Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 22:45:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Schachbrett
Vandaag om 22:37:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 281095 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1530 Gepost op: 16 January 2025, 09:25:20 »
Of twee IJmuiders die zojuist iemand naar de trein hebben gebracht en weer terug naar huis lopen na het uitzwaaien?

Dat is inderdaad een heel aannemelijke verklaring, had ik nog niet aan gedacht.

Beruchte bus.

Ze hadden wel wat, vond ik. Herkenbaar geluid ook, met de DAF-motor (de vroegere exemplaren hadden er vaak een van Leyland maar dat was grotendeels voor mijn tijd). Het was met deze bussen eigenlijk net als met de Opel Kadett: ze waren overal, zo algemeen dat je er nauwelijks op lette. En een ogenblik later waren ze ineens verdwenen.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1531 Gepost op: 16 January 2025, 09:44:21 »
Ik heb er in de nadagen nog op mogen rijden. Geweldige wagens, niet begrensd. 120 op de A58 tijdens een mat-rit  van een  nachtdienst Amsterdam Vinkeveen.. En bij normaal gebruik al een takkeherrie waarbij je passagiers niet kon verstaan (gelede wagens, motor voorin). Een enorm stuur ook.
Ergens tussen 2003 en 2004 was er een afscheidsrit, georganiseerd door Marcel de Bruijn (stichting 1698).  Voor onze stalling het definitieve einde van de standaard streekbus.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1270
  • Klaar voor vertrek
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1532 Gepost op: 16 January 2025, 11:46:16 »
Wat ik me ervan kan herinneren - als jonge passagier - is inderdaad het motorgeluid, trillende ruiten - eigenlijk: het hele interieur - en de versnellingspook. Er waren twee varianten (Leyland en DAF?): een lange pook die uit de grond kwam en een paaltje waarop een klein pookje zat.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1533 Gepost op: 16 January 2025, 12:08:08 »
Uit mijn herinnering waren dat toch twee verschillende bussen, althans in het Limburgse land bij de Zuidooster. Die DAF had een lange pook, maar moest ook 'dubbelklutsend' geschakeld worden. Het grote stuur had te maken met het (ontbreken van) de stuurbekrachtiging. In mijn middelbare schooltijd ('74 - 80) alleen nog ingezet als aanvullende busvervoer of zg. 'tussenbus' voor schoolvervoer. Was spectaculair wanneer je zag hoe een chauffeur een bocht moest nemen tijdens het wegrijden: onderhands het stuur omtrekken, door het stuur schakelen en weer verder. Die moesten nog werken voor hun geld :-)

Die Leyland had een kort pookje, maar dat was een halfautomaat, en had een kleiner stuur, ergo (meer) stuurbekrachtiging, en was toendertijd het standaard materieel.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2025, 12:10:26 door JKER »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1534 Gepost op: 16 January 2025, 12:10:29 »
Die bussen met dat korte pookje ... die schakelden toch pneumatisch?
Ik meen me dat tenminste zo te herinneren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1535 Gepost op: 16 January 2025, 12:16:29 »
Bij mijn weten wel. In de volgende versnelling zetten en bij gas los automatisch schakelen.
Overigens ree een van de laatsten met halfautomaat als 9meter telbus in Amersfoort, ergens rond 2008 nog.
Ikzelf ree al automaat.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1537 Gepost op: 18 January 2025, 21:12:35 »
Bedankt voor de tip!
Staat in de agenda 🙂
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1538 Gepost op: 23 January 2025, 10:21:06 »
Leuk, zien we elkaar daar.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1539 Gepost op: 23 January 2025, 16:43:33 »
Ik ben er ook.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1540 Gepost op: 24 January 2025, 19:58:28 »
Leuk! Nu moeten we elkaar nog zien te herkennen daar. Ze zeggen dat ik op de koning lijk, maar dan zonder baard 😊

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1541 Gepost op: 28 January 2025, 11:34:28 »


Station Velsen-IJmuiden Oost op een zonnige dag in 1932.

Een korte trein bestaande uit Blokkendoosmaterieel is zojuist vertrokken in de richting van IJmuiden. We kijken in noordelijke richting. De voorste wagen van de trein kruist het spoor in de richting Haarlem, terwijl rechts het doorgaande spoor richting Beverwijk en Alkmaar ligt, met daarnaast goederensporen. Verderop zien we de opengedraaide Velserspoorbrug. De schoorsteen bij de brug hoort bij de kleine elektriciteitscentrale die de stroom leverde voor het draaien van de brug. Rechts op de achtergrond de gebouwen van de papierfabriek van Van Gelder. Het overpad leidt naar de goederenloods van Van Gend & Loos die rechts buiten beeld ligt. 

Opvallend is de donkere stip in één van de frontseinen van de motorwagen. Zou dat een rode lamp zijn, of een vlek op de foto? Ik heb ook een andere, minder scherpe versie van deze foto en daar lijkt de stip afwezig.

Foto Het Utrechts Archief no. 151650

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 18:47:15 door Vislijn »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1542 Gepost op: 28 January 2025, 12:10:00 »
Stip bevindt zich wel juist in het midden van de lamp.
Toeval of is het een seinbeeld?
Vrindelijke groet.

R.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1543 Gepost op: 28 January 2025, 17:11:19 »
Ik vermoed een seinbeeld, zie bv de site van Nico Spilt, even naar beneden scrollen (of op de pagina zoeken) naar de tekening uit 1948:

https://www.nicospilt.com/index_treinseinbeelden.htm

Dan zou het een volgsein zijn op een buitengewone trein?

Groeten,
Rogier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1544 Gepost op: 28 January 2025, 17:39:30 »
Lijk mij niet aangezien:
- dat een witte schijf met een zwarte rand is
- die seinborden in de seinijzers werden geplaats. En daar staan al gewone sluitseinborden in, dus het einde van een normale trein.

Het beeld toont wel gelijkenis met het seinbord wat rechts van de trein, onder de schoorsteen tussen de sporen richting de brug staat.
Maar dat is een bord wat niet op één trein thuishoort.

Persoonlijk denk ik dat het door de lichtval in de frontseinlantaarn komt. De stip in het midden is de fitting van de hier niet brandende elektrische lamp.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.