Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:39:04
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Ben
Vandaag
om 16:36:02
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:34:37
Veevervoer ss/ ns
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:30:32
LIMA IRM Cardanassen
door
Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag
om 16:03:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 15:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
guus43
Vandaag
om 15:28:19
Welke winkel voert deze merken?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:12:18
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:57:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:15:43
Aachenau West
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 12:12:21
Minder wissels
door
H0eGenaamd
Vandaag
om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:24:57
The Summer of 69
door
Eric v C
Vandaag
om 11:23:46
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
meino
Vandaag
om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 09:14:35
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:11:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
Vorige
-
1
...
111
112
[
113
]
Omlaag
Auteur
Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes (gelezen 289596 keer)
Vislijn
Offline
Berichten: 892
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1680 Gepost op:
03 September 2025, 16:20:34 »
Ha, da's leuk om te horen. Veel leesplezier dan, je kunt voorlopig wel even voort
Nog even terug naar Sail:
Het is 12 augustus 1980. Op de in die tijd anders zo slaperige halte IJmuiden-Casembrootstraat stapt tijdens Sail'80 ineens een enorme menigte uit de trein om aan het eind van het evenement de doortocht van de zeilschepen van Amsterdam terug naar zee te zien. NS zette extra lange treinen in op de IJmuidenlijn. Hier staan twee gekoppelde treinstellen Plan V langs het perron. De extra lange trein is kennelijk nét niet ver genoeg doorgereden, waardoor de achterzijde niet 'vrij' staat en de mensen zich, om het perron te kunnen verlaten en de Kanaaldijk te bereiken, via het overpad om het einde van de trein heen moeten wurmen. Ze hoefden vervolgens alleen deze Kanaaldijk over te steken om een vrij zicht te hebben op het Noordzeekanaal met de schepen. Helemaal verantwoord leek dit me niet. Wat een gekkenhuis. Ik was er zelf ook bij op die dag, maar kwam met de fiets. Ik was toen tien jaar oud.
Links de bebouwing langs de IJmuiderstraatweg. De man uiterst rechts, met de fiets en lange regenjas, is volgens mij de bekende schrijver en volkskundige J.J. Voskuil, die later de monumentale roman "Het Bureau" zou schrijven, bestaande uit zeven delen met in totaal 5500 pagina's. De roman zorgde in de jaren rond de eeuwwisseling voor een echte rage, met lange rijen voor de boekhandel wanneer er een nieuw deel verscheen. Een prachtig boek, een van mijn favorieten. Als dat inderdaad Voskuil is, dan is dat wel een leuke toevalstreffer.
Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, no. NL-HlmNHA_1478_19649K00_35
«
Laatst bewerkt op: 03 September 2025, 16:25:13 door Vislijn. Reden: foto-credits toegevoegd
»
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 892
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1681 Gepost op:
Vandaag
om 12:15:43 »
In de
beeldbank van de Historische Kring Velsen
kwam ik deze fraaie, sfeervolle plaat tegen, deze kende ik nog niet. Staand op de Julianabrug kijken we in noordoostelijke richting en zien de trein naar IJmuiden naderen, een nog groen treinstel Plan V. De trein is zojuist vertrokken van de halte IJmuiden-Julianakade, die we op de achtergrond zien liggen, in de boog in het spoor. Ook de spoorwoning bij de halte is goed zichtbaar. Daarachter de schoorstenen van de PEN-centrale te Velsen-Noord, aan de andere kant van het kanaal dus. De trein rijdt door de geul tussen links de Wilhelminakade en rechts de Julianakade. De bomen die vol in blad staan en het dichtbegroeide talud maken het een fraai zomers plaatje.
De treinreis van de halte Julianakade naar het eindstation IJmuiden was een korte, de beide stations lagen minder dan een kilometer uit elkaar.
Ten tijde van deze foto waren beide sporen nog in gebruik voor doorgaand treinverkeer (plus het spoor rechts dat naar het emplacement en de haven- en kadesporen voerde). Vanaf 1972 echter gingen de doorgaande treinen van en naar IJmuiden over één spoor, via het overloopwissel op de achtergrond. Het spoor waar hier de trein rijdt werd toen afgesloten met een stootjuk, er werd vaak materieel opgesteld.
Deze treinstellen verschenen in 1966 voor het eerst in de dienstregeling en werden vanaf 1968 geel geschilderd. We moeten de foto dus dateren tussen 1966 en 1972.
Foto Jan Riedijk, collectie Jan Riedijk, Beeldbank Historische Kring Velsen fotonummer 001278
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
Vorige
-
1
...
111
112
[
113
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes