Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

decal, transfer, sticker door Falkenberg
Vandaag om 08:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 08:30:47
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:29:15
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:23:36
ICM 4011 klaar voor de toekomst door roco
Vandaag om 08:22:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 08:02:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:50:44
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 00:40:35
EifelBurgenBahn door bask185
Vandaag om 00:32:27
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 00:27:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:09:42
Van APC naar EXXON Mobil in Model door hervé
26 mei 2024, 23:38:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
26 mei 2024, 23:38:02
Leopold Halling modeltrams stopt. door Smalspoorfan
26 mei 2024, 23:28:44
Bf Kibronn door Priegelman
26 mei 2024, 23:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
26 mei 2024, 23:14:55
Sneeuwruiming op de Dampbahn Furka Bergstrecke 2024 door BrightonBelle
26 mei 2024, 23:02:18
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door grossraumwagen
26 mei 2024, 22:37:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Husky
26 mei 2024, 22:22:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 mei 2024, 20:57:16
Piko Br 78 door willem2
26 mei 2024, 19:52:07
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
26 mei 2024, 18:47:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
26 mei 2024, 18:20:50
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
26 mei 2024, 18:19:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 mei 2024, 17:51:18
Ik loop vast met baanplan rijwegen door Ronnor
26 mei 2024, 17:48:32
Meedhuizen in H0 door einte
26 mei 2024, 16:58:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 mei 2024, 16:28:23
Dordt in Stoom door Reinout van Rees
26 mei 2024, 16:25:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
26 mei 2024, 16:00:48
  

Auteur Topic: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?  (gelezen 19866 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
  • Spoor N
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #105 Gepost op: 11 november 2020, 07:08:49 »
Maar wat zijn de kosten als je het op eerdere modellen wel goed doet en de helft van de nummers op het model wel goed uitgevoerd is?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3783
  • de hondsrug baan
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #106 Gepost op: 11 november 2020, 08:00:36 »
Hoe hoog leg je de lat, er zijn bouwers, verzamelaars en rijders en wat heb je voor een model over , als ik een duur model koop (boven de 250 euro) verwacht ik wel dat het goed rijd dat de opschriften er goed opzitten en de onderdelen er niet afvallen.
Ooit een TEE ram van TRIX gehad een heel fraai treinstel maar had moeite met onze profigleis van fleischmann , ja en dan ben je erg teleurgesteld, maar de lat is wel wat hoger komen te liggen door de jaren heen , had ik rond 1981 een roco 1600 met een stam ICR's van LIMA  en daar was ik er blij mee.

Nu is Bas een verzamelaar en deels een rijder terwijl ik aan de baan bouw zie ik wel dat de jongere generatie de lat wat hoger legt dan wij wat ouderen, en dat zie ik ook in anderen dingen , maar denk dat dat is dus de generatie kloof.
Tegenwoordig zijn alle rijtuigen 1:87 lengte schaal en de locomotieven en treinstellen zijn digitaal en met sound, nu ik het eenmaal heb ben ik er erg blij mee maar als Bas er niet over begonnen was dan had ik waarschijnlijk nog analoog gereden.

Dus je laat je ook deels mee slepen ook over het kritisch zijn van modellen en wat er over geschreven wordt, kijk wel eens op DSO bij onze oosterburen , en daar is het een graadje erger over kritiek van sommige modellen.




mvgr Evert en Bas

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • Flickr
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #107 Gepost op: 11 november 2020, 08:09:47 »
Ja als voorvechter van open discussies over modellen moet ik zeggen dat je daar wel een valide punt hebt. Af en toe herken ik dat hier ook wel.
Naar mijn mening, de Artitec Plan E's bijvoorbeeld. Ik ga niet beweren dat e.e.a. niet te voorkomen was geweest, maar de algehele tendens is naar mijn mening erg eenzijdig negatief

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21731
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #108 Gepost op: 11 november 2020, 08:57:51 »
Dat valt toch wel mee? Als je wilt weten wat het forum van de plan E vindt, moet je eigenlijk beide draadjes samen nemen. In het oude draadjes is de teneur vooral positief. Er worden op den duur wat tekortkomingen besproken die bijna allemaal geleidelijk door Artitec zijn opgelost. De nieuwe uitgave is eigenlijk een heruitgave met dezelfde positieve eigenschappen en nog wat oplossingen. Dat positieve weten we wel. Als dan blijkt dat een probleem met de koppelboom is vervangen door een nieuw probleem met de koppelboom, dan gaat het vooral daarover ja. Maar de teneur van beide draadjes samen blijft toch vooral positief.

Ik vind de Artitec plan E draadjes eigenlijk een goed voorbeeld van effectieve één-tweetjes tussen een forum en een fabrikant met als resultaat een bijna perfect product. De toon mag misschien soms anders, maar dat weten fabrikanten nu wel. Ze zijn niet van suikergoed.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2020, 09:07:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • Flickr
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #109 Gepost op: 11 november 2020, 09:17:30 »
Ik heb het oude draadje inderdaad niet meegenomen in mijn overweging  ;D

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 857
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #110 Gepost op: 11 november 2020, 10:35:23 »
Ook het logo op de juiste plek zetten hoort daarbij, al staat het bij de museum-2454 ook iets te hoog. Bij mijn model moet ik dat inderdaad voor het goede nog eens aanpassen.
Waarom worden er anders werktekeningen van een model gemaakt en gecontroleerd op fouten? Die moeite zou een fabrikant zich ook kunnen besparen, dat scheelt ook weer in de kosten en tijd.

