Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 07:47:44
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 07:20:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 281185 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1500 Gepost op: 09 December 2024, 17:18:37 »



De trein naar Haarlem en Amsterdam rolt de halte Julianakade binnen, ca. 1973. De machinist buigt het hoofd zo te zien voorover, één reiziger staat klaar om in te stappen. Achter haar de abri die er nog opvallend nieuw uitziet, deze is rond 1972 in de plaats gekomen van de oude houten blokpost. Door de abri heen zijn de bomen van de nieuwe automatische overweg zichtbaar. Rechts de baanwachterswoning die tegelijk met het verdwijnen van de blokpost buiten dienst is gesteld, de ramen zijn eruit, de wind waait er doorheen, de dakpannen zijn verwijderd. Het huis zou in deze treurige toestand tot rond 1976 blijven staan. Achter het huis de oude PEN-centrale, later in gebruik als conservenfabriek en vervolgens als "Witte Tejater". We zien twee kerktorens: links van de hervormde Nieuwe Kerk aan de Kanaalstraat, die er vandaag de dag nog steeds is, en rechts die van de R.K. Gregoriuskerk, ook aan de Kanaalstraat, die in 1978 zou verdwijnen.

Opvallend is hoe roestbruin het perron is uitgeslagen, dat zie je vandaag de dag niet meer. Het zal wel te maken hebben met de blokremmen die de meeste treinen toen nog gebruikten.
Het perron voor de andere richting lag voorbij de overweg.

Foto Roelof Hamoen

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1501 Gepost op: 22 December 2024, 22:57:10 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1502 Gepost op: 23 December 2024, 15:33:49 »
Mooi! Dat is gezien vanaf de Beverwijkse kant.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1503 Gepost op: 27 December 2024, 12:28:58 »



Vanaf de Julianabrug hebben we een mooi zicht op de spoorlijn, waar juist een treinstel Plan V met glanzend nieuwe gele verflaag nadert. Het heeft bijna de eindbestemming IJmuiden bereikt. Links de Kon. Wilheminakade. Sinds het vorige jaar was het spoor dat hier links in beeld ligt niet meer doorgaand, alle reizigerstreinen gingen voortaan over één spoor. Achter de trein is het nieuwe wissel goed te zien.  Voorbij dit perron zien we de wachterswoning staan bij de Julianakade.

Ook de Nieuwe Kerk en de voormalige PEN-centrale zijn op de achtergrond te zien.

Foto Piet Korpershoek.
Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, nr. 6220. Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/4F9047B2FB8F11DF9E4D523BC2E286E2


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1504 Gepost op: 30 December 2024, 14:09:50 »



Maart 1973, de bomen zijn nog kaal. Een treinstel Plan V heeft bijna het eindstation IJmuiden bereikt of is daar zojuist vertrokken, dat valt niet goed te zien.

Een beetje late reactie :)
Kijkende naar de opstaande pantograaf rijdt het stel naar links, dus naar eindstation IJmuiden toe.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1505 Gepost op: 30 December 2024, 14:54:46 »
Ha kijk, scherp!  (y)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1506 Gepost op: 30 December 2024, 15:07:23 »


Op 15 mei 1985 was de Kameel te gast op de IJmuidenlijn, die toen al anderhalf jaar was gesloten voor reizigersverkeer. De vistreinen reden er nog wel, en incidenteel een andere goederentrein.
De bovenleiding was intussen verwijderd, en er was nog maar één spoor in gebruik. De overwegen moesten worden 'gesleuteld' en dat zien we hier.

Hier passeert de Kameel op de terugweg de overweg bij de voormalige halte Velsen-Zeeweg. De Kameel is meerdere keren in IJmuiden geweest, wat hij deze keer precies kwam doen weet ik niet zeker, misschien een NVBS-rit. Later organiseerde NS ook ritten voor de IJmuidense 'vis-vips' in een (aanvankelijk) geslaagde poging om het visvervoer per trein te continueren. Pas halverwege de jaren 90 werd dat vervoer gestaakt.



Beide foto's collectie Leo van Leeuwen.



Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1507 Gepost op: 30 December 2024, 15:57:30 »
Een beetje late reactie :)
Kijkende naar de opstaande pantograaf rijdt het stel naar links, dus naar eindstation IJmuiden toe.
Ha kijk, scherp!  (y)
Aan de hand (stand) van de stroomafnemer is niet te zeggen welke kant het stel opgaat: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/51871405163/
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1508 Gepost op: 30 December 2024, 16:10:13 »
In het verleden was het gebruikelijk en mogelijk zelfs voorgeschreven* om met materieel uitgerust met éénbeen stroomafnemers met de 'punt van de elleboog' in de rijrichting te rijden. Bij het bekijken van foto's van Plan T en V, zowel in boeken is dat ook duidelijk zichtbaar.
Dus is het m.i. billijk om hierop de rijrichting te baseren.

*(De serie 1600 mocht maar 100km/h, als met de achterste voorste pantograaf op werd gereden)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 18:19:29 door Eric B. Reden: Te snel getiept in eerste instantie, terecht opgemerkt door Rick. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1509 Gepost op: 30 December 2024, 16:25:57 »
Er is een verschil geweest tussen locomotieven en treinstellen qua stroomafnemer gebruik. En ook de mogelijkheden daartoe. Kan je in een 11/12/13/15/16/17/1800/DDZ kiezen welke je gebruikt. In een treinstel ligt dat heel anders. Bij Mat'64 moet je dat luchttechnisch en elektrisch in een kast doen en doe/kan je dat niet in je cabine. In je cabine heb je alleen een stroomafnemer op/neer knop en dan gaat die op of neer waarvoor gekozen is in de kast ergens bij een balkon. Apart bij Mat'64 was dan weer wel dat bij ombouwen, dus stuurstroom uit in de cabine, ook deze voelspriet naar beneden moest. Bij alle andere treinstellen blijft ie juist opstaan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1510 Gepost op: 30 December 2024, 17:45:43 »
In het verleden was het gebruikelijk en mogelijk zelfs voorgeschreven* om met materieel uitgerust met éénbeen stroomafnemers met de 'punt van de elleboog' in de rijrichting te rijden. Bij het bekijken van foto's van Plan T en V, zowel in boeken is dat ook duidelijk zichtbaar.
Dus is het m.i. billijk om hierop de rijrichting te baseren.
Nou, nee: https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=3258 zoals Chris ook al heeft uitgelegd. Op de foto die ik linkte was dit ook al te zien. Bij locs was het de achterste stroomafnemer op:
https://treinposities.nl/foto/138518
https://treinposities.nl/foto/235727
https://treinposities.nl/foto/42965

Citaat
*(De serie 1600 mocht maar 100km/h, als met de achterste pantograaf op werd gereden)
Dit is fout, de snelheid was beperkt tot 100 km/u als de voorste stroomafnemer opstond. Het klopt ook niet met het 'voorschrift' dat je noemt, bij de 16/1700 is de achterste stroomafnemer die met de punt in de rijrichting.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJmc

  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1511 Gepost op: 30 December 2024, 19:15:32 »
Altijd leuk die platen.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 20:26:31 door IJmc »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1512 Gepost op: 30 December 2024, 21:54:10 »
Even een aanvulling op Chis . Bij mat 64 liep de bediening van de stroomafnemer over de stuurstroomschakelaar . Het verschil met ouder materieel was . Mat 64 had maar één stroomafnemer klep . , het oudere mat had 2 kleppen op de stroomafnemer klep , deze bedienden een schuif .

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3821
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1513 Gepost op: 30 December 2024, 22:47:41 »
Dit is fout, de snelheid was beperkt tot 100 km/u als de voorste stroomafnemer opstond. Het klopt ook niet met het 'voorschrift' dat je noemt, bij de 16/1700 is de achterste stroomafnemer die met de punt in de rijrichting.
En de 1500en, maar ook de 1000en alsook de 1300en met éénbeenstroomafnemer, reden natuurlijk ook met de achterste stroomafnemer op met de open kant voor.
Het maakt mechanisch voor een éénbeenstroomafnemer niets uit of hij met de knie voor of achter tegen de rijdraad aandrukt.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 22:51:21 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
148* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Valéry

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1514 Gepost op: 31 December 2024, 18:24:31 »
Bonjour! Zo is het, GerardvV. Zie hoe de locs van de serie BB 15000 van de SNCF met hun enige eenbeenstroomafnemer vrolijk in beide richtingen rijden.
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)