DC-polen op de baan staat, doordat de relais niet precies gelijk opkomen en afvallen.

Ik ga even uit van relais met twee omschakelcontacten, in plaats van enkele.
Eerst maar in woorden, om te zien of mijn idee klopt:
  • als relais 1A afvalt, schakelt dat de DCC uit
  • als relais 1A afvalt, schakelt dat relais 1B op
  • als relais 1B opkomt, schakelt dat de DC aan
Dit gaat goed: eerst gaat de DCC uit en daarna de DC aan.
En nu terug:
  • als relais 1A opkomt, schakelt dat de DCC aan
  • als relais 1A opkomt, schakelt dat relais 1B af
  • als relais 1B afvalt, schakelt dat de DC uit
Dit gaat fout! de DC gaat pas uit als de DCC al aan is. Daarom is een derde relais nodig, in het getekende schema de onderste twee. Dat relais, laten we het 2 noemen, wordt geschakeld door relais 1B (op of af, maakt niet uit) en verbindt de DCC of de DC met de rails.

In de eerste situatie wordt door 2 pas DC op de rails gezet, als 1A DCC heeft uitgezet en 1B DC aan.
In de tweede situatie wordt door 2 pas DCC op de rails gezet, als 1A DCC heeft aangezet én 1B DC uit.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2025, 16:28:25 door Ferdinand Bogman. Reden: Lijstje goedgezet en werking relais 2 getest »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6532
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #513 Gepost op: 29 July 2025, 16:15:10 »
Afgelopen zaterdag reden we in BMB verband met zowel de dubbelsporige BMB Modules als met de enkelsporige "Just Another Branchline" modules. De laatste zijn wat compacter van formaat dan de standaard BMB modules. De koppeling tussen de brancheline-modules gaat met een vast kopproffiel en gefixeerde rails op de modulescheiding. Ook ontbreken zijplaten, achtergrondplaat en hemel. Ze zijn met diepte van 40cm ook minder diep dan de gewone BMB bakken.

Nu is mijn project Corfe Castle zo ontworpen dat deze mee kan draaien in de BMB ModuleBaan. Maar eigenlijk is het voorbeeld, de Swanage Railway Line, een echte enkelsporige brancheline. Voor de BMB module heb ik echter het stuk nagebouwd bij Corfe Castle waar de treinen elkaar kunnen inhalen en/of omlopen. (Zie de rode rechthoek). Wel is de meest rechter wissel naar links verplaatst. En er zijn aan beide zijden extra spoortjes toegevoegd. Aan de linkerzijde conform het grote voorbeeld (anno nu).



Met Werner (kartrekker van het "Just Another Branchline" project, heb ik besproken op welke wijze Corfe Castle mee kan draaien in de besproken enkelsporige brancheline. Het vaste kopprofiel is zoals gezegd 40cm diep. De overgangen liggen precies op de helft van het kopprofiel. De meest eenvoudige oplossing is om daar waar ik normaal een Blackbox van 30cm breed gebruik, aan beide zijden een koppelmodule maak van 40cm diep en 60cm breed. Het meest onderste spoor aan beide zijden kan dan zonder al te veel problemen gekoppeld worden aan een JAB module.



Aan die zijde dus met een "harde" overgang, en aan de andere zijde m.b.v. een  schuiflas. Natuurlijk vraagt het vervoeren van deze twee extra modules meer ruimte in de auto, maar daar staat tegenover dat ik heel wat andere spullen niet mee hoef te nemen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 19:57:28 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6532
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #514 Gepost op: 30 July 2025, 12:25:51 »
Een kleine wijziging...



Werner wees me erop dat bij de JAB modules de lengte van de inhaalsporen minimaal 120cm moet zijn. Dat is op mijn BMB bak helaas niet het geval. het bovenste paseerspoor is 107cm lang, het onderste 117cm. De oplossing zou zijn om beide rechter overloopwissels te verplaatsen naar de nieuwe koppelmodule. Maar ik mis dan de overloopmogelijkheid bij gebruik in de BMB ModuleBaan. Met het toevoegen van een Y-wissel op de koppelmodule kunnen de perrons ook verlengd worden.

Dat is eigenlijk ook wel wenselijk, zoals op onderstaande foto te zien is: De ruimte tussen station en zijwand van de BMB bak is natuurlijk wel heel krap. Het was daar woekeren met de ruimte. Bij gebruik als YAB module ontstaat er veel meer plek voor het stationsgebouw, door het naar rechts te verplaatsen.



Omdat de ruimte tussen het stationsgebouw en de goederenloods aanzienlijk groter wordt, kan de voetgangersbrug op de plaats gebruikt worden zoals in het grote voorbeeld, dus links van het stationsgebouw. wel betekent dat het maken van nieuwe puzzelplaten voor het plaatsen van de scenery. Overigens zal dat ook moeten gebeuren aan de linkerzijde. Maar dat is weer wel een voordeel van het flexibele puzzelconcept á la wijlen Iain Rice.

Gr, Hans

Sofie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #515 Gepost op: 02 August 2025, 19:52:29 »
Na wat onderzoek werk heb ik nu een aantal componenten uitgezocht waarmee ik denk dat de gewenste schakeling van Hans behaalt kan worden.

Dit zijn de IRLZ44N mosfets met voor elk paar een bijbehorend IR2184 mosfet driver,
zie hierbij ook direct een schema hoe het aangesloten moet worden.





Ik heb gebruik gemaakt van twee n-type mosfets per draad aangezien zowel bij de DC toevoer van de transformator als de DCC aanvoer van de YaMoRC stroom in beide richtingen kan lopen en een mosfet dankzij de interne body diode maar in een richting de stroom weet te blokkeren.

Mocht iemand nog vragen/opmerkingen hebben over de manier waarop alles zit aangesloten laat het dan zeker weten!
Ik heb deze exacte constructie namelijk nog niet kunnen testen aangezien ik deze mosfets niet in huis heb.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6532
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #516 Gepost op: 06 August 2025, 13:02:05 »
Ik heb ten lange leste besloten de aansturing van mijn bak drastisch te gaan veranderen. Ik ga e.e.a. voorzien van de spulletjes van Arcomora van Nico Teering. Net als mijn thuisbaan maak ik universele schakelboarden met de DCCnext als centrale decoder. Voor ieder moduledeel één board.



Het board hierboven kan 6 wissels met schakelbare puntstukken (W1 - W6), 6 servo's (Sv1 - Sv6), 2 seinen (S1, S2) en Led lichten schakelen (L1). Ook kan het drie secties stroomloos schakelen (A1 - A3). De boarden worden thuis aangesloten op de 6 aderige ringleiding (DCC/DC rijspanning, DCC stuurspanning en 12v DC). Bij gebruik als module in de BMB ModuleBaan of JAB Brancheline baan, wordt de DCC rijspanning (DCC-R) verbonden met de groepscentrale. Accessoires (DCC-S en 12v DC) blijven dan echter verbonden met mijn eigen YaMoRC YD7001 centrale en 12v voeding).

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7181
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #517 Gepost op: 07 August 2025, 08:22:44 »
Dat is een hele ingreep. (y) (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #518 Gepost op: 12 August 2025, 20:01:14 »
Hans, wat zit er op het bordje tussen de mardec en de aansluitingen w1 tm w6?
Eddy

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6532
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #519 Gepost op: 12 August 2025, 22:26:34 »
@Eddy,

Linksboven 3 relais; rechtsonder een los relais en een blok met 8 relais. Alle relais worden gevoed met een externe 5v voeding. Toch moest ik de schakeling veranderen. Het combineren van een puls voor twee servo’s bleek niet te gaan. Helaas kwam ik daardoor poorten tekort. Daarom heb ik drie relais  voor het aan/uitzetten van baanvakken aangesloten op een tweede DCCnext. De 5v voeding daarvan bleek echter in confict te komen met de 5v voeding op dit board. Daardoor schakelden de relais op het board niet zoals verwacht. De 5v voor de drie betrokken relais komt nu van een aparte bron. Helaas ook wat consequenties voor de lay-out op het board. Het is bijna gereed, en werkt naar behoren.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7181
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #520 Gepost op: 13 August 2025, 09:26:58 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6532
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #521 Gepost op: 13 August 2025, 13:13:28 »
De schakeling is gereed. Dit is het geworden...



De 5 ingangen rechtsonder zijn verbonden met een tweede DCCnext. De nummers 201 e.v. en 101 e.v. duiden de gebruikte DCC adressen aan. Met deze schakeling worden de wissels W1, W2, W5, W6, W7 en W8 bediend. Deze liggen op het linker moduledeel. De W4, W5 en W9 worden bediend vanuit de tweede DCCnext.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6532
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #522 Gepost op: 22 August 2025, 23:38:37 »
Eerder liet ik foto’s zien van negen geschikte locs voor de LSWR- en/of Swanage Railway periode op Corfe Castle. Niet altijd het juiste nummer of juiste kleurtje, maar voor mij “passend genoeg”.



Op dit plaatje zie je vooraan een Beatty Well, een O2 Class trek/duw locomotief, en achteraan een Class 33 Dieselloc.



Op het volgende plaatje zie je vooraan een T9 Class en een Class 700 goederenlocomotief. Achteraan staat een Rebuilt Battle of Britain en een unrebuilt versie.



Op het laatste plaatje staat vooraan een Class 08 en achteraan een S15 class stoomloc.



De grap is dat de Swanage Railways regelmatig stoom- en diesellocs op bezoek krijgt van andere heritage spoorlijnen in de UK. Gevolg is dat het aantal bruikbare locs op mijn baantje alleen maar toeneemt. Zo kan ik mijn Schools Class en Standard 4Mt stomers toevoegen aan mijn lijstje.





Gr, Hans