Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 12:38:05
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 12:04:42
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 36179 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2021, 01:53:09 »
Ik zie nog wel een mogelijkheid om meer rijlengte te krijgen voor het zijlijn station.
[...]  Het totaal is dus een 8-vorm met als uitloop einde het station.

Je hebt dan een grote rijlengte, waar ook nog eens behoorlijke gedeelten van zichtbaar blijven. De hele linkerkant wordt berggedeelte.  Teken maar eens uit, ook qua hoogteverschillen moet dat kunnen bij een hoogte verschil van 8 cm tussen elkaar kruisende sporen.  Het hoogste punt (zijlijn station) zal op ongeveer 20 cm komen liggen.

Hallo Veroniek,

Ik vind het lastig om precies te zien, hoe je het bedoelt. De strekking is wel duidelijk. In zijn volledigheid is dit voor mij te druk. Ik wil geen sporen met bruggen en bergen, maar een rustig beeld met ruimte voor landschapselementen. De baan is in het kustgebied, dus duinen zijn de hoogste punten. Deze bieden wel mogelijkheden tot wat hoogteverschillen, die in mijn oorspronkelijke plan dan ook aanwezig zijn. Maar je bent niet de enige die wijst op weinig rijlengte, dus ik ga daar nog eens rustig op studeren. Het betreft fase 2 van de baan, dus ik heb nog even tijd. Jouw idee van de nevenlijn eerst te laten weglopen over de westkant (links, maar let op: daar is wel een schuin dak; hoe hoger ik ga, des te minder ruimte hou ik over) en dan met een lus terug te laten terugkeren naar het stationnetje (inmiddels met Duindorp als werktitel) spreekt me wel aan en zal ik zeker meenemen.
Zie verder mijn volgende bericht voor een bijgewerkt baanplan. Daar ook nog een interessante uitbreidingsmogelijkheid, die wellicht soelaas kan bieden.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2021, 02:21:46 »
Op basis van alle suggesties en opmerkingen en eigen voortschrijdend inzicht heb ik een tweede versie van mijn baanplan gemaakt. De belangrijkste wijzigingen en aandachtspunten zijn:
  • de hoogte van de treintafel op het 0-niveau heb ik verlaagd van 135 cm naar 110 cm. Zo kan ik ook zittend meer zien dan alleen de onderkant. Maar belangrijker nog: doordat aan de west- en oostkant een schuin dak is, win ik aan beide kanten ongeveer 25 cm nuttige ruimte. Dat maakt vooral een wat ruimere en hopelijk minder foutgevoelige opzet van het schaduwstation mogelijk.
  • getriggerd door Marco en Peter heb ik nog eens extra goed naar het sporenplan in 1985 gekeken. Mede door de iets toegenomen ruimte kan ik een aardig werkelijkheidsgetrouwe toerit naar het station maken. De wachtende loc kan nu netjes op het tussenspoortje. De eerste wissels vanuit Overveen heb ik gecomprimeerd in een kruiswissel. En natuurlijk zijn de aansluiting voor de nevenlijn en het extra buurtspoor 3 compleet erbij verzonnen.
  • hoewel ik in eerste instantie het VAM-laadstation niet in beeld had, vind ik het toch een interessante aanvulling op het emplacement. Dus dat ga ik proberen. Ik heb gezien, dat er in het verleden al een module van gemaakt is. Maar dat gaat verder dan het baanplan en wordt straks bij de bouw een ander draadje.
  • Verder heb ik het emplacement bij G iets aangepast, zodat er rijtuigen terzijde kunnen staan en ook plek is voor wat lichte goederenoverslag.
  • Het stationnetje aan de nevenlijn, met als werktitel 'Duindorp', ga ik pas maken in fase 2. Daar kan ik nog even op broeden, dus dat is nog niet erg aangepast.
  • Ik heb nog een mogelijkheid voor uitbreiding van de treintafel (zie de tekening), die opties voor het verlengen van de rijtijd en verdere visuele scheiding van de twee stations geeft. Dat betekent echter wel, dat ik een vorm van inham in de tafel moet maken, zodat ik bij de zuidkant (punt V) blijf kunnen. Wordt vervolgd.

Graag hoor ik weer, wat jullie er van vinden en welke suggesties jullie hebben.

Peter

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2021, 06:57:51 »
Ik zou tussen V’ en W nog een stuk rechte rails van 30 cm of zo neerleggen . Nu heb je een ‘mooie’ S-bocht als je vanaf de binnenbocht naar perronspoor 1 gaat (op de tekening het bovenste spoor) en dat gaat geheid tot problemen leiden.  Daarnaast zou ik het locomotief opstelspoor (tussen beide inrijsporen, rechts van B) iets verlengen, want dan heb je iets meer marge bij het opstellen van de loc. Nu is het wel erg krap.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Kopstation met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2021, 12:15:43 »
Hoi
over de keerlus: het kortsluitprobleem is voor ana en digi gelijk.
Maar met één of een paar een paar relaistjes is het heel mooi op te lossen.
Het leuke is dat je in het schaduwstation de knip kunt leggen;
dat maakt het wel zo gemakkelijk.

Ik  maak van de week wel een schetsje/ schema.
Hoe minder je wilt kunnen, hoe makkelijker het is. Dus de schakeling is afhankelijk van of
1. je wilt kunnen doorrijden in het schaduwstation
2. tegelijkertijd een trein het schaduwstation mag inrijden, terwijl een ander er uitrijdt
3. je (bijv. met een drukknopje) wilt kunnen bepalen wat de volgende trein wordt die vertrekt, of dat het altijd de langst aanwezige trein is die moet vertrekken als er een nieuw aankomt.
Echt dringend is de beantwoording niet. Ik zal in elk geval aangeven waar de isolatielasjes en de contactrail/reedrelais moeten komen. Dan kan je de rails leggen...
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2021, 12:28:36 »
Hoi Peter,

Ik zie dat je op een bescheiden ruimte toch een leuke baan kan ontwerpen. (y). Ga ik volgen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2021, 13:12:44 »
Die wissels tussen B en G liggen tamelijk apart. De boog die aangesloten zit op de rechter kruiswissel die zal nooit bereden worden.


(let niet op die sketchy marklin geometrie  ;) )

Ik weet niet of je je hosentrager constructie kan uitvoeren met een engels wissels en een wissel in een andere hoek, maar het onderste plaatje heeft dezelfde mogelijkheden.

Wil je perse hebben dat de nevenlijn het hoofdspoor niet verstoort of maakt dat je niet uit?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2021, 13:52:14 »
Inmiddels heb ik een ana-  én digi-oplossing bedacht die simpel is en onafhankelijk van hoe je het schaduwstation laat functioneren. Komt vast voor de avond nog in dit draadje...
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2021, 14:15:46 »
Gewoon een enkele schuingeplaatste lichtsluis en een mono relais en dan ben je er al.

Dit is failsafe voor deze toepassing en het kan nagenoeg niet simpeler.
meer uitleg hier

Ik heb zelf een print ontworpen die hetzelfde doet maar dan met een tweetal LDRs. LDRs in een schaduw station kan lastig zijn, want je moet wel iets van licht (gloeilampje of ledje) hebben voordat het kan werken. Protype X ziet er zo uit:


Zelfde principe als met de lichtsluis. Werkt ook nog in beide richtingen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 614
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2021, 14:30:14 »
Hallo Peter,

Punt 4 "Het kopspoortje W is de plek waar de overstaande locomotief voor het kop maken wacht." is nu verdwenen.  :-\
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2021, 14:39:51 »
Die wissels tussen B en G liggen tamelijk apart. De boog die aangesloten zit op de rechter kruiswissel die zal nooit bereden worden.


(let niet op die sketchy marklin geometrie  ;) )

Ik weet niet of je je hosentrager constructie kan uitvoeren met een engels wissels en een wissel in een andere hoek, maar het onderste plaatje heeft dezelfde mogelijkheden.

Wil je perse hebben dat de nevenlijn het hoofdspoor niet verstoort of maakt dat je niet uit?

Mvg,

Bas

Ik heb de wisselstraat gebaseerd (gekopieerd) van het origineel (zie op het baanplan onderin). Op dat middenspoortje staat de wisselloc te wachten. Deze moet zowel naar spoor 1 als 2 kunnen. De enige wissel waar ik het gebruik betwijfel is W1. Het wachtspoor zou ook dood kunnen lopen. Er kan dan alleen geen loc direct binnenkomend vanaf de hoofdbaan worden geplaatst. (Ik heb de loc even ingetekend). In jouw onderste alternatief mis ik de opstelmogelijkheid van de wisselloc.
Wissel W4 is conform het voorbeeld. Omdat ik de nevenlijn heb toegevoegd zou ik ook vanaf W5 een parallelspoor kunnen trekken die dan bij B aansluit op de nevenlijn. Maar ik wil W2 wel behouden om de lokale trein ook op spoor 2 te kunnen laten binnenkomen. W1 en W2 zouden in een engelse wissel gecombineerd kunnen worden, maar dat is duurder en dat doen ze in het grootbedrijf dan toch ook niet  ??? Omdat het een kopstation is, heb ik er geen moeite mee, dat de nevenlijn voor de aftakking even over het hoofdspoor loopt. Dat kan wel in de dienstregeling ingepast worden.


Peter
 

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1806
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2021, 14:44:54 »
mss wil je die opstelling voor de lok wel behouden en dan kan je bv de aftakking naar dat zijspoor naar links verleggen en een kruiswissel toepassen.Dan benut je dat wisselspoor ook om naar de zijlijn te gaan.Maw je maakt van W1 en W2 een kruiswissel.
Greetings,salutations,groetjes,

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2021, 16:37:01 »
Ah daar is dat spoor voor. Ik zou dan misschien W1 in zijn geheel weglaten en het wissellocspoortje (mooi woord) als kopspoor uitvoeren. Als ik namelijk naar de rest van het baanplan krijgt, zal de wisselloc dit spoortje in alle waarschijnlijkheid altijd van rechts benaderen.

Als een getrokken trein op spoor 1 of spoor 2 is gereden, dan zal de loc van die trein waarschijnlijk de volgende wisselloc worden. Of de wisselloc komt van het emplacement onder het station. Hoe dan ook dan komt hij van rechts  :)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Kopstation met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2021, 17:03:36 »
over de keerlus: het kortsluitprobleem is voor ana en digi gelijk.
Het probleem is of lijkt misschien hetzelfde, maar is het absoluut niet.   De oplossing sec is het wisselen van de polariteit, dus bij DC de plus en de min.  Maar dan vergeet je, dat bij alle aansluitende baanvakken OOK de polariteit moet wisselen, want anders gaat de loc de andere kant op rijden.
Bij DCC heb je dit niet, omdat de polariteit geen invloed heeft op de rijrichting.

Kortom:  bij DCC heb je alleen een keerlusmodule/schakeling nodig en hoef je het hele baanplan niet eens in blokken in te delen. 
Bij DC moet je blokken maken die, afhankelijk van de gewenste rijrichting, om te schakelen zijn qua polariteit.

Des te meer reden om je van begin af aan op digitaal te richten.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2021, 17:23:30 »
Dit is niet 100% waar, eerder 90%  ;). Als je de diodefuik truuk toepast, dan valt de trein op een geven moment stil in de lus. Vanaf dat punt kan je als operator zelf de polariteit van het hele spoor ompolen met je transformator zodat de trein weer terug kan naar het station. Dan is eigenlijk alleen de lus zelf als blok te beschouwen. Het is zodoende niet noodzakelijk om je hele baan in blokken te verdelen en alles afzonderlijk aan te sturen. Je zou dan alleen afschakelbare stukjes nodig hebben om treinen stroomloos te zetten.

Maar als je het een en ander wilt automatiseren en met meerdere treinen tegelijk laat rijden, dan moet je in het analoge geval wel er goed over nadenken. Ik denk dat je dan wel een blok of vier of vijf (2 rangeer emplacementen, het station tot aan de wissels en 2 a 3 blokken voor het hoofdspoor) nodig zal hebben met de gebruikelijke afschakelbare secties hier en der. Dat is behalve prima te doen ook leuk om te doen (vind ik dan  :P). Zo iets heeft ten alle tijden mijn voorkeur over digitaal rijden en computer besturing

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2021, 17:57:55 »
Ah daar is dat spoor voor. Ik zou dan misschien W1 in zijn geheel weglaten en het wissellocspoortje (mooi woord) als kopspoor uitvoeren. Als ik namelijk naar de rest van het baanplan krijgt, zal de wisselloc dit spoortje in alle waarschijnlijkheid altijd van rechts benaderen.

Ja, dat was mijn idee ook. Maar in het grootbedrijf is dus ook die W1. Weet iemand, wat daar de bedoeling van is?

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB