Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.  (gelezen 89633 keer)

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #420 Gepost op: 07 september 2022, 23:51:55 »
Wederom terugsturen dan?

Arjan25

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #421 Gepost op: 15 september 2022, 13:24:23 »
Tot nu toe heb ik nog niet vaak gereageerd op dit forum, maar ben wel een stille volger/lezer.
Nu wil ik toch graag een vraag stellen: ik zie dat in de IC hondekoppen er geen coupedeuren zijn geplaatst in de Bk, net achter de cabine. In de vorige series hondekoppen van Artitec (gele en groene uitvoering) zaten deze wel.
Volgens mij zaten ze in het echt er ook in of zijn ze er later uit gehaald? Iemand die weet of deze deuren terecht ontbreken in de Artitec IC uitvoering?
Groet, Arjan

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #422 Gepost op: 15 september 2022, 17:05:08 »
Goeie vraag...  :) Hieronder lijken ze inderdaad deurloos:


https://nlms.info/images/drawings/541970.jpg

Wellicht heeft er iemand een foto of andere bronnen..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #423 Gepost op: 15 september 2022, 18:44:35 »
Het tekeningetje hierboven geeft treinstel 1970 weer, een tot bijna volledige A verbouwd viertje, ontstaan na een aanrijding.
Verbouwd om meer eerste klasse aan te bieden in de vroege ochtend en avondspits Groningen/Den Haag.
Alle andere HK treinstellen, ook die van Artitec, hadden/hebben gewoon een BDk.
Zie onderstaande afbeelding, klikken voor tekst.
Amsterdam Centraal. by Keith Long, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 15 september 2022, 18:46:50 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #424 Gepost op: 15 september 2022, 20:34:17 »
Maar dus.. Hadden die dan daar allemaal coupedeuren of niet?  ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #425 Gepost op: 15 september 2022, 21:15:49 »
De tweetjes ABDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De viertjes BDk hadden allemaal schuifdeuren naar de bagageafdeling achter de cabinedeuren
De Bk, van viertje of tweetje hadden allen twee ramen achter de cabinedeuren en dan pas de schuifdeuren naar het eerste balkon.
Zoals gemeld en te zien op de tekening en foto hierboven week de 1970 hiervan af door in de Bk (de vroegere BDk) een naar tweede klasse afdeling verbouwde bagageafdeling te hebben waarbij de schuifdeuren naar de bagageafdeling logischerwijs waren vervallen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Arjan25

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #426 Gepost op: 15 september 2022, 21:29:14 »
Mijn vraag gaat vooral over de schuifdeuren die in de Bk bij de 2 coupes achter de cabine zitten. In de 766 (feitelijk een IC hondekop die nu groen is geschilderd) heeft elke coupe daar een dubbele schuifdeur. Net zoals Artitec dat heeft uitgevoerd bij de gele en groene stellen. Maar om de een of andere reden dus niet bij de IC variant. Ik vraag me af of daar een reden voor is.

Groet! Arjan

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #427 Gepost op: 15 september 2022, 21:31:49 »
Gerard, volgens mij heb jij het over de buiten schuifdeuren. De vraag ging over de schuifdeuren van de coupés van de Bk. De tweetjes en viertjes Bk hadden twee coupés tussen de cabine en het balkon. Die hadden schuifdeuren. De 1970 had volgens de tekening dat niet. Bij de kleine coach van Artitec hebben de coupés ook geen deuren, de vraag is klopt dat?

Nu heb ik wel ergens mat’54 documentatie/materieelgids, daar zit zeker een tekening in van een kleine coach, maar ik heb dat even niet makkelijk bij de hand.

Edit: Arjan, de 766 is/was een grote coach waarbij de bagage ruimte deels werd verbouwd tot compartiment met 16 extra zit plaatsen. Artitec heeft de kleine coach gemaakt die die verbouwing niet heeft gehad. De grote en kleine coach verschillen ook qua stoel opstelling en dat met de schuifdeuren zou dus ook zomaar kunnen verschillen.

Overigens is bij de 766, de bagageruimte weer vergroot naar origineel en zijn er weer kleine raampjes geplaatst, om passend te worden voor de groene kleurstelling. Daarnaast was het nodig, omdat er bijna geen bagageruimte over was door de verbouwing en je vanuit de kleine keuken niet genoeg voorraad had voor fatsoenlijke catering. Dus de terug bouw was ook handiger voor de verhuur mogelijkheden van de 766.

Groeten Edwin.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2022, 21:37:12 door Edwin2121992 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #428 Gepost op: 15 september 2022, 21:48:27 »
Volgens mij ging het niet om de schuifdeuren naar de bagageruimte, maar om de coupedeuren... Edit: Wacht, er is al een oplettende lezer :)

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #429 Gepost op: 11 oktober 2022, 21:42:52 »
Sinds enkele dagen ben ik na drie jaar wachten in het bezit van de 21.406.01 (HK4 1791 IC, eenbeenpanto, AC, LokPilot). Schitterend model. Maar ik had wel heel veel moeite om de koppelingen goed in elkaar te laten klikken. Bij de koppeling tussen de aangedreven bak met bagageafdeling en de bak met de restauratieafdeling is dat niet helemaal gelukt. Desondanks maken blijkbaar alle pinnen contact, want alles functioneert. Het heeft wel weer heel wat kracht zweetdruppels gekost. Je bent toch bang iets te beschadigen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #430 Gepost op: 12 oktober 2022, 01:17:18 »
Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een 1788 en ben er zeer blij mee (y)

Wat ik wel vind is hetzelfde als de vorige schrijver, de koppelingen blijft lastig. Ze buigen nogal door waardoor ze dus niet recht willen klikken. Ik had dit ook al ervaren met de museum 766. De groene 762 met reclamebanen (die is moeten wijken om budget te maken voor de 1788) had nog het systeem waarbij je iets onder de koppeling moest leggen zodat hij niet door buigt. In mijn herinnering ging dat ietsje beter.

Verder ben ik positief verrast door de rijeigenschappen na de verhalen hier. Ik had op zich ook nooit problemen met de 772 en 766, maar omdat hier een aantal voorbeelden waren van ontsporingen etc.
Maar goed ik heb op dit moment niks anders dan wat oude lima rails en dat is R360. En daar gaat hij zonder problemen doorheen.

Groeten Edwin.

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 321
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #431 Gepost op: 12 oktober 2022, 07:41:25 »
Ik heb ook de 1791 ontvangen. Alleen na aangekocht te hebben niet opgelet dat alles het doet.

Ik heb twee leds van de binnenverlichting die het niet doen. … op verschillende bakken… 1 op het stuurstand noem ik zo te zeggen en de andere in een van de midden bakken.   :-\

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #432 Gepost op: 12 oktober 2022, 12:44:46 »
Zelfde ervaring met de koppelingen. Zelf iets in elkaar gekunsteld wat ik onder de koppeling op de rails leg. Dan nog kost het enige moeite.

Spoorfan

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #433 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:09:36 »
Artitec leverde eerder een "halve plastic wasknijper" mee met hun mat54.

Die voorkwam naar beneden doorbuigen van de koppelingen.
Een houten exemplaar voldoet waarschijnlijk ook.
Toch denk ik dat voorzichtig koppelen met de bakken op hun kant,
 iets preciezer werkt om de pennetjes recht in de gaatjes te krijgen.
Heel voorzichtig is in elk geval het devies, om kromme contacten te voorkomen.
François

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #434 Gepost op: 12 oktober 2022, 23:40:42 »
Die halve wasknijper wordt bij deze treinstellen blijkbaar niet meer meegeleverd. Zou ook niet meer nodig moeten zijn, want de constructie van de koppelingen is veel stijver.