Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:31:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 22:30:23
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 19508 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #60 Gepost op: 29 March 2022, 15:13:38 »
Dag Henk

Die trekstangen is gewoon koperstaf (0,5mm) en het ballast gewicht komt uit de draadspanner ets van Wim Mesu.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #61 Gepost op: 29 March 2022, 16:21:45 »
Dag Meine,
En die postbodes in plan E waar zijn die van.

Mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #62 Gepost op: 29 March 2022, 17:18:59 »
Henk

Dat zijn gewoon Preisertjes, set 16325, spoorwegpersoneel en reizigers, niks specifieks van de PTT. Maar ze hebben petten op en wat blauwige kleren, dus vond ik die wel passen. Zo goed is het toch niet te zien.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #63 Gepost op: 14 April 2022, 10:28:46 »
Meine,

Even voor de zekerheid.
Heb het draaitappunt nu iets afgevijld.
Voor dat ik alles weer in elkaar zet vraag ik het nog even of dit de bedoeling is.



mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #64 Gepost op: 14 April 2022, 10:39:46 »
Je hebt deze draaitap afgevijld, dan zou ik de twee nokjes die er voor en achter staan, ook stevig afvijlen of zelfs wegknippen, Zodat het draaistel alle kanten op kan wiebelen. Aan de andere kant van de wagon, zitten de nokken bij de draaitab anders n.l. naast de draaitab, die moet je niet verwijderen of afvijlen, alleen de draaitab zelf. Hierdoor zal het draaistel gaan rusten op de nokken en niet zijdelijngs kunnen wiebelen waardoor een stevige driepunts ophanging ontstaat.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #65 Gepost op: 14 April 2022, 11:08:07 »
Henk

Ik kom nog even terug op dit thema. Als je de onderkant bekijkt en de draaistellen los geklikt hebt, dan zie je aan de ene kant van de wagon de draaitab met twee nokken er naast en aan de andere kant de draaitab met de nokken er voor en achter. De draaitab waar de nokken er naast zitten moet je afvijlen zodat het draaistel alleen op de nokken rust. Hierdoor kan het draaistel alleen naar voren en achteren wiebelen, maar niet zijdelings. Bij de andere draaitab (met de nokken er voor en achter) moet je de nokken afvijlen, zodat het draaistel daar alleen op de draaitab rust. Hierdoor kan het draaistel in alle richtingen wiebelen. Dit heet een driepunts oplegging (een kruk met drie poten zal ook nooit wiebelen).
Je hebt in de foto juist de draaitab afgevijld waar je dat niet had hoeven te doen. Mocht de wagenbak nu te laag zijn (misschien gaan de flenzen van de wielen nu aanlopen) dan kun je dat corrigeren door een ringetje tussen het draaistel en de draaitab te monteren.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #66 Gepost op: 14 April 2022, 12:30:06 »
Hierdoor kan het draaistel alleen naar voren en achteren wiebelen, maar niet zijdelings.
Zijdelings bewegen heet rollen. Voor-achter heet dompen.
Die nokjes voor en achter zijn in mijn ogen een ontwerpfout. Ze verhinderen het dompen, en dat geeft problemen bij de overgang van vlak naar helling, en bij wissels, waar soms een wiel iets zakt bij het puntstuk. Die nokjes moeten inderdaad weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #67 Gepost op: 14 April 2022, 12:54:32 »
Ik heb nog eens naar mijn Plan E's gekeken, en om het gecompliceerder te maken zie ik dat er twee uitvoeringen zijn. Het Postrijtuig heeft de uitvoering met de nokken zoals op foto van Henk, twee nokken naast de tab en twee nokken voor en achter de tab. Andere rijtuigen hebben bij beide draaitabs de nokken er naast zitten. Bij die laatste uitvoering is het makkelijk, aan een kant de draaitab wat afvijlen zodat het draaistel op de nokken rust en bij de andere tab, de nokken afvijlen of verwijderen zodat daar het draaistel op de draaitab rust.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #68 Gepost op: 14 April 2022, 13:36:45 »
Meine, Klaas,
Bedankt voor al jullie reakties.
Dus aan de ene kant de Tap wat afvijlen en aan de andere kant de nokjes zo goed als weg halen.
Ga ik zo doen.5 wagons Plan E te gaan.
Draad vervangen door soepeler decoderdraad.Ietsje uit draaistel weghalen, voorkant.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #69 Gepost op: 14 April 2022, 13:39:18 »
Kom er nog even op terug.
Moeten er nu aan beide kanten de nokjes weg?
Als ik dat van Klaas lees?
Kleine verwarring bij mij.

mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #70 Gepost op: 14 April 2022, 15:05:03 »
Henk

nee, juist niet. Aan een kant moeten de nokken aan de zijkant blijven zitten en de draaitab verlaagd, daar rust het draaistel op. Aan de andere kant moeten de nokken lager of weg zodat het draaistel alleen op de draaitab rust.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #71 Gepost op: 15 April 2022, 10:27:27 »
Meine,

Ik heb je laatste berichten gelezen.
Kom er nu wel uit.Bedankt voor je support.
Druk bezig met de wagons.
Eindresultaat laat ik nog wel weten.
Even de opvulnokjes er tussen uitgelaten bij de koppeling.
Even geprobeerd te koppelen.Gaat niet vanzelf .Moet de wagons ietwat optillen en dan lukt het om ze te koppelen.
Denk dat ik aan 1 kant dan een opvulstukje plaats.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #72 Gepost op: 26 April 2022, 10:28:27 »
Dag Meine,

Ben nu al anderhalve  week bezig geweest om de Artitec Plan E rijtuigen om te bouwen.
Heb nu van 4 Plan E's alle veranderingen aangepast.
Iedere keer testen met 2/3 of 4 rijtuigen.Iedere keer was er wel wat .Ontsporing etc.
Nu is er bij 1 wissel (van Lima, zie foto)waarbij het 2e draaistel van een rijtuig (dus niet het draaistel wat gelijk achter de lok zit)
het wiel niet tussen de tong en de rail door gaat maar het wiel net op of net achter de tong langs gaat.Kortom ontsporing.
Er is geen andere lok en wagon of rijtuig die dat doet.Alleen deze rijtuigen.Dus vermoed ik dat het toch aan de wielen ligt van deze rijtuigen.
Deze staan nu 14,4 mm uit elkaar,Misschien moet dat 14,5 of 14,6 mm zijn.Of zijn er alternatieve wielen?
Ben er nu wel een beetje klaar mee.Of ze gaan terug in de doos of in de verkoop.


(is al oude foto, rails lopen nu al door)

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #73 Gepost op: 26 April 2022, 10:35:15 »



Misschien deze foto ook nog handig.
Vanuit het station loopt het spoor dan zo naar het wissel.
Er is voldoende ruimte tussen tong en rechtdoor lopende rail van het wissel.

mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #74 Gepost op: 26 April 2022, 10:52:29 »
Deze staan nu 14,4 mm uit elkaar,Misschien moet dat 14,5 of 14,6 mm zijn.Of zijn er alternatieve wielen?
Die maten mogen allemaal. Volgens NEM310 minimaal 14,4 en maximaal 14,6. Ik zet ze altijd op 14,5.
Alternatieve wielen gaan je niet helpen. Behalve de flenshoogte is er geen verschil tussen RP-25 en NEM.

Belangrijker is om er achter te komen waarom dit draaistel ontspoort. Daartoe beweeg je het rijtuig langzaam met de hand over het spoor. Dat doe je niet door het rijtuig zelf vast te pakken, maar je trekt het met een ander rijtuig dat je met de hand vastpakt. En dan goed kijken wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.