Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 00:38:07
Bouw van materieel 40 treinstellen door Peter Wijshake
Vandaag om 00:33:10
Treinverzameling verzekeren door Duikeend
Vandaag om 00:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
Vandaag om 00:22:00
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door henkd
28 februari 2024, 23:49:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
28 februari 2024, 23:28:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
28 februari 2024, 23:24:00
Maasmuiden Haven door Huup
28 februari 2024, 23:15:05
Frans loodsje et cetera door Huup
28 februari 2024, 23:11:38
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Robkop
28 februari 2024, 23:10:05
ARLOCO meldt niet via loconet door hgr
28 februari 2024, 23:02:06
Falkenheim door Jelmer
28 februari 2024, 22:44:21
Driewegwissel en rocrail door GeerC
28 februari 2024, 22:22:51
Werkspoor Kathedraal als minibaantje. door NS264
28 februari 2024, 22:10:32
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Paul552
28 februari 2024, 22:08:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
28 februari 2024, 21:50:04
US diorama in H0 door Flevodienst 1976
28 februari 2024, 21:48:26
TrainBase door Dick55
28 februari 2024, 21:23:20
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
28 februari 2024, 21:14:21
Oplichting.. ? door Weerd
28 februari 2024, 20:49:09
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
28 februari 2024, 20:40:02
Treinstation van de NTM bouwen door gdh
28 februari 2024, 20:17:28
Bouw B├╝hrtal III door MichielB
28 februari 2024, 19:52:13
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
28 februari 2024, 19:39:02
S88 en DCC wisseldecoders met Arduino door 1op160
28 februari 2024, 19:14:20
De Achtbaan H0 315x200cm door Mark D.
28 februari 2024, 19:14:10
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door 008200
28 februari 2024, 19:02:46
Iemand ervaring met www.stackmodules.nl ivm arduino aansturing ? door bask185
28 februari 2024, 18:42:32
Zee. Land. door Huup
28 februari 2024, 18:14:23
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
28 februari 2024, 17:56:18
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 155289 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #465 Gepost op: 27 januari 2023, 14:59:30 »
Graag gedaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #466 Gepost op: 27 januari 2023, 16:25:03 »
'Cutzooi'

Wist toen idd niet wat ik las ;D.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #467 Gepost op: 27 januari 2023, 16:33:19 »
Is me nog nooit opgevallen, als ik weer eens naar BACO ga, maar eens op letten dan  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 925
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #468 Gepost op: 27 januari 2023, 17:54:42 »
Die kapper heb ik s opgezocht met streetview, grappig.
Verder een interessant verhaal over het verleden van IJmuiden.
De groeten van Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3684
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #469 Gepost op: 27 januari 2023, 18:56:56 »
Een heel goede vriend van mijn vader ,die een redelijk hoge positie had bij de Hoogovens zei nog meer over die nitreuze dampen ,die paarse waren smerig .Maar er waren ook onzichtbare dampen .die waren nog gevaarlijker.  ??? :o
Dat was in de jaren  eind  50.
 Ik heb nog steeds de indruk dat de  toenmalige  " Nederlandse " Hoogovens in die jaren  milieu bewust bezig weren ,maar onder  het laatste bewind de zaak verwaarlozen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7439
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #470 Gepost op: 27 januari 2023, 19:48:36 »
Dat is ook mij  idee. Vanaf dat British Steel de boel overnam om af te romen en te elimineren. Denk dat ook vanaf toen provincie en rijk meer dan alleen een oogje toeknepen. Werkgelegenheid, basisindustrie behouden. Dat.

Maar goed, ik ben behoorlijk gebiased als t Hoogovens aangaat 🙃
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3684
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #471 Gepost op: 27 januari 2023, 20:07:18 »
Beetje Off topic.  ;)
 Ik ben er 3 keer op bezoek geweest tussen 1958 en 1972 ,vond en vind het een machtig bedrijf ,maar zou er toch niet graag willen werken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #472 Gepost op: 29 januari 2023, 10:00:19 »
Station IJmuiden, mei 1972:



Op het perron staan een paar brommers en fietsen, de atmosfeer is rustig en gemoedelijk. Alles is nog min of meer in oorspronkelijke staat, de vakwerkmasten en ook het middenperron zijn nog aanwezig. De gele huisstijlkleur van het treinstel Plan V is echter een voorbode van verandering. Foto J. Abbing, collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10571
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53749536FB8F11DF9E4D523BC2E286E2.

Edit: waar zou dat bord met de S nu eigenlijk voor dienen  ??? Het valt me nu pas op. In die tijd was alles nog volledig beveiligd zou je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:02:07 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #473 Gepost op: 29 januari 2023, 11:16:19 »
Wat een plaatje :D.
Is dat niet een stopbord?
Verplicht de treindienstleider te bellen?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:19:16 door Arnie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5160
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #474 Gepost op: 29 januari 2023, 14:23:33 »
Die foto is van na 18 april 1972 toen de klassieke beveiliging was verdwenen en vervangen door het TPRB. Alleen spoor 1 werd toen nog gebruikt voor de reizigersdienst. Aan de andere kant van het S-bord stond er ook een, een klein model met een witte S op een zwarte ondergrond en een onderbord met pijl. Het op de foto zichtbare treinstel staat daar ook rechts van, is dus netjes voor dat laatstgenoemde bord gestopt. De rest van het spoor was blijkbaar bedoeld om er een extra treinstel te kunnen opstellen. Als dat dan het beveiligde gedeelte wilde oprijden, was daar eerst toestemming van de treindienstleiding voor nodig. Ik weet niet of dat spoor toen nog verder doorliep richting de haven.
Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #475 Gepost op: 29 januari 2023, 14:25:34 »
Dat spoor waar het treinstel staat, liep door tot de sporen bij het visstation. Of daar ooit een trein over heeft gereden...

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #476 Gepost op: 29 januari 2023, 15:29:42 »
De bovenleiding stopte net voor of na de overweg, verderop dus alleen dieselend.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #477 Gepost op: 29 januari 2023, 16:58:54 »
Dat zou dan het spoor zijn dat we hier rechts zien:



Foto R. Ankersmit, februari 1960, via KlassiekeBeveiliging.com. Het perronspoor vertakt zich ter hoogte van de remise (rechts op de foto), boven het rechter spoor hangt geen bovenleiding. Aan de glanzende spoorstaven te zien wordt het regelmatig gebruikt.
Overigens is hier uiterst rechts ook nog het spoor te zien dat de remise inloopt, dat was er in 1960 dus nog. Verder zien we links op de achtergrond nog de hoge vuurtoren en middenachter een rijtje koelwagens op de vissporen.



« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 19:17:16 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #478 Gepost op: 29 januari 2023, 17:02:18 »
Later in de 70er jaren werd het anders.
Toen werd ik bewuster van dingen.
Ben van eind 60er jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7439
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #479 Gepost op: 29 januari 2023, 17:35:56 »
Was er al ergens een plaatje met daarop gebouwen en spoorverloop? Raak de draad kwijt






Bron: sporenplan.nl, kaartje 1965
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 17:40:32 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.