BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: meino op 09 oktober 2020, 23:52:57

Titel: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 09 oktober 2020, 23:52:57
Ik heb een paar Artitec Plan E (CDBD) uit de oude versie kunnen aanschaffen. Het is uiteindelijk de bedoeling om een complete stam samen te stellen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_170851_DSC_1246.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_170851_DSC_1246.jpg)

Veel gelezen over alle (zg) problemen, maar ik moet eerlijk zeggen, het ziet er schitterend uit. Ondanks de lasnaden.
Wel zijn er een aantal zaken die ik moet aanpakken.

De wielen.

Contact gehad met Artitec, die hadden nog een aantal oude rp25 wielen liggen (de laatste) en die kreeg ik prompt toegestuurd samen met een buffer die ontbrak. Chapeau voor de service van Artitec  (y).

Draaistellen verwijderd, oude wielen er uit en de nieuwe er in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_170953_DSC_1247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_170953_DSC_1247.jpg)

Dat ging simpel, helaas liep het draaistel niet helemaal soepel, iets liep aan. Maar wat, wielen er weer uit, het bleek dat de remmen aanliepen. vooral de remmen aan de kant van de koppeling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_171157_DSC_1250.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_171157_DSC_1250.jpg)

Het bleek dat de remblokken op de plaats van de pijltjes iets naar binnen gedrukt werden waardoor ze de wielen raakten. Dus op deze plek iets van de binnenkant van het draaistel weggesneden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_171107_DSC_1249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_171107_DSC_1249.jpg)

Verder moeten de remconstructie echt zo ver (hoog) mogelijk in het draaistel gedrukt worden, zodat de wielen vrij lopen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_175016_DSC_1251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_175016_DSC_1251.jpg)

En eventueel met een pincet de constructie aanklemmen.

De wagons lopen nu als een zonnetje, zonder weerstand en zwabberen. Als je een wiel met een vinger een zetje geeft, blijft het draaien.

Groet Meino


Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 10 oktober 2020, 16:27:59
De ruimte tussen de balgen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_094948_DSC_1253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_094948_DSC_1253.jpg)

Bij het gebruik van kortkoppelingen is de ruimte tussen de balgen 2-2,5mm. Als er getrokken wordt, dan vergroot die ruimte zich tot 5mm, want de veertjes kunnen de rijtuigen bij lange stammen, niet bij elkaar houden.
Dus de rijtuigen voorzichtig demonteren, wat best een klusje is maar wel te doen, zodat je de koppelingboom er uit kunt halen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_103653_DSC_1254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_103653_DSC_1254.jpg)

Voor het gemak is al aangegeven waar je 1mm kunt wegsnijden, bij de rode pijl. Dat betekend wel dat de koppeling los komt te zitten, dus die fixeer ik met een dot secondelijm. Ik rij met vaste stammen en alleen de beide uiteinden krijgen straks een Kadee koppeling #18.
Oh ja, het interieur zit ter hoogte van de bufferbalk ook geklikt, daar kan de koppelingboom op blijven haken, dus heb ik gelijk maar even de hoekjes van de boom die langs deze klik verbinding gaat iets afgeschuind.

Een ander probleem is, dat als er getrokken wordt, er veel ruimte in het koppelingsmechaniek zit en de ruimte tussen de balgen met ongeveer 3mm vergroot wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_201756_DSC_1258.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_201756_DSC_1258.jpg)

Ik heb die speling kleiner gemaakt door in de wagenbak twee stripje 0,5mm styreen te lijmen. Eerst had ik stripjes van 0,75mm gebruikt, maar dat leverde problemen op, doordat de koppelingsboom vast liep, als hij zijdelings moest uitslaan. Ook bij 0.5mm had ik daar last van, maar in mindere mate, door aan de binnenkant van het vorkje dat door de boog in de bodem gaat, met een mesje voorzichtig iets uit te schrapen, kreeg ik het goed werkend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201010_135443_DSC_1259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201010_135443_DSC_1259.jpg)

Met dit als resultaat. De ruimte is nu net geen millimeter, en bij trekken blijft de ruimte ook beperkt tot ongeveer 2mm.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: ad.M op 10 oktober 2020, 16:31:32
Is al oud nieuws  Menno. Ik denk 'n jaar of wat geleden. Heb dit zelf aangekaart bij Artitec maar die hebben er jammer genoeg niets mee gedaan.
Mvg Ad
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 10 oktober 2020, 16:46:48
Dag Ad

Of het wel of geen oud nieuws was, interesseerde me niet zoveel, het gaat me er om, of ik deze rijtuigen voor me zelf beter kon krijgen inclusief de oude rp25 wielen waar zoveel over te doen is geweest, maar die ik moet gebruiken omdat ik Shinohara code 70 railmateriaal (met Amerikaanse NMRA normen) heb gebruikt voor mijn baan.
Verder heb ik weinig concreets kunnen vinden, hoofdzakelijk een hoop geklaag over alles wat niet goed is. Dat is nuttig omdat je dan weet wat je tegen kunt komen, maar ik wil laten zien wat er mogelijk is om zelf iets te verbeteren.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Ben op 10 oktober 2020, 17:02:08
Goed gedaan Meino.  :)

Gr, Ben.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 10 oktober 2020, 17:30:34
Goed, de cosmetische veranderingen zijn gelukt, maar uiteindelijk gaat het er om, hoe de rijtuigen zich op de baan gedragen. Nu dat viel niet mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201010_145109_DSC_1261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201010_145109_DSC_1261.jpg)

Er is een stukje spoor waar niet goed afgesteld materiaal grote problemen mee heeft. het gaat om de gebogen wissel en aansluitend de engelse wissel, als die gebruikt worden om van spoor te wisselen. Dus van rechts boven naar het linker onderste perron spoor. Complicerende factor is ook dat dit stuk een overgang tussen vlak spoor en een helling vormt (achteraf geen goed idee). De route over die twee wissels creeert vrijwel alle problemen met ontsporingen.
Dus de draaistellen maar los geklikt en met de hand over de wissels geduwd. Dat maakte al snel duidelijk dat de afstand tussen de wielen (back to back - b2b) te groot was, waardoor de strijkregel in het wissel de as niet voldoende vrij hield van het puntstuk, zodat de flens (die als rp25 een andere vorm heeft dan een NEM flens) op het puntstuk klom en ontspoorde. Ik had alle wielen al gemeten en die hadden allemaal een keurige b2b afstand van 14,2-14,3mm.
Dus dat voor alle 8 wielen toch maar iets krapper gezet op 14,1mm. Daarna opnieuw proef gereden en beide wagons gingen nu vlekkeloos door deze wisselstraat. Probleem opgelost.

Overigens, sommige zullen zeggen, maar de NMRA norm geeft toch aan dat de b2b afstand 14,4-14,6mm moet zijn. Dat klopt alleen het NMRA rp25 profiel kent een volledig vlakke achterkant en de ronding van de flens begint direct op dit vlakke gedeelte, deze Artitec wielen hebben echter een afgeschuind gedeelte voordat de ronding van de flens begint (net als dat het geval is bij wielen van bijv. Roco). Als je nu probeert te meten op de plek waar de ronding van de flens begint, dan blijkt dat er bijna 0,4mm verschil zit tussen de b2b afstand gemeten tussen de vlakke achterkant en de afstand tussen de achterkant van de flens. Kortom een b2b afstand van 14,1mm komt overeen met 14,5mm als het wiel de NMRA profiel zou hebben. Ik heb me dat nooit zo goed gerealiseerd, maar het is goed om te weten voor de toekomst, omdat ik ook wielen heb gehad (zonder die afschuining) die met een b2b afstand kleiner dan 14,2mm vastliepen tussen de strijkregel en het puntstuk.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2020, 17:40:14
Overigens, sommige zullen zeggen, maar de NMRA norm geeft toch aan dat de b2b afstand 14,4-14,6mm moet zijn.
Niet alleen de NMRA. Ook de NEM310 geeft deze waarde. Het verbaast me dat je wielstellen met een B-to-B van 14,1 mm nog door een wissel krijgt. Voldoen de wissels wel aan de maatvoering van de NEM?
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 10 oktober 2020, 17:51:57
Hoi Meino,

Ik was 1 van de weinigen die er destijds echt onderzoek naar gedaan heeft.
( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55108.0 )

Ik kwam tot twee, eigenlijk drie, oorzaken:
1) Bakken liggen niet op de steunpunten op, maar ipv daarvan op de draaitap. Waardoor de bakken wankelen en de draaistellen zich verhaken aan de bakdempers. Oplossing: Draaitap onder het rijtuig ca. 2mm afrezen.

2) De bij de eerste serie geleverde wielstellen lijken RP25 te zijn, zijn dat echter niet. Zoals je al schrijft, ze zijn te dik qua flenzen. Beetje Trix Express-achtig ;)
Oplossing: Echte RP25 wielstellen er onder: https://www.modellbahn-radsatz.de/h0/radsaetze-h0-rp25/roco/roco-lkdm-110mm---achse-2475mm.php

Later werden ter gratis omwisseling NEM wielstellen aangeboden, deze waren echter maar 10.4 x 24.5mm, waardoor de bakken te laag kwamen te liggen.

