Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 10:01:39
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:27:51
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 370414 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1530 Gepost op: 16 January 2025, 09:25:20 »
Of twee IJmuiders die zojuist iemand naar de trein hebben gebracht en weer terug naar huis lopen na het uitzwaaien?

Dat is inderdaad een heel aannemelijke verklaring, had ik nog niet aan gedacht.

Beruchte bus.

Ze hadden wel wat, vond ik. Herkenbaar geluid ook, met de DAF-motor (de vroegere exemplaren hadden er vaak een van Leyland maar dat was grotendeels voor mijn tijd). Het was met deze bussen eigenlijk net als met de Opel Kadett: ze waren overal, zo algemeen dat je er nauwelijks op lette. En een ogenblik later waren ze ineens verdwenen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1531 Gepost op: 16 January 2025, 09:44:21 »
Ik heb er in de nadagen nog op mogen rijden. Geweldige wagens, niet begrensd. 120 op de A58 tijdens een mat-rit  van een  nachtdienst Amsterdam Vinkeveen.. En bij normaal gebruik al een takkeherrie waarbij je passagiers niet kon verstaan (gelede wagens, motor voorin). Een enorm stuur ook.
Ergens tussen 2003 en 2004 was er een afscheidsrit, georganiseerd door Marcel de Bruijn (stichting 1698).  Voor onze stalling het definitieve einde van de standaard streekbus.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Klaar voor vertrek
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1532 Gepost op: 16 January 2025, 11:46:16 »
Wat ik me ervan kan herinneren - als jonge passagier - is inderdaad het motorgeluid, trillende ruiten - eigenlijk: het hele interieur - en de versnellingspook. Er waren twee varianten (Leyland en DAF?): een lange pook die uit de grond kwam en een paaltje waarop een klein pookje zat.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1533 Gepost op: 16 January 2025, 12:08:08 »
Uit mijn herinnering waren dat toch twee verschillende bussen, althans in het Limburgse land bij de Zuidooster. Die DAF had een lange pook, maar moest ook 'dubbelklutsend' geschakeld worden. Het grote stuur had te maken met het (ontbreken van) de stuurbekrachtiging. In mijn middelbare schooltijd ('74 - 80) alleen nog ingezet als aanvullende busvervoer of zg. 'tussenbus' voor schoolvervoer. Was spectaculair wanneer je zag hoe een chauffeur een bocht moest nemen tijdens het wegrijden: onderhands het stuur omtrekken, door het stuur schakelen en weer verder. Die moesten nog werken voor hun geld :-)

Die Leyland had een kort pookje, maar dat was een halfautomaat, en had een kleiner stuur, ergo (meer) stuurbekrachtiging, en was toendertijd het standaard materieel.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2025, 12:10:26 door JKER »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1534 Gepost op: 16 January 2025, 12:10:29 »
Die bussen met dat korte pookje ... die schakelden toch pneumatisch?
Ik meen me dat tenminste zo te herinneren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1535 Gepost op: 16 January 2025, 12:16:29 »
Bij mijn weten wel. In de volgende versnelling zetten en bij gas los automatisch schakelen.
Overigens ree een van de laatsten met halfautomaat als 9meter telbus in Amersfoort, ergens rond 2008 nog.
Ikzelf ree al automaat.


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1537 Gepost op: 18 January 2025, 21:12:35 »
Bedankt voor de tip!
Staat in de agenda 🙂
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1538 Gepost op: 23 January 2025, 10:21:06 »
Leuk, zien we elkaar daar.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1539 Gepost op: 23 January 2025, 16:43:33 »
Ik ben er ook.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1540 Gepost op: 24 January 2025, 19:58:28 »
Leuk! Nu moeten we elkaar nog zien te herkennen daar. Ze zeggen dat ik op de koning lijk, maar dan zonder baard 😊

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1541 Gepost op: 28 January 2025, 11:34:28 »


Station Velsen-IJmuiden Oost op een zonnige dag in 1932.

Een korte trein bestaande uit Blokkendoosmaterieel is zojuist vertrokken in de richting van IJmuiden. We kijken in noordelijke richting. De voorste wagen van de trein kruist het spoor in de richting Haarlem, terwijl rechts het doorgaande spoor richting Beverwijk en Alkmaar ligt, met daarnaast goederensporen. Verderop zien we de opengedraaide Velserspoorbrug. De schoorsteen bij de brug hoort bij de kleine elektriciteitscentrale die de stroom leverde voor het draaien van de brug. Rechts op de achtergrond de gebouwen van de papierfabriek van Van Gelder. Het overpad leidt naar de goederenloods van Van Gend & Loos die rechts buiten beeld ligt. 

Opvallend is de donkere stip in één van de frontseinen van de motorwagen. Zou dat een rode lamp zijn, of een vlek op de foto? Ik heb ook een andere, minder scherpe versie van deze foto en daar lijkt de stip afwezig.

Foto Het Utrechts Archief no. 151650

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 18:47:15 door Vislijn »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 753
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1542 Gepost op: 28 January 2025, 12:10:00 »
Stip bevindt zich wel juist in het midden van de lamp.
Toeval of is het een seinbeeld?
Vrindelijke groet.

R.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3285
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1543 Gepost op: 28 January 2025, 17:11:19 »
Ik vermoed een seinbeeld, zie bv de site van Nico Spilt, even naar beneden scrollen (of op de pagina zoeken) naar de tekening uit 1948:

https://www.nicospilt.com/index_treinseinbeelden.htm

Dan zou het een volgsein zijn op een buitengewone trein?

Groeten,
Rogier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1544 Gepost op: 28 January 2025, 17:39:30 »
Lijk mij niet aangezien:
- dat een witte schijf met een zwarte rand is
- die seinborden in de seinijzers werden geplaats. En daar staan al gewone sluitseinborden in, dus het einde van een normale trein.

Het beeld toont wel gelijkenis met het seinbord wat rechts van de trein, onder de schoorsteen tussen de sporen richting de brug staat.
Maar dat is een bord wat niet op één trein thuishoort.

Persoonlijk denk ik dat het door de lichtval in de frontseinlantaarn komt. De stip in het midden is de fitting van de hier niet brandende elektrische lamp.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.