Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 3502 van zwart naar groen
door
Mar-Cas
Vandaag
om 14:56:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
NS264
Vandaag
om 14:35:38
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:35:03
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm
door
Spoor010
Vandaag
om 14:18:53
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
Vandaag
om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer
door
NS264
Vandaag
om 13:26:01
Roco traxx 'Eurocity'
door
the_gold
Vandaag
om 13:02:54
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september)
door
Ben
Vandaag
om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:24:47
Haperende locs
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:59:12
Standerdmolen
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 11:25:00
Raadplaatje
door
Lars Smelter
Vandaag
om 11:06:23
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:05
Pendel module
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:56:43
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 08:57:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 08:14:16
Pfarrerwinkel bahn
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:41:02
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
FritsT
22 September 2025, 22:42:15
Messing op z'n Zweeds (h0)
door
Rob Ellerman
22 September 2025, 22:22:41
Werps 18 luiker Groentewagen
door
orientexpress
22 September 2025, 22:10:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
22 September 2025, 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
22 September 2025, 21:11:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
32
Omlaag
Auteur
Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. (gelezen 120373 keer)
steven346
Offline
Berichten: 408
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #420 Gepost op:
07 September 2022, 23:51:55 »
Wederom terugsturen dan?
Gelogd
Arjan25
Offline
Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #421 Gepost op:
15 September 2022, 13:24:23 »
Tot nu toe heb ik nog niet vaak gereageerd op dit forum, maar ben wel een stille volger/lezer.
Nu wil ik toch graag een vraag stellen: ik zie dat in de IC hondekoppen er geen coupedeuren zijn geplaatst in de Bk, net achter de cabine. In de vorige series hondekoppen van Artitec (gele en groene uitvoering) zaten deze wel.
Volgens mij zaten ze in het echt er ook in of zijn ze er later uit gehaald? Iemand die weet of deze deuren terecht ontbreken in de Artitec IC uitvoering?
Groet, Arjan
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 5015
Vinnie the who?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #422 Gepost op:
15 September 2022, 17:05:08 »
Goeie vraag...
Hieronder lijken ze inderdaad deurloos:
https://nlms.info/images/drawings/541970.jpg
Wellicht heeft er iemand een foto of andere bronnen..?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
GerardvV
Offline
Berichten: 3842
Enge buur bij de buren
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #423 Gepost op:
15 September 2022, 18:44:35 »
Het tekeningetje hierboven geeft treinstel 1970 weer, een tot bijna volledige A verbouwd viertje, ontstaan na een aanrijding.
Verbouwd om meer eerste klasse aan te bieden in de vroege ochtend en avondspits Groningen/Den Haag.
Alle andere HK treinstellen, ook die van Artitec, hadden/hebben gewoon een BDk.
Zie onderstaande afbeelding, klikken voor tekst.
Amsterdam Centraal.
by
Keith Long
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 18:46:50 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Benelux795
Offline
Berichten: 5015
Vinnie the who?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #424 Gepost op:
15 September 2022, 20:34:17 »
Maar dus.. Hadden die dan daar allemaal coupedeuren of niet?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
GerardvV
Offline
Berichten: 3842
Enge buur bij de buren
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #425 Gepost op:
15 September 2022, 21:15:49 »
De tweetjes ABDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De viertjes BDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De Bk, van viertje of tweetje hadden allen twee ramen achter de cabinedeuren en dan pas de schuifdeuren naar het eerste balkon.
Zoals gemeld en te zien op de tekening en foto hierboven week de 1970 hiervan af door in de Bk (de vroegere BDk) een naar tweede klasse afdeling verbouwde bagageafdeling te hebben waarbij de schuifdeuren naar de bagageafdeling logischerwijs waren vervallen.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Arjan25
Offline
Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #426 Gepost op:
15 September 2022, 21:29:14 »
Mijn vraag gaat vooral over de schuifdeuren die in de Bk bij de 2 coupes achter de cabine zitten. In de 766 (feitelijk een IC hondekop die nu groen is geschilderd) heeft elke coupe daar een dubbele schuifdeur. Net zoals Artitec dat heeft uitgevoerd bij de gele en groene stellen. Maar om de een of andere reden dus niet bij de IC variant. Ik vraag me af of daar een reden voor is.
Groet! Arjan
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 972
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #427 Gepost op:
15 September 2022, 21:31:49 »
Gerard, volgens mij heb jij het over de buiten schuifdeuren. De vraag ging over de schuifdeuren van de coupés van de Bk. De tweetjes en viertjes Bk hadden twee coupés tussen de cabine en het balkon. Die hadden schuifdeuren. De 1970 had volgens de tekening dat niet. Bij de kleine coach van Artitec hebben de coupés ook geen deuren, de vraag is klopt dat?
Nu heb ik wel ergens mat’54 documentatie/materieelgids, daar zit zeker een tekening in van een kleine coach, maar ik heb dat even niet makkelijk bij de hand.
Edit: Arjan, de 766 is/was een grote coach waarbij de bagage ruimte deels werd verbouwd tot compartiment met 16 extra zit plaatsen. Artitec heeft de kleine coach gemaakt die die verbouwing niet heeft gehad. De grote en kleine coach verschillen ook qua stoel opstelling en dat met de schuifdeuren zou dus ook zomaar kunnen verschillen.
Overigens is bij de 766, de bagageruimte weer vergroot naar origineel en zijn er weer kleine raampjes geplaatst, om passend te worden voor de groene kleurstelling. Daarnaast was het nodig, omdat er bijna geen bagageruimte over was door de verbouwing en je vanuit de kleine keuken niet genoeg voorraad had voor fatsoenlijke catering. Dus de terug bouw was ook handiger voor de verhuur mogelijkheden van de 766.
Groeten Edwin.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 21:37:12 door Edwin2121992
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 5015
Vinnie the who?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #428 Gepost op:
15 September 2022, 21:48:27 »
Volgens mij ging het niet om de schuifdeuren naar de bagageruimte, maar om de coupedeuren... Edit: Wacht, er is al een oplettende lezer
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
mDDM
Offline
Berichten: 1043
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #429 Gepost op:
11 October 2022, 21:42:52 »
Sinds enkele dagen ben ik na drie jaar wachten in het bezit van de 21.406.01 (HK4 1791 IC, eenbeenpanto, AC, LokPilot). Schitterend model. Maar ik had wel heel veel moeite om de koppelingen goed in elkaar te laten klikken. Bij de koppeling tussen de aangedreven bak met bagageafdeling en de bak met de restauratieafdeling is dat niet helemaal gelukt. Desondanks maken blijkbaar alle pinnen contact, want alles functioneert. Het heeft wel weer heel wat kracht zweetdruppels gekost. Je bent toch bang iets te beschadigen.
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 972
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #430 Gepost op:
12 October 2022, 01:17:18 »
Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een 1788 en ben er zeer blij mee
Wat ik wel vind is hetzelfde als de vorige schrijver, de koppelingen blijft lastig. Ze buigen nogal door waardoor ze dus niet recht willen klikken. Ik had dit ook al ervaren met de museum 766. De groene 762 met reclamebanen (die is moeten wijken om budget te maken voor de 1788) had nog het systeem waarbij je iets onder de koppeling moest leggen zodat hij niet door buigt. In mijn herinnering ging dat ietsje beter.
Verder ben ik positief verrast door de rijeigenschappen na de verhalen hier. Ik had op zich ook nooit problemen met de 772 en 766, maar omdat hier een aantal voorbeelden waren van ontsporingen etc.
Maar goed ik heb op dit moment niks anders dan wat oude lima rails en dat is R360. En daar gaat hij zonder problemen doorheen.
Groeten Edwin.
Gelogd
DavidNS400 Grote sik
IV V NS
Offline
Berichten: 333
NL Train! 🇳🇱
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #431 Gepost op:
12 October 2022, 07:41:25 »
Ik heb ook de 1791 ontvangen. Alleen na aangekocht te hebben niet opgelet dat alles het doet.
Ik heb twee leds van de binnenverlichting die het niet doen. … op verschillende bakken… 1 op het stuurstand noem ik zo te zeggen en de andere in een van de midden bakken.
Gelogd
spoorfan
Offline
Berichten: 441
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #432 Gepost op:
12 October 2022, 12:44:46 »
Zelfde ervaring met de koppelingen. Zelf iets in elkaar gekunsteld wat ik onder de koppeling op de rails leg. Dan nog kost het enige moeite.
Spoorfan
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 873
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #433 Gepost op:
12 October 2022, 16:09:36 »
Artitec leverde eerder een "halve plastic wasknijper" mee met hun mat54.
Die voorkwam naar beneden doorbuigen van de koppelingen.
Een houten exemplaar voldoet waarschijnlijk ook.
Toch denk ik dat voorzichtig koppelen met de bakken op hun kant,
iets preciezer werkt om de pennetjes recht in de gaatjes te krijgen.
Heel voorzichtig is in elk geval het devies, om kromme contacten te voorkomen.
François
Gelogd
mDDM
Offline
Berichten: 1043
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #434 Gepost op:
12 October 2022, 23:40:42 »
Die halve wasknijper wordt bij deze treinstellen blijkbaar niet meer meegeleverd. Zou ook niet meer nodig moeten zijn, want de constructie van de koppelingen is veel stijver.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
32
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.