Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 16:34:54
Rondom Charlois door TonM
Vandaag om 16:28:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:26
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 15:49:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 322373 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1695 Gepost op: 10 September 2025, 21:42:40 »
Het zou me trouwens niet verbazen als beide aftakkingen, die naar het Gasbedrijf en die naar de voormalige PEN-centrale dus, tegelijk zijn opgebroken.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4566
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1696 Gepost op: 11 September 2025, 14:37:10 »
Ergens heb ik het idee dat de locomotief nog op het zuidelijke spoor richting Haarlem rijdt. Kan dat?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1697 Gepost op: 11 September 2025, 16:12:10 »
Hij lijkt inderdaad op het zuidelijke spoor te rijden, maar ik meen wel gele frontseinen te zien (hoewel de foto helaas erg korrelig is). Niet lang na de sluiting van de lijn voor reizigersverkeer werd weliswaar één van de sporen buiten bedrijf gesteld, maar dat was juist dit zuidelijke spoor.

Wat ook kan, is dat de 2200 voor de trein stond die bezig was met het weghalen van de rijdraden. Uit mijn eigen herinnering was dit de 2220.



December 1983. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_23632K00_35
« Laatst bewerkt op: 11 September 2025, 16:18:34 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1698 Gepost op: 11 September 2025, 16:44:52 »
Rond die tijd zag ik alleen 2200'den, zou dus heel goed kunnen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1699 Gepost op: 12 September 2025, 10:30:45 »



Rond 1980 staan drie Interfrigo-koelwagens opgesteld langs een van de 'visperrons' te IJmuiden. Rechts de vishal. We kijken in oostelijke richting, iets verderop ligt station IJmuiden, maar het blijft hier buiten beeld. De fotograaf staat onder de laatst overgebleven perronoverkapping, er waren er oorspronkelijk drie.

Na belading met vis zouden de wagens door een 2200 worden opgepikt (een enkele keer kwam er een 2400, maar dat was zeldzaam) om vervolgens naar Zwitserland of Italië te worden vervoerd.

Fotograaf onbekend.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1700 Gepost op: 12 September 2025, 16:07:51 »
Hoe vaak reed die vistrein begin jaren '80 eigenlijk nog? Op het laatst was het volgens mij 1 of 2x per week?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1701 Gepost op: 13 September 2025, 10:58:32 »
Begin jaren tachtig was dat volgens mij nog vier of vijf keer per week.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1702 Gepost op: 15 September 2025, 14:10:07 »




IJmuiden, 14 februari 1931. In het kader van een conflict bij het schipperspersoneel moeten de viskopers zelf de wagons laden, onder bewaking van de politie. Dat zal wel even wennen zijn geweest. Op de achtergrond links en in het midden de bebouwing aan de hoger gelegen Bik en Arnoldkade, rechts het Visstation met de visbrug die het gebouw met de Bik en Arnoldkade verbond. De tweede wagen vanaf de fotograaf lijkt me geen koelwagen, eerder een veewagen.
We kijken in oostelijke richting.

Fotograaf Onbekend / N.V. Polygoon / Spaarnestad Photo (05887)
Nat. Archief Bestanddeelnr. 7405

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1703 Gepost op: 15 September 2025, 16:37:31 »
Klopt, veewagen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1704 Gepost op: 16 September 2025, 12:33:42 »
Wat ook kan, is dat de 2200 voor de trein stond die bezig was met het weghalen van de rijdraden.
Beide foto's zijn van dezelfde datum, 1 december 1983, dus zal het dezelfde trein zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1705 Gepost op: 16 September 2025, 15:28:18 »
Ook weer opgelost!  (y)

Ed B

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1706 Gepost op: 16 September 2025, 15:41:07 »
De spoorwegman midden op de foto (bericht 1702) is mijn opa Teunis Broertjes (1869-1948), op het visstation ladingmeester. Hij startte zijn loopbaan bij de HIJSM op 24-09-1898 als losbesteller op het station Benningbroek-Sijbekarspel aan de huidige museumlijn van de SHM. Via diverse standplaatsen kwam hij in 1906 in zijn laatste plaats, IJmuiden. Hij woonde daar met gezin op de IJmuiderstraatweg 150 op de zogenaamde Hoogeberg tegenover het spoor. In een bericht in de IJmuiderkrant, d.d. 26-09-1923, wordt melding gemaakt van zijn 25 jarig jubileum bij de HSM/NS. Het visstation wordt in dat bericht "Halstation" genoemd.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4566
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1707 Gepost op: 16 September 2025, 16:02:41 »
Beide foto's zijn van dezelfde datum, 1 december 1983, dus zal het dezelfde trein zijn.

Dank! Verklaart ook waarom ik op de kleurenfoto het idee had dat er een pantograaf op zit.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1708 Gepost op: 17 September 2025, 12:38:02 »
De spoorwegman midden op de foto (bericht 1702) is mijn opa Teunis Broertjes (1869-1948), op het visstation ladingmeester. Hij startte zijn loopbaan bij de HIJSM op 24-09-1898 als losbesteller op het station Benningbroek-Sijbekarspel aan de huidige museumlijn van de SHM. Via diverse standplaatsen kwam hij in 1906 in zijn laatste plaats, IJmuiden. Hij woonde daar met gezin op de IJmuiderstraatweg 150 op de zogenaamde Hoogeberg tegenover het spoor. In een bericht in de IJmuiderkrant, d.d. 26-09-1923, wordt melding gemaakt van zijn 25 jarig jubileum bij de HSM/NS. Het visstation wordt in dat bericht "Halstation" genoemd.

Hee wat leuk om te lezen! Gebeurt niet vaak dat op zulke oude foto's nog mensen worden herkend, zeker niet als familie. Van de naam 'Halstation' had ik nog niet eerder gehoord, hoewel 'Visstation' volgens mij (ook) niet de officiële naam was.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1709 Gepost op: 17 September 2025, 15:03:39 »


De spoorbrug bij Velsen op een winterse 5 februari 1931, gezien vanaf de zuidelijke oever, vlakbij Velsen-IJmuiden Oost dus. Volgens het fotobijschrift is dit de eerste elektrische trein die hier het Noordzeekanaal oversteekt en dat lijkt me heel plausibel: waar de spoorlijn Haarlem-Velsen, inclusief de aftakking naar IJmuiden, al in 1927 werd geëlektrificeerd, werd het noordelijke gedeelte van de Kennemerlijn, tussen Velsen en Uitgeest dus, pas in 1931 van bovenleiding voorzien. De trein, met voorop Blokkendoos-motorwagen (m)C9025, rijdt "verkeerd spoor" in de richting van Velsen-IJmuiden Oost. In het naastliggende spoor kijken enkele NS-functionarissen (en misschien ook wel hoogwaardigheidsbekleders) goedkeurend toe. Rechts naast de fotograaf stond de eigen elektriciteitscentrale van de brug, daarvan zien we alleen in de hoek rechtsonder een stukje. Links aan de overkant van het kanaal de veel grotere centrale van het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland (P.E.N.) te Velsen-Noord. Deze werd in 1931 geopend en was op deze foto zo te zien nog in aanbouw, de schoorsteen ontbreekt hier nog. Deze centrale was bedoeld om hoogovengas uit de ernaast gevestigde Hoogovens te verstoken, een bijproduct van de staalproductie. Rechts aan de overkant het terrein van de papierfabriek van Van Gelder.

Foto collectie Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum, no. 8493.