Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen  (gelezen 10483 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Herinner me nog een artikel over de opleiding van Duitse machinisten die op de Baureihe 232 in NL gingen rijden. Voertaal: Nederlands
De Nederlandse collega die in Duitsland met deze loks gingen rijden hadden het gemiddeld iets makkelijker.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Rijden Poolse mcn echt door naar Rotterdam?

Mvg, Johan

Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Nee

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...

En op die plek roestten de locs dus ook weg!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Bij de ketelwagen die in dit filmpje te zien is, gaan alle langskrachten die op de automatische koppelingen komen, via de ketel. In Europa hebben ketelwagens een onderstel. Langskrachten die via het stoot- en trekwerk op de wagen komen te staan, worden doorgeleid via het onderstel en niet via de ketel. Hierdoor zouden onze ketelwagens veiliger zijn dan Amerikaanse.
Toevallig stond ik vanmiddag naar een ketel trein te kijken met daarin wagens van Wascosa, maar daar was toch echt de ketel zelfdragend en waren de bufferbalken op geen andere manier met elkaar nog verbonden.

Dus zelfdragende ketelwagens komen ook hier wel degelijk voor.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed.
Ik meen ooit eens begrepen te hebben dat het genoemde ongeluk in Spanje aanleiding was voor het aanscherpen van regels. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Treinen zijn wel aanzienlijk groter dan vrachtwagens. Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi.

Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: https://www.transport-online.nl/site/126652/duitse-politie-haalt-rijdende-tijdbom-uit-het-verkeer-tijdens-transportcontrole-fotos/?fbclid=IwAR0Rmze4-d3VfUxych86QMMJkwhp6A7qHDjzQ5-mGM4ux9UlUtDoou7lXug

66 gecontroleerd
33 daarvan gebreken
13 dusdanig dat er niet verder gereden mocht worden (afgerond 20%)

Het feit dat er überhaupt wordt gecontroleerd is positief. Het zal niet meer dan 0,nogwat procent van het aantal zijn wat dagelijks door Duitsland toert, men controleert in ieder geval.
Dat dit het nieuws heeft gehaald is denk ik al bijzonder en zal vermoed ik alleen komen door die oplegger met heftrucks.

Was met de helft van 66 goederentreinen iets mis zou dat in ons land al genoeg reden zijn voor kamervragen, en als er 13 treinen dusdanige gebreken vertoonden het innemen van rij-vergunning (a la HSL) en een trein vergelijkbaar met die opleggers zou in ons land vermoedelijk het einde van het spoorgoederenvervoer betekenen voor minstens een jaar, zo niet langer.

Speculaas? Tuurlijk. Maar dat er bij goederentreinen anders gereageerd wordt dan bij vrachtwagens is een feit.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:38:46 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet.
Ik weet wel dat ik bij een Nederlandse chemie vervoerder werkzaam ben die binnen nl oa het grootste deel van alle brandstof die in Nederland getankt word vervoerd, maar daarnaast ook allerhande gevaarlijke stoffen en gassen wereldwijd vervoerd.
De wetgeving voor transport (weg/spoor/water) van gevaarlijke stoffen is zeer uitgebreid, en vastgelegd voor vele landen, waar elk land zijn eigen toevoeging en uitbreiding op kan maken, maar de basis is steed het zelfde.
Als iedereen zich hieraan houd dan durf ik te zeggen dat het vervoeren van alle chemicalien en gevaarlijke stoffen veilig is en kan.
Let wel, als iedereen zich aan de regels houd.
 Er zijn inderdaad partijen, en niet alleen uit het Oostblok, die de regels wat minder in acht houden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die met 200 km/u over de snelweg rijden zoals helaas ook voorkomt. Vaak gaat dit goed, maar als het dan fout gaat...
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:41:41 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
"Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet."

Geeft niet, dan vertel ik het je: Ik citeer een forumgenoot die iets bijdroeg over regels en het wegvervoer.

Juist in draadjes als deze wordt vaak de vergelijking gemaakt tussen diverse modaliteiten en de beeldvorming die railgoederenvervoer heeft in media/burgerij.
En dat soort bijdragen moeten ook kunnen, want past in het thema.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: 
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.
Aantallen blijven uiteraard hoog, maar ik ben benieuwd wat er uit een vergelijkbare steekproef op het spoor zou komen. Zijn alle (particuliere) wagons 100% op orde?
No dress rehearsel, this is our life.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Denk dat de staat van wagons beter is dan bij vrachtwagens, aangezien er bij elk vertrek een controle door een wagenmeester plaatsvind, niet dat dit alles er uit filtert, maar je mag er van uit gaan dat de algemene staat beter is dan het gemiddelde vrachtwagenpark

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.

Kan, veel gebreken (zoals 3 gescheurde remschijven) zijn echter wat lastig te zien bij een rijdende vrachtwagen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Nope, maar de ervaring leert dat de algehele uitstraling van iets een goede indicatie geeft op de aanwezigheid van gebreken. Met andere woorden; ik denk niet dat dit bij een verder blinkend  gepoetste en nette vrachtwagen is aangetroffen.
Ik heb dan wel geen ervaring met inspectie van vrachtauto's of treinen maar wel met vastgoed. Ok daar zie je bij de eerste snelle blik al wat je kunt verwachten. Ziet het er allemaal wat rommelig en onverzorgd uit dat kun je er zeker van zijn dat zaken niet op orde zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Gezien de uiterlijke staat van de gemiddelde goederenwagen zou dat dus kunnen verklaren waarom de argeloze burger "bang" is voor railgoederenvervoer   8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
Traforuimte in een gelijkstroomloc?