Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Vertrekproces met stationschef  (gelezen 1238 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Vertrekproces met stationschef
« Gepost op: 06 mei 2021, 09:47:52 »
Vroegâh hadden alle stations een stationschef. Wanneer een trein (goederen of personen) moest vertrekken van een station, toonde de stationschef de vertrekstaf (spiegelei) aan de machinist en dan mocht deze vertrekken. Uitgezonderd hierop waren sporen met seinen die voorzien waren van een wybertje (ruitvormige bord met groene rand).

Nu is mijn vraag, tot wanneer werd het vertrekproces uitgevoerd middels een stationschef?

Bij de klassieke beveiliging kan ik me dit goed voorstellen, aangezien elk station was voorzien van een treindienstleider. Maar later met de relaisbeveiliging (NX, Integra etc) was dit niet meer zo, en het treinverkeer werd ook steeds drukker etc.

Vriendelijke groet, Servé.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2021, 16:15:28 »
Stil hier...
Ik zal de vraag eens voorleggen aan Kniesoor.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2021, 16:33:04 »
Goeie, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen...
Vriendelijke groet, Servé.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2021, 17:19:10 »
Een der laatste bolwerken der armseinen, rouwbrieven, en vertreklichtseinen in Nederland was emplacement Utrecht GE. Begin '80 er jaren ging hier alles nog op de klassieke manier.
Voor alle sporen was er maar één dubbelarmige seinpaal,  met een Hoofdsein en daaronder een Voorsein.
Om te voorkomen dat alle treinen tegelijk vertrokken, waren er bij elk spoor een vertreklichtsein (het bord erwtensoep) geplaatst waarmee de Treindienstleider het verttekbevel gaf aan de trein welke mocht vertrekken.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2021, 17:37:28 »
De stationschef deed dat helemaal niet, treinen laten vertrekken, was die man veel te hoog voor ;): de perronopzichter (popz) deed dat. Dat was de man/vrouw met het spiegelei totdat de conducteur die rol overnam.
Groet, Frank

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2021, 17:45:54 »
Vond hier wat: De Stationschef | Geschiedenis Van Best, maar heb geen idee welk jaar men beschrijft.

Jeroen