Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:43:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen  (gelezen 10594 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Herinner me nog een artikel over de opleiding van Duitse machinisten die op de Baureihe 232 in NL gingen rijden. Voertaal: Nederlands
De Nederlandse collega die in Duitsland met deze loks gingen rijden hadden het gemiddeld iets makkelijker.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Rijden Poolse mcn echt door naar Rotterdam?

Mvg, Johan

Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Even OT, maarreh...
zit er tegenwoordig ok al een plee in zo'n lok?
Of doet die mcn net als de professionele wielrenners...?

groeten
Hendrik Jan
Nee

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...

En op die plek roestten de locs dus ook weg!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Bij de ketelwagen die in dit filmpje te zien is, gaan alle langskrachten die op de automatische koppelingen komen, via de ketel. In Europa hebben ketelwagens een onderstel. Langskrachten die via het stoot- en trekwerk op de wagen komen te staan, worden doorgeleid via het onderstel en niet via de ketel. Hierdoor zouden onze ketelwagens veiliger zijn dan Amerikaanse.
Toevallig stond ik vanmiddag naar een ketel trein te kijken met daarin wagens van Wascosa, maar daar was toch echt de ketel zelfdragend en waren de bufferbalken op geen andere manier met elkaar nog verbonden.

Dus zelfdragende ketelwagens komen ook hier wel degelijk voor.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Juist voor wegvervoer is er een vrij uitgebreid systeem met regels ed.
Ik meen ooit eens begrepen te hebben dat het genoemde ongeluk in Spanje aanleiding was voor het aanscherpen van regels. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Treinen zijn wel aanzienlijk groter dan vrachtwagens. Er zit toch wel een verschil tussen een probleem met 1 vrachtwagen met 25 ton rotzooi, of een probleem met een trein vol rotzooi.

Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: https://www.transport-online.nl/site/126652/duitse-politie-haalt-rijdende-tijdbom-uit-het-verkeer-tijdens-transportcontrole-fotos/?fbclid=IwAR0Rmze4-d3VfUxych86QMMJkwhp6A7qHDjzQ5-mGM4ux9UlUtDoou7lXug

66 gecontroleerd
33 daarvan gebreken
13 dusdanig dat er niet verder gereden mocht worden (afgerond 20%)

Het feit dat er überhaupt wordt gecontroleerd is positief. Het zal niet meer dan 0,nogwat procent van het aantal zijn wat dagelijks door Duitsland toert, men controleert in ieder geval.
Dat dit het nieuws heeft gehaald is denk ik al bijzonder en zal vermoed ik alleen komen door die oplegger met heftrucks.

Was met de helft van 66 goederentreinen iets mis zou dat in ons land al genoeg reden zijn voor kamervragen, en als er 13 treinen dusdanige gebreken vertoonden het innemen van rij-vergunning (a la HSL) en een trein vergelijkbaar met die opleggers zou in ons land vermoedelijk het einde van het spoorgoederenvervoer betekenen voor minstens een jaar, zo niet langer.

Speculaas? Tuurlijk. Maar dat er bij goederentreinen anders gereageerd wordt dan bij vrachtwagens is een feit.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:38:46 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet.
Ik weet wel dat ik bij een Nederlandse chemie vervoerder werkzaam ben die binnen nl oa het grootste deel van alle brandstof die in Nederland getankt word vervoerd, maar daarnaast ook allerhande gevaarlijke stoffen en gassen wereldwijd vervoerd.
De wetgeving voor transport (weg/spoor/water) van gevaarlijke stoffen is zeer uitgebreid, en vastgelegd voor vele landen, waar elk land zijn eigen toevoeging en uitbreiding op kan maken, maar de basis is steed het zelfde.
Als iedereen zich hieraan houd dan durf ik te zeggen dat het vervoeren van alle chemicalien en gevaarlijke stoffen veilig is en kan.
Let wel, als iedereen zich aan de regels houd.
 Er zijn inderdaad partijen, en niet alleen uit het Oostblok, die de regels wat minder in acht houden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die met 200 km/u over de snelweg rijden zoals helaas ook voorkomt. Vaak gaat dit goed, maar als het dan fout gaat...
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 09:41:41 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
"Wat dit bericht van nieuwsblad transport met gevaarlijke stoffen te maken heeft weet ik niet."

Geeft niet, dan vertel ik het je: Ik citeer een forumgenoot die iets bijdroeg over regels en het wegvervoer.

Juist in draadjes als deze wordt vaak de vergelijking gemaakt tussen diverse modaliteiten en de beeldvorming die railgoederenvervoer heeft in media/burgerij.
En dat soort bijdragen moeten ook kunnen, want past in het thema.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
Gelukkig was maar met de helft van de gecontroleerde vrachtwagens iets mis, dus dat viel mee: 
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.
Aantallen blijven uiteraard hoog, maar ik ben benieuwd wat er uit een vergelijkbare steekproef op het spoor zou komen. Zijn alle (particuliere) wagons 100% op orde?
No dress rehearsel, this is our life.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Denk dat de staat van wagons beter is dan bij vrachtwagens, aangezien er bij elk vertrek een controle door een wagenmeester plaatsvind, niet dat dit alles er uit filtert, maar je mag er van uit gaan dat de algemene staat beter is dan het gemiddelde vrachtwagenpark

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Ik waag het te betwijfelen of dit een representatieve steekproef is. Ik denk dat de agenten de vrachtwagens die ze eruit pikken voor een controle niet willekeurig kiezen.

Kan, veel gebreken (zoals 3 gescheurde remschijven) zijn echter wat lastig te zien bij een rijdende vrachtwagen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
Nope, maar de ervaring leert dat de algehele uitstraling van iets een goede indicatie geeft op de aanwezigheid van gebreken. Met andere woorden; ik denk niet dat dit bij een verder blinkend  gepoetste en nette vrachtwagen is aangetroffen.
Ik heb dan wel geen ervaring met inspectie van vrachtauto's of treinen maar wel met vastgoed. Ok daar zie je bij de eerste snelle blik al wat je kunt verwachten. Ziet het er allemaal wat rommelig en onverzorgd uit dat kun je er zeker van zijn dat zaken niet op orde zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Gezien de uiterlijke staat van de gemiddelde goederenwagen zou dat dus kunnen verklaren waarom de argeloze burger "bang" is voor railgoederenvervoer   8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
De 1300 had in de traforuimte aan 1 kant een pissoir...
Traforuimte in een gelijkstroomloc?