Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 15:46:22
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 15:25:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen  (gelezen 10545 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Wat ze bij chloor hebben gedaan is inderdaad het verplaatsen van de productie. Dat heeft echter wel zo vreselijk veel geld gekost dat ze dat echt niet voor al het vervoer gaan doen.
Spoorgoederenvervoer is zo ontzettend veilig dat het eigenlijk niet lonend is om te investeren in nog meer veiligheid.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Dat geld was inderdaad belastingeld ja, en toen gingen er chloortreinen naar Delfzijl rijden ipv er vandaan.

Enige winnaar was toen Akzo Nobel,  chloorfabriek DEB was verouderd en keuze was moderniseren of verplaatsen. Het werd met veel belastinggeld het laatste,  helaas ten koste van wat werkgelegenheid in een regio waar toch al niet de banen voor het oprapen liggen.

Aanstichter was naar mijn mening de SP, die zelfs een paar keer een "avondwake " hield in Groningen als de trein reed.

Dat men dat snel vergeten kan blijkt uit het feit dat die partij jaren later in Delfzijl de grootste werd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Hoe veilig het transport van chemische stoffen per spoor ook is (behoort te zijn), kan ik me de zorgen van gemeenten en omwonenden toch wel enigszins voorstellen. Heb er geen link van maar ik herinner me nog wel dat ongeluk van een aantal jaar geleden bij Gent, die ontspoorde ketelwagentrein met chemische producten. Waren geen leuke beelden. Ook was het vorig jaar of het jaar ervoor bijna raak op emplacement Waalhaven-zuid, wat daarna dagenlang gestremd was voor opruimen en veiligheidsonderzoek.
De vergelijking met het wegtransport vind ik niet passen in dit topic, daar gaat het onderwerp immers helemaal niet over.
Groeten,
Richard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Weer een beetje terug naar het begin, we hebben het hier over west Brabant. Kijkend naar de YouTube filmpjes schrok ik toch even. Dat het spoorvervoer “redelijk” veilig is geloof ik wel, maar ik zie dat in de dorpen gelijkvloerse kruisingen liggen. Je moet er niet aandenken dat een keteltrein op een vrachtwagen knalt en in brand vliegt.
Dus als plaatselijke besturen, lees gemeenteraden,  zou ik ingaan zetten op ongelijke kruisingen met het spoor binnen de bebouwde kom.
De hoeveelheid treinen zou gaan stijgen volgens ProRail, wordt het daarom niet eens tijd om dit vervoer via pijpleidingen naar Antwerpen te vervoeren? Er ligt nu al een pijpleiding Rotterdam <> Antwerpen, dus moeilijk kan het niet zijn om deze uit te breiden. Het zal wel een paar centen kosten maar mensenlevens zijn ook wat waard! toch?
Marius

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Ik ga reageren met in het achterhoofd de topictitel : waaruit ik afleid dat erin een bepaalde NL provincie tegenkanting is tegen (extra) treinen met giftige stoffen.

Ook ikzelf zit bijna dagelijks op 2 grote chemische bedrijven, eentje in de Antwerpse haven, eentje in Roermond.
De eerste is een chloorproducent met ook een spooraansluiting en de tweede had dat vroeger, maar nu niet meer, doch maakt nu nog een ander chemisch product, dat per vrachtwagentransport buiten gaat.
En ook ik kan alleen maar bevestigen dat milieuwetgeving en veilig transport van de producten voorop staat, vooral binnen het bedrijf zelf, want buiten het bedrijf heeft men door (spijtig) genoeg zelf weinig invloed op.
Zijn er ooi ongevallen met het product in het bedrijf : ja. Als een bedrijf zegt dat er nog nooit een ongeluk is geweest met een product ( en of het nu zeepsop is, water, chloor of 1 of ander kankerverwekkende basisgrondstof ) in zijn vestiging, dan liegen ze dat ze zwart zien.
Is beetje zoals de drama die steeds wordt gemaakt als een Belgische kerncentrale plat valt en weer eens in het 7u journaal komt, drama en alle kernenergiefanatici op de eerste rij die moord en brand schreeuwen, terwijl het eigenlijk nog nooit in het primaire, nucleare deel is geweest, maar een transfo ofzo die stuk is etc. Maar de Belgische nucleare sites hebben meldingsplicht bij elke scheet die er wordt gelaten in zo'n centrale ( wat enerzijds niet meer als normaal is ), maar daardoor maakt grotendeels de media en de onkennis bij het grote publiek van een mug een olifant. Als elk chemisch bedrijf in de Antwerpse haven of de Botlek, of welk ander industriegebied dan ook melding moeten maken wanneer hun installatie eens plat valt, dan kunnen we het journaal van 7 direct een uur vullen met dit soort ongein.

Mijn ervaring in 20 jaar op chemische sites is dat het intern allemaal wel snor loopt. Het transport buiten bedrijf is echter een andere zaak.
Vooral omdat je daar geen vat op hebt.
Ik denk dat treintransporten nog het veiligst zijn van al. In die 20 jaar heb ik nog maar 1 keer geweten van een probleem met het chloortransport per trein, en dat was dat 1 tankwagons chloor lekte op een rangeerstation in Antwerpen. Oorzaak weet ik zelf niet, maar dat is zonder veel drama opgelost geraakt, zonder grote problemen, is zelfs nooit in het nieuws geweest.
Vrachtwagen transporten is een andere zaak, we lezen dagelijks wel eens van een kop-staart aanrijding met vrachtwagens.
Enkele jaren geleden is een vrachtwagen die in het bedrijf in ANtwerpen vloeibare stikstof kwam laden van Air Liquide spijtig genoeg in een ongeval betrokken, vrachtwagen heeft brand gevat, en is helemaal uitgebrand, vrachtwagenchauffeur is bij het initiele ongeval om het leven gekomen. Denk dat de autostrade toen een dag afgezet geweest is omdat men hem gecontroleerd heeft laten uitbranden, ivm het bijna onmogelijk blussen van de brandende vloeibare stikstoftanks op de vrachtwagen.

Je leest ook wel wekelijks eens dat een trein een aanrijding gehad heeft met een voertuig op een spooroverweg. In geval van een wagen is het meestal erger voor de wagen dan de trein. Die laatste heeft meestal enkel wat blikschade, maar de wagosn blijven op de rails, in het ergste geval enkel de lok uit de rails en misscien de eerste paar wagons.
Erger is het echter in de havens, daar is het wekelijks dat er wel eens 1 of andere idioot met zijn vrachtwagen voor de neus van een trein een spoorovergang overrijdt ( die al dan niet bevieligd is met knipperlichten ), terwijl in de Antwerpse havens de treinen bijna altijd al goed op voorhand voor de overweg toeteren als een gek om de aandacht te trekken op hun aanwezigheid.
En dan nog heb je dus dingen zoals paar dagen geleden in Zeebrugge :

https://www.youtube.com/watch?v=pgaL4eTMfXI

Die ga je nooit kunnen voorkomen, tenzij je al die overgangen met slagbomen gaat beveiligen, en dan nog zijn er bestuurders die het voor elkaar krijgen om door de slagbomen te rijden, of vast te staan op zon overweg als de slagbomen naar beneden gaan.

Dus ja, ik begrijp zeker dat men niet graag extra transporten over het spoor krijgt van zulke producten.
Maar anderzijds, wat heb je dan liever ? Dat we bepaalde zaken maar uit onze maatschappij gaan schrappen ? Chloor wordt gebruikt in oa PVC ( toepassingen daarvan vind je in elke woning, vliegtuigen, zwembaden, autoindustrie, .... ), een boel extra vieze stofjes die men oa bij BASF in Antwerpen maakt en ook per treintransport vervoert naar andere fabrikanten, worden ook een boel alledaagse dingen mee gemaakt, gaande van grondstoffen voor CD's, tandpasta, meststoffen, ... Zonder chemie zitten we lekker terug in het stenen tijdperk.
Als je dat allemaal wil opgeven, dan doe je maar en dan heb je recht om tegen die transporten in te gaan, anders moet je ze aanvaarden, en weten dat men er alles aan doet om die transporten zo veilig als mogelijk van putn a naar punt b te brengen.