3) de lengte van de koppelbomen. Vrij simpel op te lossen, door de bijgeleverde ringen over de stam te verdelen of de koppelingskop iets naar buiten in de NEM schacht vast te lijmen.

de eerste twee heb ik bij al mijn Plan E's (stuk of 25) gedaan. Resultaat: probleemloze rijtuigen, die als een blok op de rails liggen ! (y)

Overigens is probleem 1 oplossing door Artitec overgenomen bij de her-productie. Wat ik ervan gezien heb klopt dit nu ook prima. ! (y)

Helaas is probleem 2 lastiger generiek op te lossen, daar er eigenlijk te weinig ruimte is in de wagenbak om de hoge flenzen van NEM en Märklin bij een wieldiameter van 11mm onder te brengen. Dus is daar alleen 10.4 wielen een compromis-optie...

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Bahn-AG op 10 oktober 2020, 18:07:55
Hallo

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een verschil in wieldiameter van 0.6 mm (straal dus 0.3mm) een hoogteverschil tussen NEM/marklin en RP25 flens van een halve mm kan opvangen.
Hadden ze de bak 0.3mm hoger boven het draaistel gehangen dan had je de kleinere wieldiameter gecompenseerd, en een vrijer bewegend draaistel gehad. En die 0.3mm dat de bak dan hoger hangt zie je echt niet.

Bart
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 10 oktober 2020, 18:20:28
En toch doet het dat...

RP25 11mm draait vrij, NEM 11mm loopt in een boog aan, Märklin 11mm loopt allemaal aan. En ja, heb ze allemaal geprobeerd ;)

Overigens zie ik 0.3 mm wel degelijk :D

Maar eens, een "kanaaltje" in de bodem waar de flenzen in draaien was voldoende geweest. 0.5-0.7mm was meer dan voldoende geweest.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2020, 19:10:28
Het probleem zat volgens mij ook in de aslengte. Als je die korter maakt zakt het draaistelframe een stukje over de aspunten.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 10 oktober 2020, 19:21:58
@Klaas

Niet alleen de NMRA. Ook de NEM310 geeft deze waarde. Het verbaast me dat je wielstellen met een B-to-B van 14,1 mm nog door een wissel krijgt. Voldoen de wissels wel aan de maatvoering van de NEM?

Klaas, het zijn Shinohara code 70 wissels, dat was de gouden standaard lang geleden. Dus ja de wissels voldoen volgens mij aan de NMRA standaards. Overigens verbaasde het mij ook dat een wielstel met een b2b afstand van 14,2mm te wijd was. Zoals ik schrijf komt het door het specifieke profiel van deze wielen. Door de schuine kant aan de achterkant van het wiel zit de echte flens verder naar buiten en loopt het wiel niet vast.

@Karst

Ik was dat draadje niet tegengekomen . De zoek functie van het forum is niet altijd betrouwbaar en Google vindt ook niet alles zolang je niet de juiste zoektermen weet.

punt 1,
dat had ik ook al geconstateerd. Jij hebt ze afgefreesd, helaas beschik ik niet over dat soort apparatuur, dus moet ik me met een scherp mesje behelpen. Maar dat leek me hier niet zo'n goed idee. Ik ben bezig geweest met 0,5mm styreenplaat om het op te vullen, alleen het materiaal van de draaistellen is niet lijmbaar, dus moet ik nog iets anders bedenken. Overigens lijken de rijeigenschappen daar niet zwaar onder te lijden.

punt 2,
Dat de wielen niet echt rp25 zijn weet ik, maar dat zijn de Roco wielen waarvan ik de flens kleiner maak ook niet, en dat rijdt prima. En deze wielen lijken ook prima te rijden, dus heb ik geen zin om extra kosten te maken voor echte rp25 wielen.

punt 3,
De lengte van de koppelbomen bij de rijtuigen die ik gekocht had waren langer dan de oorspronkelijke koppelbomen, daarom heb ik ze korter gemaakt, waarschijnlijk hebben ze nu de lengte van de eerste koppelbomen. Hierdoor is de afstand tussen de balgen kleiner dan zoals dat was in de afgeleverde uitvoering.

Groet Meino

Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: prutser op 10 oktober 2020, 20:52:35
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_103653_DSC_1254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_103653_DSC_1254.jpg)

Het stukje wat je er vóór afsnijdt kan je erachter weer aan zetten zodat de koppeling gelijk goed zit en deze niet verlijmd hoeft te worden o.i.d.
Hier opnieuw het plaatje wat in een oud draadje daarover gaat maar inmiddels niet meer te zien is omdat Photobucket dat niet meer wil:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-4.jpg)

Hier heb ik een stukje plastic (bruin) als afstandsblokje geplakt om de speling eruit te halen i.p.v. de 0,5mm. dunne stripjes styreen die jij in de binnenkant tegen de pootjes plakt.
Ik heb op deze manier het rijtuig niet uit elkaar hoeven halen.

Ik heb inmiddels ook de oude nep RP25 wielen er weer onder gezet want ik vond het draaistel ook erg laag boven de rails hangen, deze heb ik destijds op de Artitec stand in Houten voor weinig kunnen aanschaffen. Tot nu toe geen problemen met Peco code 75.

Stephan.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Bahn-AG op 10 oktober 2020, 21:06:27
En toch doet het dat...

RP25 11mm draait vrij, NEM 11mm loopt in een boog aan, Märklin 11mm loopt allemaal aan. En ja, heb ze allemaal geprobeerd ;)

Overigens zie ik 0.3 mm wel degelijk :D


Dat marklin hogere flenzen zou hebben ligt aan de interpretatie van de NEM340, die “verzonnen” is naar de marklin huisnormen uit pakweg 1965.
Marklin heeft al jaren een tussenmaat van 14.1-14.2 en tegenwoordig ook flenshoogtes die dichtbij de NEM110 zitten.

Wat die 0.3 mm betreft; jij ziet dus het verschil tussen een wagen met of zonder passagiers? :o
0.3mm is in het grootbedrijf 26mm. :angel:
Zit denk ik meer tussen de oren dan dat het merkbaar is. Wie weet, misschien ligt de bak standaard gewoon te laag. ;D

Bart
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 10 oktober 2020, 21:16:09
@Stephan
Dat heb ik geprobeerd, maar ik kreeg het er niet goed op, ik moest van het vierkantje een kant afsnijden, zodat het een U werd, maar ik had niet het gevoel dat het betrouwbaar genoeg was, dus heb ik het maar geborgd met lijm.

@Bart
Het is meer dan 0.3mm, want door de kortere assen zakt het draaistel ook verder. ik heb het gevoel dat het naar 0,5-0,6mm ging. Het viel mij tenminste ook op. Wat ook niet hielp was dat het remwerk niet helemaal naar binnen gedrukt was, dus de remmen raakte ook de railstaaf. Pas later toen ik met de andere wielen bezig was realiseerde ik dat je het remwerk er veel verder in kon drukken.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2020, 21:22:14
Dat marklin hogere flenzen zou hebben ligt aan de interpretatie van de NEM340, die “verzonnen” is naar de marklin huisnormen uit pakweg 1965.
Dat de NEM340 "verzonnen" is komt volgens mij doordat Märklin niet wilde vertellen welke maten ze aanhouden. De NEM340 is daarom ontstaan door reverse engineering, anders gezegd: ze hebben gemeten aan Märklin modellen en daaruit conclusies getrokken.

Citaat
Marklin heeft al jaren een tussenmaat van 14.1-14.2 en tegenwoordig ook flenshoogtes die dichtbij de NEM110 zitten.
Ik heb enkele jaren geleden eens wat Märklin locs gemeten en geconstateerd dat sommige wielstellen een B-maat hebben van 13,8 mm, dat is nog minder dan het minimum wat in NEM340 staat.
Als jij nu zegt dat ze tussen 14,1 en 14,2 zitten dan neem ik dat direct aan. Ze zijn misschien aan het opschuiven.

Wat de flenshoogte betreft, die was in ieder geval vroeger tamelijk hoog. NEM340 vermeldt een maximum van 1,35 mm en dat heb ik ook vaak gemeten. Afgelopen week heb ik nog voor iemand Hamo wielen afgedraaid (dat zijn dus ook gewoon Märklin wielen). Die flenzen waren nog hoger, bijna 1,5 mm.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Bahn-AG op 10 oktober 2020, 21:24:10
Hallo

Het gaat mij bij die 0.3mm om hoe hoog de bak boven het draaistel zweeft, niet om hoe ver de wielen in het draaistel zakken. In het tweede geval zie je 0.3mm inderdaad duidelijk.

Bart
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 10 oktober 2020, 21:27:09
Ok, duidelijk, maar mij ging het om het algemene beeld, wat achteraf ook negatief beinvloed werd door de lage positie van de remmen.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Bahn-AG op 10 oktober 2020, 21:33:25
De NEM340 is daarom ontstaan door reverse engineering, anders gezegd: ze hebben gemeten aan Märklin modellen en daaruit conclusies getrokken.
Ik heb enkele jaren geleden eens wat Märklin locs gemeten en geconstateerd dat sommige wielstellen een B-maat hebben van 13,8 mm

Hallo

Reverse engineering geloof ik gelijk, alleen is er nooit gekeken naar wat er nu actueel is.
NEM110 komt ook voort uit de Fleischmann normen, maar is wél opgerekt.

