Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Lobomotion69
Vandaag om 03:12:58
keerlusproblemen door Lobomotion69
Vandaag om 02:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:52:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:41:28
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 June 2025, 23:24:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
US diorama in H0 door Wim Vink
25 June 2025, 23:07:26
Aachenau West door wob
25 June 2025, 22:49:40
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
25 June 2025, 22:49:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Philotrain NS6001-6006 door Tomasso
25 June 2025, 22:27:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 June 2025, 21:48:01
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
25 June 2025, 20:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Maasmuiden Haven door 741230
25 June 2025, 20:43:17
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
25 June 2025, 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
25 June 2025, 12:16:09
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 266954 keer)

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1485 Gepost op: 05 November 2024, 19:26:27 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1486 Gepost op: 11 November 2024, 10:01:04 »
Bij de uitgeverij https://www.gegarandeerdonregelmatig.nl/view/wandelgids/wandelen-rond-oude-spoorlijnen  is een boek verschenen over wandelingen rondom oude spoorlijnen. Zonder het te hoeven kopen kan je behalve de inhoudsopgave met alle wandelingen en die van de "IJzeren Rijn" (Roermond-Dalheim) ook de wandeling langs de IJmuidenlijn al inzien via de 'blader'-versie op de website. Met je muis kan de je pagina's omslaan en eventueel inzoomen. Voor de overige wandelingen is een bestelling en een betaling van € 17,95 vereist.

Met een keuze uit de vele andere wandelboeken op de site (o.a. ook met het thema "Bier" of "Havensteden") kan je boven de € 20,00 uitkomen en de verzendkosten zijn dan gratis.

Groet, Raymond van den Hoven, heeft het boek en vind het er prima verzorgd uitzien.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1487 Gepost op: 12 November 2024, 12:46:17 »


Mooie plaat! Linksboven kun je mooi zien hoe groot dat visstation eigenlijk was!

Bij de uitgeverij https://www.gegarandeerdonregelmatig.nl/view/wandelgids/wandelen-rond-oude-spoorlijnen  is een boek verschenen over wandelingen rondom oude spoorlijnen.

Leuk, dat boekje! Goeie kadotip voor de feestdagen ook, ik zet het op mijn verlanglijstje denk ik!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1488 Gepost op: 12 November 2024, 13:09:29 »
Pagina 100 alweer...  :)



Eind jaren 60; vanuit de toren van het stadhuis kijken we door de De Noostraat* oostwaarts.

Een groen treinstel Plan V rijdt over het viaduct richting IJmuiden. Volgende halte: IJmuiden-Casembrootstraat. Op de achtergrond zijn de grootschalige werkzaamheden voor de kanaalverbreding duidelijk te zien. Hiervoor hebben veel  huizen langs de Stationsweg het veld moeten ruimen. De huizen aan de zuidkant van de weg bleven gespaard, we zien ze rechts op de achtergrond, ze staan er vandaag de dag nog.

Een NZH-bus, type "bolramer" als ik het goed zie, nadert ter hoogte van de zandhopen. Aan de overkant van het kanaal de loskade van Van Gelder Papier met op de wal stapels hout. Drie vrachtschepen liggen aangemeerd. Doordat het zo te zien een telelensopname is, lijkt het dichterbij dan het in werkelijkheid is. Verder op de achtergrond rechts zien we de ventilatietorens van de Velser(auto)tunnel. Aan deze kant van het kanaal, maar hier buiten beeld, staan er ook twee. De spoortunnel ligt daarnaast.

Links vaart een vrachtschip dat toen al oud was richting de zeesluizen, terwijl een zeilschaapje met volle zeilen de andere kant op vaart, richting Amsterdam. Op die plek varen tegenwoorden de veerponten heen en weer, maar van de pontsteiger is hier nog niets te zien.

Foto Frits Houtgraaf.

