Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 18:08:42
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:46:45
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 17:40:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 17:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:53:02
Haperende locs door BartvD
Vandaag om 16:52:06
Pfarrerwinkel bahn door mass am see
Vandaag om 16:48:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 16:31:58
Standerdmolen door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:50
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door BartvD
Vandaag om 16:15:48
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 15:47:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:57:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 13:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door NS264
Vandaag om 13:26:01
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:02:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:58:46
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Ben
Vandaag om 12:30:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:24:47
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 11:06:23
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:33:32
lima spoor N lok schoonmaken door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:05
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:43
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:07:20
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:57:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 00:10:44
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ruben90
22 September 2025, 23:27:50
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
22 September 2025, 23:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
22 September 2025, 23:06:40
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
22 September 2025, 22:42:15
  

Auteur Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.  (gelezen 120399 keer)

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #420 Gepost op: 07 September 2022, 23:51:55 »
Wederom terugsturen dan?

Arjan25

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #421 Gepost op: 15 September 2022, 13:24:23 »
Tot nu toe heb ik nog niet vaak gereageerd op dit forum, maar ben wel een stille volger/lezer.
Nu wil ik toch graag een vraag stellen: ik zie dat in de IC hondekoppen er geen coupedeuren zijn geplaatst in de Bk, net achter de cabine. In de vorige series hondekoppen van Artitec (gele en groene uitvoering) zaten deze wel.
Volgens mij zaten ze in het echt er ook in of zijn ze er later uit gehaald? Iemand die weet of deze deuren terecht ontbreken in de Artitec IC uitvoering?
Groet, Arjan

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5016
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #422 Gepost op: 15 September 2022, 17:05:08 »
Goeie vraag...  :) Hieronder lijken ze inderdaad deurloos:


https://nlms.info/images/drawings/541970.jpg

Wellicht heeft er iemand een foto of andere bronnen..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #423 Gepost op: 15 September 2022, 18:44:35 »
Het tekeningetje hierboven geeft treinstel 1970 weer, een tot bijna volledige A verbouwd viertje, ontstaan na een aanrijding.
Verbouwd om meer eerste klasse aan te bieden in de vroege ochtend en avondspits Groningen/Den Haag.
Alle andere HK treinstellen, ook die van Artitec, hadden/hebben gewoon een BDk.
Zie onderstaande afbeelding, klikken voor tekst.
Amsterdam Centraal. by Keith Long, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 18:46:50 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5016
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #424 Gepost op: 15 September 2022, 20:34:17 »
Maar dus.. Hadden die dan daar allemaal coupedeuren of niet?  ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #425 Gepost op: 15 September 2022, 21:15:49 »
De tweetjes ABDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De viertjes BDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De Bk, van viertje of tweetje hadden allen twee ramen achter de cabinedeuren en dan pas de schuifdeuren naar het eerste balkon.
Zoals gemeld en te zien op de tekening en foto hierboven week de 1970 hiervan af door in de Bk (de vroegere BDk) een naar tweede klasse afdeling verbouwde bagageafdeling te hebben waarbij de schuifdeuren naar de bagageafdeling logischerwijs waren vervallen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Arjan25

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #426 Gepost op: 15 September 2022, 21:29:14 »
Mijn vraag gaat vooral over de schuifdeuren die in de Bk bij de 2 coupes achter de cabine zitten. In de 766 (feitelijk een IC hondekop die nu groen is geschilderd) heeft elke coupe daar een dubbele schuifdeur. Net zoals Artitec dat heeft uitgevoerd bij de gele en groene stellen. Maar om de een of andere reden dus niet bij de IC variant. Ik vraag me af of daar een reden voor is.

Groet! Arjan

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #427 Gepost op: 15 September 2022, 21:31:49 »
Gerard, volgens mij heb jij het over de buiten schuifdeuren. De vraag ging over de schuifdeuren van de coupés van de Bk. De tweetjes en viertjes Bk hadden twee coupés tussen de cabine en het balkon. Die hadden schuifdeuren. De 1970 had volgens de tekening dat niet. Bij de kleine coach van Artitec hebben de coupés ook geen deuren, de vraag is klopt dat?

Nu heb ik wel ergens mat’54 documentatie/materieelgids, daar zit zeker een tekening in van een kleine coach, maar ik heb dat even niet makkelijk bij de hand.

