Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:55:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 18212 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #45 Gepost op: 07 March 2022, 14:50:31 »
Citaat
Klopt, maar voor de overige maten is het verschil tussen RP-25 en NEM zo klein dat het niks uitmaakt.

Voor zover ik de tekeningen kan lezen is de complete geometrie anders.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #46 Gepost op: 07 March 2022, 15:10:16 »
Klaas

Kijk naar de titel van mijn baan. Ik gebruik code70 van Shinohara. Dat voldoet aan de standaards van de NMRA. NEM wielen ratelen daar over de spijkers en verder geven die ook problemen met de Shinohara wissels, tenzij de flens lager dan 0,6-0,7mm is en de Back to back afstand correct is. Als zodanig voldoet geen enkel NEM wiel dat ik tegenkom daaraan.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #47 Gepost op: 07 March 2022, 17:09:35 »
Meino,
dat snap ik. Heb vroeger ook met code 70 gewerkt. Maar waar het mij om te doen is dat er vaak gesproken wordt van NEM wielen en dat men daar dan een flenshoogte van 1,2 mm mee bedoelt. Maar dat is niet correct, omdat een lagere flens ook voldoet aan NEM. Strikt genomen kun je zeggen: RP-25 is ook NEM, want het voldoet in alle opzichten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #48 Gepost op: 07 March 2022, 18:23:55 »
Ja, dat kun je zeggen, alleen een NEM wiel is vrijwel nooit een Rp25 wiel.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #49 Gepost op: 08 March 2022, 10:07:51 »
Ik heb nog een (gek) vraagje.
Plan E postrijtuig, waar zat deze in de stam rijtuigen.
Vlak achter de lok?Want ik neem aan dat dit rijtuig niet midden in de stam zit.
Neem aan dat je niet als passagier dwars door het postrijtuig kunt lopen om van het ene rijtuig naar het andere te gaan.



mvg Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #50 Gepost op: 08 March 2022, 10:47:52 »
Ik heb gezocht op treinsamenstellingen, maar heb nog niets gevonden over de plaats van het postrijtuig.
Maar het lijkt me logisch dat de P achter de loc zat, of helemaal achteraan de trein. Precies om de reden die je noemt: reizigers mochten niet in het postrijtuig komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #51 Gepost op: 08 March 2022, 11:45:10 »
Een postrijtuig zat vaak achteraan of vooraan een stam. P's reden vaak een eigen omloop buiten de treinstam om. Ze werden dus geregeld gerangeerd en afgesplitst. Als zo'n rijtuig dan midden in een trein reed dan geeft dat een hoop extra werk. En inderdaad, vouwbalgen ingevouwen omdat het rijtuig niet toegankelijk mocht zijn voor reizigers.

Overigens hoefde een stam plan E rijtuigen in de begindagen ook geen plan E P te hebben, er zijn voorbeelden bekend van een turquoise of blauwe plan C in een stam plan E rijtuigen. Ik meen mij te herinneren dat de NS pas ver in de jaren '60 stammen van uitsluitend plan E samenstelde met ook een plan E P.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #52 Gepost op: 08 March 2022, 12:49:01 »
Bladeren in fotoboeken zoals dat van LJP Albers (Met de trein door Nederland)!  En websites (Nico Spilt, Bert Stortenbeker, anderen). Dan zie je ook dat de meeste reizigerstreinen geen postrijtuig bevatten. En veel Ps reden inderdaad in een eigen omloop, bv achter een motorpost (Blokkendoos of de latere).
Als je hem combineert met een reizigerstrein, vouwbalg wel doorverbinden want het personeel moest wel kunnen doorlopen. De tussendeurtjes konden worden afgesloten indien nodig.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2022, 12:51:53 door janw »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #53 Gepost op: 08 March 2022, 15:01:48 »
De meeste postrijtuigen werden achter de locomotief geplaatst, omdat daar het rustigste was op de perrons.
De vouwbalgen werden later vaak niet doorgekoppeld, het treinpersoneel had eigenlijk niets te zoeken in de postrijtuigen.
De oudere postrijtuigen (P 7011) hadden ook een deurbel bij de overgang zitten, daar de kopdeuren altijd op slot waren.
Later zijn de vouwbalgen ook verwijderd, daar deze toch niet gebruikt werden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #54 Gepost op: 08 March 2022, 16:26:56 »
De meeste postrijtuigen werden achter de locomotief geplaatst, omdat daar het rustigste was op de perrons.
Werd het postrijtuig dan altijd omgerangeerd bij richtingverandering?

Citaat
De vouwbalgen werden later vaak niet doorgekoppeld, het treinpersoneel had eigenlijk niets te zoeken in de postrijtuigen.
Anderzijds hoefde het postpersoneel niet in de rest van de trein te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #55 Gepost op: 09 March 2022, 11:53:35 »
Deze is wellicht nuttig en geeft op wat vragen een antwoord:
https://www.youtube.com/watch?v=QkSScmAMDrw
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #56 Gepost op: 09 March 2022, 13:13:38 »
De meeste postrijtuigen werden achter de locomotief geplaatst, omdat daar het rustigste was op de perrons.
De vouwbalgen werden later vaak niet doorgekoppeld, het treinpersoneel had eigenlijk niets te zoeken in de postrijtuigen.
De oudere postrijtuigen (P 7011) hadden ook een deurbel bij de overgang zitten, daar de kopdeuren altijd op slot waren.
Later zijn de vouwbalgen ook verwijderd, daar deze toch niet gebruikt werden.

Groeten Arjen
Hadden die postmannen dan wel een eigen koffieapparaat?

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #57 Gepost op: 09 March 2022, 14:08:31 »
@Huup

Minimaal een thermoskan mee, postmannen zonder koffie werkt niet.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #58 Gepost op: 28 March 2022, 22:20:29 »
Afgelopen zaterdag op Houten nog een planE postrijtuig gescoord. Dat moest nog even verbouwd worden.



Wat preisertjes er in, contacten op de wielen en klaar voor de belichting. Oh ja, ook de draaistellen en wielen even een verfje gegeven.





Dit is het resultaat. Ik heb gekozen om de balg van het postrijtuig niet te koppelen, zoals hier ook al werd opgemerkt. Dus daardoor heb ik de koppelbomen niet aangepast, omdat ik dit rijtuig met Kadee's heb uitgerust en niet met kortkoppelingen. Hierdoor kan ik het ook makkelijk in andere combinaties gebruiken, zelfs in goederentreinen.

Groet Meino


Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #59 Gepost op: 29 March 2022, 13:39:18 »
Dag Meino,
Ben benieuwd waar die
trekstangen en die ballast van zijn bij jou bovenleiding.

Mvg Henk