Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train. door spock
Vandaag om 01:03:55
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door GerardH
Vandaag om 00:30:18
trein wil niet vooruit, lenz centrale door FreekH
29 mei 2023, 23:37:42
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder door bask185
29 mei 2023, 23:21:42
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door hrp
29 mei 2023, 22:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
29 mei 2023, 22:35:01
Bahnstrecke 5867 door jerrytrein
29 mei 2023, 22:17:06
Leuk Meuk door Te 2/2
29 mei 2023, 22:09:16
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
29 mei 2023, 21:46:31
Buitenlust door Rob Ellerman
29 mei 2023, 21:35:08
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door roco
29 mei 2023, 20:31:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door raymond erdtsieck
29 mei 2023, 20:30:37
PB Models 2022, nieuws van de fabrikant. door Biesje
29 mei 2023, 20:21:46
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
29 mei 2023, 19:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
29 mei 2023, 19:53:04
Ton bouwt goederenwagens door TonM
29 mei 2023, 19:23:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
29 mei 2023, 19:22:11
RhB H0m, Albulisch door Boertje
29 mei 2023, 18:44:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
29 mei 2023, 18:13:22
Nieuw huis, nieuwe baan door cor_b
29 mei 2023, 16:33:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
29 mei 2023, 16:08:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
29 mei 2023, 16:05:09
Raadplaatje door Rody v. G.
29 mei 2023, 15:49:22
Diorama creation workshop door olaf99
29 mei 2023, 15:14:50
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC) door martijnhaman
29 mei 2023, 14:00:53
Modelspoor baan van Einte door Wim Vink
29 mei 2023, 13:06:57
19 Toen door Martin Hornis
29 mei 2023, 12:38:56
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door cor_b
29 mei 2023, 12:03:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
29 mei 2023, 11:32:56
bouwen met modules in marokko door nkob
29 mei 2023, 11:28:28
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 99777 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6740
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #465 Gepost op: 27 januari 2023, 14:59:30 »
Graag gedaan :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #466 Gepost op: 27 januari 2023, 16:25:03 »
'Cutzooi'

Wist toen idd niet wat ik las ;D.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6740
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #467 Gepost op: 27 januari 2023, 16:33:19 »
Is me nog nooit opgevallen, als ik weer eens naar BACO ga, maar eens op letten dan  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #468 Gepost op: 27 januari 2023, 17:54:42 »
Die kapper heb ik s opgezocht met streetview, grappig.
Verder een interessant verhaal over het verleden van IJmuiden.
De groeten van Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #469 Gepost op: 27 januari 2023, 18:56:56 »
Een heel goede vriend van mijn vader ,die een redelijk hoge positie had bij de Hoogovens zei nog meer over die nitreuze dampen ,die paarse waren smerig .Maar er waren ook onzichtbare dampen .die waren nog gevaarlijker.  ??? :o
Dat was in de jaren  eind  50.
 Ik heb nog steeds de indruk dat de  toenmalige  " Nederlandse " Hoogovens in die jaren  milieu bewust bezig weren ,maar onder  het laatste bewind de zaak verwaarlozen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6590
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #470 Gepost op: 27 januari 2023, 19:48:36 »
Dat is ook mij  idee. Vanaf dat British Steel de boel overnam om af te romen en te elimineren. Denk dat ook vanaf toen provincie en rijk meer dan alleen een oogje toeknepen. Werkgelegenheid, basisindustrie behouden. Dat.

Maar goed, ik ben behoorlijk gebiased als t Hoogovens aangaat 🙃

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #471 Gepost op: 27 januari 2023, 20:07:18 »
Beetje Off topic.  ;)
 Ik ben er 3 keer op bezoek geweest tussen 1958 en 1972 ,vond en vind het een machtig bedrijf ,maar zou er toch niet graag willen werken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 523
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #472 Gepost op: 29 januari 2023, 10:00:19 »
Station IJmuiden, mei 1972:



Op het perron staan een paar brommers en fietsen, de atmosfeer is rustig en gemoedelijk. Alles is nog min of meer in oorspronkelijke staat, de vakwerkmasten en ook het middenperron zijn nog aanwezig. De gele huisstijlkleur van het treinstel Plan V is echter een voorbode van verandering. Foto J. Abbing, collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10571
Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/53749536FB8F11DF9E4D523BC2E286E2.

Edit: waar zou dat bord met de S nu eigenlijk voor dienen  ??? Het valt me nu pas op. In die tijd was alles nog volledig beveiligd zou je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:02:07 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #473 Gepost op: 29 januari 2023, 11:16:19 »
Wat een plaatje :D.
Is dat niet een stopbord?
Verplicht de treindienstleider te bellen?
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 11:19:16 door Arnie »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4889
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #474 Gepost op: 29 januari 2023, 14:23:33 »
Die foto is van na 18 april 1972 toen de klassieke beveiliging was verdwenen en vervangen door het TPRB. Alleen spoor 1 werd toen nog gebruikt voor de reizigersdienst. Aan de andere kant van het S-bord stond er ook een, een klein model met een witte S op een zwarte ondergrond en een onderbord met pijl. Het op de foto zichtbare treinstel staat daar ook rechts van, is dus netjes voor dat laatstgenoemde bord gestopt. De rest van het spoor was blijkbaar bedoeld om er een extra treinstel te kunnen opstellen. Als dat dan het beveiligde gedeelte wilde oprijden, was daar eerst toestemming van de treindienstleiding voor nodig. Ik weet niet of dat spoor toen nog verder doorliep richting de haven.
Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #475 Gepost op: 29 januari 2023, 14:25:34 »
Dat spoor waar het treinstel staat, liep door tot de sporen bij het visstation. Of daar ooit een trein over heeft gereden...

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #476 Gepost op: 29 januari 2023, 15:29:42 »
De bovenleiding stopte net voor of na de overweg, verderop dus alleen dieselend.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 523
  • Geen bouwer maar toeschouwer
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #477 Gepost op: 29 januari 2023, 16:58:54 »
Dat zou dan het spoor zijn dat we hier rechts zien:



Foto R. Ankersmit, februari 1960, via KlassiekeBeveiliging.com. Het perronspoor vertakt zich ter hoogte van de remise (rechts op de foto), boven het rechter spoor hangt geen bovenleiding. Aan de glanzende spoorstaven te zien wordt het regelmatig gebruikt.
Overigens is hier uiterst rechts ook nog het spoor te zien dat de remise inloopt, dat was er in 1960 dus nog. Verder zien we links op de achtergrond nog de hoge vuurtoren en middenachter een rijtje koelwagens op de vissporen.



« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 19:17:16 door Vislijn. Reden: Aanvulling »

AVH

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Waar De Man Woon Draag Hij De Kroon
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #478 Gepost op: 29 januari 2023, 17:02:18 »
Later in de 70er jaren werd het anders.
Toen werd ik bewuster van dingen.
Ben van eind 60er jaren.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6590
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #479 Gepost op: 29 januari 2023, 17:35:56 »
Was er al ergens een plaatje met daarop gebouwen en spoorverloop? Raak de draad kwijt






Bron: sporenplan.nl, kaartje 1965
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 17:40:32 door Huup »