Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
Vandaag om 08:34:56
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:20:09
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 08:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 08:05:27
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 07:46:03
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Jeronimos
Vandaag om 07:11:39
Harzwald Hafen Bahn door g-j
Vandaag om 06:54:03
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door bmwpiet
Vandaag om 06:31:02
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 05:31:15
Dg spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:38:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juli 2021, 23:10:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Marcel112
26 juli 2021, 22:59:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
26 juli 2021, 22:58:47
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
26 juli 2021, 22:14:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
26 juli 2021, 22:03:10
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Peter Kleton
26 juli 2021, 21:29:45
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
26 juli 2021, 21:19:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 juli 2021, 20:48:47
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door NS 1100
26 juli 2021, 20:15:04
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Weerd
26 juli 2021, 20:12:01
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
26 juli 2021, 19:24:07
Raadplaatje door Benelux795
26 juli 2021, 18:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
26 juli 2021, 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 juli 2021, 17:25:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 juli 2021, 17:14:07
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
26 juli 2021, 16:02:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
26 juli 2021, 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
26 juli 2021, 13:23:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
26 juli 2021, 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
26 juli 2021, 11:42:41
  

Auteur Topic: Vertrekproces met stationschef  (gelezen 665 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1697
  • Niks kan tippen aan een E1700
Vertrekproces met stationschef
« Gepost op: 06 mei 2021, 09:47:52 »
Vroegâh hadden alle stations een stationschef. Wanneer een trein (goederen of personen) moest vertrekken van een station, toonde de stationschef de vertrekstaf (spiegelei) aan de machinist en dan mocht deze vertrekken. Uitgezonderd hierop waren sporen met seinen die voorzien waren van een wybertje (ruitvormige bord met groene rand).

Nu is mijn vraag, tot wanneer werd het vertrekproces uitgevoerd middels een stationschef?

Bij de klassieke beveiliging kan ik me dit goed voorstellen, aangezien elk station was voorzien van een treindienstleider. Maar later met de relaisbeveiliging (NX, Integra etc) was dit niet meer zo, en het treinverkeer werd ook steeds drukker etc.

Vriendelijke groet, Servé.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9765
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2021, 16:15:28 »
Stil hier...
Ik zal de vraag eens voorleggen aan Kniesoor.  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Servé

  • Team encyclopedie
  • Online Online
  • Berichten: 1697
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2021, 16:33:04 »
Goeie, had ik inderdaad zelf ook kunnen doen...
Vriendelijke groet, Servé.

Dwergsein

  • Online Online
  • Berichten: 588
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2021, 17:19:10 »
Een der laatste bolwerken der armseinen, rouwbrieven, en vertreklichtseinen in Nederland was emplacement Utrecht GE. Begin '80 er jaren ging hier alles nog op de klassieke manier.
Voor alle sporen was er maar één dubbelarmige seinpaal,  met een Hoofdsein en daaronder een Voorsein.
Om te voorkomen dat alle treinen tegelijk vertrokken, waren er bij elk spoor een vertreklichtsein (het bord erwtensoep) geplaatst waarmee de Treindienstleider het verttekbevel gaf aan de trein welke mocht vertrekken.
Met vr groeten "Dwergsein"

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2021, 17:37:28 »
De stationschef deed dat helemaal niet, treinen laten vertrekken, was die man veel te hoog voor ;): de perronopzichter (popz) deed dat. Dat was de man/vrouw met het spiegelei totdat de conducteur die rol overnam.
Groet, Frank

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7704
Re: Vertrekproces met stationschef
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2021, 17:45:54 »
Vond hier wat: De Stationschef | Geschiedenis Van Best, maar heb geen idee welk jaar men beschrijft.

Jeroen