Heel vroeger was het bij marklin nog minder, iets van 13.5. Die 14.1mm zijn er echter al lang, sinds marklin afgeronde flensen ging gebruiken.
De flensen zijn ook door de jaren heen kleiner geworden; tot nu pakweg 1.2mm. En die ontwikkeling is (gelukkig) nog niet gestopt.

Bart
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Bahn-AG op 10 oktober 2020, 21:39:15
Ok, duidelijk, maar mij ging het om het algemene beeld, wat achteraf ook negatief beinvloed werd door de lage positie van de remmen.

Groet Meino

ATT had gewoon iets meer een compromis moeten sluiten om dergelijke problemen voor te zijn.
Iets te kleine wielen (die je toch nauwelijks ziet) met correcte positie in de draaistellen en de bak iets hoger op de draaistellen. Eventueel met maantjes in de bodem van de wagen om de flensen ruimte te geven. Even doordenken dus, dan was er niks aan de hand geweest.

Bart
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2020, 22:25:51
NEM110 komt ook voort uit de Fleischmann normen, maar is wél opgerekt.
Dat betwijfel ik. NEM110 vertoont sterke overeenkomsten met NMRA S3.2. Ik denk dat de Morop de standards van de NMRA heeft overgenomen en hier en daar alleen de maten heeft afgerond/opgerond naar de dichtsbijzijnde tiende millimeter.
Een wielstel dat voldoet aan de NEM rolt daardoor probleemloos over spoor dat voldoet aan de NMRA, en andersom.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 11 oktober 2020, 13:12:02
Nog even de puntjes op de i gezet.
Dus nog even de verfkwast over de draaistellen zodat de zwarte hoogglans weg is, de wielen een roestkleur gegeven en als laatste nog even met wat poeder de draaistellen gedaan.

Oh ja, nog een kleinigheidje, Karst had een draaitap afgefreesd zodat de wagenbak een echte driepunts ophanging kreeg. Ik heb dat gedaan door een draaitap iets af te vijlen en op de twee steuntjes een klein stukje 0,25mm styreen strip te lijmen. Daarna dit stripje voorzichtig iets af vijlen totdat de behandelde kant in het horizontale vlak even hoog staat als een niet behandelde kant van het andere rijtuig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201011_121225_DSC_1262.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201011_121225_DSC_1262.jpg)

Dit is het voor dit moment, er moeten nog wat kleine details aan de balgen worden gemonteerd, maar daar wacht ik mee tot de verlichting en wat passagiers zijn geplaatst.

Groet Meino


Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Hans Reints op 11 oktober 2020, 13:36:16
Mooi!
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Casmir op 11 oktober 2020, 14:26:47
Wat heb je precies gedaan met de draaistellen Meino?
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 11 oktober 2020, 15:05:29
De wielen weer vervangen door de oorspronkelijke pseudo rp25 wielen. Omdat het remwerk iets aanliep, een klein stukje weggesneden (zie een van de vorige posts waar dat is beschreven). Hierdoor komt er net voldoende ruimte om de pseudo rp25 wielen vrij te laten lopen.
Als laatste even met de verfkwast er over heen (kleur mat zwart met een klein beetje geige/grijs) en de wielen een roest kleur gegeven.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 oktober 2020, 20:13:30
Het spul is ondertussen uitgebreid met nog 3 rijtuigen (3e klas, 2e klas en een restauratie annex bagage). Dat heb ik eerst een tijdje rond laten lopen op Kranenberg. Daar kwamen geen problemen met ontsporen en dergelijk uit, dus is het tijd om de preisertjes en verlichting aan te brengen. Over de bemensing is niet zoveel te vertellen, dat is een kwestie van preisertjes schilderen en over de wagons te verdelen.

De verlichting is wat meer werk. Ik gebruik niet de kant en klare verlichtingsets, maar gebruik leds op een band. Omdat de vorige band bijna op was, een nieuwe band van 5m aangeschaft (warmwit).

Ik ben begonnen met het aanbrengen van de stroomafnemers in de draaistellen. Daarvoor gebruik ik deze Radschleifer Spur H0 van Malutronik (https://www.malutronik.de/epages/83087492.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/83087492/Products/1040).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201027_131503_DSC_1298.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201027_131503_DSC_1298.jpg)

Die modificeer ik zoals op de foto te zien is, een van de drie contacten wegknippen en de 2 buitenste kontacten naar beneden en naar buiten buigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201027_132607_DSC_1300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201027_132607_DSC_1300.jpg)

De draadjes er aan solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_131533_DSC_1304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_131533_DSC_1304.jpg)

Er is een klein gaatje aanwezig in de bodem, daar achter zit het veertje van de koppeling, maar daar kreeg ik met geen mogelijkheid de draad doorheen, dus een nieuwe gaatje geboord.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_131516_DSC_1303.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_131516_DSC_1303.jpg)

omdat ik geen kabelbos in het rijtuig wil, ook een ander gat geboord, zodat de draden langs het dak gevoerd kunnen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_154917_DSC_1305.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_154917_DSC_1305.jpg)

De ledstrip in het dak geplakt en aangesloten via diodes en een 100uF condensator tegen het flikkeren. De condensator paste mooi in het toilet, dus is straks niet meer zichtbaar.
De aansluiting is volgens dit schema, met een 1k  en 2,5k weerstandje (1/8watt).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema1_1.jpg)

Met dit als resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_181412_DSC_1306.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201028_181412_DSC_1306.jpg)

Groet Meino


Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Rob Ellerman op 28 oktober 2020, 20:39:11
Meino,

je lampjes branden mooi, beetje aan de felle kant, maar da's een kwestie van smaak ;). Ik begrijp alleen niet waarom je die contactslepers bovenop het draaistel in plaats van eronder, aan de binnenkant..., want dat is in de regel de plaats om die dingen te monteren. Nu hebben die messing strips invloed op de hoogte - en de stabiliteit van de bak.

Groet, Rob
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 oktober 2020, 20:48:56
Dag Rob

Ja dat had ik in eerste instantie ook gedaan, aan de onderkant, want dat heb ik bij meerdere rijtuigen zo gedaan. Alleen.. het materiaal van de draaistellen is absoluut niet lijmbaar. Een ander probleem was dat het remwerk in de weg zat om de slepertjes goed tegen de assen te krijgen. Maar het gat in de sleper paste perfect om de nok van het draaistel en de slepers kwamen nu zonder problemen tegen de assen aan. Ook de meeste draaistellen konden ondanks de 0,1mm dikte van de sleper nog goed bewegen. Om het nog iets soepeler te maken heb ik nog wel even de vijl over de nokken op de wagenbodem gehaald.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 oktober 2020, 22:27:15
Citaat van: meino
....Om het nog iets soepeler te maken heb ik nog wel even de vijl over de nokken op de wagenbodem gehaald....

Ik hoop over de draaitappen. Die oplegnokken daarnaast zorgen nu juist voor een stabiele ligging en gaan het schommelen tegen... ;)

Maar verder leuk gedaan. (y) Ik zou idd ook iets minder "volume" zetten. ik vind zelf 10V voeding op die strips wel een aardige intensiteit opleveren.


Grtzz.

Karst
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 oktober 2020, 22:40:53
Karst

ja het zijn de draaitappen waar ik de vijl overheen gehaald heb, de oplegnokken had ik al eerder iets opgehoogd met een 0,25mm stripje styreen.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 oktober 2020, 22:41:28
Top :) (y)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 04 november 2020, 20:30:17
Nog even ter afsluiting een filmpje waarin o.a. de Plan e's voorkomen.

https://www.youtube.com/v/WsT0owzuirk

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: RikJ op 04 november 2020, 20:40:44
Mooi filmpje  (y)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Ben op 05 november 2020, 08:00:10
Bedankt Meino, ik heb toch weer wat op kunnen steken wat ik zelf kan toepassen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: zuylen op 05 november 2020, 09:47:23
Mooie modelspoorbaan met mooi materieel! (y)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 07 maart 2022, 10:58:44
De ruimte tussen de balgen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_094948_DSC_1253.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_094948_DSC_1253.jpg)

Bij het gebruik van kortkoppelingen is de ruimte tussen de balgen 2-2,5mm. Als er getrokken wordt, dan vergroot die ruimte zich tot 5mm, want de veertjes kunnen de rijtuigen bij lange stammen, niet bij elkaar houden.
Dus de rijtuigen voorzichtig demonteren, wat best een klusje is maar wel te doen, zodat je de koppelingboom er uit kunt halen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_103653_DSC_1254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_103653_DSC_1254.jpg)

Voor het gemak is al aangegeven waar je 1mm kunt wegsnijden, bij de rode pijl. Dat betekend wel dat de koppeling los komt te zitten, dus die fixeer ik met een dot secondelijm. Ik rij met vaste stammen en alleen de beide uiteinden krijgen straks een Kadee koppeling #18.
Oh ja, het interieur zit ter hoogte van de bufferbalk ook geklikt, daar kan de koppelingboom op blijven haken, dus heb ik gelijk maar even de hoekjes van de boom die langs deze klik verbinding gaat iets afgeschuind.

Een ander probleem is, dat als er getrokken wordt, er veel ruimte in het koppelingsmechaniek zit en de ruimte tussen de balgen met ongeveer 3mm vergroot wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_201756_DSC_1258.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201009_201756_DSC_1258.jpg)

Ik heb die speling kleiner gemaakt door in de wagenbak twee stripje 0,5mm styreen te lijmen. Eerst had ik stripjes van 0,75mm gebruikt, maar dat leverde problemen op, doordat de koppelingsboom vast liep, als hij zijdelings moest uitslaan. Ook bij 0.5mm had ik daar last van, maar in mindere mate, door aan de binnenkant van het vorkje dat door de boog in de bodem gaat, met een mesje voorzichtig iets uit te schrapen, kreeg ik het goed werkend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201010_135443_DSC_1259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201010_135443_DSC_1259.jpg)

Met dit als resultaat. De ruimte is nu net geen millimeter, en bij trekken blijft de ruimte ook beperkt tot ongeveer 2mm.

Groet Meino

Meine, ik hoop dat je dit nog leest.
Nu pas begonnen met de Plan E's.
Op de foto staat dat je van de koppeling een stukje afzaag.
Bij mijn Plan E's zitten kleine opvulstukjes voor de koppelingen.Dus dan wordt de koppeling langer en daarom begrijp ik niet waarom
er dan nog een stukje af te zagen?Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

mvg Henk

Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 07 maart 2022, 12:34:34
Dag Henk

Ik ga proberen het te verduidelijken. Wat ik uit diverse draadjes begrepen heb, is dat toen de eerste productie van de planE's op de markt kwamen dat er veel problemen gemeld werden, ontsporingen en problemen met koppelen. Dat heeft Artitec gecorrigeerd door andere (NEM) wielen en een langere koppelboom te leveren. Dat zijn wijzigingen die ook in de volgende productie run is meegenomen. De rijtuigen die ik hier besprak, kwamen uit die vervolg productie (dus met NEM wielen en een verlengde koppelboom). Aangezien NEM wielen op mijn baan niet goed rijden, heb ik mijn PlanE's weer met de oorspronkelijke rp25 wielen uitgerust. Verder heb ik toen ook de koopelboom veranderd. Die verandering kwam er op neer, dat ik de interne speling door dat stripje van een 0.5mm vermindert heb. Maar daardoor is de koppelboom ook effectief langer geworden, dus de afstand tussen de rijtuigen is groter geworden. Daarom heb ik de koppelboom korter gemaakt, door het toegevoegde stuk van 1mm er weer af te snijden.
De vraag is, heb jij rijtuigen uit de oorspronkelijke productie run (wielen met lage flenzen en de korte koppelboom) of rijtuigen uit een latere productie run.
Als je rijtuigen uit de oorspronkelijke run hebt, hoef je waarschijnlijk aan de koppelboom niet veel te doen, hooguit het 0,5mm stripje plaatsen om de speling te verkleinen, en het koppelen te vergemakkelen. Maar dat kan ik niet bepalen. Kortom ik zou eerst met dat stripje beginnen en afhankelijk van de afstand die dan bestaat tussen twee gekoppelde rijtuigen bepalen of je de nemschacht van de koppelboom moet inkorten met 1mm die ik gedaan heb.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 maart 2022, 12:45:26
Als ik de kreet NEM-wielen zie, dan schiet ik meteen in de alertstand. Wat bedoel je daar precies mee?
Vergelijk de getallen en dan kom je tot de conclusie dat RP-25 volledig voldoet aan NEM310.
Dus welk verschil bedoel je dan?
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 07 maart 2022, 13:31:55
Dag Meine,
Jou verhaal is mij nu helemaal duidelijk.
Bedankt.

Mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 07 maart 2022, 13:52:40
Klaas

simpel flenshoogte. RP25 is 0,6mm, Wat ik versta onder NEM wielen is 1-1,2mm. Ik weet dat er ook een NEM norm met lagere flenzen is, maar die ben ik in het wild nog nooit tegengekomen. Dus voor mij is Rp25 0,6mm flens en NEM 1-1,2mm flens.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 maart 2022, 14:05:32
Er is geen aparte NEM norm voor lagere flenzen. NEM310 stelt: flenshoogte 0,6 tot 1,2 mm.
RP-25 flenzen zijn om precies te zijn 0,635 mm (0.025 inch). Valt dus binnen het bereik van de NEM.
NEM flenzen van 0,6 mm bestaan wel, de USATC loc van Rivarossi heeft zulke flenzen.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Erik_omBC op 07 maart 2022, 14:13:03
RP25 is niet alleen de flenshoogte.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 maart 2022, 14:16:52
Klopt, maar voor de overige maten is het verschil tussen RP-25 en NEM zo klein dat het niks uitmaakt.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 07 maart 2022, 14:31:54
Klaas,
Het kan wel zijn dat NEM310 stelt dat de flens 0,6 to 1,2mm mag zijn, maar alleen dat Rivarossi lokje heeft lage flenzen. RP25 stelt de maximale flenshoogte op 0,625 mm. Dus moet ik in de praktijk alle NEM wielen vervangen of aanpassen. Eigenlijk komt het er voor mij op neer dat NEM310 een onbruikbare norm is, omdat het niet precies genoeg is.

Maar goed, genoeg geleuterd over dit onderwerp.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 maart 2022, 14:37:15
Meino, ik snap je probleem niet. Waarom zou je alles moeten vervangen? En wat is er niet precies genoeg aan NEM310?
Als je sporen voldoen aan de NEM, dan gaan alle wielen die voldoen aan de NEM er probleemloos overheen.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Erik_omBC op 07 maart 2022, 14:50:31
Citaat
Klopt, maar voor de overige maten is het verschil tussen RP-25 en NEM zo klein dat het niks uitmaakt.

Voor zover ik de tekeningen kan lezen is de complete geometrie anders.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 07 maart 2022, 15:10:16
Klaas

Kijk naar de titel van mijn baan. Ik gebruik code70 van Shinohara. Dat voldoet aan de standaards van de NMRA. NEM wielen ratelen daar over de spijkers en verder geven die ook problemen met de Shinohara wissels, tenzij de flens lager dan 0,6-0,7mm is en de Back to back afstand correct is. Als zodanig voldoet geen enkel NEM wiel dat ik tegenkom daaraan.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 maart 2022, 17:09:35
Meino,
dat snap ik. Heb vroeger ook met code 70 gewerkt. Maar waar het mij om te doen is dat er vaak gesproken wordt van NEM wielen en dat men daar dan een flenshoogte van 1,2 mm mee bedoelt. Maar dat is niet correct, omdat een lagere flens ook voldoet aan NEM. Strikt genomen kun je zeggen: RP-25 is ook NEM, want het voldoet in alle opzichten.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 07 maart 2022, 18:23:55
Ja, dat kun je zeggen, alleen een NEM wiel is vrijwel nooit een Rp25 wiel.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 08 maart 2022, 10:07:51
Ik heb nog een (gek) vraagje.
Plan E postrijtuig, waar zat deze in de stam rijtuigen.
Vlak achter de lok?Want ik neem aan dat dit rijtuig niet midden in de stam zit.
Neem aan dat je niet als passagier dwars door het postrijtuig kunt lopen om van het ene rijtuig naar het andere te gaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecPlanEPost-62271cb387fbd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecPlanEPost-62271cb387fbd.jpg)

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 maart 2022, 10:47:52
Ik heb gezocht op treinsamenstellingen, maar heb nog niets gevonden over de plaats van het postrijtuig.
Maar het lijkt me logisch dat de P achter de loc zat, of helemaal achteraan de trein. Precies om de reden die je noemt: reizigers mochten niet in het postrijtuig komen.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: MathynK op 08 maart 2022, 11:45:10
Een postrijtuig zat vaak achteraan of vooraan een stam. P's reden vaak een eigen omloop buiten de treinstam om. Ze werden dus geregeld gerangeerd en afgesplitst. Als zo'n rijtuig dan midden in een trein reed dan geeft dat een hoop extra werk. En inderdaad, vouwbalgen ingevouwen omdat het rijtuig niet toegankelijk mocht zijn voor reizigers.

Overigens hoefde een stam plan E rijtuigen in de begindagen ook geen plan E P te hebben, er zijn voorbeelden bekend van een turquoise of blauwe plan C in een stam plan E rijtuigen. Ik meen mij te herinneren dat de NS pas ver in de jaren '60 stammen van uitsluitend plan E samenstelde met ook een plan E P.

Gr, Mathyn
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: janw op 08 maart 2022, 12:49:01
Bladeren in fotoboeken zoals dat van LJP Albers (Met de trein door Nederland)!  En websites (Nico Spilt, Bert Stortenbeker, anderen). Dan zie je ook dat de meeste reizigerstreinen geen postrijtuig bevatten. En veel Ps reden inderdaad in een eigen omloop, bv achter een motorpost (Blokkendoos of de latere).
Als je hem combineert met een reizigerstrein, vouwbalg wel doorverbinden want het personeel moest wel kunnen doorlopen. De tussendeurtjes konden worden afgesloten indien nodig.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: AB 7216 op 08 maart 2022, 15:01:48
De meeste postrijtuigen werden achter de locomotief geplaatst, omdat daar het rustigste was op de perrons.
De vouwbalgen werden later vaak niet doorgekoppeld, het treinpersoneel had eigenlijk niets te zoeken in de postrijtuigen.
De oudere postrijtuigen (P 7011) hadden ook een deurbel bij de overgang zitten, daar de kopdeuren altijd op slot waren.
Later zijn de vouwbalgen ook verwijderd, daar deze toch niet gebruikt werden.

Groeten Arjen
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 maart 2022, 16:26:56
De meeste postrijtuigen werden achter de locomotief geplaatst, omdat daar het rustigste was op de perrons.
Werd het postrijtuig dan altijd omgerangeerd bij richtingverandering?

Citaat
De vouwbalgen werden later vaak niet doorgekoppeld, het treinpersoneel had eigenlijk niets te zoeken in de postrijtuigen.
Anderzijds hoefde het postpersoneel niet in de rest van de trein te zijn.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: tijgernootje op 09 maart 2022, 11:53:35
Deze is wellicht nuttig en geeft op wat vragen een antwoord:
https://www.youtube.com/watch?v=QkSScmAMDrw (https://www.youtube.com/watch?v=QkSScmAMDrw)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Huup op 09 maart 2022, 13:13:38
De meeste postrijtuigen werden achter de locomotief geplaatst, omdat daar het rustigste was op de perrons.
De vouwbalgen werden later vaak niet doorgekoppeld, het treinpersoneel had eigenlijk niets te zoeken in de postrijtuigen.
De oudere postrijtuigen (P 7011) hadden ook een deurbel bij de overgang zitten, daar de kopdeuren altijd op slot waren.
Later zijn de vouwbalgen ook verwijderd, daar deze toch niet gebruikt werden.

Groeten Arjen
Hadden die postmannen dan wel een eigen koffieapparaat?
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Erik_omBC op 09 maart 2022, 14:08:31
@Huup

Minimaal een thermoskan mee, postmannen zonder koffie werkt niet.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 maart 2022, 22:20:29
Afgelopen zaterdag op Houten nog een planE postrijtuig gescoord. Dat moest nog even verbouwd worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220328-175022-DSC-8583-624216ec65215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220328-175022-DSC-8583-624216ec65215.jpg)

Wat preisertjes er in, contacten op de wielen en klaar voor de belichting. Oh ja, ook de draaistellen en wielen even een verfje gegeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220328-214302-DSC-8586-624216fd87017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220328-214302-DSC-8586-624216fd87017.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220328-214522-DSC-8587-6242170fb85e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220328-214522-DSC-8587-6242170fb85e6.jpg)

Dit is het resultaat. Ik heb gekozen om de balg van het postrijtuig niet te koppelen, zoals hier ook al werd opgemerkt. Dus daardoor heb ik de koppelbomen niet aangepast, omdat ik dit rijtuig met Kadee's heb uitgerust en niet met kortkoppelingen. Hierdoor kan ik het ook makkelijk in andere combinaties gebruiken, zelfs in goederentreinen.

Groet Meino

Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 29 maart 2022, 13:39:18
Dag Meino,
Ben benieuwd waar die
trekstangen en die ballast van zijn bij jou bovenleiding.

Mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 29 maart 2022, 15:13:38
Dag Henk

Die trekstangen is gewoon koperstaf (0,5mm) en het ballast gewicht komt uit de draadspanner ets van Wim Mesu.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 29 maart 2022, 16:21:45
Dag Meine,
En die postbodes in plan E waar zijn die van.

Mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 29 maart 2022, 17:18:59
Henk

Dat zijn gewoon Preisertjes, set 16325, spoorwegpersoneel en reizigers, niks specifieks van de PTT. Maar ze hebben petten op en wat blauwige kleren, dus vond ik die wel passen. Zo goed is het toch niet te zien.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 14 april 2022, 10:28:46
Meine,

Even voor de zekerheid.
Heb het draaitappunt nu iets afgevijld.
Voor dat ik alles weer in elkaar zet vraag ik het nog even of dit de bedoeling is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanEOpleg-1-6257db27bd665.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlanEOpleg-1-6257db27bd665.jpg)

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 14 april 2022, 10:39:46
Je hebt deze draaitap afgevijld, dan zou ik de twee nokjes die er voor en achter staan, ook stevig afvijlen of zelfs wegknippen, Zodat het draaistel alle kanten op kan wiebelen. Aan de andere kant van de wagon, zitten de nokken bij de draaitab anders n.l. naast de draaitab, die moet je niet verwijderen of afvijlen, alleen de draaitab zelf. Hierdoor zal het draaistel gaan rusten op de nokken en niet zijdelijngs kunnen wiebelen waardoor een stevige driepunts ophanging ontstaat.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 14 april 2022, 11:08:07
Henk

Ik kom nog even terug op dit thema. Als je de onderkant bekijkt en de draaistellen los geklikt hebt, dan zie je aan de ene kant van de wagon de draaitab met twee nokken er naast en aan de andere kant de draaitab met de nokken er voor en achter. De draaitab waar de nokken er naast zitten moet je afvijlen zodat het draaistel alleen op de nokken rust. Hierdoor kan het draaistel alleen naar voren en achteren wiebelen, maar niet zijdelings. Bij de andere draaitab (met de nokken er voor en achter) moet je de nokken afvijlen, zodat het draaistel daar alleen op de draaitab rust. Hierdoor kan het draaistel in alle richtingen wiebelen. Dit heet een driepunts oplegging (een kruk met drie poten zal ook nooit wiebelen).
Je hebt in de foto juist de draaitab afgevijld waar je dat niet had hoeven te doen. Mocht de wagenbak nu te laag zijn (misschien gaan de flenzen van de wielen nu aanlopen) dan kun je dat corrigeren door een ringetje tussen het draaistel en de draaitab te monteren.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 april 2022, 12:30:06
Hierdoor kan het draaistel alleen naar voren en achteren wiebelen, maar niet zijdelings.
Zijdelings bewegen heet rollen. Voor-achter heet dompen.
Die nokjes voor en achter zijn in mijn ogen een ontwerpfout. Ze verhinderen het dompen, en dat geeft problemen bij de overgang van vlak naar helling, en bij wissels, waar soms een wiel iets zakt bij het puntstuk. Die nokjes moeten inderdaad weg.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 14 april 2022, 12:54:32
Ik heb nog eens naar mijn Plan E's gekeken, en om het gecompliceerder te maken zie ik dat er twee uitvoeringen zijn. Het Postrijtuig heeft de uitvoering met de nokken zoals op foto van Henk, twee nokken naast de tab en twee nokken voor en achter de tab. Andere rijtuigen hebben bij beide draaitabs de nokken er naast zitten. Bij die laatste uitvoering is het makkelijk, aan een kant de draaitab wat afvijlen zodat het draaistel op de nokken rust en bij de andere tab, de nokken afvijlen of verwijderen zodat daar het draaistel op de draaitab rust.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 14 april 2022, 13:36:45
Meine, Klaas,
Bedankt voor al jullie reakties.
Dus aan de ene kant de Tap wat afvijlen en aan de andere kant de nokjes zo goed als weg halen.
Ga ik zo doen.5 wagons Plan E te gaan.
Draad vervangen door soepeler decoderdraad.Ietsje uit draaistel weghalen, voorkant.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 14 april 2022, 13:39:18
Kom er nog even op terug.
Moeten er nu aan beide kanten de nokjes weg?
Als ik dat van Klaas lees?
Kleine verwarring bij mij.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 14 april 2022, 15:05:03
Henk

nee, juist niet. Aan een kant moeten de nokken aan de zijkant blijven zitten en de draaitab verlaagd, daar rust het draaistel op. Aan de andere kant moeten de nokken lager of weg zodat het draaistel alleen op de draaitab rust.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 15 april 2022, 10:27:27
Meine,

Ik heb je laatste berichten gelezen.
Kom er nu wel uit.Bedankt voor je support.
Druk bezig met de wagons.
Eindresultaat laat ik nog wel weten.
Even de opvulnokjes er tussen uitgelaten bij de koppeling.
Even geprobeerd te koppelen.Gaat niet vanzelf .Moet de wagons ietwat optillen en dan lukt het om ze te koppelen.
Denk dat ik aan 1 kant dan een opvulstukje plaats.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 26 april 2022, 10:28:27
Dag Meine,

Ben nu al anderhalve  week bezig geweest om de Artitec Plan E rijtuigen om te bouwen.
Heb nu van 4 Plan E's alle veranderingen aangepast.
Iedere keer testen met 2/3 of 4 rijtuigen.Iedere keer was er wel wat .Ontsporing etc.
Nu is er bij 1 wissel (van Lima, zie foto)waarbij het 2e draaistel van een rijtuig (dus niet het draaistel wat gelijk achter de lok zit)
het wiel niet tussen de tong en de rail door gaat maar het wiel net op of net achter de tong langs gaat.Kortom ontsporing.
Er is geen andere lok en wagon of rijtuig die dat doet.Alleen deze rijtuigen.Dus vermoed ik dat het toch aan de wielen ligt van deze rijtuigen.
Deze staan nu 14,4 mm uit elkaar,Misschien moet dat 14,5 of 14,6 mm zijn.Of zijn er alternatieve wielen?
Ben er nu wel een beetje klaar mee.Of ze gaan terug in de doos of in de verkoop.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZolderbaanJuni2020-05-6267acea5a40c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZolderbaanJuni2020-05-6267acea5a40c.jpg)
(is al oude foto, rails lopen nu al door)

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 26 april 2022, 10:35:15

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZolderbaanJuni2020-04-6267ae5c99254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ZolderbaanJuni2020-04-6267ae5c99254.jpg)

Misschien deze foto ook nog handig.
Vanuit het station loopt het spoor dan zo naar het wissel.
Er is voldoende ruimte tussen tong en rechtdoor lopende rail van het wissel.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 april 2022, 10:52:29
Deze staan nu 14,4 mm uit elkaar,Misschien moet dat 14,5 of 14,6 mm zijn.Of zijn er alternatieve wielen?
Die maten mogen allemaal. Volgens NEM310 minimaal 14,4 en maximaal 14,6. Ik zet ze altijd op 14,5.
Alternatieve wielen gaan je niet helpen. Behalve de flenshoogte is er geen verschil tussen RP-25 en NEM.

Belangrijker is om er achter te komen waarom dit draaistel ontspoort. Daartoe beweeg je het rijtuig langzaam met de hand over het spoor. Dat doe je niet door het rijtuig zelf vast te pakken, maar je trekt het met een ander rijtuig dat je met de hand vastpakt. En dan goed kijken wat er gebeurt.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 26 april 2022, 14:19:46
Dag Henk

dat is allemaal heel vervelend, om moedeloos van te worden. Zoals Klaas zei, kun je de afstand tussen de wielen vergroten tot 14,6mm, maar ik heb gemerkt met de oorspronkelijke wielen (kwam door de sterk afgeschuinde achterkant) dat deze juist verkleint moest worden. Maar dat hoeft niet te gelden voor de wielen die onder jouw rijtuigen zitten. Je kunt doen wat Klaas zegt, door handmatig de rijtuigen door de wissel te laten rijden en kijken wat er gebeurd. Echter ik krijg uit je beschrijving het idee dat je dat misschien al gedaan hebt. Je beschrijft dat een wiel niet tussen tong en rail doorgaat, maar op de tong loopt. Dat ruikt naar een te kleine back-to-back afstand van het wiel.
Maar goed, tot nu toe is het nog een beetje rommelig, tijd om wat methodiek er in te brengen.
Je kunt zo proberen om greep te krijgen op het probleem. Stel dat het probleem niet aan een of meerdere specifieke draaistellen te verbinden is, dan zou ik eens naar de koppelbomen kijken. Misschien ondervinden die een weerstand als ze zijdeling moeten bewegen en wat gebeurd er als de rijtuigen onderling met beugelkoppeling zijn gekoppeld.
Is het probleem wel te koppelen aan specifieke draaistellen, klik dan zo'n draaistel los en voer dat met de hand door de wissels en kijk of je het oplopen op een tong kunt nabootsen.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 26 april 2022, 16:06:45
Meine, Klaas,

Vraag 1/Alleen bij dit wissel/Andere loks en wagons hebben er geen last van.
Vraag 2/Rijtuigvolgerde is eerst Postrijtuig, dan 2 Plan E's 2e klas en als derde het 1e klas rijtuig.
Heb van het Postrijtuig het eerste draaistel (dus als eerste achter de lok) verwisseld met het 2e draaistel.Omgewisseld dus.
Ook ontsporing.Toen heb ik het 1e klas rijtuig tegen de lok gezet .Ook ontsporing op dezelfde manier.
Dus gebeurd bij meerdere rijtuigen.
Vraag 3. Zie vraag 2.
Vraag 4/ Alle met roco kortkoppelingen.

Oh ja, ik heb het niet met de hand nog gedaan.Maar met de lok ervoor heel voorzichting over het wissel te doen rijden.
Toen zag ik dat van het 2e draaistel het wiel op of net achter de tong gaat.

Volgens mij is het dan duidelijk dat het aan de wielen (wielafstand) moet liggen.Of heb je andere mening.
Hoor het graag.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 26 april 2022, 19:32:14
Dag Henk

Dus het gebeurd bij 1 wissel. Op de foto zit het wissel direct na de boog. Gebeurd het ontsporen als het wissel rechtdoor of wanneer het wissel afbuigend staat. Als het wissel afbuigend staat krijg je wel een heel ongunstige rijweg. de boog wordt direct gevolgd door een tegenboog. Niet dat je daar veel aan hebt want de plan e's zouden ook daar doorheen moeten gaan.
Je hebt dus het postrijtuig verwisseld met het eerste klas rijtuig. Bij beide trad de ontsporing op. Je schrijft dat je ook de draaistellen hebt verwisseld. Heb je dat gedaan door het rijtuig om te draaien of heb je de draaistellen los geklikt en verwisseld? Je hebt niet geprobeerd om de beide tweede klasse rijtuigen direct achter de lok te zetten?
Het zou nog steeds kunnen dat de B2B afstand iets te krap is, maar ik begin toch het gevoel krijgen dat het iets met de koppelboom te maken heeft. Daarom zou ik eerst eens kijken wat er gebeurd als je de Roco kortkoppeling eens vervangt door de beugelkoppelingen. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 27 april 2022, 10:06:45
Dag Meine,

Het wissel staat in de rechtdoorstand.Over de tegenboog, er zit een klein stukje recht spoor tussen.
De tegenboog is bijzonder flauw, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb beide draaistellen omgewisseld.
Beugelkoppelingen haal ik altijd als eerste eraf en plaats dan kortkoppelingen.
Maar ook dat ga ik eens uit proberen.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: AB 7216 op 27 april 2022, 10:18:12
Ik had het probleem ook, en heb gewoon de assen vervangen door Roco exemplaren.
Probleem was over, en nu rijden ze gewoon goed.
De latere versies van de plan E rijtuigen kregen ook andere wielen, daar hoor je ook geen problemen over.

Groeten Arjen
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 27 april 2022, 10:24:14
Dag Arjen,

Welke wielen van Roco heb je gebruikt.
Heb je nog een typenummer?

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: AB 7216 op 27 april 2022, 11:11:09
Geen idee, ik heb ze van ketelwagens gejat.  Het waren volgens mij de standaard Roco wielen.
We stonden op een beurs, en ik wou de hele stam bijna te koop aanbieden. Zo veel ontsporingen, het was niet leuk meer.
Dus maar even ander materieel gekannibaliseerd om het setje toch maar te laten rijden. 
Het werkte, want de set is niet verkocht....

Groeten Arjen
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 27 april 2022, 11:52:51
Henk

dit gaat over problemen met de oorspronkelijke wielen met lage flens. Dat zijn ook de wielen die ik gebruik. Arjen schrijft dat later Artitec andere wielen heeft gebruikt (met een hogere flens en een andere diameter) die geen problemen meer zouden geven. Ik gebruik de oorspronkelijke wielen en heb daar bij een rijtuig problemen mee gehad door een te ruime B2B afstand.
Maar ik heb van jou begrepen dat jouw plan e's al de nieuwe wielen hebben, dus controleer dat nog even, voordat je geld gaat spenderen aan Roco wielen.
Ik denk dat het het beste is om eerst uit te zoeken welke wielen nu precies ontsporen en of het aan de koppelboom of de wielen ligt.
Even een vraagje, heb je gereedschap om de B2B afstand te corrigeren en te meten?

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 27 april 2022, 12:19:20
Meine, Arje,

Ik heb gewoon even de wielen van een Roco DB personenwagen afgehaald en op het 2e draaistel gezet van het Post rijtuig van Artitec.
2 keer langzaam de lok met het Postrijtuig en een 2e klas over het wissel laten rijden.
En....geen ontsporing.Dit ga ik verder testen.
Maar het wiel van Artitec is 10,3 mm/flenshoogte 10,9 mm en het wiel van Roco is 12,5 mm en flenshoogte 13,1 mm.
Dus moet misschien andere wielen van Roco.
Of ik zou inderdaad de andere wielen van Artitec moeten hebben, met hogere flens en andere diameter zoals je beschrijft.
Maar denk dat ik nu dicht bij de oplossing zit.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 april 2022, 12:24:57
Maar het wiel van Artitec is 10,3 mm/flenshoogte 10,9 mm en het wiel van Roco is 12,5 mm en flenshoogte 13,1 mm.
Leg eens uit wat je hier precies hebt gemeten. Een flenshoogte van 10,9 of 13,1 mm lijkt me nogal veel.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 27 april 2022, 13:25:20
Henk

ik vind dat vreemde maten. Als ik een origineel Artitec wiel meet dan kom ik op de volgend waarden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-123928-DSC-8789-626925158b77e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-123928-DSC-8789-626925158b77e.jpg)
Diameter wielband 11,1mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-124119-DSC-8790-62692521303f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-124119-DSC-8790-62692521303f2.jpg)
Diameter over de flens 12,3mm. De flens zelf is dus 1,2/2 =0,6mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-124214-DSC-8792-62692542cc2f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-124214-DSC-8792-62692542cc2f7.jpg)
As lengte 24,75mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-124336-DSC-8793-62692555b90b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20220427-124336-DSC-8793-62692555b90b3.jpg)
B2B (back to back) afstand 14,25mm. Dit is een waarde die proefondervindelijk op mijn baan het beste werkt. Wat ook van invloed hierop is, de afschuining van de flens aan de achterkant. Deze waarde zal met ander wisselmateriaal mogelijk anders moeten zijn.

Als ik nu een ongemodificeerd Roco wiel (uit mijn rommeldoos) meet kom ik tot de volgende waarden;
Diameter wielband 11,1mm
Diameter over de flens 13,15mm. Dus een flenshoogte van een fractie meer dan 1mm
As lengte 24,75mm

Op zich zelf zou dat dus passen. Er staat me bij dat de diameter van de nieuwe Artitec wielen was gereduceerd, omdat anders de flenzen de wagenbodem kunnen raken. Het feit dat het roco wiel niet ontspoord, geeft mij het idee dat je dan eens de B2B afstand tussen het Artitec en Roco wiel moet vergelijken en eventueel aanpassen.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: prutser op 27 april 2022, 14:53:46
Er staat mij ook iets bij dat Artitec later de kleinere wielen plaatste omdat anders de hogere flensen tegen het raamwerk van de draaistellen liepen.
Het kan zijn dat je met die Roco wielen van ø11 mm. ook wat weg moet snijden in de draaistellen.

Stephan.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 27 april 2022, 16:40:03
Meine,Klaas (allen),

Ik heb geprobeerd het op dezelfde manier te fotograferen.Best lastig.Maar even voor het idee.Wiel dat onder de artitec PlanE's zitten.Niet allemaal scherp.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-1-6269532db1e30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-1-6269532db1e30.jpg)
Diameter wielband 10,5 mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-4-626953cee0eb3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-4-626953cee0eb3.jpg)
Dia meter over de flens 12,4 mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-5-626954541f3cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-5-626954541f3cd.jpg)
Diameter over/aslengte 24,7 mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-6-626954f3d08f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ArtitecWielMaten-6-626954f3d08f6.jpg)
B2Back afstand 14,4 mm

Niet goed te zien misschien op de schuifmaat.Maar gaat even om de manier van meten.
Alles nog eens los van het fotograferen eens gemeten.Gaat nu om het idee welke maten ik heb gemeten.

mvg Henk


Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 27 april 2022, 16:53:53
Hoi,

Ook ik heb destijds al mijn Plan E's "om-ge-ast" :)

Ik heb er deze:

https://www.modellbahnradsatz.de/shop/h0--rp25-gleichstrom-dc-radsatz/4x-h0-rp25-radsatz-11-0mm--24-75mm-passend-fuer-modelle-von-roco-deak-fuggerth-sachsenmodelle/

onder gezet. 11.0 mm past omdat het RP25 is. Wil je z.g. NEM wielen ( hogere flens ), dan deze:

https://www.modellbahnradsatz.de/shop/h0--gleichstromradsatz-dc/4x-h0-gleichstromradsatz-dc-10-4mm-24-75mm-passend-fuer-modelle-von-roco-liliput/

Helaas is deze laatste momenteel niet leverbaar '(

( e.e.a. kun je ook hier nalezen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55108.msg3221394778#msg3221394778 )


Grtzz & suc6,

Karst
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 27 april 2022, 17:07:38
Dag Henk

dat zijn inderdaad de maten van de nieuwe Artitec wielen.
Een dingetje echter, de B2B afstand van dat wiel is geen 14,4mm maar 14,3mm, tenminste dat is wat ik op de nonius aflees. Als dit het wiel is dat ontspoord, dan zou ik proberen om het geisoleerde wiel iets naar buiten te trekken zodat de B2B afstand 14,4-14,5mm is. Het lijkt weinig die 0,1-0,2mm maar het kan net voldoende zijn.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 28 april 2022, 10:06:09
Meine, allen,

Ik heb besloten om er andere wielen onder te gaan zetten.
Als dat het probleem is dan is het mooi opgelost.
Om alle wielen op de juiste afstand gaan zetten met een poelietrekker is ook een gedoe.
Bedankt voor jullie support in deze.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2022, 10:12:16
Ik weet niet welke vervangende wielen je in gedachten hebt. Maar als je die van Roco neemt, dan kun je er van uitgaan dat die ook op een speermaat van 14,3 mm staan. Dan ben je net zo nat. En een wiel 0,1 mm naar buiten trekken is toch niet zo'n heksentoer?
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 28 april 2022, 10:14:25
Klaas,

Ik neem aan dat de Nem wielen die Karst voorstelde ok zijn.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2022, 10:34:43
Zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb ook wel wielstellen van Modellbahnradsatz gekocht, maar ik weet niet meer op welke maat die oorspronkelijk stonden. Inmiddels heb ik al mijn wielstellen omgezet naar 14,5 mm. Daarvoor heb ik zelf een simpele wielenpers gemaakt.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 april 2022, 11:00:02
Ik neem aan dat de Nem wielen die Karst voorstelde ok zijn.

Ja, die staan af fabriek op 14.45

Eergister nog gecheckt ;)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 28 april 2022, 12:21:34
Karst,
Ik heb dezelfde bij Etsemmen gezien volgens mij.
Zijn die ook goed.

Mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 april 2022, 12:25:58
Die zien er verdacht gelijk uit.

Je bedoeld deze: https://www.etsemmen.nl/10.247:-Gelijkstroomwielen-10.4-mm/24.75mm-eenzijdig-geisoleerd ?

Je zou kunnen vragen of dat idd de wielstellen van Modellbahn-Radsatz.de zijn ;)

Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 28 april 2022, 13:30:49
Ja die bedoel ik, Karst.

Mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: prutser op 28 april 2022, 16:37:31
De dikke flenzen van de oorspronkelijke RP25 wielen zouden heel goed de problemen kunnen veroorzaken.
Wielen met dezelfde binnenmaat hebben daardoor een heel andere maat tussen de loopvlakken waardoor de oorspronkelijke RP25 wielen weinig zijdelingse speling op de rails hebben.

Door Artitec later veranderd exemplaar met kleinere diameter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1056-626aa67ca3302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1056-626aa67ca3302.jpg)

Oorspronkelijke RP25 wiel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1055-626aa68331cfe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1055-626aa68331cfe.jpg)

Stephan.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Noordernet op 28 april 2022, 16:42:21
Het zou niet moeten dat er zoveel gemier is over maten van wielen en compromissen daarover.
Vraagje: wie verkoopt de NMRA-mal in Nederland?

Wolter
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 april 2022, 17:14:56
Ik weet niet of we dit allemaal een groot probleem moeten vinden. Ik ben gewend om alle wielen, Roco, Trix, Fleischmann, Piko, te controleren. Over het algemeen zijn die wel bruikbaar, maar ook daar zitten verschillen in. Je hebt te maken met productie toleranties, vervoer en montage dat verschuivingen veroorzaakt etc. Ik heb ook bij bovenstaande fabrikanten B2B afstanden van 14,1-14,6mm gehad. Weliswaar zit het grootste deel rond de 14,3-14,4mm.
Daarom controleer ik altijd de wielen van nieuw materiaal en pas dat aan. Ik moet de wielen er toch al uit hebben, om de flens te kunnen verkleinen en om ze met likje verf roestig te maken.
Overigens rijd ik op code 70 materiaal, en het zou kunnen dat dat wat kritischer is dan europees rail materiaal. Bijv bij mijn Shinohara wissels is de afstand tussen strijkregel en rail 1,2mm en de opening van het puntstuk 1,3mm. Omdat ik de wissels toch wat moest verbouwen heb ik de afstand tussen tong en rail wel kunnen vergroten. Maar dan nog blijft de B2B afstand behoorlijk kritisch.

roet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2022, 21:27:09
De dikke flenzen van de oorspronkelijke RP25 wielen zouden heel goed de problemen kunnen veroorzaken.
Flenzen van RP-25 zijn niet dikker dan bij NEM wielen. De nominale maat is 30/1000 inch, dat is 0,76 mm. Valt binnen de toleranties van NEM310

Vraagje: wie verkoopt de NMRA-mal in Nederland?
Contactgroep NMRA Nederland
https://www.nmra.nl/cms/overcnn/index.php (https://www.nmra.nl/cms/overcnn/index.php)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: prutser op 28 april 2022, 21:44:15
Flenzen van RP-25 zijn niet dikker dan bij NEM wielen. De nominale maat is 30/1000 inch, dat is 0,76 mm. Valt binnen de toleranties van NEM310
Contactgroep NMRA Nederland
https://www.nmra.nl/cms/overcnn/index.php (https://www.nmra.nl/cms/overcnn/index.php)

Deze RP25 wielen hebben een flensdikte van 0,97mm.

Stephan.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 april 2022, 21:54:05
Ik zou ze niet rp25 wielen willen noemen, maar rp25achtig. De vorm van de flens speelt een grote rol. Zoals ik in dit draadje ergens vertel, heb ik de B2B afstand verkleint naar 14,2mm om zonder ontsporen door een bepaalde wisselstraat te kunnen rijden. M.i. komt dit door de afschuining van de flens aan de binnenkant van het wiel, hierdoor lijkt het er op dat de flens dikker is. in werkelijkheid zit de echte flens meer naar buiten dan de achterkant van het wiel suggereert.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2022, 21:55:28
Deze RP25 wielen hebben een flensdikte van 0,97mm.
Als dat echt zo is, dan is dat een fabricagefout. De vraag is hoe je dat hebt gemeten.
De effectieve flensdikte wordt gemeten op het snijpunt van de wielbandlijn en de flenslijn. Door de afronding kun je daar met een schuifmaat niet bij. Dus je moet voorbij de afronding meten.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: prutser op 28 april 2022, 22:12:41

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1061-626af4c9b11fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1061-626af4c9b11fd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1060-626af4d4ed9d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-1060-626af4d4ed9d8.jpg)

Daarom gaat het bij de eerste plan e levering met deze wielen dus fout bij enkele railsystemen, Fleischmann en Lima als ik het goed heb.
Ik heb Peco code 75 en nog geen problemen gehad.

Stephan.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2022, 22:16:02
Zo te zien zijn ze echt te dik. Slordig.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 april 2022, 22:20:16
Citaat van: prutser
....Fleischmann en Lima als ik het goed heb...

En ook PIKO-A Gleis.

Hier nog een vergelijking:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8989-626af59fc79ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-8989-626af59fc79ab.jpg)

... onder: de "fake" RP25 wielen waar we het over hebben. Boven: "echte" RP25 wielen van Modellbahn-Radsatz.de

Duidelijk valt de dikte van de flens op, maar ook, dat de loopvlakken van de "fake" veel conischer zijn. Dat laatste zorgt er ook voor, dat de wielen niet soepel over de rails lopen. ze "veteren" heel erg. Ook zal dit in bogen en door wissels zorgen voor "wringen" van binnen- en buitenwiel.

Door het vervangen alleen al van de fake door de echte, ken je het rijgedrag van de Plan E niet weer, zoveel rustiger, stiller en stabieler (y) en... belangrijker: geen ontsporingen ;)

Grtzz,
Karst
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: FRIE op 28 april 2022, 22:28:02
Op de foto lijkt het oppervlak van de namaak ook niet vlak te zijn (maar dat kan bedrog zijn!)


Erwin
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 april 2022, 22:35:42
Klopt. En ze "eieren" ook ;)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 april 2022, 22:50:29
Of ze echt te dik zijn, weet ik niet, ik krijg nu het gevoel dat ze misschien wel correct zijn. Want ik heb net even de flensdikte van een Philotrain lok (NS7700, met rp25 wielen) gemeten op bovenstaande manier en die kwam ook uit op 0,9mm. Verder heb ik bij een H0 EMD F7 van Stewart (ook rp25) de flensdikte gemeten en die was dus ook 0,94mm. Het lijkt er op dat een dergelijke dikke flens wel correct is.
Wat me wel ooit is opgevallen, dat bij al die rp25 wielen de flens afgerond is, terwijl bij de NEM wielen van bijv. Roco dat die scherp zijn als een pizzasnijder.
Maar goed, na een correctie van de B2B afstand, rijdt het bij mij perfect over de Shinohara code 70 wissels. Oh ja, bij mij zijn deze Artitec wielen aan de achterkant iets afgeschuint en is de flensdikte 0,9mm.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 april 2022, 23:00:16
Overigens wel grappig hoe wat vragen van Henk in dit slapend draadje, weer een hele discussie opstart  ;D

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Karst Drenth op 28 april 2022, 23:03:04
 Link naar de NMRA norm:

https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/RP-25%202009.07.pdf

Alles in Inches… en de flensdikte lijkt afhankelijk te zijn van de loopvlakbreedte .

Wordt dus rekenen ;)
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 april 2022, 23:30:00
Even uitgaan van de rp25-110 norm. dan is de flensdikte 0,76mm. Maar de overgang van de flens naar het loopvlak is een ronding met een straal van 0,35mm. Het is moeilijk om te meten, als je de schuifmaat in de overgang van het loopvlak met de flens legt, dan zit je al in de ronding en zul je dus een dikkere flens meten. Voor de hoogte van de flens wordt de diepte van deze ronding meegenomen en die is 0,6.. mm. Ik heb het gevoel dat bij NEM wielen die ronding veel minder is.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 april 2022, 23:37:36
Alles in Inches… en de flensdikte lijkt afhankelijk te zijn van de loopvlakbreedte .
De verschillende wielcodes zijn bedoeld voor verschillende schalen en verschillen in "fijnheid" van de schaal.
Voor H0 moet je code 110 hebben. De code geeft de totale wieldikte aan, code 110 is 2,8 mm, dat is ook de dikte volgens NEM.

NEM311 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem311_d.pdf) is ook wel interessant. Daar wordt het profiel van de wielen aangegeven. Ook daar een afronding tussen loopvlak en flens met een straal die de helft is van de flenshoogte.
Onderaan wordt gesteld dat dit wielprofiel vrijwel identiek is met het RP-25 profiel. Waarmee ik vaststel dat er eigenlijk geen verschil is tussen de normen van de NMRA en van de NEM.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 28 april 2022, 23:56:22
Dat klopt, alleen in tegenstelling van de rp25 norm, definieert de NEM norm een minimum en een maximum flenshoogte. De minimum flenshoogte is gelijk aan de rp25 norm, dus in dat geval zijn de beide wielprofielen bijna gelijk. Maar helaas gebruiken de meeste fabrikanten de maximaal toegestane flenshoogte (1-1,2mm) en dan is er geen compatibiliteit meer.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: meino op 29 april 2022, 10:37:49
Ik zit nog even naar die twee normen te kijken. Wat me opvalt is dat bij een rp25 wiel profiel de achterkant van het wiel vlak is, terwijl het profiel van NEM311 een afgeschuinde rand laat zien bij de overgang van de vlakke achterkant naar de flens. Dat laatste komt overeen met het profiel van de Artitec wielen. Zou het dus niet zo zijn dat het geen rp25 wiel is, maar een wiel volgens NEM311 (met de laagst mogelijke flens). Wat ik ook interessant vind is het volgende opmerking in de NEM norm:

Citaat
Das in Abb. 2 dargestellte NEM-Radprofil ist nahezu identisch mit dem NMRA-Radprofil nach RP25.
Nach NMRA-Norm S-4.2 kann sich mit RP 25-Profilen ein geringfügig größeres Radsatz-Innenmaß
B und damit ein größeres Leitmaß K ergeben als nach NEM 310 zulässig. Dies kann zum
Spurkranzanlauf an der Herzstückspitze und damit zur Entgleisung führen. NMRA-Radsätze mit
RP 25-Profil können daher auf NEM-Gleisen nur eingesetzt werden, wenn das Leitmaß K
innerhalb des Toleranzbereiches nach NEM 310 liegt.

Dat zijn wel precies de klachten waar we het hier over hebben. Helaas staan de maten niet in dat stukje over de NEM311, maar het lijkt er op dat als de B2B afstand is gebaseerd op de NMRA norm dat het wiel kan ontsporen op sommig rail materiaal. Vandaar dat bij mij het probleem opgelost was toen ik de B2B afstand had gereduceerd naar 14,2-14,3mm.

Groet Meino
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 29 april 2022, 10:56:14
Grappig dat het zoveel discussie opleverd.
Snap zelf niks van al die maten, maar toch leer ik er ok weer van.

mvg Henk
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 april 2022, 11:25:22
...maar het lijkt er op dat als de B2B afstand is gebaseerd op de NMRA norm dat het wiel kan ontsporen op sommig rail materiaal.
Ik heb de B-maat uit de NMRA standard S4.2 omgerekend naar millimeters.
Daar komt uit: minimum 14,37 mm, maximum 14,6 mm. Dus op een paar honderdsten na gelijk aan NEM.
Ik ben er bijna zeker van dat de Morop op dit punt gewoon alle maten van de NMRA heeft overgenomen. Hetgeen heel verstandig is, want zo maak je alles compatibel.

Als wielen desondanks ontsporen, dan ligt dat aan te dikke flenzen, of aan maatafwijkingen in het railmateriaal.
Ik bouw mijn wissels zelf, zo precies mogelijk volgens NEM. En mijn wielstellen staan allemaal op 14,5 mm, de gemiddelde maat volgens NEM. Nooit problemen met ontsporen.
Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Noordernet op 29 april 2022, 14:04:16
Ondertussen vond ik dat Kadee en Fast-Track ( https://www.handlaidtrack.com/tl-0005 )
de mallen leveren. Het is antwoord op mijn eigen vraag van een paar dagen geleden.

Wolter

Titel: Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
Bericht door: Henk Veenstra op 11 mei 2022, 10:27:53
Zo, daar ben ik even weer.
Heb op de beurs in Houten de juiste wielen bij Ets Emmen gekocht.
Onder 2 wagons geplaatst en nu geen probleem meer met het Lima wissel.
Wel bleek in een flauwe bocht tussen de 2 wagons de balgen tegen elkaar te komen en ontspoorde die dus nog.
Maar dat is een ander probleem , opgelost en gaat nu goed over de baan.
15 minuten laten rondrijden en alles ging goed.Nu met 3 rijtuigen proberen en zo verder opbouwen.

mvg Henk