Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 16:50:32
Conrat door Keska
Vandaag om 16:41:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:36:02
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 16:27:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 292499 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1680 Gepost op: 03 September 2025, 16:20:34 »
Ha, da's leuk om te horen. Veel leesplezier dan, je kunt voorlopig wel even voort  :)

Nog even terug naar Sail:



Het is 12 augustus 1980. Op de in die tijd anders zo slaperige halte IJmuiden-Casembrootstraat stapt tijdens Sail'80 ineens een enorme menigte uit de trein om aan het eind van het evenement de doortocht van de zeilschepen van Amsterdam terug naar zee te zien. NS zette extra lange treinen in op de IJmuidenlijn. Hier staan twee gekoppelde treinstellen Plan V langs het perron. De extra lange trein is kennelijk nét niet ver genoeg doorgereden, waardoor de achterzijde niet 'vrij' staat en de mensen zich, om het perron te kunnen verlaten en de Kanaaldijk te bereiken, via het overpad om het einde van de trein heen moeten wurmen. Ze hoefden vervolgens alleen deze Kanaaldijk over te steken om een vrij zicht te hebben op het Noordzeekanaal met de schepen. Helemaal verantwoord leek dit me niet. Wat een gekkenhuis. Ik was er zelf ook bij op die dag, maar kwam met de fiets. Ik was toen tien jaar oud.

Links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg. De man uiterst rechts, met de fiets en lange regenjas, is volgens mij de bekende schrijver en volkskundige J.J. Voskuil, die later de monumentale roman "Het Bureau" zou schrijven, bestaande uit zeven delen met in totaal 5500 pagina's. De roman zorgde in de jaren rond de eeuwwisseling voor een echte rage, met lange rijen voor de boekhandel wanneer er een nieuw deel verscheen. Een prachtig boek, een van mijn favorieten. Als dat inderdaad Voskuil is, dan is dat wel een leuke toevalstreffer.

Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, no. NL-HlmNHA_1478_19649K00_35
« Laatst bewerkt op: 03 September 2025, 16:25:13 door Vislijn. Reden: foto-credits toegevoegd »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1681 Gepost op: 04 September 2025, 12:15:43 »



In de beeldbank van de Historische Kring Velsen kwam ik deze fraaie, sfeervolle plaat tegen, deze kende ik nog niet. Staand op de Julianabrug kijken we in noordoostelijke richting en zien de trein naar IJmuiden naderen, een nog groen treinstel Plan V. De trein is zojuist vertrokken van de halte IJmuiden-Julianakade, die we op de achtergrond zien liggen, in de boog in het spoor. Ook de spoorwoning bij de halte is goed zichtbaar. Daarachter de schoorstenen van de PEN-centrale te Velsen-Noord, aan de andere kant van het kanaal dus. De trein rijdt door de geul tussen links de Wilhelminakade en rechts de Julianakade. De bomen die vol in blad staan en het dichtbegroeide talud maken het een fraai zomers plaatje.

De treinreis van de halte Julianakade naar het eindstation IJmuiden was een korte, de beide stations lagen minder dan een kilometer uit elkaar.
Ten tijde van deze foto waren beide sporen nog in gebruik voor doorgaand treinverkeer (plus het spoor rechts dat naar het emplacement en de haven- en kadesporen voerde). Vanaf 1972 echter gingen de doorgaande treinen van en naar IJmuiden over één spoor, via het overloopwissel op de achtergrond. Het spoor waar hier de trein rijdt werd toen afgesloten met een stootjuk, er werd vaak materieel opgesteld.

Deze treinstellen verschenen in 1966 voor het eerst in de dienstregeling en werden vanaf 1968 geel geschilderd. We moeten de foto dus dateren tussen 1966 en 1972.

Foto Jan Riedijk, collectie Jan Riedijk, Beeldbank Historische Kring Velsen fotonummer 001278

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1682 Gepost op: 08 September 2025, 13:49:18 »


Op KlassiekeBeveiliging.com is deze prachtige foto van R. Ankersmit te vinden. Vanaf het oostelijk perron van de halte IJmuiden-Julianakade zien we loc 2269 met negen goederenwagens naderen als buurtgoederentrein Amsterdam Watergraafsmeer - IJmuiden. Links het Noordzeekanaal met de schoorstenen van de PEN-centrale te Velsen-Noord. Rechts verdwijnt de trein naar Haarlem en Amsterdam juist uit beeld. Ankersmit heeft dus geluk gehad, voor hetzelfde geld was de goederentrein net schuilgegaan achter het treinstel.

Links zien we nog net het wissel van de aftakking naar de voormalige, veel oudere PEN-centrale in IJmuiden, die later als conservenfabriek en weer later als "Witte Tejater" in gebruik is geweest.
De foto dateert van 20 februari 1960.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1683 Gepost op: 08 September 2025, 18:07:36 »
Wat werd er vervoerd in die buurtgoederentrein?

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1451
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1684 Gepost op: 08 September 2025, 18:27:33 »
In die witte wagens vis (waarschijnlijk leeg retour)?
In de E's kolen.
En in de gesloten wagen iets van stukgoed?
« Laatst bewerkt op: 08 September 2025, 20:01:18 door IJmc »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1685 Gepost op: 09 September 2025, 11:27:51 »
Gisteren zagen we DE-loc 2269 met een buurtgoederentrein de halte Julianakade naderen. Later op diezelfde dag, 20 februari 1960, legde de bekende fotograaf R. Ankersmit de terugkeer van de locomotief vast.



De 2269 keert na het aanbrengen van de goederentrein op het IJmuidense emplacement als losse loc terug naar Haarlem Goederen. Ankersmit stond intussen iets verder naar het oosten, dichterbij de halte Casembrootstraat. We kijken nu westwaarts, richting zee dus. Rechts de Kanaaldijk, links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg. Interessant is dat we links van de loc de aftakking zien van het Gasbedrijf, dat achter de zichtbare bebouwing links lag. Hier werden wagens met propaan gelost, dit gebeurde meestal 's nachts. Het propaan werd bijgemengd bij het stadsgas wanneer er een gestegen vraag naar gas was en er tekorten dreigden. Over deze aftakking, die maar kort bestaan heeft, is niet heel veel bekend. Na de komst van het aardgas was het niet meer nodig om propaan bij te mengen. De aftakking verdween rond 1962 al. Iets meer over deze aftakking is hier en hier te vinden. Bij mijn weten is dit de enige min of meer duidelijke foto van de aftakking, dus alleen al om die reden is dit een interessante foto.

De loc was in februari 1960 nog niet voorzien van een geluiddemper, maar die zou niet lang meer op zich laten wachten. Boven de loc steekt de torenspits van de St. Gregoriuskerk uit, rechts van de loc de voormalige PEN-centrale die gisteren al even werd vermeld.

Foto R. Ankersmit via www.Klassiekebeveiliging.com (deeplink), zie https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/IJm(11).jpg


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4582
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1686 Gepost op: 09 September 2025, 13:09:27 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1687 Gepost op: 09 September 2025, 14:32:59 »
Ha dank je wel!

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1688 Gepost op: 09 September 2025, 15:33:28 »
In het oude BVS (bedieningsvoorschrift) van IJmuiden wordt ook gesproken over de gasaansluiting:

Citaat
Moet de trein op de aansluiting Gasfabriek wagens uitzetten,of opnemen, dan bedient T nadat de toestellen in de normale stand zijn teruggebracht. het wisselvenster (19), waardoor in post Aansl. Gasfabriek
het wisselvenster (1) vrij wordt.

Met het bloktoestel in post aansl Gasfabriek is gekoppeld de sleutel B(?)36/St36

Dit houdt in dat de trein die gaswagens ophaalt/neerzet vertrekt uit IJmuiden richting de aansluiting. Vervolgens geeft de Treindienstleider een venster, zodat de sleutels die bij de aansluiting in een klein blokkastje zitten vrijgemaakt worden, zodat het wissel en stop/ontspoorblok bediend kunnen worden. Het is níet mogelijk om de trein "op te sluiten" op de aansluiting, dus de trein moet weer weg zijn voordat er een andere trein van IJmuiden richting Velsen kan rijden.
Vriendelijke groet, Servé.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1451
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1689 Gepost op: 09 September 2025, 18:29:37 »


Links zien we nog net het wissel van de aftakking naar de voormalige, veel oudere PEN-centrale in IJmuiden, die later als conservenfabriek en weer later als "Witte Tejater" in gebruik is geweest.

Onder de loc zie ik ook een opgebroken aftakking.
De railstoel is typisch voor een wissel.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8687
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1690 Gepost op: 09 September 2025, 19:56:33 »
Waar leidde dat wissel heen?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1691 Gepost op: 09 September 2025, 20:16:03 »
Onder de loc zie ik ook een opgebroken aftakking.
De railstoel is typisch voor een wissel.
Dat is het wissel waar het om gaat, het andere is een contrarail: https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=ijmuidenjulianakade&num=5
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1451
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1692 Gepost op: 09 September 2025, 20:20:33 »
Duidelijk :).

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8687
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1693 Gepost op: 09 September 2025, 21:34:40 »
Waar leidde dat wissel heen?
Djiez, staat er onder, Huup! ::)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1694 Gepost op: Vandaag om 14:15:56 »
Hoewel deze aftakking naar de PEN-centrale (later conservenfabriek "Neerlandia") al in de loop van de jaren 60 verdween, was het tracé ervan nog lange tijd duidelijk te herkennen, hier in december 1983:



Foto Roelof Hamoen via Railromantiek

Op 1 december 1983 kijken we, met de oude centrale in de rug, in oostelijke richting waar het hoofdspoor enige tijd, tot aan het Pontplein, parallel liep aan het Noordzeekanaal. Volgens het fotobijschrift was deze aftakking aangelegd op het oorspronkelijke, rechtdoor lopende tracé van de lijn naar het eerste station IJmuiden, dat vlakbij de sluizen lag en tot 1898 dienst deed. Pas daarna werd het latere station IJmuiden geopend op de plek waar het tot 1995 heeft gelegen, dichter bij de vishallen. Vandaar ook dat de spoorlijn hier sindsdien in zuidelijke richting afboog, zoals op de foto goed te zien is.

Het is zo te zien een heldere, koude dag. Een diesellocomotief van de serie 2200 nadert op weg naar IJmuiden, vermoedelijk met lege koelwagens voor visvervoer. Links de Kanaaldijk en het Noordzeekanaal. Ten tijde van deze foto was het reizigersvervoer op de lijn al enige maanden gestaakt, maar de bovenleiding was nog aanwezig. Kort daarna zou worden begonnen met het verwijderen ervan. Een prachtige foto, jammer dat de resolutie wat aan de lage kant is.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:14:20 door Vislijn. Reden: tikfoutje »