Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 36263 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2021, 18:26:48 »
 Het "wisselspoor"waar de wissel lok opstaat is vrijwel 200 m lang.
Dit heb ik opgemeten  in de luchtfoto van Google Earth .
Daar kan dus ook een niet te lange trein op staan.
Er zal zeker een reden voor zijn om het wissel te handhaven tot nu toe ,want de opstel sporen die er ooit lagen zijn  toen wel allemaal weggehaald.
Peter
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 21:36:18 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2021, 19:09:24 »
Dit is niet 100% waar, eerder 90%  ;).
Helemaal mee eens, maar ook op jouw opmerking van toepassing.  Stel je maar eens voor, dat je een trein van het station laat vertrekken en tegelijkertijd een trein uit de keerlus naar het station wilt leiden.  Dat gaat dus totaal niet als je niet op zijn minst het inkomende spoor van het uitgaande spoor gescheiden hebt en van een tegengestelde polariteit hebt voorzien (waarschijnlijk met een 2e trafo).  En dan heb ik het nog niet eens over het wisselen van spoor zoals bij de "Hosenträger".   Maw wil je nog diverse keuzes van vertrek- en binnenkomstsporen hebben, dan heb je DC gezien een heidens karwei om dat allemaal te regelen. Met veel blokken, die elk op polariteit instelbaar moeten zijn.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #32 Gepost op: 16 maart 2021, 20:55:31 »
Wat betreft de mogelijkheid van Dinamo om het keerlus probleem bij analoog en/of dcc op te lossen. Ik heb ooit het dinamo systeem aangeschaft om pc gestuurd te kunnen rijden met mijn analoge baan. Voordeel: geen keerlus probleem, analoog en dcc door elkaar op de baan, zeer goedkope manier van wissels aan te sturen (1 diode per wisselstand). Nadeel: rijden is alleen via de pc mogelijk. (Ik gebruik koploper maar er zijn meer programma's geschikt)
Groetjes Gert

Soest in H0


Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2021, 00:17:15 »
(...)   Rijden met digitaal (DCC) heeft al helemaal geen probleem met dit stuk.  (...)

Helaas VvKan, deze optimistische visie is helaas niet waar.
Het probleem van de kortsluiting door een keerlus ( of een driehoek) is bij digitaal net zo groot als bij analoog. De plaats waar je moet ingrijpen is wel juist.


Hoi Peter,
morgen krijg je je plaatje met de schakeling.
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2021, 01:00:47 »
Het "wisselspoor"waar de wissel lok opstaat is vrijwel 200 m lang.
Dit heb ik opgemeten  in de luchtfoto van Google Earth .
Daar kan dus ook een niet te lange trein op staan.
Er zal zeker een reden voor zijn om het wissel te handhaven tot nu toe ,want de opstel sporen die er ooit lagen zijn  toen wel allemaal weggehaald.
Peter

dat is in H0 ongeveer 230 cm. Dat gaat dus niet passen; ook niet als ik het zou halveren. Als een extra trein dus de reden zou zijn (heeft iemand die daar ooit gezien?), dan vervalt in mijn baan die functie voor het wisselspoor. Dan kan ik wissel W1 weglaten en de kruiswissel bij W wat naar rechts brengen. Daarmee kan ik ook de bezwaren van Cambalou ondervangen:

Ik zou tussen V’ en W nog een stuk rechte rails van 30 cm of zo neerleggen . Nu heb je een ‘mooie’ S-bocht als je vanaf de binnenbocht naar perronspoor 1 gaat (op de tekening het bovenste spoor) en dat gaat geheid tot problemen leiden.  Daarnaast zou ik het locomotief opstelspoor (tussen beide inrijsporen, rechts van B) iets verlengen, want dan heb je iets meer marge bij het opstellen van de loc. Nu is het wel erg krap.

Overigens: misschien hebben ze dat stukje spoor niet weggehaald, omdat er geen huizen gebouwd kunnen worden ;)

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #35 Gepost op: 17 maart 2021, 09:26:19 »
Helaas VvKan, deze optimistische visie is helaas niet waar.
Het probleem van de kortsluiting door een keerlus ( of een driehoek) is bij digitaal net zo groot als bij analoog. De plaats waar je moet ingrijpen is wel juist.
Ik denk dat hier een misverstand ontstaat.

Wat ik bedoel is, dat bij DCC je kunt volstaan met het gebruik van een keerlusmodule, zonder dat verdere blok indeling noodzakelijk is.  Behalve het keerlus baanvak hoef je nergens om te polen. 

Bij DC dien je, zoals gezegd, een veel complexere omschakeling te organiseren, die over meerdere baanvakken gaat.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2021, 09:33:58 »
Maar je bent niet de enige die wijst op weinig rijlengte, dus ik ga daar nog eens rustig op studeren.
In plaats van de voorgestelde 8-vorm zou je ook kunnen volstaan, met aanpassingen natuurlijk, met het naar links gaan vanaf B+4  , dan de bocht onderlangs maken en weer naar boven het station aanleggen.  Dan heb je het station als het ware omgekeerd, de eerste wissel ligt nu rechts onderaan in de tekening.
Hoe het station er dan uit komt te zien en of dat voldoet qua maatvoering laat ik aan jou over.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2021, 10:43:56 »
Zeker, VvKan,  bij digitaal  kunnen alle treinen zomaar  door elkaar  rijden , zonder  blokken of  secties.
Bij gelijkstroom analoog zal Peter toch een keer zijn trafo moeten ompolen als er een trein door de keerlus rijdt.

Dus, Peter,  je bent vast aan het nadenken hoe je de baan gaat opsplitsen, als je meer dan 1 trein wilt laten rijden.

 
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2021, 10:58:22 »
 Bij analoge voeding (Of dacht je ook aan Dinamo ?)  zal je een aantal groepen moeten  maken als je met meer dan een trein rijden wil .
B.v. Station; de opstelsporen er naast ; het deel van stations empl. tot en met de 3 wachtsporen ;de keerlus sectie ,;het spoor terug naar Zvt en de sporen naar Duindorp.
 Met een regelaar/ompoler  kan je mss ook wel uitkomen,maar als je met meerdere treinen tegelijk  wilt rijden moet iedere groep zijn eigen ompoler hebben, zoals Veroniek al schreef.
 Ik zou digitaal gaan rijden. Alleen de keerlus is een groep ,verder geen bizondere schakelingen nodig !
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2021, 15:54:51 »
Ik heb nog wat gezocht  hier en daar en vond "hier "  in een oud  onderwerp  iets over Zvt.  :D
Het onderwerp in dit forum was  " Öpstelterrein Zandvoort aan Zee. "
Draadje #13 zie je onderaan de rij foto's het lok wisselspoortje met een paar Plan W rijtuigen. en ook draadje #37 zie je er wat van. De rest gaat vooral over het VAM gebouw en de treinen die er kwamen met de div Eloks.
Ook in RH 10-'86 staat wat over Zvt,maar dat kende je mss al.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2021, 18:13:24 »
als je met meerdere treinen tegelijk wilt rijden moet iedere groep
zijn eigen ompoler hebben, zoals Veroniek al schreef.

Ergens begrijp ik niet wat je beweert.

Analoog kun je moeiteloos met 26 treinen rijden.
Alleen: ze rijden niet allemaal tegelijk, in praktijk maar 3-4, misschien bedoel je dat?

Digitaal kun je met maximaal 17-18 treinen tegelijk rijden, anders kan de computer het aantal commando's dat over en weer vliegt, niet meer aan.

In beide gevallen geldt een beperking.

Bedoel je dat?

Mmm, wel eens van Felix Geering gehoord? Begon analoog, eindigde digitaal, en liet een spoor van handige tips en trucs na, op z'n website.  Sommige zou je digitaal kunnen noemen, andere zijn gewoon nog steeds analoog toepasbaar (voor 2-rail, vaak ook voor 3-rail). En een klassieker is de Z-schaltung. Met meerdere besturingsapparaten (1 per trein, zo je wilt, per railsectie). Als je analoog blijft, kan dat iets zijn om in rond te spitten. Hoe ga je doen wat je wilt doen?

Zoek maar eens op:
Citaat
die gute alte Schaltung mit mehreren Stromkreise

Overigens ben ik ook gek  op de combinatie van een keerlus met een kopstation.
Dat is de leukste analoge puzzel die ik ken, in zowel 2-rail als 3-rail, mits DC-gevoed.
En daar douw ik flink wat analoge trafo's tegen aan. Besturing 1:1 ?
(Al ben ik nu voorzichtig Arduino aan het verkennen, want ik zie de voordelen wel ... ).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #41 Gepost op: 17 maart 2021, 18:37:52 »
Jan Willem,
Als je met meerdere treinen tegelijk wil rijden ,bedoel ik dus dat je elke trein op elk moment moet kunnen laten stoppen en omkeren. Dan heb je secties nodig anders gaan alle treinen omkeren.
Ik kan hoogstens 2 of 3 treinen in de gaten houden als ik analoog zou rijden en er beveiligigsschakelingen zijn.Zonder beveiliging  kan je op een middelgrote of kleine baan helemaal niet met meerdere treinen rijden ,tenzij je elke trein een route laat rijden,waarbij hij geen andere trein kan ontmoeten.
Ik weet van de Z schakeling uit de jaren 60 en 70, in de jaren 80 en 90 heb ik met Command Control gereden ,een door de Model Railroader gepubliceerde besturing ,waarbij de PC de relais bedient  om jouw regelaar /ompoler steeds op een nieuwe sectie aan te sluiten.
Je bediende zelf de wissels en de PC zorgde voor de aansluiting van regelaar enz. op de verderop te berijden sectie.
De PC bediende ook de seinen ,en je moest ZELF de trein afremmen en laten stoppen.als jouw trein een onveilig sein naderde Het was een systeem voor clubs ,niet zo  geschikt voor eenmans banen .
Maar dit geldt ook voor digitale banen zonder  besturings programma  ,ook dan moet je zelf opletten. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #42 Gepost op: 19 maart 2021, 02:13:55 »
De keerlusproblematiek en de aansturing van de baan maken heel wat los! Wat ik tot nu toe concludeer, is dat het ontwerp zoals dat tot nu toe staat, geen onoplosbare problemen voor de besturing geeft. Ook heb ik niet de indruk, dat ik op bepaalde onderdelen het ontwerp beter kan aanpassen, omdat de besturing dan een stuk eenvoudiger wordt. Een keerlus blijft er sowieso in zitten.
Ik ga in een aparte post in op dit aspect van het ontwerp. Nu eerst de volgende versie waarin ik de opmerkingen over de treinenloop en rangeermogelijkheden heb meegenomen. Bijkomend pluspunt voor de baan is, dat ik nog de mogelijkheid voor een extra stukje treintafel heb. Moet ik wel een Ikea-kast voor doormidden zagen, maar à la. Moet kunnen, nietwaar  ;D

Toelichting op de veranderingen:
  • de nevenlijn is flink uitgebreid. De lijn loopt nu schuin naar linksonder over het schaduwstation en verdwijnt bij V' in de coulissen.
  • bij B' is in de nevenlijn een passeerspoor gemaakt. Hier kunnen de treinen uit Zandvoort resp. Duindorp elkaar kruisen. Ook is er een klein perron mogelijk.
  • Bij V komt de lijn weer tevoorschijn en splitst zij zich naar een goederenemplacement met 3 losplaatsen (L1 - L3) en naar het eindstation Duindorp.
  • Het spoortje X is bedoeld om een extra rangeerloc te kunnen plaatsen, een sik of hippel - klein dus. Eventueel kan daar bij het rangeren ook een wagen worden weggezet. L1 en L2 lopen langs de goederenloods van Artitec.
  • Bij Duindorp is nog een kort losspoor voor één wagen, bijvoorbeeld voor een olieboer of iets dergelijks. Ik heb daar echter geen omrijmogelijkheid, dus de wagen moet achteruitrijdend terug naar V gebracht worden. Ik weet niet, of dat in het echt ook wel gebeurde.
  • Doordat ik de linkerwissel bij het wissellocspoortje bij W heb verwijderd, kon ik de kruiswissel wat opschuiven, zodat de S-bocht minder prominent is.

Dat is het wel zo'n beetje. O ja: ik heb alles getekend met Roco Line. Ik heb behoorlijk wat los grut liggen, ook van Fleischmann. Maar er moet ook het nodige bij. Dat is dus ook nog wel een puzzel.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #43 Gepost op: 19 maart 2021, 10:33:55 »
Fantastisch !   Ga zo door.  (y)

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2021, 10:40:50 »
Het opstelspoortje W komt erg dicht tegen het achterste spoor aan.  Als je de bovenste wissel rechts van de "Hosenträger" , dat is nu een linkse wissel, vervangt door een rechtse, dan maak je wat meer ruimte voor W.
Of je kunt ook vanaf links al meer ruimte maken door de sporen van de "Hosenträger"  wat verder uit elkaar te leggen.   Die komen toch uit de bochten (Tunnel, verborgen sporen)