Just my 2 cents  8)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Aanstichter was naar mijn mening de SP, die zelfs een paar keer een "avondwake " hield in Groningen als de trein reed.
Lokale SP zeker? Die hebben zich in Beverwijk e.o. er ook zo hard voor gemaakt de ammoniaktreinen van DSM de nek om te draaien. Ik herinner mij nog een hele leuke discussie tussen een kennis, ooit werkzaam daar, en een promotor van de SP in een winkelstraat over werkgelegenheid waar de SP zich zo hard voor zou maken en de sluiting van DSM... ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Hoe meer goederentreinen hoe beter, de ware goederentrein fotograaf komt er in Nederland maar bekaaid vanaf.
En of die treinen gevaarlijk zijn, zou niet weten. De route naar de fotolocatie geeft vaak al een veel grote kans om te verongelukken.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Hoe veilig het transport van chemische stoffen per spoor ook is (behoort te zijn), kan ik me de zorgen van gemeenten en omwonenden toch wel enigszins voorstellen. Heb er geen link van maar ik herinner me nog wel dat ongeluk van een aantal jaar geleden bij Gent, die ontspoorde ketelwagentrein met chemische producten. Waren geen leuke beelden. Ook was het vorig jaar of het jaar ervoor bijna raak op emplacement Waalhaven-zuid, wat daarna dagenlang gestremd was voor opruimen en veiligheidsonderzoek.
De vergelijking met het wegtransport vind ik niet passen in dit topic, daar gaat het onderwerp immers helemaal niet over.

Dat mag jij niet vinden passen, maar als 1 van gewenste maatregelen leidt tot meer wegvervoer heeft het wel degelijk met het onderwerp te maken. En jij herinnert je dat ene voorval met een trein in België, ik herinner me een hoop voorvallen met vrachtwagens.

Ik heb an sich niks tegen wegvervoer, wel als "spoortje pesten" leidt tot een vermeerdering er van met toenemende filedruk en ongevallen. Dat kun je dan beter nu bespreken dan dat er later (nadat er veel belastinggeld is verspild) een reactie krijgen "grutjes, hadden we niet bij stilgestaan" .

Ik ben het met je eens dat er zorgen van bewoners kunnen zijn, echter geef dan voorlichting, wijs op de veiligheid (en ja, dan zul je ook het vergelijk met wegvervoer moeten maken) en doe inderdaad eens een rampenoefening.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Lokale SP zeker? Die hebben zich in Beverwijk e.o. er ook zo hard voor gemaakt de ammoniaktreinen van DSM de nek om te draaien. Ik herinner mij nog een hele leuke discussie tussen een kennis, ooit werkzaam daar, en een promotor van de SP in een winkelstraat over werkgelegenheid waar de SP zich zo hard voor zou maken en de sluiting van DSM... ;D ;D

Provinciaal en landelijk. Dat van die ammoniak speelde ook in die periode volgens mij, eerst chloor en toen dat.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Wat ik mis in het hele verhaal is een gedegen risico profiel. Als je een omgeving studie zou maken met de risico profielen die betrekking hebben op vervoerstromen per trein, vrachtauto en schip, de producten en de industrie dan zou ik mij eerder zorgen maken over het hoekje Schelde in het Nauw van Bath waar risico van een grote scheepsramp aanwezig is, de binnenvaart die gebruik maakt van het Schelde - Rijn kanaal. De vrachtwagens op de A4 / A58. De kern centrale in Doel en de type industrie in het havengebied van Antwerpen.

Alleen een focus op het spoor en niet weten hoe het ook geregeld is wat betreft veiligheid maatregelen is op zijn zachtst gezegd wat erg eenzijdig.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Dat de Schelde etc er niet in worden genoemd begrijp ik wel, het artikel gaat over Oudenbosch (wat me overigens steeds meer doet denken aan een sketch van van Kooten en de Bie).

Vwb je laatste zin: Inderdaad.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Al met al nemen de hoeveelheden spullen die we met z'n allen gebruiken toe, dus ook de hoeveelheden die vervoerd worden, en de bijbehorende risico's. Daar mag best over gepraat worden, ook ten koste van de trein.
Die grote hoeveelheden gaan al grotendeels via het wegennetwerk van Nederland. Simpelweg, spooraansluitingen naar industriegebieden worden opgebroken, ondernemers laten veel via de weg gaan omdat het via het spoot onbetaalbaar is geworden door die asociaal hoge infra heffingen. Door inhaalverbod tussen 06:00 en 19:00 rijden er colonnes vrachtwagens achter elkaar aan, in een sukkeldrafje van 85 km/h. Leuk als je een afslag moet nemen en je kan er met moeite tussendoor wringen, met alle gevolgen van dien als een chauffeur even niet op zit te letten.

Transport via het spoor zou juist in trek moeten komen, gezien de klimaatplannen en afspraken. Maar dat doet de politiek niet, die pakken alleen het vliegen aan, die explosieve groei van vrachtwagens en busjes, rijdend op diesel, daar kijkt men van weg.  :-\ :-X
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450

De politici krijgt bij het denken aan dieselaccijns al spontaan eurotekentjes in hun ogen...
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 15:49:57 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Door inhaalverbod tussen 06:00 en 19:00 rijden er colonnes vrachtwagens achter elkaar aan, in een sukkeldrafje van 85 km/h. Leuk als je een afslag moet nemen en je kan er met moeite tussendoor wringen, met alle gevolgen van dien als een chauffeur even niet op zit te letten.
Dat inhaalverbod  is er om te zorgen dat er geen km's lange rijdende files onstaan doordat vrachtwagens elkaar met 1 km snelheidsverschil gaan inhalen.
(wat ondanks dat verbod door mijzelf alsnog dagelijks gezien word op de weg)
Wat betreft dat er tussendoor wringen,mensen in een auto moeten is leren dat wat beschaafder te doen met meer inachtneming voor de omgeving,alsof een vrachtwagen stil staat in 1 seconde als er weer een halve gare via links met 110 of meer een gat ziet van stuiver in zo'n collone vrachtwagens,vol in de ankers gaat en gelijk naar rechts instuurt om de ver van te voren aangegeven afslag toch nog te kunnen nemen in de laatste seconde.
(dat mensen ook nu nog klagen over een ongeluk waar vrachtwagens bij betrokken zijn,dat snap ik niet als je ziet hoe die ongelukken vaak veroorzaakt worden  >:( )
Alsof het tijdwinst geeft (en te verkiezen is boven een dodelijk ongeluk in het slechtste geval)als je desnoods een paar honderd meter achteraansluit aan zo'n rits vrachtwagen voor het begin van die afslag  ::)
Wat het milieu eisen betreft,daar staat men in de transport sector ook echt wel bij stil hoor,dat word afgedwongen via allerlei milieu organisties en regerings eisen,het zijn niet meer die zwarte wolken brakende dingen van begin jaren 40-50  ;)
(en dat is maar goed ook,alles moet met z'n tijd meegaan)

Wat betreft hoeveelheden en via welke weg deze zich verplaatsen,daar valt aan te sleutelen,maar dat zal enkel gaan als ook de prijzen voor overslag van weg naar spoor wijzigen,zodat het voor bedrijven groot en klein interessanter word om het spoor te kiezen ipv een leger witte platen in trucks die hun spullen nu via de weg vervoeren en daar weinig voor betaald krijgen,en daarmee de nederlandse chauffeurs en trucks ondermijnen.

Als men de heffingen voor spoorvervoer verlagen kan en de mogelijkheden voor overslag uitbreid,dan word het misschien handiger voor allerlei bedrijven om spoor te kiezen ipv weg of anders ???
 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Citaat
Wat betreft dat er tussendoor wringen,mensen in een auto moeten is leren dat wat beschaafder te doen met meer inachtneming voor de omgeving
@Tijgernootje. Het is uiteraard de automobilist z'n schuld dat hij zich er tussen moet wringen. Dat de vrachtwagens zowat met hun bumper op de voorganger z'n bumper zit, dat is bijzaak. Als er nou gewoon ruimte gehouden wordt tussen 2 vrachtwagens, dan kan er netjes uitgevoegd worden.  ;D ;D
Groeten Joop, machinist Lls