Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 237080 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #285 Gepost op: 13 november 2020, 23:35:05 »
Artikel 9 e.v. Van Post.nl is daar toch vrij duidelijk in.
Dus als je wat kwijt bent en je kunt aan de in de voorwaarden aangegeven punten voldoen dan heb je recht op een vergoeding.


Ik lees het anders. Artikel 9.1 is hier heel duidelijk in:
Voor schade ontstaan bij uitvoering van de Overeenkomst is Koninklijke PostNL niet aansprakelijk, tenzij hieronder anders is bepaald.

Artikel 9.2 en verder, geven de uitzonderingen aan, en dat gaat over:
....slechts aansprakelijk voor geleden directe schade die rechtstreeks voortvloeit uit het Postvervoer van Poststukken met een Service.

En onder Poststukken met een Service vallen de 'Aangetekende (niet) Brievenbuspost', of 'Verzekerservice'.
Alleen bij deze Poststukken met Service is de PostNL aansprakelijk...

Gr, Bert

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #286 Gepost op: 14 november 2020, 08:20:02 »
Je betaalt voor het vervoer. Net als de NS. Je koopt een vervoersbewijs, niet een dagje uit met een happy end.

Maar wat is dan de minimale service die je voor 7 euro mag verwachten? Dat het überhaupt aankomt? Dat het in goede staat aankomt? Of is het een tombola waarvoor ik betaal en dan moet hopen? Als de loodgieter komt om iets te repareren, dat slecht doet waardoor jouw houten vloer krom staat, accepteer je het dan als ie zegt: had je de plus service maar moeten nemen. Als je de standaard neemt, sja. Niet bij mij komen?

En ik had van Martijn ook wel verwacht dat hij de term ‘beperkte aansprakelijkheid’ zou kennen. Iets wat je zou kunnen weten als je de vervoersvoorwaarden leest..

Bert, ik snap best dat je van de regeltjes bent en ik snap hoe ze het juridisch hebben geregeld. Maar ik snap niet dat een bedrijf een dienst aanbiedt (standaard verzending) en daar geen verantwoordelijkheid voor wenst te nemen. Een pakje in ontvangst nemen, betaald krijgen en de beloofde service niet leveren want hey, pakje is weg.

En dat neemt niet weg dat ik misschien moet kunnen aantonen dat ik wat verstuurd heb en wat ik dan verstuurd heb en wat dat waard is. Maar dat moet ik ook met de extra service, dus het is niet dat ik met die euro extra makkelijker kan claimen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #287 Gepost op: 14 november 2020, 08:45:36 »
Grappig voorbeeld die loodgieter, meestal als je die nodig bent staat je vloer al krom. Neemt niet weg dus als die vloer krom gaat staan nazijn bezoek dat je voor de verzekeringsmaatschappij toch aannemelijk moet maken dat het door zijn werkzaamheden komt. Zo is het dus bij de post ook.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #288 Gepost op: 14 november 2020, 10:34:57 »
Jazeker, dat snap ik zeker dat ik iets moet aantonen. Dat is al lastig genoeg.

Maar door het verzendbewijs in ontvangst te nemen geef ik aan dat ik iets heb overgedragen aan de post en dat ik daarmee geen controle er meer over heb. Dat is niet alleen een bonnetje voor de T&T. De facto betekent dat, totdat eea is afgeleverd bij de ontvanger, de pakketdienst verantwoordelijk is voor alles wat ermee gebeurt.

Maar door de 'voorwaarden' zeggen ze eigenlijk: ik neem het in ontvangst en reken daar 7 euro voor. En dan kunnen ze het lachend door de shredder gooien want hey, ik heb niets gegarandeerd. Had je even meer moeten betalen. Ik snap wel dat het niet zo in de praktijk gaat, maar het concept klopt niet.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #289 Gepost op: 15 november 2020, 03:16:54 »
Vorige week mijn bestelling uit Lippe ontvangen.

