Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 02:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 02:02:47
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door Gabriël Bergsma
Vandaag om 01:49:30
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 00:18:52
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Bahnstrecke 5867 door Frans Peeters
22 November 2025, 23:59:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
22 November 2025, 22:36:47
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
22 November 2025, 16:38:01
US diorama in H0 door Wim Vink
22 November 2025, 16:37:46
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
22 November 2025, 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
22 November 2025, 14:41:33
Stottering Piko 98551BD door Ben
22 November 2025, 13:44:22
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 19259 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #60 Gepost op: 29 March 2022, 15:13:38 »
Dag Henk

Die trekstangen is gewoon koperstaf (0,5mm) en het ballast gewicht komt uit de draadspanner ets van Wim Mesu.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #61 Gepost op: 29 March 2022, 16:21:45 »
Dag Meine,
En die postbodes in plan E waar zijn die van.

Mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #62 Gepost op: 29 March 2022, 17:18:59 »
Henk

Dat zijn gewoon Preisertjes, set 16325, spoorwegpersoneel en reizigers, niks specifieks van de PTT. Maar ze hebben petten op en wat blauwige kleren, dus vond ik die wel passen. Zo goed is het toch niet te zien.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #63 Gepost op: 14 April 2022, 10:28:46 »
Meine,

Even voor de zekerheid.
Heb het draaitappunt nu iets afgevijld.
Voor dat ik alles weer in elkaar zet vraag ik het nog even of dit de bedoeling is.



mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #64 Gepost op: 14 April 2022, 10:39:46 »
Je hebt deze draaitap afgevijld, dan zou ik de twee nokjes die er voor en achter staan, ook stevig afvijlen of zelfs wegknippen, Zodat het draaistel alle kanten op kan wiebelen. Aan de andere kant van de wagon, zitten de nokken bij de draaitab anders n.l. naast de draaitab, die moet je niet verwijderen of afvijlen, alleen de draaitab zelf. Hierdoor zal het draaistel gaan rusten op de nokken en niet zijdelijngs kunnen wiebelen waardoor een stevige driepunts ophanging ontstaat.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #65 Gepost op: 14 April 2022, 11:08:07 »
Henk

Ik kom nog even terug op dit thema. Als je de onderkant bekijkt en de draaistellen los geklikt hebt, dan zie je aan de ene kant van de wagon de draaitab met twee nokken er naast en aan de andere kant de draaitab met de nokken er voor en achter. De draaitab waar de nokken er naast zitten moet je afvijlen zodat het draaistel alleen op de nokken rust. Hierdoor kan het draaistel alleen naar voren en achteren wiebelen, maar niet zijdelings. Bij de andere draaitab (met de nokken er voor en achter) moet je de nokken afvijlen, zodat het draaistel daar alleen op de draaitab rust. Hierdoor kan het draaistel in alle richtingen wiebelen. Dit heet een driepunts oplegging (een kruk met drie poten zal ook nooit wiebelen).
Je hebt in de foto juist de draaitab afgevijld waar je dat niet had hoeven te doen. Mocht de wagenbak nu te laag zijn (misschien gaan de flenzen van de wielen nu aanlopen) dan kun je dat corrigeren door een ringetje tussen het draaistel en de draaitab te monteren.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #66 Gepost op: 14 April 2022, 12:30:06 »
Hierdoor kan het draaistel alleen naar voren en achteren wiebelen, maar niet zijdelings.
Zijdelings bewegen heet rollen. Voor-achter heet dompen.
Die nokjes voor en achter zijn in mijn ogen een ontwerpfout. Ze verhinderen het dompen, en dat geeft problemen bij de overgang van vlak naar helling, en bij wissels, waar soms een wiel iets zakt bij het puntstuk. Die nokjes moeten inderdaad weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #67 Gepost op: 14 April 2022, 12:54:32 »
Ik heb nog eens naar mijn Plan E's gekeken, en om het gecompliceerder te maken zie ik dat er twee uitvoeringen zijn. Het Postrijtuig heeft de uitvoering met de nokken zoals op foto van Henk, twee nokken naast de tab en twee nokken voor en achter de tab. Andere rijtuigen hebben bij beide draaitabs de nokken er naast zitten. Bij die laatste uitvoering is het makkelijk, aan een kant de draaitab wat afvijlen zodat het draaistel op de nokken rust en bij de andere tab, de nokken afvijlen of verwijderen zodat daar het draaistel op de draaitab rust.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #68 Gepost op: 14 April 2022, 13:36:45 »
Meine, Klaas,
Bedankt voor al jullie reakties.
Dus aan de ene kant de Tap wat afvijlen en aan de andere kant de nokjes zo goed als weg halen.
Ga ik zo doen.5 wagons Plan E te gaan.
Draad vervangen door soepeler decoderdraad.Ietsje uit draaistel weghalen, voorkant.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #69 Gepost op: 14 April 2022, 13:39:18 »
Kom er nog even op terug.
Moeten er nu aan beide kanten de nokjes weg?
Als ik dat van Klaas lees?
Kleine verwarring bij mij.

mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #70 Gepost op: 14 April 2022, 15:05:03 »
Henk

nee, juist niet. Aan een kant moeten de nokken aan de zijkant blijven zitten en de draaitab verlaagd, daar rust het draaistel op. Aan de andere kant moeten de nokken lager of weg zodat het draaistel alleen op de draaitab rust.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #71 Gepost op: 15 April 2022, 10:27:27 »
Meine,

Ik heb je laatste berichten gelezen.
Kom er nu wel uit.Bedankt voor je support.
Druk bezig met de wagons.
Eindresultaat laat ik nog wel weten.
Even de opvulnokjes er tussen uitgelaten bij de koppeling.
Even geprobeerd te koppelen.Gaat niet vanzelf .Moet de wagons ietwat optillen en dan lukt het om ze te koppelen.
Denk dat ik aan 1 kant dan een opvulstukje plaats.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #72 Gepost op: 26 April 2022, 10:28:27 »
Dag Meine,

Ben nu al anderhalve  week bezig geweest om de Artitec Plan E rijtuigen om te bouwen.
Heb nu van 4 Plan E's alle veranderingen aangepast.
Iedere keer testen met 2/3 of 4 rijtuigen.Iedere keer was er wel wat .Ontsporing etc.
Nu is er bij 1 wissel (van Lima, zie foto)waarbij het 2e draaistel van een rijtuig (dus niet het draaistel wat gelijk achter de lok zit)
het wiel niet tussen de tong en de rail door gaat maar het wiel net op of net achter de tong langs gaat.Kortom ontsporing.
Er is geen andere lok en wagon of rijtuig die dat doet.Alleen deze rijtuigen.Dus vermoed ik dat het toch aan de wielen ligt van deze rijtuigen.
Deze staan nu 14,4 mm uit elkaar,Misschien moet dat 14,5 of 14,6 mm zijn.Of zijn er alternatieve wielen?
Ben er nu wel een beetje klaar mee.Of ze gaan terug in de doos of in de verkoop.


(is al oude foto, rails lopen nu al door)

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #73 Gepost op: 26 April 2022, 10:35:15 »



Misschien deze foto ook nog handig.
Vanuit het station loopt het spoor dan zo naar het wissel.
Er is voldoende ruimte tussen tong en rechtdoor lopende rail van het wissel.

mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #74 Gepost op: 26 April 2022, 10:52:29 »
Deze staan nu 14,4 mm uit elkaar,Misschien moet dat 14,5 of 14,6 mm zijn.Of zijn er alternatieve wielen?
Die maten mogen allemaal. Volgens NEM310 minimaal 14,4 en maximaal 14,6. Ik zet ze altijd op 14,5.
Alternatieve wielen gaan je niet helpen. Behalve de flenshoogte is er geen verschil tussen RP-25 en NEM.

Belangrijker is om er achter te komen waarom dit draaistel ontspoort. Daartoe beweeg je het rijtuig langzaam met de hand over het spoor. Dat doe je niet door het rijtuig zelf vast te pakken, maar je trekt het met een ander rijtuig dat je met de hand vastpakt. En dan goed kijken wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.