Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:24:04
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 17:01:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 323693 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1785 Gepost op: 27 October 2025, 13:29:20 »
Op de dag dat ik met de boot naar Newcastle ben geweest, reed die bus NIET naar het strand. Behalve ik wilden nog 4 mensen met de boot mee en de chauffeur van de bus gaf aan ook alleen naar de veerboot te rijden. Dat zal vast niet eenmalig zijn geweest; hij vroeg bij het instappen al aan ons of we met de boot meegingen. Of de bus ook andere bestemmingen heeft bediend, dat weet ik niet. Ik kan alleen van 2 situaties spreken: ook bij terugkomst vanuit Newcastle stond de bus bij het gebouw van veerboot te wachten. Er stapten 3 m/v in. Ik ben toen gaan lopen (weinig bagage) om ook de haven verder te bekijken. Er zijn meer bussen in de wereld maar het was dezelfde, met Lovers sticker, als op de heenweg. Zo'n 'bus-freak' ben ik dan weer wel. Op de dag dat de foto's van de trein zijn gemaakt heb ik de bus niet zien vertrekken... Ook de abri was duidelijk toen niet aanwezig.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1786 Gepost op: Vandaag om 14:47:42 »




Zicht op de Vishallen en het Visstation te IJmuiden, 1961. We kijken landinwaarts, in oostelijke richting dus. Ongeveer in het midden van de foto zien we het Visstation, met daarachter de losperrons, waarvan er destijds nog twee overkapt waren. Eén spoor slingert zich om het Visstation heen, onder de Visbrug door, vertakt zich en en loopt via straatspoor, langs nog meer losperrons, naar de onderrand van de foto. We zien op de voorgrond een gesloten goederenwagen en iets verderop, in de schaduw van de oude Vishal, nog een. De sporen liepen bijna helemaal door tot de Kop van de Haven. Rechts de Vissershaven met een groot aantal aangemeerde vissersschepen. Het andere station IJmuiden, dat voor reizigers dus, ligt verderop in de boog van het spoor.

Links is te zien dat er in Oud-IJmuiden nog veel open plekken waren, het stadsdeel had in de oorlog zwaar geleden. Zo mooi als voor de oorlog zou het nooit meer worden en veel van wat resteerde zou in de jaren 60 en 70 verpauperen, waarna een nieuwe kaalslag volgde.

In de linkerbovenhoek de toren van de Engelmunduskerk met rechts daarvan het seinhuis. Hier en daar staat goederenmaterieel opgesteld. In de rechterbovenhoek de watertoren van het Rijksvissershavenbedrijf met vlak daarvoor de vertakking van de havensporen, één daarvan ging verder langs de Trawlerkade waarvan we rechtsboven nog net een stukje kunnen zien. Linksonder de kade waaraan vroeger vaak de zeeslepers van Wijsmuller lagen aangemeerd.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, cat.no. KNA001003190

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1787 Gepost op: Vandaag om 15:33:08 »
 :)
De goederenwagen in de schaduw moest daar vrij moeizaam zijn gekomen en weggehaald.
Veel wagens konden daar langs het perron via het korte kopspoor niet in een keer afgeleverd ook.
Vrindelijke groet.

R.