TWEE DAGEN met UPS! :o

maandag om 15.13 de winkel uit
dinsdag 20.01 uit Cologne vertrokken
            21.42 in Kentucky aangekomen
Woensdag om 4.30 in Las Vegas aangekomen
                     13.52 bij mij thuis. (y)

Voor maar Euro 27,50
Te gek.

Delivered   11/04/2020 1:52 P.M.    LAS VEGAS, NV, US   
DELIVERED
Out for Delivery   11/04/2020 9:12 A.M.    Las Vegas, NV, United States   
Out For Delivery Today
11/04/2020 6:28 A.M.   Las Vegas, NV, United States   Loaded on Delivery Vehicle
11/04/2020 6:22 A.M.   Las Vegas, NV, United States   Destination Scan
11/04/2020 6:06 A.M.   Las Vegas, NV, United States   Destination Scan
11/04/2020 5:44 A.M.   Las Vegas, NV, United States   Arrived at Facility
11/04/2020 5:14 A.M.   Las Vegas, NV, United States   Departed from Facility
11/04/2020 4:30 A.M.   Las Vegas, NV, United States   Arrived at Facility
11/04/2020 3:47 A.M.   Louisville, KY, United States   Departed from Facility11/04/2020 12:52 A.M.   Louisville, KY, United States   Import Scan
11/03/2020 11:42 P.M.   Louisville, KY, United States   Arrived at Facility
11/03/2020 10:01 P.M.   Koeln, Germany   Departed from Facility
11/03/2020 12:35 A.M.   Koeln, Germany   Export Scan
11/02/2020 11:22 P.M.   Koeln, Germany   Arrived at Facility
11/02/2020 8:45 P.M.   Bielefeld, Germany   Departed from Facility
11/02/2020 6:36 P.M.   Bielefeld, Germany   Export Scan
11/02/2020 5:59 P.M.   Bielefeld, Germany   Origin Scan
Shipped   11/02/2020 3:13 P.M.    Bielefeld, Germany   
Pickup Scan
Label Created   11/02/2020 10:54 A.M.    Germany

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #290 Gepost op: 15 november 2020, 16:55:01 »
 ;)
Da's vals spelen. In westelijke richting heb je 8 uur extra de tijd.  ;D

Voor velen is 8 uur gewoon een werkdag ...

(Maar t kan dus wel snel!, zelfs met de extra 8 uur)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #291 Gepost op: 15 november 2020, 17:02:04 »
2 dagen is wel heel snel! Fijn dat het zo snel over is.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #292 Gepost op: 15 november 2020, 17:06:47 »
Jazeker, dat snap ik zeker dat ik iets moet aantonen. Dat is al lastig genoeg.

Maar door het verzendbewijs in ontvangst te nemen geef ik aan dat ik iets heb overgedragen aan de post en dat ik daarmee geen controle er meer over heb. Dat is niet alleen een bonnetje voor de T&T. De facto betekent dat, totdat eea is afgeleverd bij de ontvanger, de pakketdienst verantwoordelijk is voor alles wat ermee gebeurt.

Maar door de 'voorwaarden' zeggen ze eigenlijk: ik neem het in ontvangst en reken daar 7 euro voor. En dan kunnen ze het lachend door de shredder gooien want hey, ik heb niets gegarandeerd. Had je even meer moeten betalen. Ik snap wel dat het niet zo in de praktijk gaat, maar het concept klopt niet.

Komt nog bij dat je onder standaard verzending met T&T tot €100,- verzekerd bent. Of telt dat dan niet mee Bert?
Dan moeten ze het ook niet meer aanbieden.   ::)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #293 Gepost op: 15 november 2020, 17:57:08 »
2 dagen is wel heel snel! Fijn dat het zo snel over is.

Naar Canada van dezelfde afzender is ook 2 dagen maar wel met 2 pitstops extra  Keulen -> Newark -> Louisville -> Mount Hope (Toronto) -> Mirabel (Montreal) -> lokale UPS verdeelcentrum

In Louisville (Kentucky) zitten naar het schijnt een paar van de grootste pakjes post / pakjes sorteer centrums ter wereld volgens mij tenminste UPS en DHL. Pakjes uit de USA via USPS hebben ook vaak een routing via Louisville.

