Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Vreemd probleem
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc?
door
gdh
Vandaag
om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:46:07
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ruud K
Vandaag
om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
martijn v m
Vandaag
om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect
door
spock
03 August 2025, 21:57:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
32
Omlaag
Auteur
Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. (gelezen 112871 keer)
steven346
Offline
Berichten: 407
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #420 Gepost op:
07 September 2022, 23:51:55 »
Wederom terugsturen dan?
Gelogd
Arjan25
Offline
Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #421 Gepost op:
15 September 2022, 13:24:23 »
Tot nu toe heb ik nog niet vaak gereageerd op dit forum, maar ben wel een stille volger/lezer.
Nu wil ik toch graag een vraag stellen: ik zie dat in de IC hondekoppen er geen coupedeuren zijn geplaatst in de Bk, net achter de cabine. In de vorige series hondekoppen van Artitec (gele en groene uitvoering) zaten deze wel.
Volgens mij zaten ze in het echt er ook in of zijn ze er later uit gehaald? Iemand die weet of deze deuren terecht ontbreken in de Artitec IC uitvoering?
Groet, Arjan
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 4992
Vinnie the who?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #422 Gepost op:
15 September 2022, 17:05:08 »
Goeie vraag...
Hieronder lijken ze inderdaad deurloos:
https://nlms.info/images/drawings/541970.jpg
Wellicht heeft er iemand een foto of andere bronnen..?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
GerardvV
Offline
Berichten: 3805
Enge buur bij de buren
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #423 Gepost op:
15 September 2022, 18:44:35 »
Het tekeningetje hierboven geeft treinstel 1970 weer, een tot bijna volledige A verbouwd viertje, ontstaan na een aanrijding.
Verbouwd om meer eerste klasse aan te bieden in de vroege ochtend en avondspits Groningen/Den Haag.
Alle andere HK treinstellen, ook die van Artitec, hadden/hebben gewoon een BDk.
Zie onderstaande afbeelding, klikken voor tekst.
Amsterdam Centraal.
by
Keith Long
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 18:46:50 door GerardvV
»
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Benelux795
Offline
Berichten: 4992
Vinnie the who?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #424 Gepost op:
15 September 2022, 20:34:17 »
Maar dus.. Hadden die dan daar allemaal coupedeuren of niet?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
GerardvV
Offline
Berichten: 3805
Enge buur bij de buren
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #425 Gepost op:
15 September 2022, 21:15:49 »
De tweetjes ABDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De viertjes BDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De Bk, van viertje of tweetje hadden allen twee ramen achter de cabinedeuren en dan pas de schuifdeuren naar het eerste balkon.
Zoals gemeld en te zien op de tekening en foto hierboven week de 1970 hiervan af door in de Bk (de vroegere BDk) een naar tweede klasse afdeling verbouwde bagageafdeling te hebben waarbij de schuifdeuren naar de bagageafdeling logischerwijs waren vervallen.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Arjan25
Offline
Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #426 Gepost op:
15 September 2022, 21:29:14 »
Mijn vraag gaat vooral over de schuifdeuren die in de Bk bij de 2 coupes achter de cabine zitten. In de 766 (feitelijk een IC hondekop die nu groen is geschilderd) heeft elke coupe daar een dubbele schuifdeur. Net zoals Artitec dat heeft uitgevoerd bij de gele en groene stellen. Maar om de een of andere reden dus niet bij de IC variant. Ik vraag me af of daar een reden voor is.
Groet! Arjan
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 958
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #427 Gepost op:
15 September 2022, 21:31:49 »
Gerard, volgens mij heb jij het over de buiten schuifdeuren. De vraag ging over de schuifdeuren van de coupés van de Bk. De tweetjes en viertjes Bk hadden twee coupés tussen de cabine en het balkon. Die hadden schuifdeuren. De 1970 had volgens de tekening dat niet. Bij de kleine coach van Artitec hebben de coupés ook geen deuren, de vraag is klopt dat?
Nu heb ik wel ergens mat’54 documentatie/materieelgids, daar zit zeker een tekening in van een kleine coach, maar ik heb dat even niet makkelijk bij de hand.
Edit: Arjan, de 766 is/was een grote coach waarbij de bagage ruimte deels werd verbouwd tot compartiment met 16 extra zit plaatsen. Artitec heeft de kleine coach gemaakt die die verbouwing niet heeft gehad. De grote en kleine coach verschillen ook qua stoel opstelling en dat met de schuifdeuren zou dus ook zomaar kunnen verschillen.
