Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Eric B
Vandaag om 09:39:05
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Sam
Vandaag om 09:10:14
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:16:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:23:54
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 365330 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1695 Gepost op: 10 September 2025, 21:42:40 »
Het zou me trouwens niet verbazen als beide aftakkingen, die naar het Gasbedrijf en die naar de voormalige PEN-centrale dus, tegelijk zijn opgebroken.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1696 Gepost op: 11 September 2025, 14:37:10 »
Ergens heb ik het idee dat de locomotief nog op het zuidelijke spoor richting Haarlem rijdt. Kan dat?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1697 Gepost op: 11 September 2025, 16:12:10 »
Hij lijkt inderdaad op het zuidelijke spoor te rijden, maar ik meen wel gele frontseinen te zien (hoewel de foto helaas erg korrelig is). Niet lang na de sluiting van de lijn voor reizigersverkeer werd weliswaar één van de sporen buiten bedrijf gesteld, maar dat was juist dit zuidelijke spoor.

Wat ook kan, is dat de 2200 voor de trein stond die bezig was met het weghalen van de rijdraden. Uit mijn eigen herinnering was dit de 2220.



December 1983. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_23632K00_35
« Laatst bewerkt op: 11 September 2025, 16:18:34 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1698 Gepost op: 11 September 2025, 16:44:52 »
Rond die tijd zag ik alleen 2200'den, zou dus heel goed kunnen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1699 Gepost op: 12 September 2025, 10:30:45 »



Rond 1980 staan drie Interfrigo-koelwagens opgesteld langs een van de 'visperrons' te IJmuiden. Rechts de vishal. We kijken in oostelijke richting, iets verderop ligt station IJmuiden, maar het blijft hier buiten beeld. De fotograaf staat onder de laatst overgebleven perronoverkapping, er waren er oorspronkelijk drie.

Na belading met vis zouden de wagens door een 2200 worden opgepikt (een enkele keer kwam er een 2400, maar dat was zeldzaam) om vervolgens naar Zwitserland of Italië te worden vervoerd.

Fotograaf onbekend.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1700 Gepost op: 12 September 2025, 16:07:51 »
Hoe vaak reed die vistrein begin jaren '80 eigenlijk nog? Op het laatst was het volgens mij 1 of 2x per week?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1701 Gepost op: 13 September 2025, 10:58:32 »
Begin jaren tachtig was dat volgens mij nog vier of vijf keer per week.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1702 Gepost op: 15 September 2025, 14:10:07 »




IJmuiden, 14 februari 1931. In het kader van een conflict bij het schipperspersoneel moeten de viskopers zelf de wagons laden, onder bewaking van de politie. Dat zal wel even wennen zijn geweest. Op de achtergrond links en in het midden de bebouwing aan de hoger gelegen Bik en Arnoldkade, rechts het Visstation met de visbrug die het gebouw met de Bik en Arnoldkade verbond. De tweede wagen vanaf de fotograaf lijkt me geen koelwagen, eerder een veewagen.
We kijken in oostelijke richting.

Fotograaf Onbekend / N.V. Polygoon / Spaarnestad Photo (05887)
Nat. Archief Bestanddeelnr. 7405

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1703 Gepost op: 15 September 2025, 16:37:31 »
Klopt, veewagen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1704 Gepost op: 16 September 2025, 12:33:42 »
Wat ook kan, is dat de 2200 voor de trein stond die bezig was met het weghalen van de rijdraden.
Beide foto's zijn van dezelfde datum, 1 december 1983, dus zal het dezelfde trein zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1705 Gepost op: 16 September 2025, 15:28:18 »
Ook weer opgelost!  (y)

Ed B

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1706 Gepost op: 16 September 2025, 15:41:07 »
De spoorwegman midden op de foto (bericht 1702) is mijn opa Teunis Broertjes (1869-1948), op het visstation ladingmeester. Hij startte zijn loopbaan bij de HIJSM op 24-09-1898 als losbesteller op het station Benningbroek-Sijbekarspel aan de huidige museumlijn van de SHM. Via diverse standplaatsen kwam hij in 1906 in zijn laatste plaats, IJmuiden. Hij woonde daar met gezin op de IJmuiderstraatweg 150 op de zogenaamde Hoogeberg tegenover het spoor. In een bericht in de IJmuiderkrant, d.d. 26-09-1923, wordt melding gemaakt van zijn 25 jarig jubileum bij de HSM/NS. Het visstation wordt in dat bericht "Halstation" genoemd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1707 Gepost op: 16 September 2025, 16:02:41 »
Beide foto's zijn van dezelfde datum, 1 december 1983, dus zal het dezelfde trein zijn.

Dank! Verklaart ook waarom ik op de kleurenfoto het idee had dat er een pantograaf op zit.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1708 Gepost op: 17 September 2025, 12:38:02 »
De spoorwegman midden op de foto (bericht 1702) is mijn opa Teunis Broertjes (1869-1948), op het visstation ladingmeester. Hij startte zijn loopbaan bij de HIJSM op 24-09-1898 als losbesteller op het station Benningbroek-Sijbekarspel aan de huidige museumlijn van de SHM. Via diverse standplaatsen kwam hij in 1906 in zijn laatste plaats, IJmuiden. Hij woonde daar met gezin op de IJmuiderstraatweg 150 op de zogenaamde Hoogeberg tegenover het spoor. In een bericht in de IJmuiderkrant, d.d. 26-09-1923, wordt melding gemaakt van zijn 25 jarig jubileum bij de HSM/NS. Het visstation wordt in dat bericht "Halstation" genoemd.

Hee wat leuk om te lezen! Gebeurt niet vaak dat op zulke oude foto's nog mensen worden herkend, zeker niet als familie. Van de naam 'Halstation' had ik nog niet eerder gehoord, hoewel 'Visstation' volgens mij (ook) niet de officiële naam was.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1709 Gepost op: 17 September 2025, 15:03:39 »


De spoorbrug bij Velsen op een winterse 5 februari 1931, gezien vanaf de zuidelijke oever, vlakbij Velsen-IJmuiden Oost dus. Volgens het fotobijschrift is dit de eerste elektrische trein die hier het Noordzeekanaal oversteekt en dat lijkt me heel plausibel: waar de spoorlijn Haarlem-Velsen, inclusief de aftakking naar IJmuiden, al in 1927 werd geëlektrificeerd, werd het noordelijke gedeelte van de Kennemerlijn, tussen Velsen en Uitgeest dus, pas in 1931 van bovenleiding voorzien. De trein, met voorop Blokkendoos-motorwagen (m)C9025, rijdt "verkeerd spoor" in de richting van Velsen-IJmuiden Oost. In het naastliggende spoor kijken enkele NS-functionarissen (en misschien ook wel hoogwaardigheidsbekleders) goedkeurend toe. Rechts naast de fotograaf stond de eigen elektriciteitscentrale van de brug, daarvan zien we alleen in de hoek rechtsonder een stukje. Links aan de overkant van het kanaal de veel grotere centrale van het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland (P.E.N.) te Velsen-Noord. Deze werd in 1931 geopend en was op deze foto zo te zien nog in aanbouw, de schoorsteen ontbreekt hier nog. Deze centrale was bedoeld om hoogovengas uit de ernaast gevestigde Hoogovens te verstoken, een bijproduct van de staalproductie. Rechts aan de overkant het terrein van de papierfabriek van Van Gelder.

Foto collectie Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum, no. 8493.