Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 15868 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #30 Gepost op: 28 oktober 2020, 22:41:28 »
Top :) (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #31 Gepost op: 04 november 2020, 20:30:17 »
Nog even ter afsluiting een filmpje waarin o.a. de Plan e's voorkomen.

<a href="https://www.youtube.com/v/WsT0owzuirk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WsT0owzuirk</a>

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #32 Gepost op: 04 november 2020, 20:40:44 »
Mooi filmpje  (y)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2020, 08:00:10 »
Bedankt Meino, ik heb toch weer wat op kunnen steken wat ik zelf kan toepassen.

Gr, Ben.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2020, 09:47:23 »
Mooie modelspoorbaan met mooi materieel! (y)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #35 Gepost op: 07 maart 2022, 10:58:44 »
De ruimte tussen de balgen



Bij het gebruik van kortkoppelingen is de ruimte tussen de balgen 2-2,5mm. Als er getrokken wordt, dan vergroot die ruimte zich tot 5mm, want de veertjes kunnen de rijtuigen bij lange stammen, niet bij elkaar houden.
Dus de rijtuigen voorzichtig demonteren, wat best een klusje is maar wel te doen, zodat je de koppelingboom er uit kunt halen.



Voor het gemak is al aangegeven waar je 1mm kunt wegsnijden, bij de rode pijl. Dat betekend wel dat de koppeling los komt te zitten, dus die fixeer ik met een dot secondelijm. Ik rij met vaste stammen en alleen de beide uiteinden krijgen straks een Kadee koppeling #18.
Oh ja, het interieur zit ter hoogte van de bufferbalk ook geklikt, daar kan de koppelingboom op blijven haken, dus heb ik gelijk maar even de hoekjes van de boom die langs deze klik verbinding gaat iets afgeschuind.

Een ander probleem is, dat als er getrokken wordt, er veel ruimte in het koppelingsmechaniek zit en de ruimte tussen de balgen met ongeveer 3mm vergroot wordt.



Ik heb die speling kleiner gemaakt door in de wagenbak twee stripje 0,5mm styreen te lijmen. Eerst had ik stripjes van 0,75mm gebruikt, maar dat leverde problemen op, doordat de koppelingsboom vast liep, als hij zijdelings moest uitslaan. Ook bij 0.5mm had ik daar last van, maar in mindere mate, door aan de binnenkant van het vorkje dat door de boog in de bodem gaat, met een mesje voorzichtig iets uit te schrapen, kreeg ik het goed werkend.



Met dit als resultaat. De ruimte is nu net geen millimeter, en bij trekken blijft de ruimte ook beperkt tot ongeveer 2mm.

Groet Meino

Meine, ik hoop dat je dit nog leest.
Nu pas begonnen met de Plan E's.
Op de foto staat dat je van de koppeling een stukje afzaag.
Bij mijn Plan E's zitten kleine opvulstukjes voor de koppelingen.Dus dan wordt de koppeling langer en daarom begrijp ik niet waarom
er dan nog een stukje af te zagen?Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

mvg Henk


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #36 Gepost op: 07 maart 2022, 12:34:34 »
Dag Henk

Ik ga proberen het te verduidelijken. Wat ik uit diverse draadjes begrepen heb, is dat toen de eerste productie van de planE's op de markt kwamen dat er veel problemen gemeld werden, ontsporingen en problemen met koppelen. Dat heeft Artitec gecorrigeerd door andere (NEM) wielen en een langere koppelboom te leveren. Dat zijn wijzigingen die ook in de volgende productie run is meegenomen. De rijtuigen die ik hier besprak, kwamen uit die vervolg productie (dus met NEM wielen en een verlengde koppelboom). Aangezien NEM wielen op mijn baan niet goed rijden, heb ik mijn PlanE's weer met de oorspronkelijke rp25 wielen uitgerust. Verder heb ik toen ook de koopelboom veranderd. Die verandering kwam er op neer, dat ik de interne speling door dat stripje van een 0.5mm vermindert heb. Maar daardoor is de koppelboom ook effectief langer geworden, dus de afstand tussen de rijtuigen is groter geworden. Daarom heb ik de koppelboom korter gemaakt, door het toegevoegde stuk van 1mm er weer af te snijden.
De vraag is, heb jij rijtuigen uit de oorspronkelijke productie run (wielen met lage flenzen en de korte koppelboom) of rijtuigen uit een latere productie run.
Als je rijtuigen uit de oorspronkelijke run hebt, hoef je waarschijnlijk aan de koppelboom niet veel te doen, hooguit het 0,5mm stripje plaatsen om de speling te verkleinen, en het koppelen te vergemakkelen. Maar dat kan ik niet bepalen. Kortom ik zou eerst met dat stripje beginnen en afhankelijk van de afstand die dan bestaat tussen twee gekoppelde rijtuigen bepalen of je de nemschacht van de koppelboom moet inkorten met 1mm die ik gedaan heb.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #37 Gepost op: 07 maart 2022, 12:45:26 »
Als ik de kreet NEM-wielen zie, dan schiet ik meteen in de alertstand. Wat bedoel je daar precies mee?
Vergelijk de getallen en dan kom je tot de conclusie dat RP-25 volledig voldoet aan NEM310.
Dus welk verschil bedoel je dan?

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #38 Gepost op: 07 maart 2022, 13:31:55 »
Dag Meine,
Jou verhaal is mij nu helemaal duidelijk.
Bedankt.

Mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #39 Gepost op: 07 maart 2022, 13:52:40 »
Klaas

simpel flenshoogte. RP25 is 0,6mm, Wat ik versta onder NEM wielen is 1-1,2mm. Ik weet dat er ook een NEM norm met lagere flenzen is, maar die ben ik in het wild nog nooit tegengekomen. Dus voor mij is Rp25 0,6mm flens en NEM 1-1,2mm flens.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #40 Gepost op: 07 maart 2022, 14:05:32 »
Er is geen aparte NEM norm voor lagere flenzen. NEM310 stelt: flenshoogte 0,6 tot 1,2 mm.
RP-25 flenzen zijn om precies te zijn 0,635 mm (0.025 inch). Valt dus binnen het bereik van de NEM.
NEM flenzen van 0,6 mm bestaan wel, de USATC loc van Rivarossi heeft zulke flenzen.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #41 Gepost op: 07 maart 2022, 14:13:03 »
RP25 is niet alleen de flenshoogte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #42 Gepost op: 07 maart 2022, 14:16:52 »
Klopt, maar voor de overige maten is het verschil tussen RP-25 en NEM zo klein dat het niks uitmaakt.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #43 Gepost op: 07 maart 2022, 14:31:54 »
Klaas,
Het kan wel zijn dat NEM310 stelt dat de flens 0,6 to 1,2mm mag zijn, maar alleen dat Rivarossi lokje heeft lage flenzen. RP25 stelt de maximale flenshoogte op 0,625 mm. Dus moet ik in de praktijk alle NEM wielen vervangen of aanpassen. Eigenlijk komt het er voor mij op neer dat NEM310 een onbruikbare norm is, omdat het niet precies genoeg is.

Maar goed, genoeg geleuterd over dit onderwerp.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #44 Gepost op: 07 maart 2022, 14:37:15 »
Meino, ik snap je probleem niet. Waarom zou je alles moeten vervangen? En wat is er niet precies genoeg aan NEM310?
Als je sporen voldoen aan de NEM, dan gaan alle wielen die voldoen aan de NEM er probleemloos overheen.