Overigens is bij de 766, de bagageruimte weer vergroot naar origineel en zijn er weer kleine raampjes geplaatst, om passend te worden voor de groene kleurstelling. Daarnaast was het nodig, omdat er bijna geen bagageruimte over was door de verbouwing en je vanuit de kleine keuken niet genoeg voorraad had voor fatsoenlijke catering. Dus de terug bouw was ook handiger voor de verhuur mogelijkheden van de 766.
Groeten Edwin.
«
Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 21:37:12 door Edwin2121992
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 4992
Vinnie the who?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #428 Gepost op:
15 September 2022, 21:48:27 »
Volgens mij ging het niet om de schuifdeuren naar de bagageruimte, maar om de coupedeuren... Edit: Wacht, er is al een oplettende lezer
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
mDDM
Offline
Berichten: 1046
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #429 Gepost op:
11 October 2022, 21:42:52 »
Sinds enkele dagen ben ik na drie jaar wachten in het bezit van de 21.406.01 (HK4 1791 IC, eenbeenpanto, AC, LokPilot). Schitterend model. Maar ik had wel heel veel moeite om de koppelingen goed in elkaar te laten klikken. Bij de koppeling tussen de aangedreven bak met bagageafdeling en de bak met de restauratieafdeling is dat niet helemaal gelukt. Desondanks maken blijkbaar alle pinnen contact, want alles functioneert. Het heeft wel weer heel wat kracht zweetdruppels gekost. Je bent toch bang iets te beschadigen.
Gelogd
Edwin2121992
Offline
Berichten: 958
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #430 Gepost op:
12 October 2022, 01:17:18 »
Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een 1788 en ben er zeer blij mee
Wat ik wel vind is hetzelfde als de vorige schrijver, de koppelingen blijft lastig. Ze buigen nogal door waardoor ze dus niet recht willen klikken. Ik had dit ook al ervaren met de museum 766. De groene 762 met reclamebanen (die is moeten wijken om budget te maken voor de 1788) had nog het systeem waarbij je iets onder de koppeling moest leggen zodat hij niet door buigt. In mijn herinnering ging dat ietsje beter.
Verder ben ik positief verrast door de rijeigenschappen na de verhalen hier. Ik had op zich ook nooit problemen met de 772 en 766, maar omdat hier een aantal voorbeelden waren van ontsporingen etc.
Maar goed ik heb op dit moment niks anders dan wat oude lima rails en dat is R360. En daar gaat hij zonder problemen doorheen.
Groeten Edwin.
Gelogd
DavidNS400 Grote sik
IV V NS
Offline
Berichten: 333
NL Train! 🇳🇱
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #431 Gepost op:
12 October 2022, 07:41:25 »
Ik heb ook de 1791 ontvangen. Alleen na aangekocht te hebben niet opgelet dat alles het doet.
Ik heb twee leds van de binnenverlichting die het niet doen. … op verschillende bakken… 1 op het stuurstand noem ik zo te zeggen en de andere in een van de midden bakken.
Gelogd
spoorfan
Offline
Berichten: 440
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #432 Gepost op:
12 October 2022, 12:44:46 »
Zelfde ervaring met de koppelingen. Zelf iets in elkaar gekunsteld wat ik onder de koppeling op de rails leg. Dan nog kost het enige moeite.
Spoorfan
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 862
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #433 Gepost op:
12 October 2022, 16:09:36 »
Artitec leverde eerder een "halve plastic wasknijper" mee met hun mat54.
Die voorkwam naar beneden doorbuigen van de koppelingen.
Een houten exemplaar voldoet waarschijnlijk ook.
Toch denk ik dat voorzichtig koppelen met de bakken op hun kant,
iets preciezer werkt om de pennetjes recht in de gaatjes te krijgen.
Heel voorzichtig is in elk geval het devies, om kromme contacten te voorkomen.
François
Gelogd
mDDM
Offline
Berichten: 1046
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
«
Reactie #434 Gepost op:
12 October 2022, 23:40:42 »
Die halve wasknijper wordt bij deze treinstellen blijkbaar niet meer meegeleverd. Zou ook niet meer nodig moeten zijn, want de constructie van de koppelingen is veel stijver.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Vorige
-
Volgende
-
1
...
27
28
[
29
]
30
31
32
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Artitec
|
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.