Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 17:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door R1954
Vandaag om 17:35:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 17:20:59
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 267160 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1500 Gepost op: 09 December 2024, 17:18:37 »



De trein naar Haarlem en Amsterdam rolt de halte Julianakade binnen, ca. 1973. De machinist buigt het hoofd zo te zien voorover, één reiziger staat klaar om in te stappen. Achter haar de abri die er nog opvallend nieuw uitziet, deze is rond 1972 in de plaats gekomen van de oude houten blokpost. Door de abri heen zijn de bomen van de nieuwe automatische overweg zichtbaar. Rechts de baanwachterswoning die tegelijk met het verdwijnen van de blokpost buiten dienst is gesteld, de ramen zijn eruit, de wind waait er doorheen, de dakpannen zijn verwijderd. Het huis zou in deze treurige toestand tot rond 1976 blijven staan. Achter het huis de oude PEN-centrale, later in gebruik als conservenfabriek en vervolgens als "Witte Tejater". We zien twee kerktorens: links van de hervormde Nieuwe Kerk aan de Kanaalstraat, die er vandaag de dag nog steeds is, en rechts die van de R.K. Gregoriuskerk, ook aan de Kanaalstraat, die in 1978 zou verdwijnen.

Opvallend is hoe roestbruin het perron is uitgeslagen, dat zie je vandaag de dag niet meer. Het zal wel te maken hebben met de blokremmen die de meeste treinen toen nog gebruikten.
Het perron voor de andere richting lag voorbij de overweg.

Foto Roelof Hamoen

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1501 Gepost op: 22 December 2024, 22:57:10 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1502 Gepost op: 23 December 2024, 15:33:49 »
Mooi! Dat is gezien vanaf de Beverwijkse kant.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1503 Gepost op: 27 December 2024, 12:28:58 »



Vanaf de Julianabrug hebben we een mooi zicht op de spoorlijn, waar juist een treinstel Plan V met glanzend nieuwe gele verflaag nadert. Het heeft bijna de eindbestemming IJmuiden bereikt. Links de Kon. Wilheminakade. Sinds het vorige jaar was het spoor dat hier links in beeld ligt niet meer doorgaand, alle reizigerstreinen gingen voortaan over één spoor. Achter de trein is het nieuwe wissel goed te zien.  Voorbij dit perron zien we de wachterswoning staan bij de Julianakade.

Ook de Nieuwe Kerk en de voormalige PEN-centrale zijn op de achtergrond te zien.

Foto Piet Korpershoek.
Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, nr. 6220. Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/4F9047B2FB8F11DF9E4D523BC2E286E2


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7548
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1504 Gepost op: 30 December 2024, 14:09:50 »



Maart 1973, de bomen zijn nog kaal. Een treinstel Plan V heeft bijna het eindstation IJmuiden bereikt of is daar zojuist vertrokken, dat valt niet goed te zien.

Een beetje late reactie :)
Kijkende naar de opstaande pantograaf rijdt het stel naar links, dus naar eindstation IJmuiden toe.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1505 Gepost op: 30 December 2024, 14:54:46 »
Ha kijk, scherp!  (y)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1506 Gepost op: 30 December 2024, 15:07:23 »


Op 15 mei 1985 was de Kameel te gast op de IJmuidenlijn, die toen al anderhalf jaar was gesloten voor reizigersverkeer. De vistreinen reden er nog wel, en incidenteel een andere goederentrein.
De bovenleiding was intussen verwijderd, en er was nog maar één spoor in gebruik. De overwegen moesten worden 'gesleuteld' en dat zien we hier.

Hier passeert de Kameel op de terugweg de overweg bij de voormalige halte Velsen-Zeeweg. De Kameel is meerdere keren in IJmuiden geweest, wat hij deze keer precies kwam doen weet ik niet zeker, misschien een NVBS-rit. Later organiseerde NS ook ritten voor de IJmuidense 'vis-vips' in een (aanvankelijk) geslaagde poging om het visvervoer per trein te continueren. Pas halverwege de jaren 90 werd dat vervoer gestaakt.



Beide foto's collectie Leo van Leeuwen.



Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8444
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1507 Gepost op: 30 December 2024, 15:57:30 »
Een beetje late reactie :)
Kijkende naar de opstaande pantograaf rijdt het stel naar links, dus naar eindstation IJmuiden toe.
Ha kijk, scherp!  (y)
Aan de hand (stand) van de stroomafnemer is niet te zeggen welke kant het stel opgaat: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/51871405163/
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7548
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1508 Gepost op: 30 December 2024, 16:10:13 »
In het verleden was het gebruikelijk en mogelijk zelfs voorgeschreven* om met materieel uitgerust met éénbeen stroomafnemers met de 'punt van de elleboog' in de rijrichting te rijden. Bij het bekijken van foto's van Plan T en V, zowel in boeken is dat ook duidelijk zichtbaar.
Dus is het m.i. billijk om hierop de rijrichting te baseren.

*(De serie 1600 mocht maar 100km/h, als met de achterste voorste pantograaf op werd gereden)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 18:19:29 door Eric B. Reden: Te snel getiept in eerste instantie, terecht opgemerkt door Rick. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1509 Gepost op: 30 December 2024, 16:25:57 »
Er is een verschil geweest tussen locomotieven en treinstellen qua stroomafnemer gebruik. En ook de mogelijkheden daartoe. Kan je in een 11/12/13/15/16/17/1800/DDZ kiezen welke je gebruikt. In een treinstel ligt dat heel anders. Bij Mat'64 moet je dat luchttechnisch en elektrisch in een kast doen en doe/kan je dat niet in je cabine. In je cabine heb je alleen een stroomafnemer op/neer knop en dan gaat die op of neer waarvoor gekozen is in de kast ergens bij een balkon. Apart bij Mat'64 was dan weer wel dat bij ombouwen, dus stuurstroom uit in de cabine, ook deze voelspriet naar beneden moest. Bij alle andere treinstellen blijft ie juist opstaan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8444
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1510 Gepost op: 30 December 2024, 17:45:43 »
In het verleden was het gebruikelijk en mogelijk zelfs voorgeschreven* om met materieel uitgerust met éénbeen stroomafnemers met de 'punt van de elleboog' in de rijrichting te rijden. Bij het bekijken van foto's van Plan T en V, zowel in boeken is dat ook duidelijk zichtbaar.
Dus is het m.i. billijk om hierop de rijrichting te baseren.
Nou, nee: https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=3258 zoals Chris ook al heeft uitgelegd. Op de foto die ik linkte was dit ook al te zien. Bij locs was het de achterste stroomafnemer op:
https://treinposities.nl/foto/138518
https://treinposities.nl/foto/235727
https://treinposities.nl/foto/42965

Citaat
*(De serie 1600 mocht maar 100km/h, als met de achterste pantograaf op werd gereden)
Dit is fout, de snelheid was beperkt tot 100 km/u als de voorste stroomafnemer opstond. Het klopt ook niet met het 'voorschrift' dat je noemt, bij de 16/1700 is de achterste stroomafnemer die met de punt in de rijrichting.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1511 Gepost op: 30 December 2024, 19:15:32 »
Altijd leuk die platen.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 20:26:31 door IJmc »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1512 Gepost op: 30 December 2024, 21:54:10 »
Even een aanvulling op Chis . Bij mat 64 liep de bediening van de stroomafnemer over de stuurstroomschakelaar . Het verschil met ouder materieel was . Mat 64 had maar één stroomafnemer klep . , het oudere mat had 2 kleppen op de stroomafnemer klep , deze bedienden een schuif .

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1513 Gepost op: 30 December 2024, 22:47:41 »
Dit is fout, de snelheid was beperkt tot 100 km/u als de voorste stroomafnemer opstond. Het klopt ook niet met het 'voorschrift' dat je noemt, bij de 16/1700 is de achterste stroomafnemer die met de punt in de rijrichting.
En de 1500en, maar ook de 1000en alsook de 1300en met éénbeenstroomafnemer, reden natuurlijk ook met de achterste stroomafnemer op met de open kant voor.
Het maakt mechanisch voor een éénbeenstroomafnemer niets uit of hij met de knie voor of achter tegen de rijdraad aandrukt.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 22:51:21 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Valéry

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1514 Gepost op: 31 December 2024, 18:24:31 »
Bonjour! Zo is het, GerardvV. Zie hoe de locs van de serie BB 15000 van de SNCF met hun enige eenbeenstroomafnemer vrolijk in beide richtingen rijden.
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)