Edit: Arjan, de 766 is/was een grote coach waarbij de bagage ruimte deels werd verbouwd tot compartiment met 16 extra zit plaatsen. Artitec heeft de kleine coach gemaakt die die verbouwing niet heeft gehad. De grote en kleine coach verschillen ook qua stoel opstelling en dat met de schuifdeuren zou dus ook zomaar kunnen verschillen.

Overigens is bij de 766, de bagageruimte weer vergroot naar origineel en zijn er weer kleine raampjes geplaatst, om passend te worden voor de groene kleurstelling. Daarnaast was het nodig, omdat er bijna geen bagageruimte over was door de verbouwing en je vanuit de kleine keuken niet genoeg voorraad had voor fatsoenlijke catering. Dus de terug bouw was ook handiger voor de verhuur mogelijkheden van de 766.

Groeten Edwin.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 21:37:12 door Edwin2121992 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5016
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #428 Gepost op: 15 September 2022, 21:48:27 »
Volgens mij ging het niet om de schuifdeuren naar de bagageruimte, maar om de coupedeuren... Edit: Wacht, er is al een oplettende lezer :)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #429 Gepost op: 11 October 2022, 21:42:52 »
Sinds enkele dagen ben ik na drie jaar wachten in het bezit van de 21.406.01 (HK4 1791 IC, eenbeenpanto, AC, LokPilot). Schitterend model. Maar ik had wel heel veel moeite om de koppelingen goed in elkaar te laten klikken. Bij de koppeling tussen de aangedreven bak met bagageafdeling en de bak met de restauratieafdeling is dat niet helemaal gelukt. Desondanks maken blijkbaar alle pinnen contact, want alles functioneert. Het heeft wel weer heel wat kracht zweetdruppels gekost. Je bent toch bang iets te beschadigen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #430 Gepost op: 12 October 2022, 01:17:18 »
Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een 1788 en ben er zeer blij mee (y)

Wat ik wel vind is hetzelfde als de vorige schrijver, de koppelingen blijft lastig. Ze buigen nogal door waardoor ze dus niet recht willen klikken. Ik had dit ook al ervaren met de museum 766. De groene 762 met reclamebanen (die is moeten wijken om budget te maken voor de 1788) had nog het systeem waarbij je iets onder de koppeling moest leggen zodat hij niet door buigt. In mijn herinnering ging dat ietsje beter.

Verder ben ik positief verrast door de rijeigenschappen na de verhalen hier. Ik had op zich ook nooit problemen met de 772 en 766, maar omdat hier een aantal voorbeelden waren van ontsporingen etc.
Maar goed ik heb op dit moment niks anders dan wat oude lima rails en dat is R360. En daar gaat hij zonder problemen doorheen.

Groeten Edwin.

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #431 Gepost op: 12 October 2022, 07:41:25 »
Ik heb ook de 1791 ontvangen. Alleen na aangekocht te hebben niet opgelet dat alles het doet.

Ik heb twee leds van de binnenverlichting die het niet doen. … op verschillende bakken… 1 op het stuurstand noem ik zo te zeggen en de andere in een van de midden bakken.   :-\

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #432 Gepost op: 12 October 2022, 12:44:46 »
Zelfde ervaring met de koppelingen. Zelf iets in elkaar gekunsteld wat ik onder de koppeling op de rails leg. Dan nog kost het enige moeite.

Spoorfan

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #433 Gepost op: 12 October 2022, 16:09:36 »
Artitec leverde eerder een "halve plastic wasknijper" mee met hun mat54.

Die voorkwam naar beneden doorbuigen van de koppelingen.
Een houten exemplaar voldoet waarschijnlijk ook.
Toch denk ik dat voorzichtig koppelen met de bakken op hun kant,
 iets preciezer werkt om de pennetjes recht in de gaatjes te krijgen.
Heel voorzichtig is in elk geval het devies, om kromme contacten te voorkomen.
François

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #434 Gepost op: 12 October 2022, 23:40:42 »
Die halve wasknijper wordt bij deze treinstellen blijkbaar niet meer meegeleverd. Zou ook niet meer nodig moeten zijn, want de constructie van de koppelingen is veel stijver.