Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Jeronimos
Vandaag om 19:14:14
TEE RAm of DE4 door borotof
Vandaag om 19:11:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 19:09:23
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door VAM65
Vandaag om 19:04:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:55:34
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 18:43:34
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:28:46
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 17:57:40
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door Silvolde
Vandaag om 17:55:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:38:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door janvanbemmel
Vandaag om 17:25:51
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 16:08:17
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door Rick
Vandaag om 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door martijnhaman
Vandaag om 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen door eelco
Vandaag om 13:14:02
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:08:36
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
Vandaag om 11:24:06
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Bahn-AG
Vandaag om 11:00:32
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:47:05
Eén compressor en een hoop vragen door GerardvV
Vandaag om 10:29:39
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
Vandaag om 10:14:11
Fleischmania Nostalgia door Piet Groot
Vandaag om 09:35:20
No Slot! door Falkenberg
Vandaag om 09:25:28
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door Jelmer
Vandaag om 07:49:12
Baanplannen van langgerekte stations door Jelmer
Vandaag om 07:47:12
functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:29:35
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Maartenw
Vandaag om 00:01:27
  

Auteur Topic: Artitec SSym46  (gelezen 2056 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Artitec SSym46
« Gepost op: 20 november 2016, 14:50:28 »
Een mooi model, deze zesassige zwaartransportwagen van Artitec.
Net als bij de eerst verschenen vierasser zijn er weer de nodige onderdelen te plaatsen. Een pincet, vaste hand en wat cyanoacrylaat lijm zijn daarbij een garantie voor succes.

Bij mijn model ontbrak het zakje onderdelen. Dus even een berichtje naar Artitec en binnen een paar dagen lag er een onderdelenzakje in de brievenbus, klasse  (y)
De handleiding geeft aan wat waar komt. Niet alle onderdelen komen bij elke variant voor. Het verdient aanbeveling hiertoe voorbeeldfoto's te raadplegen uit de Eisenbahn Journal specials over militair vervoer en/of natuurlijk de nieuwe Carstens Deel 8, het standaardwerk over de Drehgestell flachwagen.



We beginnen onder de bufferbalk. Hier wordt een etsdeel geplaatst met daarom de kabelogen en de rangeerder handgrepen. Even buigen met een tangetje en goed kijken hoe het etsdeel geplaatst moet worden vanwege de plek van de remslang.



Het is handig om ook bufferhulsen en bufferschijven een drup lijm te geven, je kunt ze zo maar verliezen op de baan, de Chinese fabrikant is daar gemakkelijk in....

Daarna zijn de onderdelen aan de zijkanten aan de beurt. De noodremtrekker en eventueel het rongenpakket als je de wagen als platte wagen inzet, bijvoorbeeld voor het vervoer van militaire voertuigen. In dat geval vervang je ook het staande hek door een neergelaten hek, eveneens in de onderdelen aanwezig.

Plaats je wel rongen, bijvoorbeeld bij vervoer van staalproducten, marmer etc, dan zet je de lege rongenhouder aan de zijkant.







Tenslotte is het tijd voor het natuurgetrouw vervuilen van het dek en de rest van de wagen. Daarvoor kwam ik in Houten een mooi setje tegen, maar dat doen we een andere keer.


Grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec SSym46
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2016, 23:30:21 »
en had ik al vermeld dat de modellen voorzien zijn van strakke opschriften?
Hier de USATC versie eind jaren vijftig, als [P] wagen bij de DB geïmmatriculeerd:

« Laatst bewerkt op: 21 november 2016, 23:32:01 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec SSym46
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2016, 14:12:00 »
De bodem is gespoten met verschillende hout tinten gevolgd door een zwartgrijze washing met Vallejo verf.


De houtnerf wordt zo weer zichtbaar en het ziet er niet zo plasticachtig meer uit.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18371
  • Krenten of kaas.....
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec SSym46
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2016, 14:12:29 »
 (y)