*De straat is vernoemd naar Herman Pieter de Noo (1887-1943), stationschef van Velsen-IJmuiden Oost, tijdens de oorlog gefusilleerd door de Duitsers.
https://oorlogsslachtoffersijmond.nl/persoon/388/herman-pieter-de-noo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1489 Gepost op: 12 November 2024, 14:59:07 »
Die Bolramer klopt, maar die Plan V lijkt mij de andere kant op te rijden, richting Haarlem dus.
Groet, Frank

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1490 Gepost op: 12 November 2024, 20:44:44 »
En op de voorgrond de vrachtwagen van wasserij Krom met zijn karakteristieke blokpatroon. Ook leuk ;)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1491 Gepost op: 13 November 2024, 09:07:05 »
Op 24 september 1989 reed SHM/ex NS 7742 "Bello" pendelritten op de IJmuidenlijn. Slechts 5 bruikbare opnames (scans van dia's) voor hier omdat ik meer met een videocamera bezig was. Geen idee hoe die beelden de afgelopen 35 jaar hebben overleefd. Ik moet nog steeds 1 videoband (van de velen, maar met andere opnames, hier niet relevant) naar een digitaliseerder brengen om te kijken of er nog iets toonbaars op staat....

Naar IJmuiden, volgens de uitgetikte notities, ergens bij Casembrootstraat


De vrachtwagen van de SHM in stijl (zie blauwe kenteken) voor het aanvoeren van de kolen


"Bello" maar het stationsgebouw is voor ons interessanter. We kunnen niet meer strak langs het perron rijden.


Vertrek naar Haarlem, gezien vanaf de bekende Julianabrug. Eerst 2 rijtuigen van de Hoogoven-excursietrein en daarna 4 'eigen' SHM-rijtuigen, ex SBB.


Aankomst te Santpoort Noord via de toen gebruikelijke slinger. "Vroeger" kwam de trein uit IJmuiden 'gewoon' rechtdoor langs het perron.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1492 Gepost op: 13 November 2024, 16:43:32 »
Leuk.
Ergens?
Het is bij IJmc.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8443
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1493 Gepost op: 13 November 2024, 21:40:17 »
Er waren veel bekijks op die dag:







N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1494 Gepost op: 14 November 2024, 10:03:04 »
Leuk, die foto's!  (y)

Zelf stond ik die dag ook langs het spoor met mijn goedkope cameraatje, bij Velsen-Zeeweg:



Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1495 Gepost op: 22 November 2024, 16:30:32 »


Het eerste station Velsen, ca. 1880-1890. Een groep mannen, zo te zien spoorwegbeambten, poseert op het perron bij een stoomlocomotief. Deze loc kan ik (met mijn zeer beperkte kennis van stoomlocs) niet goed thuisbrengen, het lijkt nog het meest op een HSM 40-41(Handel & Zeevaart), gebouwd door Borsig, met de kenmerkende grote stoomdom die ver naar voren, vlak achter de hoge schoorsteen staat.  Maar het machinistenhuis is net niet helemaal hetzelfde als op de foto's die ik van deze serie heb kunnen vinden. Wie het weet mag het zeggen.

Het station is hier te zien na de verbouwing, waarbij een perronoverkapping werd aangebouwd en het hoge gedeelte links werd toegevoegd. Ook werd het gebouw wit geschilderd. Het station is gebouwd rond 1867 en was al in gebruik voordat de aftakking naar IJmuiden werd aangelegd, het lag aan de spoorlijn Haarlem-Uitgeest. Zelfs het Noordzeekanaal was er toen nog niet, en IJmuiden (dus) ook niet. Toen de aftakking naar IJmuiden in 1883 gereedkwam lag het station op een wat onhandige plek, voorbij de splitsing, waardoor overstappen lastig was. Toch heeft het nog acht jaar geduurd voordat iets zuidelijker het tweede station Velsen gereedkwam (dat slechts 14 jaar lang, van 1891 tot 1905, in gebruik zou blijven).

Hier het station voor de verbouwing, rond 1870-1875, met hondenhok:



Beide foto's zijn verschenen als ansichtkaart.



« Laatst bewerkt op: 22 November 2024, 16:33:49 door Vislijn »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1496 Gepost op: 23 November 2024, 20:01:01 »
Goedenavond .
Informatie over de locomotieven nrs. 40 en41 der Hsm , overgenomen uit : Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld , Vierde druk  Van H.Waldorp .
 Met deze locomotieven leverde de firma Borsig de eerste goederenlocomotieven met drie gekoppelde assen aan de Hsm . Ook deze machines hadden oorspronkelijk een koperen bekleding van dom en veiligheid . Afwijkend van de latere Borsig-machines had de vuurkist een ronde topplaat , die op gelijke hoogte met de ketel lag . Ook lagen alle assen vóór de vuurkist , in tegenstelling tot de latere Borsig-goederenlocomotieven van de HSM . Daar deze locomotieven ook voor het rangeren gebruikt werden op emplacementen waar kleine bogen voorkwamen , had men de drie gekoppelde assen zeer dicht bij elkaar geplaatst . Deze korte radstand had echter het bezwaar dat het gehele gewicht van de locomotief op een kort gedeelte van de rails drukte . De raad van toezichten op de spoorwegdiensten gaf daarom geen toestemming met deze machines over de IJsselbrug bij Zutphen te rijden . Daar juist het goederenvervoer van en naar Winterswijk en Duitsland het belangrijkste was , heeft de HSM toen de serie "NIJVERHEID "- "KUNST "( nrs . 71-73 HSM / 2701-2703 NS ) besteld , die een grotere radstand kregen . Bij deze locomotieven werd tevens een nieuwe vinding toegepast , waarbij de rookgassen verbrand werden volgens het systeem van Thierry . Men trachtte dit te bereiken door stoom in fijne stralen boven het vuur te blazen . Blijkbaar heeft dit systeem niet voldaan , want deze inrichting werd later verwijderd . De midden-en achteras bezaten tezamen één tussen deze assen gelegen gemeenschappelijk stel draagveren . Dit stel draagveren rustte op een langsbalans , die op de beide draagpotten rustte . De vooras had aan beide zijden een normaal stel draagveren , die aan het vooreinde door een dwarsbalans onderling verbonden waren . Hierdoor werd het frame op drie punten gesteund , waardoor men een vastere ligging van de locomotief tijdens het rijden hoopte te bereiken 

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1497 Gepost op: 28 November 2024, 14:29:49 »
Dank! Interessante info.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1498 Gepost op: 03 December 2024, 09:39:55 »


Onderweg naar IJmuiden, met als eerstvolgende stop de halte Casembrootstraat, passeert een treinstel Plan V het beroemde/beruchte overpad bij het "Klaphekkie". Afgezien van een bordje "Let op de treinen" was er geen enkele vorm van beveiliging. Er zijn hier in het verleden meerdere ongelukken en bijna-ongelukken gebeurd. Van links was de baan bij helder weer redelijk goed te overzien, van rechts echter kwamen de treinen iets verderop de hoek om, vanuit de boog ter hoogte van het Pontplein. Er werd niet heel hard gereden, maar toch. Veel mensen staken met de fiets aan de hand over en moesten aan de overkant dan met de andere hand het hekje openduwen, dan was de trein wel eens sneller bij je dan je dacht.

Het is zo te zien een aangename dag, bijna alle ramen van de trein staan open. Op de voorgrond de IJmuiderstraatweg, aan de andere kant van het spoor zien we de Kanaaldijk, met daarachter het Noordzeekanaal en de Hoogovens. Een aantal kustvaarders ligt er aangemeerd, terwijl een van de koeltorens van Hoogovens weer eens een forse stoomwolk uitstoot.

Jaren 70, foto Frits Houtgraaf.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2024, 15:02:59 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1499 Gepost op: 06 December 2024, 16:16:38 »




Onderweg van IJmuiden naar Haarlem passeert een treinstel Plan V de boog tussen Casembrootstraat en Velsen-IJmuiden Oost. Het is een zomerse dag, het gras is droog en dor. Rechts het Noordzeekanaal en de Hoogovens. In het kanaal zien we de reservesluisdeur van de 400 meter lange en 50 meter brede Noordersluis liggen. Links van de trein, ver op de achtergrond, de enorme kranen waarmee kolen en erts worden gelost.

Collectie Leo van Leeuwen