Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:24:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 291135 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1680 Gepost op: 03 September 2025, 16:20:34 »
Ha, da's leuk om te horen. Veel leesplezier dan, je kunt voorlopig wel even voort  :)

Nog even terug naar Sail:



Het is 12 augustus 1980. Op de in die tijd anders zo slaperige halte IJmuiden-Casembrootstraat stapt tijdens Sail'80 ineens een enorme menigte uit de trein om aan het eind van het evenement de doortocht van de zeilschepen van Amsterdam terug naar zee te zien. NS zette extra lange treinen in op de IJmuidenlijn. Hier staan twee gekoppelde treinstellen Plan V langs het perron. De extra lange trein is kennelijk nét niet ver genoeg doorgereden, waardoor de achterzijde niet 'vrij' staat en de mensen zich, om het perron te kunnen verlaten en de Kanaaldijk te bereiken, via het overpad om het einde van de trein heen moeten wurmen. Ze hoefden vervolgens alleen deze Kanaaldijk over te steken om een vrij zicht te hebben op het Noordzeekanaal met de schepen. Helemaal verantwoord leek dit me niet. Wat een gekkenhuis. Ik was er zelf ook bij op die dag, maar kwam met de fiets. Ik was toen tien jaar oud.

Links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg. De man uiterst rechts, met de fiets en lange regenjas, is volgens mij de bekende schrijver en volkskundige J.J. Voskuil, die later de monumentale roman "Het Bureau" zou schrijven, bestaande uit zeven delen met in totaal 5500 pagina's. De roman zorgde in de jaren rond de eeuwwisseling voor een echte rage, met lange rijen voor de boekhandel wanneer er een nieuw deel verscheen. Een prachtig boek, een van mijn favorieten. Als dat inderdaad Voskuil is, dan is dat wel een leuke toevalstreffer.

Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, no. NL-HlmNHA_1478_19649K00_35
« Laatst bewerkt op: 03 September 2025, 16:25:13 door Vislijn. Reden: foto-credits toegevoegd »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1681 Gepost op: 04 September 2025, 12:15:43 »



In de beeldbank van de Historische Kring Velsen kwam ik deze fraaie, sfeervolle plaat tegen, deze kende ik nog niet. Staand op de Julianabrug kijken we in noordoostelijke richting en zien de trein naar IJmuiden naderen, een nog groen treinstel Plan V. De trein is zojuist vertrokken van de halte IJmuiden-Julianakade, die we op de achtergrond zien liggen, in de boog in het spoor. Ook de spoorwoning bij de halte is goed zichtbaar. Daarachter de schoorstenen van de PEN-centrale te Velsen-Noord, aan de andere kant van het kanaal dus. De trein rijdt door de geul tussen links de Wilhelminakade en rechts de Julianakade. De bomen die vol in blad staan en het dichtbegroeide talud maken het een fraai zomers plaatje.

De treinreis van de halte Julianakade naar het eindstation IJmuiden was een korte, de beide stations lagen minder dan een kilometer uit elkaar.
Ten tijde van deze foto waren beide sporen nog in gebruik voor doorgaand treinverkeer (plus het spoor rechts dat naar het emplacement en de haven- en kadesporen voerde). Vanaf 1972 echter gingen de doorgaande treinen van en naar IJmuiden over één spoor, via het overloopwissel op de achtergrond. Het spoor waar hier de trein rijdt werd toen afgesloten met een stootjuk, er werd vaak materieel opgesteld.

Deze treinstellen verschenen in 1966 voor het eerst in de dienstregeling en werden vanaf 1968 geel geschilderd. We moeten de foto dus dateren tussen 1966 en 1972.

Foto Jan Riedijk, collectie Jan Riedijk, Beeldbank Historische Kring Velsen fotonummer 001278

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1682 Gepost op: Vandaag om 13:49:18 »


Op KlassiekeBeveiliging.com is deze prachtige foto van R. Ankersmit te vinden. Vanaf het oostelijk perron van de halte IJmuiden-Julianakade zien we loc 2269 met negen goederenwagens naderen als buurtgoederentrein Amsterdam Watergraafsmeer - IJmuiden. Links het Noordzeekanaal met de schoorstenen van de PEN-centrale te Velsen-Noord. Rechts verdwijnt de trein naar Haarlem en Amsterdam juist uit beeld. Ankersmit heeft dus geluk gehad, voor hetzelfde geld was de goederentrein net schuilgegaan achter het treinstel.

Links zien we nog net het wissel van de aftakking naar de voormalige, veel oudere PEN-centrale in IJmuiden, die later als conservenfabriek en weer later als "Witte Tejater" in gebruik is geweest.
De foto dateert van 20 februari 1960.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1683 Gepost op: Vandaag om 18:07:36 »
Wat werd er vervoerd in die buurtgoederentrein?

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1684 Gepost op: Vandaag om 18:27:33 »
In die witte wagens vis (waarschijnlijk leeg retour)?
In de E's kolen.
En in de gesloten wagen iets van stukgoed?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:01:18 door IJmc »