Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 324986 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1785 Gepost op: 27 October 2025, 13:29:20 »
Op de dag dat ik met de boot naar Newcastle ben geweest, reed die bus NIET naar het strand. Behalve ik wilden nog 4 mensen met de boot mee en de chauffeur van de bus gaf aan ook alleen naar de veerboot te rijden. Dat zal vast niet eenmalig zijn geweest; hij vroeg bij het instappen al aan ons of we met de boot meegingen. Of de bus ook andere bestemmingen heeft bediend, dat weet ik niet. Ik kan alleen van 2 situaties spreken: ook bij terugkomst vanuit Newcastle stond de bus bij het gebouw van veerboot te wachten. Er stapten 3 m/v in. Ik ben toen gaan lopen (weinig bagage) om ook de haven verder te bekijken. Er zijn meer bussen in de wereld maar het was dezelfde, met Lovers sticker, als op de heenweg. Zo'n 'bus-freak' ben ik dan weer wel. Op de dag dat de foto's van de trein zijn gemaakt heb ik de bus niet zien vertrekken... Ook de abri was duidelijk toen niet aanwezig.

Groet, Raymond van den Hoven.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1786 Gepost op: 28 October 2025, 14:47:42 »




Zicht op de Vishallen en het Visstation te IJmuiden, 1961. We kijken landinwaarts, in oostelijke richting dus. Ongeveer in het midden van de foto zien we het Visstation, met daarachter de losperrons, waarvan er destijds nog twee overkapt waren. Eén spoor slingert zich om het Visstation heen, onder de Visbrug door, vertakt zich en en loopt via straatspoor, langs nog meer losperrons, naar de onderrand van de foto. We zien op de voorgrond een gesloten goederenwagen en iets verderop, in de schaduw van de oude Vishal, nog een. De sporen liepen bijna helemaal door tot de Kop van de Haven. Rechts de Vissershaven met een groot aantal aangemeerde vissersschepen. Het andere station IJmuiden, dat voor reizigers dus, ligt verderop in de boog van het spoor.

Links is te zien dat er in Oud-IJmuiden nog veel open plekken waren, het stadsdeel had in de oorlog zwaar geleden. Zo mooi als voor de oorlog zou het nooit meer worden en veel van wat resteerde zou in de jaren 60 en 70 verpauperen, waarna een nieuwe kaalslag volgde.

In de linkerbovenhoek de toren van de Engelmunduskerk met rechts daarvan het seinhuis. Hier en daar staat goederenmaterieel opgesteld. In de rechterbovenhoek de watertoren van het Rijksvissershavenbedrijf met vlak daarvoor de vertakking van de havensporen, één daarvan ging verder langs de Trawlerkade waarvan we rechtsboven nog net een stukje kunnen zien. Linksonder de kade waaraan vroeger vaak de zeeslepers van Wijsmuller lagen aangemeerd.

Foto Collectie Gemeente Velsen via NHA, cat.no. KNA001003190

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1787 Gepost op: 28 October 2025, 15:33:08 »
 :)
De goederenwagen in de schaduw moest daar vrij moeizaam zijn gekomen en weggehaald.
Veel wagens konden daar langs het perron via het korte kopspoor niet in een keer afgeleverd ook.
Vrindelijke groet.

R.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1788 Gepost op: Vandaag om 15:14:14 »
Dat zal inderdaad niet heel makkelijk zijn geweest, met dat korte uithaalspoor.

- - -

De bouw van de Velsertunnel, aan de noordkant van het kanaal:



Deze foto valt een beetje buiten het bestek van de IJmuidenlijn, want de foto is aan de andere kant van het Noordzeekanaal gemaakt. Maar hij is wel mooi, dus vooruit. We zien een hulpbrug over de bouwput voor de Velsertunnel, vlakbij Beverwijk. We kijken in westelijke richting, in de richting van Beverwijk steekt een 2200 de tijdelijke brug over, met daarachter een drie-assige wagen (is het een snelgoedwagen?) waarvan de schuifdeuren aan beide zijden openstaan. Ik neem aan dat de 2200 zojuist de  Velserspoorbrug is overgestoken.

De locomotieven van de serie 2200-2300 werden vanaf 1955 in dienst gesteld, de loc moet hier, in december 1955, dus gloednieuw zijn geweest. Het nummer van de loc is niet te lezen, maar wel is vooraan op de huif de langwerpige fabriekplaat zichtbaar van 'Heemaf-Stork-Allan', het moet dus een loc uit de serie 2201-2300 zijn. De 2301-2350 waren in Frankrijk bij Le Creusot-Loire/Jeumont-Schneider gebouwd en kregen een wat lager geplaatste, meer vierkante fabrieksplaat. Verder waren ze vrijwel identiek. De loc heeft hier nog de originele open uitlaat, de kenmerkende grote geluiddemper zou pas later, rond 1960, op de huif worden geplaatst.

De Velsertunnel zou uiteindelijk in september 1957 in gebruik worden genomen.

Foto © Rijkswaterstaat | Articapress - https://proxy.archieven.nl/0/836FC429CA304134ADCC1E5494311AD8
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:07:45 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld »

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1789 Gepost op: Vandaag om 15:33:30 »
Zou het kunnen, dat de loc getrokken wordt? Volgens mij staat er een sluitsein rechts op de loc.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1790 Gepost op: Vandaag om 15:39:14 »
Leuk ook het smalspoor op de voorgrond.  (y) (y)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1791 Gepost op: Vandaag om 16:18:20 »
We kijken in westelijke richting, in de richting van Beverwijk steekt een 2200 de tijdelijke brug over, met daarachter een drie-assige wagen (is het een snelgoedwagen?) waarvan de schuifdeuren aan beide zijden openstaan.

Even een kijkje genomen op Seinarm en dit lijkt me een wagens uit de serie E 3001-3095, 3101-3130 en 4076-4125.
Gezien het jaartal op de foto hoogstwaarschijnlijk in gebruik als Dg.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1792 Gepost op: Vandaag om 16:37:30 »
:)
De goederenwagen in de schaduw moest daar vrij moeizaam zijn gekomen en weggehaald.
Veel wagens konden daar langs het perron via het korte kopspoor niet in een keer afgeleverd ook.

Enkele 4a5 moet zeker kunnen, ik zie 3 wissels.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8574
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1793 Gepost op: Vandaag om 20:40:23 »
Als we toch de oversteek van het kanaal maken, daar lag de halte Hoogovens:
https://hdl.handle.net/21.12102/537DA216FB8F11DF9E4D523BC2E286E2

na het perron ligt de overweg in de Grote Hout- of Koningsweg, de zelflossers in de verte staan op Hoogovens emplacement Zuid
https://hdl.handle.net/21.12102/43FF38FEFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Op Klassieke beveiliging is de andere zijde van dit emplacement te zien:


de tekst bij de foto is foutief, de overweg is niet die in de Wenckebachstraat maar in de N197 Rijk de Waalweg. Waar het linkerspoor heen gaat is mij niet duidelijk, het is later aangelegd.


Van de sloop van het visstation in IJmuiden kwam ik een foto tegen waarop de brug nog te zien is:
https://hdl.handle.net/21.12102/495C188AFB8F11DF9E4D523BC2E286E2
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.