Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.  (gelezen 112738 keer)

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #420 Gepost op: 07 September 2022, 23:51:55 »
Wederom terugsturen dan?

Arjan25

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #421 Gepost op: 15 September 2022, 13:24:23 »
Tot nu toe heb ik nog niet vaak gereageerd op dit forum, maar ben wel een stille volger/lezer.
Nu wil ik toch graag een vraag stellen: ik zie dat in de IC hondekoppen er geen coupedeuren zijn geplaatst in de Bk, net achter de cabine. In de vorige series hondekoppen van Artitec (gele en groene uitvoering) zaten deze wel.
Volgens mij zaten ze in het echt er ook in of zijn ze er later uit gehaald? Iemand die weet of deze deuren terecht ontbreken in de Artitec IC uitvoering?
Groet, Arjan

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #422 Gepost op: 15 September 2022, 17:05:08 »
Goeie vraag...  :) Hieronder lijken ze inderdaad deurloos:


https://nlms.info/images/drawings/541970.jpg

Wellicht heeft er iemand een foto of andere bronnen..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #423 Gepost op: 15 September 2022, 18:44:35 »
Het tekeningetje hierboven geeft treinstel 1970 weer, een tot bijna volledige A verbouwd viertje, ontstaan na een aanrijding.
Verbouwd om meer eerste klasse aan te bieden in de vroege ochtend en avondspits Groningen/Den Haag.
Alle andere HK treinstellen, ook die van Artitec, hadden/hebben gewoon een BDk.
Zie onderstaande afbeelding, klikken voor tekst.
Amsterdam Centraal. by Keith Long, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 18:46:50 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #424 Gepost op: 15 September 2022, 20:34:17 »
Maar dus.. Hadden die dan daar allemaal coupedeuren of niet?  ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #425 Gepost op: 15 September 2022, 21:15:49 »
De tweetjes ABDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De viertjes BDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De Bk, van viertje of tweetje hadden allen twee ramen achter de cabinedeuren en dan pas de schuifdeuren naar het eerste balkon.
Zoals gemeld en te zien op de tekening en foto hierboven week de 1970 hiervan af door in de Bk (de vroegere BDk) een naar tweede klasse afdeling verbouwde bagageafdeling te hebben waarbij de schuifdeuren naar de bagageafdeling logischerwijs waren vervallen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Arjan25

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #426 Gepost op: 15 September 2022, 21:29:14 »
Mijn vraag gaat vooral over de schuifdeuren die in de Bk bij de 2 coupes achter de cabine zitten. In de 766 (feitelijk een IC hondekop die nu groen is geschilderd) heeft elke coupe daar een dubbele schuifdeur. Net zoals Artitec dat heeft uitgevoerd bij de gele en groene stellen. Maar om de een of andere reden dus niet bij de IC variant. Ik vraag me af of daar een reden voor is.

Groet! Arjan

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #427 Gepost op: 15 September 2022, 21:31:49 »
Gerard, volgens mij heb jij het over de buiten schuifdeuren. De vraag ging over de schuifdeuren van de coupés van de Bk. De tweetjes en viertjes Bk hadden twee coupés tussen de cabine en het balkon. Die hadden schuifdeuren. De 1970 had volgens de tekening dat niet. Bij de kleine coach van Artitec hebben de coupés ook geen deuren, de vraag is klopt dat?

Nu heb ik wel ergens mat’54 documentatie/materieelgids, daar zit zeker een tekening in van een kleine coach, maar ik heb dat even niet makkelijk bij de hand.

Edit: Arjan, de 766 is/was een grote coach waarbij de bagage ruimte deels werd verbouwd tot compartiment met 16 extra zit plaatsen. Artitec heeft de kleine coach gemaakt die die verbouwing niet heeft gehad. De grote en kleine coach verschillen ook qua stoel opstelling en dat met de schuifdeuren zou dus ook zomaar kunnen verschillen.

Overigens is bij de 766, de bagageruimte weer vergroot naar origineel en zijn er weer kleine raampjes geplaatst, om passend te worden voor de groene kleurstelling. Daarnaast was het nodig, omdat er bijna geen bagageruimte over was door de verbouwing en je vanuit de kleine keuken niet genoeg voorraad had voor fatsoenlijke catering. Dus de terug bouw was ook handiger voor de verhuur mogelijkheden van de 766.

Groeten Edwin.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 21:37:12 door Edwin2121992 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #428 Gepost op: 15 September 2022, 21:48:27 »
Volgens mij ging het niet om de schuifdeuren naar de bagageruimte, maar om de coupedeuren... Edit: Wacht, er is al een oplettende lezer :)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #429 Gepost op: 11 October 2022, 21:42:52 »
Sinds enkele dagen ben ik na drie jaar wachten in het bezit van de 21.406.01 (HK4 1791 IC, eenbeenpanto, AC, LokPilot). Schitterend model. Maar ik had wel heel veel moeite om de koppelingen goed in elkaar te laten klikken. Bij de koppeling tussen de aangedreven bak met bagageafdeling en de bak met de restauratieafdeling is dat niet helemaal gelukt. Desondanks maken blijkbaar alle pinnen contact, want alles functioneert. Het heeft wel weer heel wat kracht zweetdruppels gekost. Je bent toch bang iets te beschadigen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #430 Gepost op: 12 October 2022, 01:17:18 »
Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een 1788 en ben er zeer blij mee (y)

Wat ik wel vind is hetzelfde als de vorige schrijver, de koppelingen blijft lastig. Ze buigen nogal door waardoor ze dus niet recht willen klikken. Ik had dit ook al ervaren met de museum 766. De groene 762 met reclamebanen (die is moeten wijken om budget te maken voor de 1788) had nog het systeem waarbij je iets onder de koppeling moest leggen zodat hij niet door buigt. In mijn herinnering ging dat ietsje beter.

Verder ben ik positief verrast door de rijeigenschappen na de verhalen hier. Ik had op zich ook nooit problemen met de 772 en 766, maar omdat hier een aantal voorbeelden waren van ontsporingen etc.
Maar goed ik heb op dit moment niks anders dan wat oude lima rails en dat is R360. En daar gaat hij zonder problemen doorheen.

Groeten Edwin.

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #431 Gepost op: 12 October 2022, 07:41:25 »
Ik heb ook de 1791 ontvangen. Alleen na aangekocht te hebben niet opgelet dat alles het doet.

Ik heb twee leds van de binnenverlichting die het niet doen. … op verschillende bakken… 1 op het stuurstand noem ik zo te zeggen en de andere in een van de midden bakken.   :-\

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #432 Gepost op: 12 October 2022, 12:44:46 »
Zelfde ervaring met de koppelingen. Zelf iets in elkaar gekunsteld wat ik onder de koppeling op de rails leg. Dan nog kost het enige moeite.

Spoorfan

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #433 Gepost op: 12 October 2022, 16:09:36 »
Artitec leverde eerder een "halve plastic wasknijper" mee met hun mat54.

Die voorkwam naar beneden doorbuigen van de koppelingen.
Een houten exemplaar voldoet waarschijnlijk ook.
Toch denk ik dat voorzichtig koppelen met de bakken op hun kant,
 iets preciezer werkt om de pennetjes recht in de gaatjes te krijgen.
Heel voorzichtig is in elk geval het devies, om kromme contacten te voorkomen.
François

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #434 Gepost op: 12 October 2022, 23:40:42 »
Die halve wasknijper wordt bij deze treinstellen blijkbaar niet meer meegeleverd. Zou ook niet meer nodig moeten zijn, want de constructie van de koppelingen is veel stijver.