Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 18186 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #75 Gepost op: 26 April 2022, 14:19:46 »
Dag Henk

dat is allemaal heel vervelend, om moedeloos van te worden. Zoals Klaas zei, kun je de afstand tussen de wielen vergroten tot 14,6mm, maar ik heb gemerkt met de oorspronkelijke wielen (kwam door de sterk afgeschuinde achterkant) dat deze juist verkleint moest worden. Maar dat hoeft niet te gelden voor de wielen die onder jouw rijtuigen zitten. Je kunt doen wat Klaas zegt, door handmatig de rijtuigen door de wissel te laten rijden en kijken wat er gebeurd. Echter ik krijg uit je beschrijving het idee dat je dat misschien al gedaan hebt. Je beschrijft dat een wiel niet tussen tong en rail doorgaat, maar op de tong loopt. Dat ruikt naar een te kleine back-to-back afstand van het wiel.
Maar goed, tot nu toe is het nog een beetje rommelig, tijd om wat methodiek er in te brengen.
  • Vraag 1, gebeurd het op alle wissels of is het 1 specifieke wisselstraat. Ik krijg het gevoel dat het alleen op deze specifieke Lima wissel gebeurd.
  • Vraag 2, gebeurd het met alle rijtuigen of is het exemplaar, Kortom zijn er ook plan e rijtuigen die niet ontsporen.
  • Vraag 3, je schrijft dat het draaistel is dat het verst van de lok is. Als je het plan e rijtuig omdraait kwa richting, is het dan nog steeds het laatste draaistel? Of ontspoort dan het eerste draaistel. Kortom heeft het probleem met het draaistel te maken of niet.
  • Vraag 4, hoe heb je de plan e rijtuigen onderling gekoppeld, met beugelkoppelingen of met een starre kortkoppeling. Als dat een starre kortkoppeling is, kunnen de koppelbomen soepel bewegen door de halve maantjes van het mechanisme, of blijven ze haken, dat was een probleem bij mij, nadat ik de onderlinge afstand met de styreen strips had verkleint.[\li]
Je kunt zo proberen om greep te krijgen op het probleem. Stel dat het probleem niet aan een of meerdere specifieke draaistellen te verbinden is, dan zou ik eens naar de koppelbomen kijken. Misschien ondervinden die een weerstand als ze zijdeling moeten bewegen en wat gebeurd er als de rijtuigen onderling met beugelkoppeling zijn gekoppeld.
Is het probleem wel te koppelen aan specifieke draaistellen, klik dan zo'n draaistel los en voer dat met de hand door de wissels en kijk of je het oplopen op een tong kunt nabootsen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 26 April 2022, 14:21:18 door meino »

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #76 Gepost op: 26 April 2022, 16:06:45 »
Meine, Klaas,

Vraag 1/Alleen bij dit wissel/Andere loks en wagons hebben er geen last van.
Vraag 2/Rijtuigvolgerde is eerst Postrijtuig, dan 2 Plan E's 2e klas en als derde het 1e klas rijtuig.
Heb van het Postrijtuig het eerste draaistel (dus als eerste achter de lok) verwisseld met het 2e draaistel.Omgewisseld dus.
Ook ontsporing.Toen heb ik het 1e klas rijtuig tegen de lok gezet .Ook ontsporing op dezelfde manier.
Dus gebeurd bij meerdere rijtuigen.
Vraag 3. Zie vraag 2.
Vraag 4/ Alle met roco kortkoppelingen.

Oh ja, ik heb het niet met de hand nog gedaan.Maar met de lok ervoor heel voorzichting over het wissel te doen rijden.
Toen zag ik dat van het 2e draaistel het wiel op of net achter de tong gaat.

Volgens mij is het dan duidelijk dat het aan de wielen (wielafstand) moet liggen.Of heb je andere mening.
Hoor het graag.

mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #77 Gepost op: 26 April 2022, 19:32:14 »
Dag Henk

Dus het gebeurd bij 1 wissel. Op de foto zit het wissel direct na de boog. Gebeurd het ontsporen als het wissel rechtdoor of wanneer het wissel afbuigend staat. Als het wissel afbuigend staat krijg je wel een heel ongunstige rijweg. de boog wordt direct gevolgd door een tegenboog. Niet dat je daar veel aan hebt want de plan e's zouden ook daar doorheen moeten gaan.
Je hebt dus het postrijtuig verwisseld met het eerste klas rijtuig. Bij beide trad de ontsporing op. Je schrijft dat je ook de draaistellen hebt verwisseld. Heb je dat gedaan door het rijtuig om te draaien of heb je de draaistellen los geklikt en verwisseld? Je hebt niet geprobeerd om de beide tweede klasse rijtuigen direct achter de lok te zetten?
Het zou nog steeds kunnen dat de B2B afstand iets te krap is, maar ik begin toch het gevoel krijgen dat het iets met de koppelboom te maken heeft. Daarom zou ik eerst eens kijken wat er gebeurd als je de Roco kortkoppeling eens vervangt door de beugelkoppelingen. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #78 Gepost op: 27 April 2022, 10:06:45 »
Dag Meine,

Het wissel staat in de rechtdoorstand.Over de tegenboog, er zit een klein stukje recht spoor tussen.
De tegenboog is bijzonder flauw, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik heb beide draaistellen omgewisseld.
Beugelkoppelingen haal ik altijd als eerste eraf en plaats dan kortkoppelingen.
Maar ook dat ga ik eens uit proberen.

mvg Henk

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #79 Gepost op: 27 April 2022, 10:18:12 »
Ik had het probleem ook, en heb gewoon de assen vervangen door Roco exemplaren.
Probleem was over, en nu rijden ze gewoon goed.
De latere versies van de plan E rijtuigen kregen ook andere wielen, daar hoor je ook geen problemen over.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #80 Gepost op: 27 April 2022, 10:24:14 »
Dag Arjen,

Welke wielen van Roco heb je gebruikt.
Heb je nog een typenummer?

mvg Henk

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #81 Gepost op: 27 April 2022, 11:11:09 »
Geen idee, ik heb ze van ketelwagens gejat.  Het waren volgens mij de standaard Roco wielen.
We stonden op een beurs, en ik wou de hele stam bijna te koop aanbieden. Zo veel ontsporingen, het was niet leuk meer.
Dus maar even ander materieel gekannibaliseerd om het setje toch maar te laten rijden. 
Het werkte, want de set is niet verkocht....

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #82 Gepost op: 27 April 2022, 11:52:51 »
Henk

dit gaat over problemen met de oorspronkelijke wielen met lage flens. Dat zijn ook de wielen die ik gebruik. Arjen schrijft dat later Artitec andere wielen heeft gebruikt (met een hogere flens en een andere diameter) die geen problemen meer zouden geven. Ik gebruik de oorspronkelijke wielen en heb daar bij een rijtuig problemen mee gehad door een te ruime B2B afstand.
Maar ik heb van jou begrepen dat jouw plan e's al de nieuwe wielen hebben, dus controleer dat nog even, voordat je geld gaat spenderen aan Roco wielen.
Ik denk dat het het beste is om eerst uit te zoeken welke wielen nu precies ontsporen en of het aan de koppelboom of de wielen ligt.
Even een vraagje, heb je gereedschap om de B2B afstand te corrigeren en te meten?

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #83 Gepost op: 27 April 2022, 12:19:20 »
Meine, Arje,

Ik heb gewoon even de wielen van een Roco DB personenwagen afgehaald en op het 2e draaistel gezet van het Post rijtuig van Artitec.
2 keer langzaam de lok met het Postrijtuig en een 2e klas over het wissel laten rijden.
En....geen ontsporing.Dit ga ik verder testen.
Maar het wiel van Artitec is 10,3 mm/flenshoogte 10,9 mm en het wiel van Roco is 12,5 mm en flenshoogte 13,1 mm.
Dus moet misschien andere wielen van Roco.
Of ik zou inderdaad de andere wielen van Artitec moeten hebben, met hogere flens en andere diameter zoals je beschrijft.
Maar denk dat ik nu dicht bij de oplossing zit.

mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #84 Gepost op: 27 April 2022, 12:24:57 »
Maar het wiel van Artitec is 10,3 mm/flenshoogte 10,9 mm en het wiel van Roco is 12,5 mm en flenshoogte 13,1 mm.
Leg eens uit wat je hier precies hebt gemeten. Een flenshoogte van 10,9 of 13,1 mm lijkt me nogal veel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #85 Gepost op: 27 April 2022, 13:25:20 »
Henk

ik vind dat vreemde maten. Als ik een origineel Artitec wiel meet dan kom ik op de volgend waarden.


Diameter wielband 11,1mm


Diameter over de flens 12,3mm. De flens zelf is dus 1,2/2 =0,6mm


As lengte 24,75mm


B2B (back to back) afstand 14,25mm. Dit is een waarde die proefondervindelijk op mijn baan het beste werkt. Wat ook van invloed hierop is, de afschuining van de flens aan de achterkant. Deze waarde zal met ander wisselmateriaal mogelijk anders moeten zijn.

Als ik nu een ongemodificeerd Roco wiel (uit mijn rommeldoos) meet kom ik tot de volgende waarden;
Diameter wielband 11,1mm
Diameter over de flens 13,15mm. Dus een flenshoogte van een fractie meer dan 1mm
As lengte 24,75mm

Op zich zelf zou dat dus passen. Er staat me bij dat de diameter van de nieuwe Artitec wielen was gereduceerd, omdat anders de flenzen de wagenbodem kunnen raken. Het feit dat het roco wiel niet ontspoord, geeft mij het idee dat je dan eens de B2B afstand tussen het Artitec en Roco wiel moet vergelijken en eventueel aanpassen.

Groet Meino

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #86 Gepost op: 27 April 2022, 14:53:46 »
Er staat mij ook iets bij dat Artitec later de kleinere wielen plaatste omdat anders de hogere flensen tegen het raamwerk van de draaistellen liepen.
Het kan zijn dat je met die Roco wielen van ø11 mm. ook wat weg moet snijden in de draaistellen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 16:49:15 door prutser »

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #87 Gepost op: 27 April 2022, 16:40:03 »
Meine,Klaas (allen),

Ik heb geprobeerd het op dezelfde manier te fotograferen.Best lastig.Maar even voor het idee.Wiel dat onder de artitec PlanE's zitten.Niet allemaal scherp.


Diameter wielband 10,5 mm


Dia meter over de flens 12,4 mm


Diameter over/aslengte 24,7 mm


B2Back afstand 14,4 mm

Niet goed te zien misschien op de schuifmaat.Maar gaat even om de manier van meten.
Alles nog eens los van het fotograferen eens gemeten.Gaat nu om het idee welke maten ik heb gemeten.

mvg Henk



Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #88 Gepost op: 27 April 2022, 16:53:53 »
Hoi,

Ook ik heb destijds al mijn Plan E's "om-ge-ast" :)

Ik heb er deze:

https://www.modellbahnradsatz.de/shop/h0--rp25-gleichstrom-dc-radsatz/4x-h0-rp25-radsatz-11-0mm--24-75mm-passend-fuer-modelle-von-roco-deak-fuggerth-sachsenmodelle/

onder gezet. 11.0 mm past omdat het RP25 is. Wil je z.g. NEM wielen ( hogere flens ), dan deze:

https://www.modellbahnradsatz.de/shop/h0--gleichstromradsatz-dc/4x-h0-gleichstromradsatz-dc-10-4mm-24-75mm-passend-fuer-modelle-von-roco-liliput/

Helaas is deze laatste momenteel niet leverbaar '(

( e.e.a. kun je ook hier nalezen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55108.msg3221394778#msg3221394778 )


Grtzz & suc6,

Karst

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #89 Gepost op: 27 April 2022, 17:07:38 »
Dag Henk

dat zijn inderdaad de maten van de nieuwe Artitec wielen.
Een dingetje echter, de B2B afstand van dat wiel is geen 14,4mm maar 14,3mm, tenminste dat is wat ik op de nonius aflees. Als dit het wiel is dat ontspoord, dan zou ik proberen om het geisoleerde wiel iets naar buiten te trekken zodat de B2B afstand 14,4-14,5mm is. Het lijkt weinig die 0,1-0,2mm maar het kan net voldoende zijn.

Groet Meino