De 2454 heeft helemaal geen NS logo’s, alleen bij museale ritten worden er magneet logo’s op geplakt. Toen ik nog er nog bij betrokken was deden we dat altijd met de rolmaat erbij, als die eventueel te hoog zat kan dat ook een moment opname zijn van een dag, dat er even geen rolmaat werd gebruikt.

Groeten Edwin.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #111 Gepost op: 11 november 2020, 10:48:18 »
Naar mijn mening, de Artitec Plan E's bijvoorbeeld. Ik ga niet beweren dat e.e.a. niet te voorkomen was geweest, maar de algehele tendens is naar mijn mening erg eenzijdig negatief

Best raar dat bij de eerdere oplagen sommige dingen zoals lak en opschriften perfect zijn en dat het bij een heroplage plots niet alles goed meer is. Dan vraag ik me af, waarom dat niet te voorkomen is geweest. Slordig voor rijtuigen die 59,95 moeten kosten. Omdat het verder zeer fraaie rijtuigen zijn heb ik, ondanks dat ik ze eerder wilde laten liggen, toch een stam aangeschaft en heb me voorgenomen om eea te accepteren zodat de voor mij zeer welkome tp4 plan E's toch bruikbaar zijn. Maar jammer vind ik het wel :-\
Groeten,
Richard

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
« Reactie #112 Gepost op: 11 november 2020, 11:25:01 »
Maar wat zijn de kosten als je het op eerdere modellen wel goed doet en de helft van de nummers op het model wel goed uitgevoerd is?

ik denk dat je daarvoor goed moet beseffen hoe tegenwoordig treintjes gemaakt worden ten opzichte van vroeger. vroeger werden er 20.000 (ik roep maar wat)  gemaakt en die bleven in de voorraad van bijvoorbeeld fleischmann. nu is dat niet zo en worden er zoveel gemaakt als men verwacht en hoopt te kunnen verkopen binnen een redelijke termijn. Een nieuwe run zal door ons hobbyisten gezien worden als een verbetering van de vorige of minstens een zelfde niveau. Deels klopt dat ook als je dezelfde productie middelen gebruikt. een matrijs blijft dezelfde matrijs en daar komt niet ineens een 1600 uit met een hoger rooster in de zijwand  ;)

maar de bedrukking gebeurd niet met dezelfde middelen. Het benodigde zeefdruk "stencil" wordt opnieuw gemaakt. hierbij zou je eigenlijk het hele design proces weer door moeten om de fouten er uit te halen en tada.. dat kost dus geld ;) ik laat gemakshalve ook nog maar even weg wat er gebeurd als men ook nog van fabrikant wisselt.  8)

dus een rerun is niet automatisch een vergelijkbaar product.

dat gezegd hebbende vindt ik het ook jammer als een fabrikant eindelijk met een model komt waar ik al jaren op wacht en het is niet wat ik er van verwacht had. maar realiseer je ook dat teveel negativiteit er ook voor kan zorgen dat een fabrikant die twijfelt of hij of zij iets uit zal brengen er net voor kan kiezen het dan maar niet te doen.

en ik vind dat er nog een afweging is:

ik gebruik als voorbeeld de benelux plan w van artitec en LS. beide zijn mooie rijtuigen alleen is de LS net wat exclusiever.. zo heb ik zelf vorig jaar een LS gekocht op de beurs. maar toen ik die binnen een week kon omruilen voor 2 artitec rijtuigen wist ik hel wel. maw, beide hebben een markt maar zijn absoluut niet vergelijkbaar!
maar nu mijn punt: als we hier het model van artitec de grond in boren (wat absoluut niet terecht is) dan is de kans groot dat artitec denk: hmm, een rerun van de plan w? laten we maar een paar resin modelletjes maken, dat levert ons minder risico op. Het blijft tenslotte een bedrijf! ik vind dat een probleem, want ik wil wel graag die rerun. ook zie ik graag dat er een fabrikant icr rijtuigen gaat leveren en niet als kant en klaar stammetje van LS maar meer in het middenklasse gebied. Maar daar zit nu de uitdaging want een beetje zichzelf respecterende fabrikant doet een marktverkenning. en daar hoort tegenwoordig ook internet bij inclusief diverse fora..

Ik zelf vindt dat je best mag aangeven dat je het jammer vind dat het nummer van een 2400 niet goed zit, aangevuld met fotografisch "bewijs" ter info. Maar wees aub voorzichtig in de bewoording, je weet nooit hoe iets opgevat wordt  ;D


Wat voor mij een eyeopener was, was het zien hoe treintjes gemaakt worden: link
« Laatst bewerkt op: 11 november 2020, 11:26:41 door Duikeend. Reden: linkje toegevoegd »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop