Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen  (gelezen 11834 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Herinner me nog een artikel over de opleiding van Duitse machinisten die op de Baureihe 232 in NL gingen rijden. Voertaal: Nederlands
De Nederlandse collega die in Duitsland met deze loks gingen rijden hadden het gemiddeld iets makkelijker.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Rijden Poolse mcn echt door naar Rotterdam?

Mvg, Johan

Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Nee

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...

En op die plek roestten de locs dus ook weg!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Bij de ketelwagen die in dit filmpje te zien is, gaan alle langskrachten die op de automatische koppelingen komen, via de ketel. In Europa hebben ketelwagens een onderstel. Langskrachten die via het stoot- en trekwerk op de wagen komen te staan, worden doorgeleid via het onderstel en niet via de ketel. Hierdoor zouden onze ketelwagens veiliger zijn dan Amerikaanse.
Toevallig stond ik vanmiddag naar een ketel trein te kijken met daarin wagens van Wascosa, maar daar was toch echt de ketel zelfdragend en waren de bufferbalken op geen andere manier met elkaar nog verbonden.

Dus zelfdragende ketelwagens komen ook hier wel degelijk voor.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed.
Ik meen ooit eens begrepen te hebben dat het genoemde ongeluk in Spanje aanleiding was voor het aanscherpen van regels. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Treinen zijn wel aanzienlijk groter dan vrachtwagens. Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi.

Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: https://www.transport-online.nl/site/126652/duitse-politie-haalt-rijdende-tijdbom-uit-het-verkeer-tijdens-transportcontrole-fotos/?fbclid=IwAR0Rmze4-d3VfUxych86QMMJkwhp6A7qHDjzQ5-mGM4ux9UlUtDoou7lXug

66 gecontroleerd
33 daarvan gebreken
13 dusdanig dat er niet verder gereden mocht worden (afgerond 20%)

Het feit dat er überhaupt wordt gecontroleerd is positief. Het zal niet meer dan 0,nogwat procent van het aantal zijn wat dagelijks door Duitsland toert, men controleert in ieder geval.
Dat dit het nieuws heeft gehaald is denk ik al bijzonder en zal vermoed ik alleen komen door die oplegger met heftrucks.

Was met de helft van 66 goederentreinen iets mis zou dat in ons land al genoeg reden zijn voor kamervragen, en als er 13 treinen dusdanige gebreken vertoonden het innemen van rij-vergunning (a la HSL) en een trein vergelijkbaar met die opleggers zou in ons land vermoedelijk het einde van het spoorgoederenvervoer betekenen voor minstens een jaar, zo niet langer.

Speculaas? Tuurlijk. Maar dat er bij goederentreinen anders gereageerd wordt dan bij vrachtwagens is een feit.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2021, 09:38:46 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet.
Ik weet wel dat ik bij een Nederlandse chemie vervoerder werkzaam ben die binnen nl oa het grootste deel van alle brandstof die in Nederland getankt word vervoerd, maar daarnaast ook allerhande gevaarlijke stoffen en gassen wereldwijd vervoerd.
De wetgeving voor transport (weg/spoor/water) van gevaarlijke stoffen is zeer uitgebreid, en vastgelegd voor vele landen, waar elk land zijn eigen toevoeging en uitbreiding op kan maken, maar de basis is steed het zelfde.
Als iedereen zich hieraan houd dan durf ik te zeggen dat het vervoeren van alle chemicalien en gevaarlijke stoffen veilig is en kan.
Let wel, als iedereen zich aan de regels houd.
 Er zijn inderdaad partijen, en niet alleen uit het Oostblok, die de regels wat minder in acht houden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die met 200 km/u over de snelweg rijden zoals helaas ook voorkomt. Vaak gaat dit goed, maar als het dan fout gaat...
« Laatst bewerkt op: 08 May 2021, 09:41:41 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
"Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet."

Geeft niet, dan vertel ik het je: Ik citeer een forumgenoot die iets bijdroeg over regels en het wegvervoer.

Juist in draadjes als deze wordt vaak de vergelijking gemaakt tussen diverse modaliteiten en de beeldvorming die railgoederenvervoer heeft in media/burgerij.
En dat soort bijdragen moeten ook kunnen, want past in het thema.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: 
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.
Aantallen blijven uiteraard hoog, maar ik ben benieuwd wat er uit een vergelijkbare steekproef op het spoor zou komen. Zijn alle (particuliere) wagons 100% op orde?
No dress rehearsel, this is our life.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Denk dat de staat van wagons beter is dan bij vrachtwagens, aangezien er bij elk vertrek een controle door een wagenmeester plaatsvind, niet dat dit alles er uit filtert, maar je mag er van uit gaan dat de algemene staat beter is dan het gemiddelde vrachtwagenpark

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.

Kan, veel gebreken (zoals 3 gescheurde remschijven) zijn echter wat lastig te zien bij een rijdende vrachtwagen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Nope, maar de ervaring leert dat de algehele uitstraling van iets een goede indicatie geeft op de aanwezigheid van gebreken. Met andere woorden; ik denk niet dat dit bij een verder blinkend  gepoetste en nette vrachtwagen is aangetroffen.
Ik heb dan wel geen ervaring met inspectie van vrachtauto's of treinen maar wel met vastgoed. Ok daar zie je bij de eerste snelle blik al wat je kunt verwachten. Ziet het er allemaal wat rommelig en onverzorgd uit dat kun je er zeker van zijn dat zaken niet op orde zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Gezien de uiterlijke staat van de gemiddelde goederenwagen zou dat dus kunnen verklaren waarom de argeloze burger "bang" is voor railgoederenvervoer   8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
Traforuimte in een gelijkstroomloc?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.