Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
Vandaag
om 18:16:15
Line-up foto's van modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 18:15:04
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
Vandaag
om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 17:10:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
TonM
Vandaag
om 15:21:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 14:21:41
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet
door
BramFokke
Vandaag
om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
Vorige
-
1
...
118
119
[
120
]
Omlaag
Auteur
Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes (gelezen 323743 keer)
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1033
De 162: Terug van weggeweest!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1785 Gepost op:
27 October 2025, 13:29:20 »
Op de dag dat ik met de boot naar Newcastle ben geweest, reed die bus NIET naar het strand. Behalve ik wilden nog 4 mensen met de boot mee en de chauffeur van de bus gaf aan ook alleen naar de veerboot te rijden. Dat zal vast niet eenmalig zijn geweest; hij vroeg bij het instappen al aan ons of we met de boot meegingen. Of de bus ook andere bestemmingen heeft bediend, dat weet ik niet. Ik kan alleen van 2 situaties spreken: ook bij terugkomst vanuit Newcastle stond de bus bij het gebouw van veerboot te wachten. Er stapten 3 m/v in. Ik ben toen gaan lopen (weinig bagage) om ook de haven verder te bekijken. Er zijn meer bussen in de wereld maar het was dezelfde, met Lovers sticker, als op de heenweg. Zo'n 'bus-freak' ben ik dan weer wel. Op de dag dat de foto's van de trein zijn gemaakt heb ik de bus niet zien vertrekken... Ook de abri was duidelijk toen niet aanwezig.
Groet, Raymond van den Hoven.
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
Vislijn
Offline
Berichten: 938
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1786 Gepost op:
Vandaag
om 14:47:42 »
Zicht op de Vishallen en het Visstation te IJmuiden, 1961. We kijken landinwaarts, in oostelijke richting dus. Ongeveer in het midden van de foto zien we het Visstation, met daarachter de losperrons, waarvan er destijds nog twee overkapt waren. Eén spoor slingert zich om het Visstation heen, onder de Visbrug door, vertakt zich en en loopt via straatspoor, langs nog meer losperrons, naar de onderrand van de foto. We zien op de voorgrond een gesloten goederenwagen en iets verderop, in de schaduw van de oude Vishal, nog een. De sporen liepen bijna helemaal door tot de Kop van de Haven. Rechts de Vissershaven met een groot aantal aangemeerde vissersschepen. Het andere station IJmuiden, dat voor reizigers dus, ligt verderop in de boog van het spoor.
Links is te zien dat er in Oud-IJmuiden nog veel open plekken waren, het stadsdeel had in de oorlog zwaar geleden. Zo mooi als voor de oorlog zou het nooit meer worden en veel van wat resteerde zou in de jaren 60 en 70 verpauperen, waarna een nieuwe kaalslag volgde.
In de linkerbovenhoek de toren van de Engelmunduskerk met rechts daarvan het seinhuis. Hier en daar staat goederenmaterieel opgesteld. In de rechterbovenhoek de watertoren van het Rijksvissershavenbedrijf met vlak daarvoor de vertakking van de havensporen, één daarvan ging verder langs de Trawlerkade waarvan we rechtsboven nog net een stukje kunnen zien. Linksonder de kade waaraan vroeger vaak de zeeslepers van Wijsmuller lagen aangemeerd.
Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, cat.no. KNA001003190
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
R1954
Offline
Berichten: 681
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1787 Gepost op:
Vandaag
om 15:33:08 »
De goederenwagen in de schaduw moest daar vrij moeizaam zijn gekomen en weggehaald.
Veel wagens konden daar langs het perron via het korte kopspoor niet in een keer afgeleverd ook.
Gelogd
Vrindelijke groet.
R.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
Vorige
-
1
...
118
119
[
120
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes