Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Jeronimos
Vandaag om 07:11:39
Harzwald Hafen Bahn door g-j
Vandaag om 06:54:03
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door bmwpiet
Vandaag om 06:31:02
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 05:31:15
Dg spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:38:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Maarten65
26 juli 2021, 23:13:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juli 2021, 23:10:52
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Biesje
26 juli 2021, 23:01:14
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Marcel112
26 juli 2021, 22:59:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
26 juli 2021, 22:58:47
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
26 juli 2021, 22:14:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
26 juli 2021, 22:03:10
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Peter Kleton
26 juli 2021, 21:29:45
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
26 juli 2021, 21:19:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 juli 2021, 20:48:47
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door NS 1100
26 juli 2021, 20:15:04
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Weerd
26 juli 2021, 20:12:01
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
26 juli 2021, 19:24:07
Raadplaatje door Benelux795
26 juli 2021, 18:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
26 juli 2021, 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 juli 2021, 17:25:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 juli 2021, 17:14:07
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
26 juli 2021, 16:02:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
26 juli 2021, 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
26 juli 2021, 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
26 juli 2021, 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
26 juli 2021, 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
26 juli 2021, 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
26 juli 2021, 10:12:35
  

Auteur Topic: West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen  (gelezen 5445 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
Herinner me nog een artikel over de opleiding van Duitse machinisten die op de Baureihe 232 in NL gingen rijden. Voertaal: Nederlands
De Nederlandse collega die in Duitsland met deze loks gingen rijden hadden het gemiddeld iets makkelijker.

Groeten, Arjan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Rijden Poolse mcn echt door naar Rotterdam?

Mvg, Johan

Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
Groeten, Arjan

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Nee

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...

En op die plek roestten de locs dus ook weg!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3427
Bij de ketelwagen die in dit filmpje te zien is, gaan alle langskrachten die op de automatische koppelingen komen, via de ketel. In Europa hebben ketelwagens een onderstel. Langskrachten die via het stoot- en trekwerk op de wagen komen te staan, worden doorgeleid via het onderstel en niet via de ketel. Hierdoor zouden onze ketelwagens veiliger zijn dan Amerikaanse.
Toevallig stond ik vanmiddag naar een ketel trein te kijken met daarin wagens van Wascosa, maar daar was toch echt de ketel zelfdragend en waren de bufferbalken op geen andere manier met elkaar nog verbonden.

Dus zelfdragende ketelwagens komen ook hier wel degelijk voor.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed.
Ik meen ooit eens begrepen te hebben dat het genoemde ongeluk in Spanje aanleiding was voor het aanscherpen van regels. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Treinen zijn wel aanzienlijk groter dan vrachtwagens. Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi.

Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: https://www.transport-online.nl/site/126652/duitse-politie-haalt-rijdende-tijdbom-uit-het-verkeer-tijdens-transportcontrole-fotos/?fbclid=IwAR0Rmze4-d3VfUxych86QMMJkwhp6A7qHDjzQ5-mGM4ux9UlUtDoou7lXug

66 gecontroleerd
33 daarvan gebreken
13 dusdanig dat er niet verder gereden mocht worden (afgerond 20%)

Het feit dat er überhaupt wordt gecontroleerd is positief. Het zal niet meer dan 0,nogwat procent van het aantal zijn wat dagelijks door Duitsland toert, men controleert in ieder geval.
Dat dit het nieuws heeft gehaald is denk ik al bijzonder en zal vermoed ik alleen komen door die oplegger met heftrucks.

Was met de helft van 66 goederentreinen iets mis zou dat in ons land al genoeg reden zijn voor kamervragen, en als er 13 treinen dusdanige gebreken vertoonden het innemen van rij-vergunning (a la HSL) en een trein vergelijkbaar met die opleggers zou in ons land vermoedelijk het einde van het spoorgoederenvervoer betekenen voor minstens een jaar, zo niet langer.

Speculaas? Tuurlijk. Maar dat er bij goederentreinen anders gereageerd wordt dan bij vrachtwagens is een feit.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:38:46 door Arjan6511 »
Groeten, Arjan

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet.
Ik weet wel dat ik bij een Nederlandse chemie vervoerder werkzaam ben die binnen nl oa het grootste deel van alle brandstof die in Nederland getankt word vervoerd, maar daarnaast ook allerhande gevaarlijke stoffen en gassen wereldwijd vervoerd.
De wetgeving voor transport (weg/spoor/water) van gevaarlijke stoffen is zeer uitgebreid, en vastgelegd voor vele landen, waar elk land zijn eigen toevoeging en uitbreiding op kan maken, maar de basis is steed het zelfde.
Als iedereen zich hieraan houd dan durf ik te zeggen dat het vervoeren van alle chemicalien en gevaarlijke stoffen veilig is en kan.
Let wel, als iedereen zich aan de regels houd.
 Er zijn inderdaad partijen, en niet alleen uit het Oostblok, die de regels wat minder in acht houden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die met 200 km/u over de snelweg rijden zoals helaas ook voorkomt. Vaak gaat dit goed, maar als het dan fout gaat...
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:41:41 door Pascal77 »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
"Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet."

Geeft niet, dan vertel ik het je: Ik citeer een forumgenoot die iets bijdroeg over regels en het wegvervoer.

Juist in draadjes als deze wordt vaak de vergelijking gemaakt tussen diverse modaliteiten en de beeldvorming die railgoederenvervoer heeft in media/burgerij.
En dat soort bijdragen moeten ook kunnen, want past in het thema.

Groeten, Arjan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9765
Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: 
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.
Aantallen blijven uiteraard hoog, maar ik ben benieuwd wat er uit een vergelijkbare steekproef op het spoor zou komen. Zijn alle (particuliere) wagons 100% op orde?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3111
Denk dat de staat van wagons beter is dan bij vrachtwagens, aangezien er bij elk vertrek een controle door een wagenmeester plaatsvind, niet dat dit alles er uit filtert, maar je mag er van uit gaan dat de algemene staat beter is dan het gemiddelde vrachtwagenpark

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.

Kan, veel gebreken (zoals 3 gescheurde remschijven) zijn echter wat lastig te zien bij een rijdende vrachtwagen.
Groeten, Arjan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9765
Nope, maar de ervaring leert dat de algehele uitstraling van iets een goede indicatie geeft op de aanwezigheid van gebreken. Met andere woorden; ik denk niet dat dit bij een verder blinkend  gepoetste en nette vrachtwagen is aangetroffen.
Ik heb dan wel geen ervaring met inspectie van vrachtauto's of treinen maar wel met vastgoed. Ok daar zie je bij de eerste snelle blik al wat je kunt verwachten. Ziet het er allemaal wat rommelig en onverzorgd uit dat kun je er zeker van zijn dat zaken niet op orde zijn.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
Gezien de uiterlijke staat van de gemiddelde goederenwagen zou dat dus kunnen verklaren waarom de argeloze burger "bang" is voor railgoederenvervoer   8)
Groeten, Arjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21191
    • Pagina van klaas
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
Traforuimte in een gelijkstroomloc?