Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 44431 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #45 Gepost op: 19 March 2021, 10:54:33 »
Het  geduwd terug rijden vanaf L4 ri Zvt met een ketelwagen is  niet echt volgens de werkelijkheid, want het is volgens grootbedrijf begrippen een "trein "en geen rangeerdeel als je terug rijdt naan Zvt..
 Maar  voor een omloop mogelijheid is in Duindorp geen ruimte meer , dat begrijp ik....
 Maar...!
Tenzij je de twee wissels bij de inrij van D. wat naar links zou kunnen verschuiven, en je  wel een klein kopspoortje helemaal rechts in D zou  kunnen maken. Mss ook makkelijk voor getrokken treinen Zvt-Dd.
Het kopspoortje voor de ketelwagen schuift dan ook wat naar links.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Oplossen 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) Zandvoort
« Reactie #46 Gepost op: 19 March 2021, 13:34:34 »
Het beloofde stripverhaal
Wat is het probleem ?  Als je een lus maakt krijg je sluiting

dat wil je niet, dus doorknippen, en wel met een stuk ertussen dat  lang genoeg is voor een hele trein

Je maakt twee contacten voor het aansturen van een relais
Eén vlak voor het begin, en één vlak voor het einde van de geschakelde sectie alias de tussensectie.
Als de eerste as het In-contact bedient, krijgt de tussensectie dezelfde polariteit als het aankomende spoor.

Zodra de trein het tweede contact raakt, schakelt het relais de tussensectie  gelijk met de uitgaande sectie...

Omdat er een diode in de lijn zit, stopt de trein nu, als de rijrichting van de uitgaande rails nog op achteruit staat. Als je met één trafo rijdt staat de uitraande rails altijd in de de verkeerde richting. Maar daarom stopt de trein ook. Zodra je je trafo ompoolt rijdt hij weer door.

Je kunt de tussensectie op verschillende plaatsen maken. Omdat de treinen toch al in het schaduwstation stoppen _ neem ik aan _ , is dat ook een goede plaats.


PS.    Ik ga nog even niet in op de details. Ik heb een bipolair relais gekozen omdat dat het gemakkelijkst uitlegt. Er is een betere oplossing. Er zijn ook ander oplossingen, zelfs zonder relais (of electronische schakeling). Maar  dan wordt dit een apart draadje over keerlussen. Dus ik wacht even tot je besloten hebt met welke trafo's je welke delen van de baan gaat bedienen, Peter
« Laatst bewerkt op: 19 March 2021, 16:19:56 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2021, 13:41:26 »

Dit zijn de meest voor de hand liggende plaatsen voor de tussensectie:
P_Q     of     R_S,   maar bij voorbeeld  P_S kan ook  :D
« Laatst bewerkt op: 24 March 2021, 00:52:15 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #48 Gepost op: 19 March 2021, 14:02:45 »
Beetje flexrail hier en daar, moet goed komen (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #49 Gepost op: 19 March 2021, 14:38:28 »
 Ik heb nog een ander soort vraag :
Hoe kan je bij de inrij wissels komen van het schaduwstaion bij storing of ontsporing daar ?
Hoe kom je bij het splitsingswissel van Duindorp en het raccordement ?
Hoe  wordt het duinlandschap ?
Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #50 Gepost op: 19 March 2021, 16:42:45 »
Voor wie het draadje over het "Opstelterrein Zandvoort aan Zee" zoekt: dit staat hier
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #51 Gepost op: 19 March 2021, 17:16:18 »
Bij Duindorp is nog een kort losspoor voor één wagen, bijvoorbeeld voor een olieboer of iets dergelijks. Ik heb daar echter geen omrijmogelijkheid, dus de wagen moet achteruitrijdend terug naar V gebracht worden. Ik weet niet, of dat in het echt ook wel gebeurde.
Er zullen meerdere voorbeelden zijn,maar volgens mij gebeurde dat (incidenteel) ook wel bij het station van sliedrecht waar vroeger een laad/los plaats was om caravans e.d. te lossen.
Daar zie je hedentendage overigens niks meer van terug   :-\
Ik zie ook het bezwaar niet tegen zo manoeuvre op zo'n kort stukje spoor,je brengt er niks of niemand mee in gevaar,rangeerder op de voetplaat van de wagon in de richting waar ze heen rijden met een porto erbij ivm eventueel gevaar,en klaar. 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #52 Gepost op: 19 March 2021, 18:08:33 »
OK,
Van mij krijg je ontheffing. :D  ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #53 Gepost op: 19 March 2021, 23:55:01 »
je plaatjes zijn in de laatste posts niet zichtbaar Marco  ???
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #54 Gepost op: 20 March 2021, 00:53:13 »
Hoi Frans
bedoel je het plaatje boven de tekst "Dit zijn de meest voor de hand liggende plaatsen voor de tussensectie:
P_Q     of     R_S,   maar bij voorbeeld  P_S kan ook"  ?
Wellicht kan jouw browser alleen .jpg en .gif tonen ? Want dit is een .png   
Test: Je kunt hem hier rechtstreeks bekijken..
Maar als ik morgen tijd heb, zal ik kijken of ik hem kan converteren.

« Laatst bewerkt op: 24 March 2021, 00:54:45 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #55 Gepost op: 20 March 2021, 01:27:34 »
  • Bij Duindorp is nog een kort losspoor voor één wagen, bijvoorbeeld voor een olieboer of iets dergelijks. Ik heb daar echter geen omrijmogelijkheid, dus de wagen moet achteruitrijdend terug naar V gebracht worden. Ik weet niet, of dat in het echt ook wel gebeurde.

Dat kwam zeker in die tijd heel veel voor, en lang daarna ook. Denk aan Delft met zijn aftakking naar de Gist Brocades en Calvé.

Ergens tussen de 1 en 2 kilometer tegen de stroom inrijden. En, omdat er bij de fabrieken geen omloopmogelijkheid was, altijd heen (of terug) met de loc achterop en de rangeerder voorop. Toen er nog een viaduct was in Delft. In de jaren 70 kon er nog heel veel. Allemaal geborgd met papieren en telefoontjes.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #56 Gepost op: 20 March 2021, 10:50:05 »
Hallo Marco,
Ja ,Delft was er natuurlijk ook. Ik was Delft en Calve helemaal vergeten. ;)
 Hoe het er nu bij staat weet ik niet ,ben er al een jaar niet meer langs gekomen. De spooraansluiting  komt wel terug. Ik heb begrepen dat met dan ook links moet rijden als ze van het raccordement terug komen. Het kan dus nu ook nog.
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #57 Gepost op: 20 March 2021, 11:06:05 »
Klopt, maar dat betekent bediening in de late uren of zelfs in de nacht. Pas voorbij Delft Campus liggen de overloopwissels.
Groet, Frank

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #58 Gepost op: 20 March 2021, 12:01:05 »
je plaatjes zijn in de laatste posts niet zichtbaar Marco  ???

Bij mij ook niet.
Ik klik er op met rechtermuisknop:
"afbeelding in nieuw tabblad openen"
en dan kan ik ze wel zien

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #59 Gepost op: 20 March 2021, 12:09:32 »
Zou ook dit probleem veroorzaakt worden door het zelfde als waardoor plaatjes uploaden/zichtbaar krijgen in een nieuw bericht, nu schijnbaar een probleem is ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0