Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 91829 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
  • Klaar voor vertrek
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #510 Gepost op: 27 July 2025, 14:35:20 »
Zomaar een gedachte: kun je de relais niet in serie zetten, oftewel: op de eerste serie relais een extra contact om de tweede serie om te zetten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Sofie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #511 Gepost op: 27 July 2025, 14:45:31 »
Zomaar een gedachte: kun je de relais niet in serie zetten, oftewel: op de eerste serie relais een extra contact om de tweede serie om te zetten?
Ik weet niet of ik em helemaal volg, maar naar mijn idee bestaat de kans tot het probleem dan nogsteeds.
Al heb je dan wel 3 relais die moeten falen voordat het fout gaat.

Je hebt als persoon dan toch nog geen feedback totdat het zover is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1243
  • Klaar voor vertrek
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #512 Gepost op: 27 July 2025, 15:43:38 »
Voor feedback kun je altijd een extra contact op je relais gebruiken.

Het probleem dat je wilt voorkomen is dat een van de DCC-polen tegelijk met een van de DC-polen op de baan staat, doordat de relais niet precies gelijk opkomen en afvallen.

Ik ga even uit van relais met twee omschakelcontacten, in plaats van enkele.
Eerst maar in woorden, om te zien of mijn idee klopt:
  • als relais 1A afvalt, schakelt dat de DCC uit
  • als relais 1A afvalt, schakelt dat relais 1B op
  • als relais 1B opkomt, schakelt dat de DC aan
Dit gaat goed: eerst gaat de DCC uit en daarna de DC aan.
En nu terug:
  • als relais 1A opkomt, schakelt dat de DCC aan
  • als relais 1A opkomt, schakelt dat relais 1B af
  • als relais 1B afvalt, schakelt dat de DC uit
Dit gaat fout! de DC gaat pas uit als de DCC al aan is. Daarom is een derde relais nodig, in het getekende schema de onderste twee. Dat relais, laten we het 2 noemen, wordt geschakeld door relais 1B (op of af, maakt niet uit) en verbindt de DCC of de DC met de rails.

In de eerste situatie wordt door 2 pas DC op de rails gezet, als 1A DCC heeft uitgezet en 1B DC aan.
In de tweede situatie wordt door 2 pas DCC op de rails gezet, als 1A DCC heeft aangezet én 1B DC uit.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2025, 16:28:25 door Ferdinand Bogman. Reden: Lijstje goedgezet en werking relais 2 getest »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6508
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #513 Gepost op: 29 July 2025, 16:15:10 »
Afgelopen zaterdag reden we in BMB verband met zowel de dubbelsporige BMB Modules als met de enkelsporige "Just Another Branchline" modules. De laatste zijn wat compacter van formaat dan de standaard BMB modules. De koppeling tussen de brancheline-modules gaat met een vast kopproffiel en gefixeerde rails op de modulescheiding. Ook ontbreken zijplaten, achtergrondplaat en hemel. Ze zijn met diepte van 40cm ook minder diep dan de gewone BMB bakken.

Nu is mijn project Corfe Castle zo ontworpen dat deze mee kan draaien in de BMB ModuleBaan. Maar eigenlijk is het voorbeeld, de Swanage Railway Line, een echte enkelsporige brancheline. Voor de BMB module heb ik echter het stuk nagebouwd bij Corfe Castle waar de treinen elkaar kunnen inhalen en/of omlopen. (Zie de rode rechthoek). Wel is de meest rechter wissel naar links verplaatst. En er zijn aan beide zijden extra spoortjes toegevoegd. Aan de linkerzijde conform het grote voorbeeld (anno nu).



Met Werner (kartrekker van het "Just Another Branchline" project, heb ik besproken op welke wijze Corfe Castle mee kan draaien in de besproken enkelsporige brancheline. Het vaste kopprofiel is zoals gezegd 40cm diep. De overgangen liggen precies op de helft van het kopprofiel. De meest eenvoudige oplossing is om daar waar ik normaal een Blackbox van 30cm breed gebruik, aan beide zijden een koppelmodule maak van 40cm diep en 60cm breed. Het meest onderste spoor aan beide zijden kan dan zonder al te veel problemen gekoppeld worden aan een JAB module.



Aan die zijde dus met een "harde" overgang, en aan de andere zijde m.b.v. een  schuiflas. Natuurlijk vraagt het vervoeren van deze twee extra modules meer ruimte in de auto, maar daar staat tegenover dat ik heel wat andere spullen niet mee hoef te nemen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 29 July 2025, 19:57:28 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6508
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #514 Gepost op: 30 July 2025, 12:25:51 »
Een kleine wijziging...



Werner wees me erop dat bij de JAB modules de lengte van de inhaalsporen minimaal 120cm moet zijn. Dat is op mijn BMB bak helaas niet het geval. het bovenste paseerspoor is 107cm lang, het onderste 117cm. De oplossing zou zijn om beide rechter overloopwissels te verplaatsen naar de nieuwe koppelmodule. Maar ik mis dan de overloopmogelijkheid bij gebruik in de BMB ModuleBaan. Met het toevoegen van een Y-wissel op de koppelmodule kunnen de perrons ook verlengd worden.

Dat is eigenlijk ook wel wenselijk, zoals op onderstaande foto te zien is: De ruimte tussen station en zijwand van de BMB bak is natuurlijk wel heel krap. Het was daar woekeren met de ruimte. Bij gebruik als YAB module ontstaat er veel meer plek voor het stationsgebouw, door het naar rechts te verplaatsen.



Omdat de ruimte tussen het stationsgebouw en de goederenloods aanzienlijk groter wordt, kan de voetgangersbrug op de plaats gebruikt worden zoals in het grote voorbeeld, dus links van het stationsgebouw. wel betekent dat het maken van nieuwe puzzelplaten voor het plaatsen van de scenery. Overigens zal dat ook moeten gebeuren aan de linkerzijde. Maar dat is weer wel een voordeel van het flexibele puzzelconcept á la wijlen Iain Rice.

Gr, Hans