Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 11:28:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 19517 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #90 Gepost op: 09 november 2020, 23:30:43 »
Voordeel van ouder worden is dat ik zo onderhand geen klinknageltjes hoef te tellen...ik zie ze toch niet! ;D
In ieder geval bij mijn N schaal modellen...
********

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #91 Gepost op: 10 november 2020, 11:30:45 »
Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.

Beste mensen

Roco heeft besloten om de Sik op dit moment niet uit te leveren nav de berichten over de donut en luidspreker.

Roco komt hier later op terug.

bron : Roco.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #92 Gepost op: 10 november 2020, 12:02:17 »
Maar of we blij moeten zijn met die ontwikkeling? Straks krijgen we wel geheel kloppende uitvoeringen, maar die verder zo saai zijn dat alleen die paar puristen er nog iets aan vinden  :(

Ik hoop dat ze er alleen een ander nummertje op plakken, ik vond dit pan en dat toetertje wel wat hebben.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #93 Gepost op: 10 november 2020, 12:05:23 »
Hier een late reactie op de uitleg # 22 van Sicco op 7/11: En hierdoor worden ze dan ook onbetaalbaar duur voor de meeste mensen.

Saskia
« Laatst bewerkt op: 10 november 2020, 12:08:32 door saskia »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #94 Gepost op: 10 november 2020, 12:13:49 »
Maar of we blij moeten zijn met die ontwikkeling? Straks krijgen we wel geheel kloppende uitvoeringen, maar die verder zo saai zijn dat alleen die paar puristen er nog iets aan vinden  :(

Het argument wat anderen gebruiken zou ook in dat geval van toepassing moeten zijn: "de meeste klanten interesseert het geen hol."
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #95 Gepost op: 10 november 2020, 12:16:53 »
Nou, ik heb anders uit betrouwbare bron vernomen dat mensen gek zijn op toetertjes  >:(


 ;)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #96 Gepost op: 10 november 2020, 12:52:30 »
Nou, die kunnen toeterfetishisten er dan toch zelf opzetten? ;D
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #97 Gepost op: 10 november 2020, 14:05:07 »
We kunnen nu in ieder geval de vraag beantwoorden:

Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?

Best wel kritisch, want model wordt uitgesteld vanwege de kritiek.

Groeten Edwin.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #98 Gepost op: 10 november 2020, 20:26:26 »
Precies die dingen die volgens jou geen extra moeite of kosten veroorzaken.

Fout lettertype, cijfers te ver uit elkaar en NS logo te hoog geplaatst.

Maar netzogoed netjes gedaan. (y) en als piko het zo had gedaan had er geen haan naar gekraaid.
Bij piko hebben ze er het geld niet voor over. Iedere stap extra veroorzaakt extra kosten. Als je iets voor een lage prijs wilt aanbieden maak je keuzes. Eën daarvan is of het model geaccepteerd wordt door de grote massa. Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.
Ik denk dat we een ander idee hebben bij de kosten en moeite die een fabrikant moet en kan doen om tot een model te komen. Ik ga ervan uit dat een fabrikant bij het ontwikkelen ook rekening houdt met correcte opschriften en kleuren, die zitten immers op het grote voorbeeld en horen ook op het model te kloppen. Dat een lettertype dan misschien geld kost om te gebruiken kan, die kosten kunnen dan verdeeld worden over alle NS-modellen of er wordt een gelijkend lettertype gebruikt (zolang het geen Wingdings 2 is valt het verschil mij niet eens op). Die opschriften worden sowieso aangebracht, dan hoort er ook een controle bij of ze goed staan, dat is geen extra stap in de productie.
Dat de cijfers te ver uit elkaar staan is gewoon fout, op de neus staan ze wel goed en dat is geen ander lettertype. Als fabrikant is dat gewoon onderdeel van je werk controleren (en dat doet Piko, de eerste Hondekop werd teruggeroepen omdat de reclamebanen op het model donkerblauw waren uitgevoerd). Ook het logo op de juiste plek zetten hoort daarbij, al staat het bij de museum-2454 ook iets te hoog. Bij mijn model moet ik dat inderdaad voor het goede nog eens aanpassen.
Waarom worden er anders werktekeningen van een model gemaakt en gecontroleerd op fouten? Die moeite zou een fabrikant zich ook kunnen besparen, dat scheelt ook weer in de kosten en tijd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #99 Gepost op: 10 november 2020, 20:57:50 »
Piko heeft (bij de Nederlandse modellen) gewoon te weinig aandacht daarvoor helaas. Bij de Duitse modellen zul je het niet zo snel fout zien gaan.
Overigens hebben we het over modellen waar de belettering stamt uit de tijd van voor de lettertypes zoals we die nu kennen. Er ís dus geen officieel 'NS lettertype' op de markt. Dat zal (en kan gewoon) nagemaakt moeten worden. Het kan goed zijn dat Piko het 'dichtstbijzijnde gelijkende commerciële lettertype' heeft gekozen, zoals ze bijvoorbeeld bij de Belgische modellen (met dat hele specifieke lettertype uit de jaren zeventig) gedaan hebben. De vraag is dat of het ene kostenbesparing is, misschien is het niet meer dan gemakzucht. Dat hoeft niet eens aan Piko zelf te liggen, maar kan ook liggen aan de partij die het materiaal aanlevert. Het is bij Piko een kwaliteitsstapje dat ze nog mogen/moeten zetten. Ik denk in elk geval dat er soms te gemakkelijk vanaf de zijlijn wordt besloten wat (te)veel geld kost voor ene fabrikant. Modellen worden niet voor niets steeds beter gedetailleerd. Piko maakt niet voor niets een super gedetailleerde V160 ondanks dat diverse andere fabrikanten daar nu ook nieuwe en verbeterde varianten maken. Er is wel degelijk concurrentie om kwaliteit en DUS is de vraag naar kwaliteit voldoende voor de fabrikanten en is het weinig zinvol aan te nemen dat dat niet zo is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #100 Gepost op: 10 november 2020, 21:23:54 »
Piko heeft (bij de Nederlandse modellen) gewoon te weinig aandacht daarvoor helaas....

Ik denk nu dat je Wim Wolters te kort doet, maar wat weet ik er nou van...  ;)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #101 Gepost op: 10 november 2020, 21:27:11 »
Bij Piko zijn er soms dingen waarvan ik me afvraag of het niet anders kon maar Wim doet zeker goed werk.

Overigens hebben we het over modellen waar de belettering stamt uit de tijd van voor de lettertypes zoals we die nu kennen. Er ís dus geen officieel 'NS lettertype' op de markt. Dat zal (en kan gewoon) nagemaakt moeten worden.
Het lettertype op de eerder uitgebrachte 2200 ziet er anders uit dan dat op de 2400, Piko heeft dus wel de moeite genomen om iets aan te passen maar de tussenruimte fout gedaan. Het is in ieder geval wel iets dat je in H0 en N kan gebruiken zodra je het eenmaal in bezit hebt dus wat dat betreft is het wel de moeite en kosten waard lijkt me.
Ach, Piko locs nummer ik eigenlijk standaard om, ongeacht de kwaliteit van de opschriften.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #102 Gepost op: 10 november 2020, 22:31:46 »
Bij de Duitse modellen zul je het niet zo snel fout zien gaan.

Hallo

En dat valt ook vies tegen. Ik kan je zo 10 modellen opnoemen waar de kleur niet van klopt.
Laatste is de lokomotion 151, die zoals ik al vreesde wit i.p.v. lichtgrijs is.
En zelfs de "hooggeloofde" V160 heeft een storende fout. De ramen aan de voorzijde kloppen niet....zelf nagemeten  ;D (Ik kan er nog net mee leven  8))

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #103 Gepost op: 10 november 2020, 22:44:22 »
Dat van die foute lettertypes en verkeerde afstanden begrijp ik niet goed. Als het origineel nog bestaat kunnen ze gewoon een plat genomen foto van een locnummer of andere tekst gebruiken. Die verschalen ze dan naar de correcte letterhoogte en dat gebruiken ze om de inktmatrijs te etsen. Of zie ik dat te simpel?

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2324
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #104 Gepost op: 10 november 2020, 22:59:02 »
een beetje wel  ;D ook al kopieer je het betekend nog niet dat je het ook mag gebruiken. ook op fonts zitten rechten ;)

ik denk dat het ook te maken heeft met iets dat het pareto principe heet.
het komt er in grote lijnen op neer dat de kosten die gemaakt moeten worden om een klein gedeelte van de potentiële klanten "tevreden" te stellen niet op wegen tegen de baten.
maw, in de huidige manier van bedrijfsvoering is het gewoon geaccepteerd dat een klein deel van de markt klaagt als dit een betere marge bewerkstelligd.  niet leuk voor ons maar wel de realiteit
« Laatst bewerkt op: 10 november 2020, 23:06:12 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop