Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Fotodijkje en fotodiorama door Wim Vink
Vandaag om 16:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 16:32:51
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 325747 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1785 Gepost op: 27 October 2025, 13:29:20 »
Op de dag dat ik met de boot naar Newcastle ben geweest, reed die bus NIET naar het strand. Behalve ik wilden nog 4 mensen met de boot mee en de chauffeur van de bus gaf aan ook alleen naar de veerboot te rijden. Dat zal vast niet eenmalig zijn geweest; hij vroeg bij het instappen al aan ons of we met de boot meegingen. Of de bus ook andere bestemmingen heeft bediend, dat weet ik niet. Ik kan alleen van 2 situaties spreken: ook bij terugkomst vanuit Newcastle stond de bus bij het gebouw van veerboot te wachten. Er stapten 3 m/v in. Ik ben toen gaan lopen (weinig bagage) om ook de haven verder te bekijken. Er zijn meer bussen in de wereld maar het was dezelfde, met Lovers sticker, als op de heenweg. Zo'n 'bus-freak' ben ik dan weer wel. Op de dag dat de foto's van de trein zijn gemaakt heb ik de bus niet zien vertrekken... Ook de abri was duidelijk toen niet aanwezig.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1786 Gepost op: 28 October 2025, 14:47:42 »




Zicht op de Vishallen en het Visstation te IJmuiden, 1961. We kijken landinwaarts, in oostelijke richting dus. Ongeveer in het midden van de foto zien we het Visstation, met daarachter de losperrons, waarvan er destijds nog twee overkapt waren. Eén spoor slingert zich om het Visstation heen, onder de Visbrug door, vertakt zich en en loopt via straatspoor, langs nog meer losperrons, naar de onderrand van de foto. We zien op de voorgrond een gesloten goederenwagen en iets verderop, in de schaduw van de oude Vishal, nog een. De sporen liepen bijna helemaal door tot de Kop van de Haven. Rechts de Vissershaven met een groot aantal aangemeerde vissersschepen. Het andere station IJmuiden, dat voor reizigers dus, ligt verderop in de boog van het spoor.

Links is te zien dat er in Oud-IJmuiden nog veel open plekken waren, het stadsdeel had in de oorlog zwaar geleden. Zo mooi als voor de oorlog zou het nooit meer worden en veel van wat resteerde zou in de jaren 60 en 70 verpauperen, waarna een nieuwe kaalslag volgde.

In de linkerbovenhoek de toren van de Engelmunduskerk met rechts daarvan het seinhuis. Hier en daar staat goederenmaterieel opgesteld. In de rechterbovenhoek de watertoren van het Rijksvissershavenbedrijf met vlak daarvoor de vertakking van de havensporen, één daarvan ging verder langs de Trawlerkade waarvan we rechtsboven nog net een stukje kunnen zien. Linksonder de kade waaraan vroeger vaak de zeeslepers van Wijsmuller lagen aangemeerd.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, cat.no. KNA001003190

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1787 Gepost op: 28 October 2025, 15:33:08 »
 :)
De goederenwagen in de schaduw moest daar vrij moeizaam zijn gekomen en weggehaald.
Veel wagens konden daar langs het perron via het korte kopspoor niet in een keer afgeleverd ook.
Vrindelijke groet.

R.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1788 Gepost op: 29 October 2025, 15:14:14 »
Dat zal inderdaad niet heel makkelijk zijn geweest, met dat korte uithaalspoor.

- - -

De bouw van de Velsertunnel, aan de noordkant van het kanaal:



Deze foto valt een beetje buiten het bestek van de IJmuidenlijn, want de foto is aan de andere kant van het Noordzeekanaal gemaakt. Maar hij is wel mooi, dus vooruit. We zien een hulpbrug over de bouwput voor de Velsertunnel, vlakbij Beverwijk. We kijken in westelijke richting, in de richting van Beverwijk steekt een 2200 de tijdelijke brug over, met daarachter een drie-assige wagen (is het een snelgoedwagen?) waarvan de schuifdeuren aan beide zijden openstaan. Ik neem aan dat de 2200 zojuist de  Velserspoorbrug is overgestoken.

De locomotieven van de serie 2200-2300 werden vanaf 1955 in dienst gesteld, de loc moet hier, in december 1955, dus gloednieuw zijn geweest. Het nummer van de loc is niet te lezen, maar wel is vooraan op de huif de langwerpige fabriekplaat zichtbaar van 'Heemaf-Stork-Allan', het moet dus een loc uit de serie 2201-2300 zijn. De 2301-2350 waren in Frankrijk bij Le Creusot-Loire/Jeumont-Schneider gebouwd en kregen een wat lager geplaatste, meer vierkante fabrieksplaat. Verder waren ze vrijwel identiek. De loc heeft hier nog de originele open uitlaat, de kenmerkende grote geluiddemper zou pas later, rond 1960, op de huif worden geplaatst.

De Velsertunnel zou uiteindelijk in september 1957 in gebruik worden genomen.

Foto © Rijkswaterstaat | Articapress - https://proxy.archieven.nl/0/836FC429CA304134ADCC1E5494311AD8
« Laatst bewerkt op: 29 October 2025, 16:07:45 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld »

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1789 Gepost op: 29 October 2025, 15:33:30 »
Zou het kunnen, dat de loc getrokken wordt? Volgens mij staat er een sluitsein rechts op de loc.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3024
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1790 Gepost op: 29 October 2025, 15:39:14 »
Leuk ook het smalspoor op de voorgrond.  (y) (y)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7765
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1791 Gepost op: 29 October 2025, 16:18:20 »
We kijken in westelijke richting, in de richting van Beverwijk steekt een 2200 de tijdelijke brug over, met daarachter een drie-assige wagen (is het een snelgoedwagen?) waarvan de schuifdeuren aan beide zijden openstaan.

Even een kijkje genomen op Seinarm en dit lijkt me een wagens uit de serie E 3001-3095, 3101-3130 en 4076-4125.
Gezien het jaartal op de foto hoogstwaarschijnlijk in gebruik als Dg.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1792 Gepost op: 29 October 2025, 16:37:30 »
:)
De goederenwagen in de schaduw moest daar vrij moeizaam zijn gekomen en weggehaald.
Veel wagens konden daar langs het perron via het korte kopspoor niet in een keer afgeleverd ook.

Enkele 4a5 moet zeker kunnen, ik zie 3 wissels.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1793 Gepost op: 29 October 2025, 20:40:23 »
Als we toch de oversteek van het kanaal maken, daar lag de halte Hoogovens:
https://hdl.handle.net/21.12102/537DA216FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

na het perron ligt de overweg in de Grote Hout- of Koningsweg, de zelflossers in de verte staan op Hoogovens emplacement Zuid
https://hdl.handle.net/21.12102/43FF38FEFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Op Klassieke beveiliging is de andere zijde van dit emplacement te zien:


de tekst bij de foto is foutief, de overweg is niet die in de Wenckebachstraat maar in de N197 Rijk de Waalweg. Waar het linkerspoor heen gaat is mij niet duidelijk, het is later aangelegd.


Van de sloop van het visstation in IJmuiden kwam ik een foto tegen waarop de brug nog te zien is:
https://hdl.handle.net/21.12102/495C188AFB8F11DF9E4D523BC2E286E2
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1794 Gepost op: Vandaag om 13:43:45 »
Zou het kunnen, dat de loc getrokken wordt? Volgens mij staat er een sluitsein rechts op de loc.

Scherp! Dat zou heel goed kunnen. In dat geval beweegt de trein zich naar de Velserspoorbrug toe.

Als we toch de oversteek van het kanaal maken, daar lag de halte Hoogovens:
https://hdl.handle.net/21.12102/537DA216FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

na het perron ligt de overweg in de Grote Hout- of Koningsweg, de zelflossers in de verte staan op Hoogovens emplacement Zuid
https://hdl.handle.net/21.12102/43FF38FEFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Mooie plaatjes! Ook wel heel interessant, die halte Hoogovens. Ook omdat daar nog een flink stuk van het oorspronkelijke traject ligt, dat vroeger vanaf de Velserspoorbrug richting Beverwijk ging. Aan de zuidkant is alles weg, maar hier wordt het spoor nog voor Hoogovens/Tata gebruikt.

Als we toch de oversteek van het kanaal maken, daar lag de halte Hoogovens:
https://hdl.handle.net/21.12102/537DA216FB8F11DF9E4D523BC2E286E2



Deze foto dateert uit 1977, de halte Hoogovens was toen al twintig jaar niet meer als NS-halte in gebruik. Toch ziet het eruit alsof er elk moment een trein langs het perron tot stilstand kan komen om reizigers te laten uit- en instappen. Misschien in beheer bij de Stoomclub Hoogovens? Foto Piet Korpershoek, Collectie Gemeente Velsen via NHA, inv.nr 10615.

Eerder in dit draadje was er ook al kort aandacht voor deze Halte Hoogovens.

Mooi ook dat er op Klassiekebeveiliging zoveel beeldmateriaal staat van de sporen rond Velsen-Noord en Beverwijk, had ik nog niet ontdekt.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:52:48 door Vislijn. Reden: aanvulling »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5629
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1795 Gepost op: Vandaag om 15:13:18 »
de tekst bij de foto is foutief, de overweg is niet die in de Wenckebachstraat, maar in de N197 Rijk de Waalweg. Waar het linkerspoor heen gaat is mij niet duidelijk, het is later aangelegd.
Qua overweg heb je gelijk, lijkt mij. Het linkerspoor leidt ook naar station Beverwijk (Zie SporenplanOnline 1965, zie het Engelse wissel)
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1796 Gepost op: Vandaag om 15:55:19 »
Daar was ik niet duidelijk, ik bedoel het niet geëlektrificeerde spoor dat links van de aansluiting naar Hoogovens Centraal emplacement richting de camper en bestelwagen gaat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1797 Gepost op: Vandaag om 16:32:51 »
Loc wordt getrokken, pantoos zijn neer.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.