Arjan

Daan in Las Vegas

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Mijn Youtube Kanaal "Westerdam"
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #294 Gepost op: 15 november 2020, 21:09:57 »
;)
Da's vals spelen. In westelijke richting heb je 8 uur extra de tijd.  ;D

Voor velen is 8 uur gewoon een werkdag ...

(Maar t kan dus wel snel!, zelfs met de extra 8 uur)

Jan-Peter

Da's waar, maar hij zat ook 31 uur in Duitsland, terwijl Keulen maar zo'n slordige 200 kilometer afstand van Detmold ligt. Maar indien mijn pakket de 22:01 vlucht op maandag had gehaald, dan zou het maandag 15:13 bij de winkel afgehaald zijn, en 13:52 dinsdag bij mij thuis! Da's bijna sneller dan ubereats  :laugh:

Naar Canada van dezelfde afzender is ook 2 dagen maar wel met 2 pitstops extra  Keulen -> Newark -> Louisville -> Mount Hope (Toronto) -> Mirabel (Montreal) -> lokale UPS verdeelcentrum

In Louisville (Kentucky) zitten naar het schijnt een paar van de grootste pakjes post / pakjes sorteer centrums ter wereld volgens mij tenminste UPS en DHL. Pakjes uit de USA via USPS hebben ook vaak een routing via Louisville.

Arjan

Ja inderdaad, Keulen heeft een enorme UPS sorteer centrum, en Kentucky is hun Worldport. Ze gebruiken Kentucky omdat het op de Westerse grens van de oost kust tijd zone zit, en dus van overal in de VS binnen drie uur bereikbaar is. (behalve Hawaii en Alaska) Ze hebben ook een groot centrum in Alaska omdat dat binnen 9 uur bereikbaar is vanuit de landen rond de Pacific. bron https://en.wikipedia.org/wiki/UPS_Airlines, best wel leuk om te lezen.

En dan duurde het me bijna twee weken om het open te maken.

ReneN

  • Gast
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #295 Gepost op: 15 november 2020, 22:38:46 »
Morgen komt mijn pakketje uit Detmold dat al binnen een halve dag in Eindhoven was maar nu even bij UPS blijft liggen. Heb de indruk dat -wanneer je bij een winkel in een grotere Duitse stad bestelt- de levering sneller gaat. Laatst in Hamburg besteld, het pakje was nog geen 2 dagen onderweg. Waarschijnlijk heeft ook DHL zoveel pakketten uit die stad dat er dagelijks rechtstreeks een volle vrachtwagen zonder overladen naar Eindhoven rijdt, waar voor Zuid-Nederland bijna alle pakketdiensten een distributiecentrum hebben.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #296 Gepost op: 16 november 2020, 09:59:10 »
                                                                                                                                                                                                       
Het gaat llllaaaannnngggggzzzzaaaammmm dat terugsturen op last van DHL . Nog steeds niet terug . Kan moeten wachten tot mid oktober .

wachten tot hun termijn van mid oktober is verstreken . heden werkt T&T niet meer bij dit pakje . Moet nu wachten met aktie richting DHL tot 2 dec . Heeft een maand in Dorsten "gelogeerd" en is dan in Utrecht aangekomen . "logeer" daar verder tot ? . Is al sinds 10-7-2020 op de terugweg naar mij .

In een T&T overzicht blijkt 1 pakje niet verder gekomen te zijn dan onze grens  . Ik heb van de koper een bedankje gehad dat het is aangekomen . Vreemd hoor .
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 11:42:40 door Bert van Gelder »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #297 Gepost op: 16 november 2020, 17:11:55 »
Maar wat is dan de minimale service die je voor 7 euro mag verwachten? Dat het überhaupt aankomt? Dat het in goede staat aankomt? Of is het een tombola waarvoor ik betaal en dan moet hopen? Als de loodgieter komt om iets te repareren, dat slecht doet waardoor jouw houten vloer krom staat, accepteer je het dan als ie zegt: had je de plus service maar moeten nemen. Als je de standaard neemt, sja. Niet bij mij komen?

Bert, ik snap best dat je van de regeltjes bent en ik snap hoe ze het juridisch hebben geregeld. Maar ik snap niet dat een bedrijf een dienst aanbiedt (standaard verzending) en daar geen verantwoordelijkheid voor wenst te nemen. Een pakje in ontvangst nemen, betaald krijgen en de beloofde service niet leveren want hey, pakje is weg.

In artikel 29 van de Postwet 2009 is expliciet opgenomen dat PostNL niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte poststukken en/of pakketten, tenzij de post of het pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd (https://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/2019-01-01#Hoofdstuk4_Paragraaf4.6_Artikel29)

De achtergrond hiervan is vooral dat bij niet-aangetekende brievenbuszendingen de afzender niet kan bewijzen dat hij het poststuk überhaupt heeft verstuurd. Anders kan iedereen wel zeggen dat-ie een brief met een zekere waarde in de brievenbus heeft gegooid en dat die nooit is aangekomen. De post zou dan geen enkel verweer hebben en alles ongezien moeten uitbetalen. Dat is niet redelijk.

Ook voor pakketbedrijven en transportbedrijven geldt vrijwel altijd dat hun aansprakelijkheid bij schade of verlies wettelijk of door internationale verdragen is beperkt. De vergoeding is dan een bepaald bedrag per kilo zendinggewicht, afhankelijk van de afgesproken manier van transport (weg/zee/lucht/spoor). Dat kan heel vervelend zijn, maar als je het even van de andere kant bekijkt: Je kunt via GLS, DPD of DHL etc. voor een paar euro een pakketje binnen één dag naar de andere kant van Europa versturen. De vervoerder verdient daar na aftrek van alle kosten misschien nét een dubbeltje op, vaak minder. Stel dat de vervoerder onbeperkt aansprakelijk was, en een afzender zou zeggen: "je hebt gisteren voor € 3.50 dat pakketje voor mij naar Italië verstuurd, maar het is kwijtgeraakt. Het was € 300.000 waard, kun je dat even overmaken?". Is dat dan nog redelijk? Nee, heeft de wetgever beslist. Juist dankzij die beperkte aansprakelijkheid is het vervoer zo goedkoop, en dat is goed voor de economie. Wil je als afzender dat risico niet nemen, dan kun je het pakket verzekeren (of aangetekend versturen). Geen enkele vervoerder gaat voor € 3.50 een pakket naar de andere kant van de wereld slepen als hij daarmee een risico van bijvoorbeeld € 500.000 loopt wanneer het onverhoopt misgaat. Een vervoerder verdient op een pakketje met een waarde van € 300.000 trouwens geen cent meer dan op een pakketje dat € 1 waard is, het maakt voor de kale verzendkosten niets uit.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 17:17:38 door Vislijn »

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #298 Gepost op: 17 november 2020, 17:39:42 »
Vrijdag 13-11 heb ik 4 pakjes ingeleverd bij het servicepunt . 1 ervan is al op bestemming in het buitenland aangekomen zonder probleem . De andere 3 zijn terugbezorgd bij het servicepunt volgens T&T en later weer opgehaald . Staan geen data bij maar staan vandaag , 17-11 , op het internationaal sorteercentrum en zijn volgens T&T daar al 4 keer vertrokken . 1 koper mailde dat hij de T&T niet kan openen . Vreemde zaak hoor .

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #299 Gepost op: 17 november 2020, 19:00:32 »
Zowaar ook positief nieuws  :o
Gistermiddag een pakje via postnl verstuurd naar iemand in NL ( dus binnenlands vervoer)
Rond 4uur vanmiddag berichtje gehad,dat het pakje in goede orde is ontvangen  (y)
(dat heb ik zowel qua conditie van het pakje als qua verzend snelheid regelmatig anders beleeft  :-X )
Het kan dus wel  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0