Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen  (gelezen 10609 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename aantal treinen met giftige stoffen

Gemeenten in West-Brabant maken zich grote zorgen over de mogelijke explosieve groei van het aantal treinen dat is geladen met lpg, pentaan en andere giftige stoffen . "Onacceptabel", zegt burgemeester Bernd Roks van de gemeente Halderberge. Hij wil dit onderwerp zo snel mogelijk op de agenda bij de kabinetsformatie.

Vorig jaar reden er ruim 8000 ketelwagons met giftige stoffen over de West-Brabantse spoorlijn, de verbinding tussen Rotterdam en België. De komende jaren mag dit aantal gestaag oplopen, naar bijna 40.000 in 2030. "Daar maak ik mij grote zorgen over", aldus Roks tegen Omroep Brabant.

Volgens spoorbeheerder ProRail is nog zeer de vraag of het aantal van 40.000 ketelwagons gehaald gaat worden. "De afgelopen jaren bleef het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen stabiel rond 8000 wagons. De prognose die wordt genoemd, is hoogst onzeker", zegt een woordvoerder. "Dit is afhankelijk van heel veel internationale factoren." Het getal is volgens hem bedoeld als scenario om rekening mee te houden bij nieuwbouwplannen in de buurt van het spoor..........

Het hele artikel vind je hier:

https://nos.nl/artikel/2378118-west-brabant-wil-maatregelen-tegen-mogelijke-toename-aantal-treinen-met-giftige-stoffen.html

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
...explosieve groei...

 ;D

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Dat was inderdaad een ongelukkige maar onbedoeld grappige woordkeuze. Maar ik zou ook niet helemaal rustig in mijn bed liggen. Ik heb vroeger 12 jaar op 50 meter afstand van een lijn gewoond waarover chloor treinen reden, dus ik weet hoe het voelt.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Maar wat voel je dan, behalve eventueel wat trillingen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
En niemand die zich druk maakt over de vrachtwagens (wat is de staat van onderhoud?) met chauffeur (tegen dronken aan? Met de juiste papieren? Praat Nederlands (handig bij ongevallen)?) die ongecontroleerd maar een beetje over de Nederlandse wegen denderen.
https://www.trouw.nl/nieuws/ongeval-met-zoutzuur-veroorzaakt-chaos-op-a73~b270617c/
https://www.nu.nl/binnenland/5179322/a67-weer-vrij-ongeval-tankwagen-met-gevaarlijke-stoffen.html

O ja. Die dingen kunnen ook bij jouw door de wijk of zelfs voor je voordeur langs rijden. Onverantwoord!! Zelfs in je tentje op de camping ben je niet veilig: https://www.spanjevandaag.com/18/07/2018/40-jaar-na-allesverwoestende-campingbrand-aan-de-costa-dorada/

Groet, Raymond van den Hoven. Elk huis naast een weg of spoor loopt een risico. Helaas zijn de huizen op de Hoge Veluwe wat schaars in aanbod. Misschien op Rottermeroog nog een plekje?
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Precies dat.

Het hele artikel is zo ontzettend niet objectief geschreven dat ik er misselijk van werd. Lichten ze dit er uit:

“Als het misgaat, vallen er honderden doden - van wie de helft nooit meer terug te vinden is.
Hans de Boer, inwoner Oudenbosch


Toen moest ik echt braken en dat heb ik netjes in het riool gedaan, wat weer een mooie brug is naar dat voorbeeld van België wat ze ook nog aanhalen, in naïviteit niet beseffend dat een groot deel van het wegennet via regenwaterputten is aangesloten op het riool.

En dan het gebruik van het woordje "gif", ook zo'n heerlijk stigmatiserend iets. Rattengif, vergiftigd, giftreinen, het bekt zo lekker, gifvrachtwagen niet.

Heerlijk, al die niet appende nuchter zijnde truckers op 's lands verder niet overbelaste wegen: https://www.youtube.com/watch?v=jRbYWML8EO8
(wie niet bijna een minuut kan uitzitten even scrollen naar 0:58)

Ik was een tijdje terug plaatsvervangend boos op dat uitschot wat de NOS beschuldigde van fake-news, nu zou ik ze bijna nog gelijk geven ook.

EDIT: Als je zoekt op die Hans blijkt dat een bestuurslid van de in het artikel genoemde VAG, dus niet "gewoon" een bezorgde burger.
Die hele club doet me denken aan de "Platform geluidhinder Teuge" die doodleuk beweert dat alle inwoners van de gemeenten in en rondom Teuge last hebben van de vliegtuigen van en naar Teuge en maar niet wil inzien dat die inwoners (over het algemeen) ook zelf kunnen nadenken en een mening kunnen vormen.

Ook in Duitsland gaat het wel eens mis: https://www.eurotransport.de/artikel/autobahnsperrung-wegen-lkw-unfall-tankzugexplosion-auf-der-a-40-11168247.html Chauffeur was beetje tipsy en parkeerde zijn vehikel tegen een spoorviaduct waardoor het treinverkeer weken stillag. Snelweg was ook lang dicht. https://www.youtube.com/watch?v=Zo6GJ9MAxrA

En als laatste dan: https://www.youtube.com/watch?v=AwOcj5yojTQ


« Laatst bewerkt op: 25 april 2021, 15:54:29 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
En niemand die zich druk maakt over de vrachtwagens (wat is de staat van onderhoud?) met chauffeur (tegen dronken aan? Met de juiste papieren? Praat Nederlands (handig bij ongevallen)?) die ongecontroleerd maar een beetje over de Nederlandse wegen denderen.
https://www.trouw.nl/nieuws/ongeval-met-zoutzuur-veroorzaakt-chaos-op-a73~b270617c/
https://www.nu.nl/binnenland/5179322/a67-weer-vrij-ongeval-tankwagen-met-gevaarlijke-stoffen.html

O ja. Die dingen kunnen ook bij jouw door de wijk of zelfs voor je voordeur langs rijden. Onverantwoord!! Zelfs in je tentje op de camping ben je niet veilig: https://www.spanjevandaag.com/18/07/2018/40-jaar-na-allesverwoestende-campingbrand-aan-de-costa-dorada/

Groet, Raymond van den Hoven. Elk huis naast een weg of spoor loopt een risico. Helaas zijn de huizen op de Hoge Veluwe wat schaars in aanbod. Misschien op Rottermeroog nog een plekje?

Zoek eens op ADR? Misschien helpt je dat over je angst heen. Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed.
Ik meen ooit eens begrepen te hebben dat het genoemde ongeluk in Spanje aanleiding was voor het aanscherpen van regels. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Treinen zijn wel aanzienlijk groter dan vrachtwagens. Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Hoewel je antwoord op Raymond is gericht wil ik hier ook even op reageren. ADR is mij ook bekend, maar zegt niets over het gedrag van de chauffeur. Heb je toevallig het eerste filmpje aangeklikt uit mijn post?

"Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed." > Juist voor spoorvervoer zijn ze nog strenger (RID/VSG) en ook omdat de focus er meer op ligt en de controle makkelijker is. Spoorvervoer is ten eerste minder, ten tweede volgens dienstregeling en daardoor makkelijker te controleren/inspecteren.

"Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi." Dat ligt er maar net aan wat het probleem is  ;) En wat is rotzooi? Grondstoffen voor producten die we allemaal al dan niet dagelijks gebruiken?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Zoek eens op ADR? Misschien helpt je dat over je angst heen. Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed.
Ik meen ooit eens begrepen te hebben dat het genoemde ongeluk in Spanje aanleiding was voor het aanscherpen van regels. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Treinen zijn wel aanzienlijk groter dan vrachtwagens. Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi.

Groet,
Tjalling

Ik weet niet exact hoe veel veiliger een trein is ten opzichte van een vrachtwagen, maar het is veel. De vergelijking is absurd, een trein rijdt volledig gecontroleerd over een vaste rijbaan, voorzien van allerlei veiligheidssystemen, met een bestuurder die niet erg veel mogelijkheden heeft om de boel te laten verongelukken...

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Ik ben niet bang voor vrachtwagens door mijn wijk. Maar dat eeuwige ge... op het spoor met die "gif" en "chloor" en wat er allemaal niet aan treinen bij gehaald wordt.  :-X

In Luxemburg (of all places) is laatst een vrachtwagen van de weg gehaald die staal vervoerde en 100 % teveel geladen had. Niets geen gevaarlijke stoffen, maar als hij de auto van Rijkswaterstaat bij een wegversmalling over het hoofd ziet gaat het ook goed mis. Kijk eens wat een 'simpele' vrachtwagen van de TU doet: https://www.bd.nl/den-bosch-vught/vrachtwagenchauffeur-die-betrokken-was-bij-dodelijk-ongeluk-op-a2-op-vrije-voeten~ab264a9ec/ Hij ging dwars door de vangrail. En deze staan bijna dagelijks bij mijn werkplek om te lossen...

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Om terug te keren naar het originele onderwerp: Heb het artikel nog eens gelezen en ik begin bijna aan een soort toneelstuk te denken wat is is opgevoerd aan de NOS, dat ze naar aanleiding van een tip een item willen maken en aan de voorzitter van de VAG vragen of hij dan ook een bewoner wil regelen die ook wat wil zeggen en dat die Hans de Boer dan de "naieve bezorgde inwoner" speelt.

Men vergeet (of wil het niet zien) dat spoorvervoer vele malen veiliger is dan wegvervoer. Dat het spoorvervoer onder vergrootglas ligt en "eng" is komt naar mijn idee voort uit het feit dat veel inwoners in eerste instantie gingen klagen over geluidsoverlast en toen bleek dat er ook nog gevaarlijke stoffen  werden getransporteerd was het hek van de dam.

Hier in Apeldoorn werd een artikel gewijd over het jaarlijkse aantal ketels met LPG dat over de spoorlijn mocht worden getransporteerd (en dat was niet heel veel) maar met geen woord gerept over de LPG-tankstations in de stad die door vrachtwagens werden bevoorraad. Feit is dat juist bij overslag (laden/lossen) het risico op ongelukken nog groter is dan het transport alleen. En over een maximaal aantal vrachtwagens met LPG over de A1 hoef je al niet eens te beginnen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Tja, tien treinen per dag... herinner me een plaatje uit "van Nul tot Nu" waarin pa opmerkt dat er in een uur tijd een mestkar, een koets, een hondekar en 3 voetgangers (of iets in die strekking) voor hun huis zijn gepasseerd waarop ma opmerkt dat de kinderen voortaan maar in de achtertuin moeten gaan spelen omdat het anders te veel te gevaarlijk is.

Over drukte op de weg: Dit weekend was de weg tussen Dronten en Kampen zwaar overbelast wegens werkzaamheden aan de A6. Allemaal boze reacties op Facebook (zelfs mensen die hebben geroepen dat ze gingen emigreren, zullen nu ze op hun bestemming zijn er vast heel anders over denken) maar beeld je eens in.... al die vrachtwagens met "gif" er ook nog eens bij omdat er mensen zijn die dat niet op het spoor willen hebben...  ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Politiek gezien is dit het moment om veranderingen voor elkaar te krijgen. In Den Haag zijn ze nu aan het kijken wie in de regering zit de komende jaren. Dan komen er ook toneelstukjes van anderen op TV.

Ik snap goed dat mensen zich druk maken over transport van gevaarlijke stoffen , zeker vlak langs je huis. Dan maakt het ook niet uit of het over de weg, water of spoor gaat.
Voor goederenstromen die zo groot zijn dat ze structureel over het spoor gaan, kun je ook nadenken over bijvoorbeeld het verplaatsen van productie, zodat je minder afstand hoeft af te leggen.

Kijk ook maar eens hoeveel tankstations er nog zijn die LPG verkopen binnen de bebouwde kom. Dat worden er al tijden minder, ook wegens de risico's.

Al met al nemen de hoeveelheden spullen die we met z'n allen gebruiken toe, dus ook de hoeveelheden die vervoerd worden, en de bijbehorende risico's. Daar mag best over gepraat worden, ook ten koste van de trein.

Groet,
Tjalling




modulebaan.nl

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
"Voor goederenstromen die zo groot zijn dat ze structureel over het spoor gaan, kun je ook nadenken over bijvoorbeeld het verplaatsen van productie, zodat je minder afstand hoeft af te leggen."

Ik begrijp niet waarom je je het alleen over "het spoor" hebt, je zou bijna denken dat je er iets tegen hebt  :(. Als je die stelling hard wilt maken zou dat moeten gelden voor alle modaliteiten echter zolang het een bedrijf vrij is bij wie ze hun grondstoffen etc kopen hoef je je ook niet druk te maken over eventueel verplaatsen van productie. Dat het vrije marktwerking, en als het produceren in een ander land goedkoper is zal men dat niet nalaten.

Wat je wel via wetgeving zou kunnen regelen (en dat is deels off-topic) is dat je bijvoorbeeld omwille van het dierenwelzijn de maximaal te transporteren afstand van levende have aan banden legt en bijvoorbeeld aangeeft dat vee binnen een straal van x-km van de boerderij geslacht dienen te worden. Scheelt een paar vrachtwagens en ook al wordt de parmaham ietsje duurder, is ie wel echter.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT