Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:29:29
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 93176 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #510 Gepost op: 27 July 2025, 14:35:20 »
Zomaar een gedachte: kun je de relais niet in serie zetten, oftewel: op de eerste serie relais een extra contact om de tweede serie om te zetten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Sofie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #511 Gepost op: 27 July 2025, 14:45:31 »
Zomaar een gedachte: kun je de relais niet in serie zetten, oftewel: op de eerste serie relais een extra contact om de tweede serie om te zetten?
Ik weet niet of ik em helemaal volg, maar naar mijn idee bestaat de kans tot het probleem dan nogsteeds.
Al heb je dan wel 3 relais die moeten falen voordat het fout gaat.

Je hebt als persoon dan toch nog geen feedback totdat het zover is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #512 Gepost op: 27 July 2025, 15:43:38 »
Voor feedback kun je altijd een extra contact op je relais gebruiken.

Het probleem dat je wilt voorkomen is dat een van de DCC-polen tegelijk met een van de DC-polen op de baan staat, doordat de relais niet precies gelijk opkomen en afvallen.

Ik ga even uit van relais met twee omschakelcontacten, in plaats van enkele.
Eerst maar in woorden, om te zien of mijn idee klopt:
  • als relais 1A afvalt, schakelt dat de DCC uit
  • als relais 1A afvalt, schakelt dat relais 1B op
  • als relais 1B opkomt, schakelt dat de DC aan
Dit gaat goed: eerst gaat de DCC uit en daarna de DC aan.
En nu terug:
  • als relais 1A opkomt, schakelt dat de DCC aan
  • als relais 1A opkomt, schakelt dat relais 1B af
  • als relais 1B afvalt, schakelt dat de DC uit
Dit gaat fout! de DC gaat pas uit als de DCC al aan is. Daarom is een derde relais nodig, in het getekende schema de onderste twee. Dat relais, laten we het 2 noemen, wordt geschakeld door relais 1B (op of af, maakt niet uit) en verbindt de DCC of de DC met de rails.

In de eerste situatie wordt door 2 pas DC op de rails gezet, als 1A DCC heeft uitgezet en 1B DC aan.
In de tweede situatie wordt door 2 pas DCC op de rails gezet, als 1A DCC heeft aangezet én 1B DC uit.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2025, 16:28:25 door Ferdinand Bogman. Reden: Lijstje goedgezet en werking relais 2 getest »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6514
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #513 Gepost op: 29 July 2025, 16:15:10 »
Afgelopen zaterdag reden we in BMB verband met zowel de dubbelsporige BMB Modules als met de enkelsporige "Just Another Branchline" modules. De laatste zijn wat compacter van formaat dan de standaard BMB modules. De koppeling tussen de brancheline-modules gaat met een vast kopproffiel en gefixeerde rails op de modulescheiding. Ook ontbreken zijplaten, achtergrondplaat en hemel. Ze zijn met diepte van 40cm ook minder diep dan de gewone BMB bakken.

Nu is mijn project Corfe Castle zo ontworpen dat deze mee kan draaien in de BMB ModuleBaan. Maar eigenlijk is het voorbeeld, de Swanage Railway Line, een echte enkelsporige brancheline. Voor de BMB module heb ik echter het stuk nagebouwd bij Corfe Castle waar de treinen elkaar kunnen inhalen en/of omlopen. (Zie de rode rechthoek). Wel is de meest rechter wissel naar links verplaatst. En er zijn aan beide zijden extra spoortjes toegevoegd. Aan de linkerzijde conform het grote voorbeeld (anno nu).



Met Werner (kartrekker van het "Just Another Branchline" project, heb ik besproken op welke wijze Corfe Castle mee kan draaien in de besproken enkelsporige brancheline. Het vaste kopprofiel is zoals gezegd 40cm diep. De overgangen liggen precies op de helft van het kopprofiel. De meest eenvoudige oplossing is om daar waar ik normaal een Blackbox van 30cm breed gebruik, aan beide zijden een koppelmodule maak van 40cm diep en 60cm breed. Het meest onderste spoor aan beide zijden kan dan zonder al te veel problemen gekoppeld worden aan een JAB module.



Aan die zijde dus met een "harde" overgang, en aan de andere zijde m.b.v. een  schuiflas. Natuurlijk vraagt het vervoeren van deze twee extra modules meer ruimte in de auto, maar daar staat tegenover dat ik heel wat andere spullen niet mee hoef te nemen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 19:57:28 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6514
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #514 Gepost op: 30 July 2025, 12:25:51 »
Een kleine wijziging...



Werner wees me erop dat bij de JAB modules de lengte van de inhaalsporen minimaal 120cm moet zijn. Dat is op mijn BMB bak helaas niet het geval. het bovenste paseerspoor is 107cm lang, het onderste 117cm. De oplossing zou zijn om beide rechter overloopwissels te verplaatsen naar de nieuwe koppelmodule. Maar ik mis dan de overloopmogelijkheid bij gebruik in de BMB ModuleBaan. Met het toevoegen van een Y-wissel op de koppelmodule kunnen de perrons ook verlengd worden.

Dat is eigenlijk ook wel wenselijk, zoals op onderstaande foto te zien is: De ruimte tussen station en zijwand van de BMB bak is natuurlijk wel heel krap. Het was daar woekeren met de ruimte. Bij gebruik als YAB module ontstaat er veel meer plek voor het stationsgebouw, door het naar rechts te verplaatsen.



Omdat de ruimte tussen het stationsgebouw en de goederenloods aanzienlijk groter wordt, kan de voetgangersbrug op de plaats gebruikt worden zoals in het grote voorbeeld, dus links van het stationsgebouw. wel betekent dat het maken van nieuwe puzzelplaten voor het plaatsen van de scenery. Overigens zal dat ook moeten gebeuren aan de linkerzijde. Maar dat is weer wel een voordeel van het flexibele puzzelconcept á la wijlen Iain Rice.

Gr, Hans

Sofie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #515 Gepost op: 02 August 2025, 19:52:29 »
Na wat onderzoek werk heb ik nu een aantal componenten uitgezocht waarmee ik denk dat de gewenste schakeling van Hans behaalt kan worden.

Dit zijn de IRLZ44N mosfets met voor elk paar een bijbehorend IR2184 mosfet driver,
zie hierbij ook direct een schema hoe het aangesloten moet worden.





Ik heb gebruik gemaakt van twee n-type mosfets per draad aangezien zowel bij de DC toevoer van de transformator als de DCC aanvoer van de YaMoRC stroom in beide richtingen kan lopen en een mosfet dankzij de interne body diode maar in een richting de stroom weet te blokkeren.

Mocht iemand nog vragen/opmerkingen hebben over de manier waarop alles zit aangesloten laat het dan zeker weten!
Ik heb deze exacte constructie namelijk nog niet kunnen testen aangezien ik deze mosfets niet in huis heb.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6514
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #516 Gepost op: Vandaag om 13:02:05 »
Ik heb ten lange leste besloten de aansturing van mijn bak drastisch te gaan veranderen. Ik ga e.e.a. voorzien van de spulletjes van Arcomora van Nico Teering. Net als mijn thuisbaan maak ik universele schakelboarden met de DCCnext als centrale decoder. Voor ieder moduledeel één board.



Het board hierboven kan 6 wissels met schakelbare puntstukken (W1 - W6), 6 servo's (Sv1 - Sv6), 2 seinen (S1, S2) en Led lichten schakelen (L1). Ook kan het drie secties stroomloos schakelen (A1 - A3). De boarden worden thuis aangesloten op de 6 aderige ringleiding (DCC/DC rijspanning, DCC stuurspanning en 12v DC). Bij gebruik als module in de BMB ModuleBaan of JAB Brancheline baan, wordt de DCC rijspanning (DCC-R) verbonden met de groepscentrale. Accessoires (DCC-S en 12v DC) blijven dan echter verbonden met mijn eigen YaMoRC YD7001 centrale en 12v voeding).

Gr, Hans