Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:36:54
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 13:22:48
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
19 Toen door Dpc Fo
Vandaag om 13:14:47
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door MathynK
Vandaag om 13:06:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit door spoorzeven
Vandaag om 12:11:32
Layne, Somewhere South. door Wim Vink
Vandaag om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 126156 keer)

Sofie

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #540 Gepost op: 19 October 2025, 17:12:51 »
Ziet er netjes uit hans!

Het enige dat nog ontbreekt, is de digitale keuze schakelaar voor DC/DCC.

Ook dat zal binnenkort als het goed is opgelost zijn, zowel de hardware als de software voor deze schakeling af, het is alleen nog een kwestie van installeren wanneer Hans de schakeling heeft.
Dat zal over een klein maandje zijn bij Spoorgroep Zuid.

Groetjes Sofie

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4312
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #541 Gepost op: 20 October 2025, 08:46:32 »
Het heeft even wat tijd gekost. Alle draadjes zitten vast onder mijn BMB Modulebak. En alles werkt zoals bedoeld. Het enige dat nog ontbreekt, is de digitale keuze schakelaar voor DC/DCC.





De besturing gaat via de YaMoRC YD7001 en een Fleischmann trafo. De wissels en rijwegen worden ingesteld via mijn iPad; de locs via de Roco muis. Beide mbv de Z21 App.

Gr, Hans

Hahahahahaha

En ik denk dan aan de wervende teksten die werden gebruikt bij de introductie van digitaal: Meer mogelijkheden, slechts 2 draadjes.......
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #542 Gepost op: 20 October 2025, 14:29:02 »
Martijn,

Het kan ook met WiFi (bijvoorbeeld met PicoW)  i.p.v. zoveel "lange" draadjes ....

En als je DCC-signalen aftakt van de rails kunnen het ook korte draadjes naar de DCC-decoders voor wissels, seinen e.d. zijn ....

Maar verstandiger lijkt het (zoals Hans heeft gedaan) aparte DCC-circuits te hebben om verstoringen te isoleren en dan worden het wat meer draden.

En de voordelen van digitaal rijden/sturen zit vooral in de enorme reeks mogelijkheden om de objecten parallel op de modelbaan te besturen ....

Maar dat wist je natuurlijk allemaal wel. ;D ;D

Eric


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #543 Gepost op: 20 October 2025, 14:59:48 »
De reden van de hoeveelheid draden komt door de gekozen decoders en motoren. Een 2e dcc bus heeft er niet zoveel mee te maken. Als je hier bijvoorbeeld die dure wisselmotoren zou toepassen met geintegreerde DCC decoder en geintegreerde punstuk polarisiatie, zouden er maar 2 draden gaan naar elke wissel toe. Alleen je hele bak zou dus 5x duurder zijn.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #544 Gepost op: 20 October 2025, 17:47:05 »
Weer wat geleerd.  ;D

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #545 Gepost op: 20 October 2025, 19:22:16 »
@Eric,

Wat Bas zegt, klopt wel degelijk. De componenten die ik heb gebruikt zijn allemaal low budget. De DCCnext decoders met het Mardec protocol kosten inderdaad niet veel. Het tweetal heeft samen een capaciteit van 32 poorten. Daarvan heb ik er dertig gebruikt. De wissels worden aangedreven door een negental eenvoudige servo’s, en verder heb ik twee relaisblokken en een paar losse relais gebruikt. Verder twee buckconverters, diverse stekkers en een paar spanning verdelers. En tenslotte heel veel kroonstenen, draad en draadeinden hulzen. De kleine klemmetjes heb ik zelf geprint.

Het belangrijkste argument om het zo te doen, was niet de kostenbesparing. Op deze manier begreep ik namelijk precies wat ik aan het doen was. En daar heb ik heel veel van geleerd.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #546 Gepost op: 21 October 2025, 08:35:29 »
Als je hier bijvoorbeeld die dure wisselmotoren zou toepassen met geintegreerde DCC decoder en geintegreerde punstuk polarisiatie, zouden er maar 2 draden gaan naar elke wissel toe. Alleen je hele bak zou dus 5x duurder zijn.

@Bas,



Dat klopt niet helemaal. Een MTB motor kost € 18,- en een servo € 3,25 per stuk. Dus inderdaad 5 tot 6 keer duurder. Maar de reductie van het aantal draden is toch beperkter; hooguit wat korter. Er zijn nog steeds zes draden per wissel nodig.

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #547 Gepost op: 21 October 2025, 09:13:03 »
Die je laat zien, heeft helemaal geen geintegreerde decoder. Je moet kijken naar Dp4 of Dp10

Ik heb dit plaatje uit de handleiding gepakt en aangepast, er moeten idd 5 draden in, maar die DCC draden kan je doorlussen bij de motor zelf. Dus dat telt als 3, 2 DCC draden en 1 frog draad. Hierbij komt dat de motor onder de wissel zit. De Frog draad hoeft dus niet naar een relais toe op de andere kant van de module. En de DCC draden kan je in principe direct aftappen van de wissel. Dus de drie draden die je nodig heb, zijn ook niet langer dan 5cm. Ik zou dit bijna draadloos noemen.


https://www.modelrailroadcontrolsystems.com/content/DP%20Quick%20Start%20Guide.pdf



Maar als je de wissel aanstuurt met met een andere DCC centrale, dan wordt het iets anders. Er gaan 2 draden in en 3 uit. Maar die 3 die er uit gaan, die kan je dus direct op de wissel aansluiten en zullen dus niet een kabelgoot in moeten oid.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9093
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #548 Gepost op: 21 October 2025, 09:28:21 »


Het belangrijkste argument om het zo te doen, was niet de kostenbesparing. Op deze manier begreep ik namelijk precies wat ik aan het doen was. En daar heb ik heel veel van geleerd.

Gr, Hans
En dat precies weten wat je aan het doen bent is het belangrijkst. Daarom rij ik digitaal en stuur ik de wissels analoog via tortoises. Of zelfs helemaal met de hand.
Maak ik het ingewikkelder (sic), dan verlies ik het inzicht en worden storingen nachtmerries.

Groet
Huibert
'

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #549 Gepost op: 21 October 2025, 09:42:43 »
De tablet helpt ook enorm bij het reduceren van bedrading. Al die schakelaars die je niet gebruikt  ::)

Ik moet maar eens verder met mijn wissel motor af te maken  :angel: Dan hebben we een dp4 achting ding die maar ~€5 kost
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #550 Gepost op: 01 November 2025, 17:39:31 »
Na al het werk aan de onderzijde ga ik maar weer eens aan de slag met de bovenzijde. Vandaag heb ik bloemen geoogst. Die gaan nu te drogen hangen in de garage. En mijn voorraad droge bloemen worden gebruikt om het aantal bomen flink uit te breiden.



Hier ligt de oogst van dit jaar; links een groot aantal bloemen van de Sedum “Carl”, en rechts van de Spirea Japonica. Daar ga ik weer mooie bomen van maken. Zie het resultaat op de volgende foto’s.


Boom van de bloem van de Sedum “Carl”.


Bomen van de bloemen van de Spirea Japonica.

Gr, Hans


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #551 Gepost op: 02 November 2025, 14:15:02 »
Zoals ik al zei, ik ben met de bovenzijde aan de slag. Wel meteen pech… Mijn grass applicator doet het niet. Dus geen verse lading gras op de bak. Gelukkig krijg ik hulp van een BMB maatje. Wel lekker raggen over de bak.



Hier zie je het gemengd bedrijf in actie. Boven mijn Lima NS 1300 in H0 op DC spanning, onder de Hattons Southern Railway P Class in OO op DCC spanning. Er zijn 6 secties die stroomloos gezet kunnen worden. Bij thuisgebruik om 4 DC locs te parkeren. Bij gebruik in de BMB ModuleBaan kunnen de toevoer baanvakken stroomloos gezet worden. Er kan dan veilig van de mainline naar de Fiddle Yard v.v. gereden worden. De seinen zijn gekoppeld aan de stroomloze secties.

Gr, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9093
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #552 Gepost op: 02 November 2025, 15:05:29 »
De 1300 is dan toch wel erg klein, zo vergeleken met z'n omgeving.
Mooie sporenligging, Hans!

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #553 Gepost op: 02 November 2025, 15:18:59 »
@Huup,

Zoals het grote voorbeeld…





Zoals uit het grote voorbeeld blijkt, ligt Corfe Castle aan een enkelspoor branch-line. Zo wordt hij thuis ook gebruikt. De constructie is zo opgezet dat de module een onderdeel kan zijn van de dubbelsporige BMB ModuleBaan, als van de enkelsporige “Just Another Branch-line” baan. Voor het gebruik op de laatste baan, zijn aan weerskanten koppelstukken nodig.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6634
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #554 Gepost op: 04 November 2025, 15:40:56 »
Bij het opkalefateren van de bovenzijde hoort ook het repareren van de opgelopen schade. Hoe voorzichtig je ook bent, bij het transport, op- en afbouwen van je module op een rijdag of beurs kan er wat kapot gaan. Zeker de meest filigrane onderdelen op mijn bak. De “gietijzeren” staanders van de perronoverkapping waren jammergenoeg in Rijswijk wel erg snel stuk. Deze keer ben ik beter voorbereid. Ik heb de nodige reserve onderdelen gekregen van Jan Wiegerinck. Bovendien worden ze pas vlak voor het evenement geplaatst.



De eerste nieuwe hebben hun eerste verflaagje.



Gr, Hans