BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Sicco Dierdorp op 01 mei 2020, 07:27:30

Titel: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 01 mei 2020, 07:27:30
Vergeet niet dat er maar heel erg weinig mensen zijn, die kritisch genoeg naar projecten kunnen kijken om zulke zaken vooraf te zien. Het Gaat Niet Vanzelf Goed. Dat is iets wat ik al heel lang duidelijk probeer te maken.

Als de markt inclusief de hobbymedia in sommige omstandigheden - waarbij wellicht niet duidelijk is wanneer wel en wanneer niet maar consistent is het in elk geval niet - erg makkelijk over sommige klein en grote fouten heen stapt, is een fabrikant steeds minder snel geneigd die extra mile te doen. De grootste klantengroep immers ziet het al niet, wij actievelingen zijn de enige die nog wat gewicht in de schaal brengen dat we die extra mile willen, omdat wij een zo goed mogelijk gelijkend model willen. Die extra mile is een geste van een fabrikant (omdat het altijd extra tijd en geld kost om dieper op details in te gaan), voor een minderheid die daar in geïnteresseerd is. Maar zelfs ik vraag me af of we dat nog wel willen. En als we die paar mensen die zich nog inzetten voor die last mile al enige tijd als een roepende in de woestijn laten voelen of erger, publiekelijk schofferen, dan stopt de welwillendheid aan die kant op een gegeven moment ook. Waarom zou iemand nog vrijblijvend zijn nek uitsteken? Als de fabrikanten het niet vanzelf willen, als je hobbygenoten er niet achter staan of niet voor opkomen en als je ook nog kans hebt om aan de schandpaal genageld te worden als we massaal besluiten dat iets 'er niet toe doet' om bepaalde redenen?. Waarom in vredesnaam?

Ik generaliseer, maar dit is waar we om vragen. Neem het aan van iemand die al tegen de 200 modellen in detail heeft voorbereid en echt niet meer weet wat jullie willen. OK, ik zit grotendeels in een andere markt maar het principe lijkt me hetzelfde, en ik heb lang gedacht dat 'we' in Nederland kritischer waren. Dit gaat steeds vaker gebeuren en we hebben het zelf veroorzaakt. Een grote speler als Roco zal wel gek zijn om zich druk te maken over een klein groepje die het niet eens kan worden over wat nu wel en niet belangrijk genoeg is om over te gaan zagen en het risico op een handvol modellen die ze daar dan niet aan verkopen. Ze luisteren naar de grote spelers, de hobbymedia en de commerciële partijen. Die zetten de honderden andere exemplaren weg. En daar mag een ieder vervolgens zelf zijn conclusies aan verbinden.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Ben op 01 mei 2020, 07:53:39
Het plaatje van de lok zoals nu door Roco uitgebracht staat al maanden lang op de Roco website, waarom dan nu ineens klagen?

Gr, Ben.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Chris Westerduin op 01 mei 2020, 08:17:58
Of we passen het 1:1 model aan....  :P
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Martijn193 op 01 mei 2020, 08:28:25
Of ‘we’ accepteren gewoon dat niet alles wat we graag willen gebeurt? Dat we hier idd een minderheid zijn die het ‘perfect’ willen? Dat ‘we’ ons realiseren dat keuzes die een fabrikant maakt meer bepaald worden door de markt dan door wat hier geroepen wordt?

Maar die discussie hoort hier niet, lijkt mij. Wellicht ergens anders, maar dit gaat verder dan alleen het nieuwtje.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Floris Dilz op 01 mei 2020, 09:47:43
nu is het toch gewoon de loc zoals lineas m éigenlijk had willen hebben?
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: W. Thomas op 01 mei 2020, 10:03:51
Ik vind het kwalijk als ik een model van meer als 200 euro, dat het niet klopt.
Het zijn de kleine dingen die het in mijn ogen maken of breken.

Vooral omdat het een geupdate versie is waarbij de sneeuwschuiver vast zit aan het frame en niet meer aan het draaistel.

Dan maar zelf aan de slag gaan, om het kloppend te krijgen maar eigenlijk hoort dat niet bij een model dat in standaard DC uitvoering al 204.95 kost.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Rick op 01 mei 2020, 10:10:57
Ach, nu hebben we weer wat te pimpen, houd je van de straat ;D

Blijft wel merkwaardig, het model heeft wel de juiste kleur roosters bij Piko, Märklin en Arnold.
Genoeg voorbeelden om af te kijken...
Maar de Arnold is een fotomontage, die wordt pas in de herfst geleverd.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Bob R. op 01 mei 2020, 10:22:18
En die fotomontage klopt met het origineel in tegenstelling tot de fotomontage die Roco al een tijd liet zien.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Jeronimos op 01 mei 2020, 10:41:38
Maar die discussie hoort hier niet, lijkt mij. Wellicht ergens anders, maar dit gaat verder dan alleen het nieuwtje.

Maar afsplitsen dan en een nieuw topic? Doe wel drukken op meld dit.... zie maar wat je doet dan (aan mods)

Ik denk dat modeltreinfabrikanten dan maar eens iets meer moeten gaan doen zoals Piko, een goedkope, een iets duurdere en een hele dure range van treinen moet gaan maken.
* Een goedkope: je ziet dat het een bepaald type loc, rijtuig, wagon is, maar het is niet erg gedetailleerd.
* Een iets duurdere: deze is beter gedetailleerd.
* Een hele dure: alleen als de klant erom vraagt wordt er geproduceerd, maar dan klopt ook alles. Dat zo'n model vele duizenden euro's kost, maakt die klant niets uit. Hij heeft een goed, in alles kloppend model.
Persoonlijk voel ik hier veel voor.

Voor mij heeft een in alles kloppend model niet. Wanneer zie ik nou een loc of rijtuig op het dak? Alleen als ik toevallig eens een keer hoog sta en er op die manier op kan kijken. Degene die zo'n model voorbereiden die moet wel nakijken of ze alles hebben, maar hoe weet ik als leek of echt alles erop zit wat nodig is? Wat is mijn informatie? Is er een boek, een foto, of kan degeen die zo'n model dan voorbereidt een lijst publiceren met daarop "alles wat nodig"?  Laat staan de onderkant van de modellen.

Ik begrijp best dat men een dat voor dat bedrag een in alles kloppend model wil hebben, maar ik maak mij niet de illusie dat men dat ook krijgt. Ik weet hoe bijv een NS 1600 e-loc er uitziet, maar kan mij echt niet druk maken of de hoek die de voorruit maakt wel goed is. Ik wil een model dat er goed uitziet maar het hoeft niet exact.

Zijn jullie echt van die personen die wanneer ze een modelloc zien rijden en er bovenop kijken en zich ergeren omdat ze zien dat een leiding niet correct lig?
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Sicco Dierdorp op 01 mei 2020, 10:48:43
Hilarisch, een hobby hebben en hobbygenoten die dezelfde hobby net anders beleven dan jij belachelijk maken met de opmerking 'get a life'. Schitterend

Piko heeft overigens geen range waar modellen duizenden euro's kosten. Een ook in de 'expert' range gaan zaken net zo hard fout. Zo is de Brossel type 553 onlangs in België geleverd met de locsound van de later geremotoriseerde (met GM motoren) type 554. En om even aan te geven hoe suf dat is.... die dingen noem je niet voor niets een 'Brossel'.... ;)
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Rick op 01 mei 2020, 10:53:51
En die fotomontage klopt met het origineel in tegenstelling tot de fotomontage die Roco al een tijd liet zien.
Daarmee wou ik zeggen dat Arnold het nóg niet juist heeft op het model, al zal Roco niet een photoshop van een ander merk als voorbeeld gebruiken. Ik kan me voorstellen dat een extra drukgang voor een half blauw rooster niet wordt gedaan.
En volgens mij was het bij Roco/Fleischmann altijd afwachten wat er precies zou verschijnen omdat de voorbeeldfoto's wel vaker anders waren dan de modellen. Alleen nu is het een keertje wel hetzelfde.  :P
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Rondje_HO op 01 mei 2020, 10:56:49
Wat ik me meer afvraag: hoeveel mensen zouden er bij Roco werken op de afdeling productontwikkeling? Zijn er voor deze lok drie man een heel jaar bezig geweest om alles goed te krijgen? Of is er een meneer die naast deze lok nog 30 andere loks moest bestuderen, naast alle bijbehorende wagens?
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Chris op 01 mei 2020, 11:00:38
Was dat maar zo.
Maar er zijn gevallen dat er 1 op vakantie gaat en de boel voor een paar weken overdraagt aan een ander die het verhaal afmaakt.
(met alle gevolgen van dien)

Of alles gaat qua artwork perfect en men pakt dan de verkeerde mal uit de schappen...
Of de kleuren op het artwork zijn uitstekend, maar het resultaat is heel anders.....

En zo kan ik nog wel even doorgaan....
Bovenstaande slaat niet alleen op Roco overigens.

Ik spreek uit ervaring. (feiten, geen aannames en vermoedens)
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Sicco Dierdorp op 01 mei 2020, 11:04:30
Wat ik me meer afvraag: hoeveel mensen zouden er bij Roco werken op de afdeling productontwikkeling? Zijn er voor deze lok drie man een heel jaar bezig geweest om alles goed te krijgen? Of is er een meneer die naast deze lok nog 30 andere loks moest bestuderen, naast alle bijbehorende wagens?

Ik ken Roco niet, maar ik vermoed dat laatste. En nogmaals, we moeten er niet vanuit gaan dat bij die bedrijven mensen werken met de meeste kennis. Natuurlijk, het zijn vast en zeker geen koekenbakkers, maar ook niet altijd en niet per definitie specialisten. En het is voor hun gewoon werk boven passie. De echte specialisten moet je toch vaak apart 'inhuren' als je iets echt goed wilt, en dat gebeurt dus niet en steeds minder, want als gezegd waarom zouden ze. Dit zijn écht geen zaken waar Roco van wakker ligt, of de meeste klanten, sterker nog ik sluit niet uit dat dit een ingecalculeerde 'aanpassing' is omdat het zo makkelijker was.
Titel: Re: Offtopic Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Bert van Gelder op 01 mei 2020, 12:13:46
Hallo allen,

We kregen de melding (eigenlijk, een paar meldingen) dat dit eigenlijk niet meer in dit Roco nieuwsdraadje thuis hoort. Het is heel veel aannames, weinig feiten, behalve dan dat een model niet klopt. Vervolgens wordt de toonzetting ook nog wat onvriendelijker. 

Daarom vriendelijk verzoek de persoonlijke verwijten te minderen, en elkaars mening te respecteren.

En tenslotte, graag weer terug naar het nieuws van de fabrikant.
Er is al ergens een draadje over hoe ver we wensen te gaan met detaillering. Als ik het terug kan vinden, dan zullen we kijken of deze discussie (die heel vaak oplaait) daarheen verplaatst kan worden.

Met dank, blijf gezond.

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Falcon10 op 07 november 2020, 09:47:32
Even advokaat van de duivel spelen.

We zijn hier op het forum soms heel kritisch voor de modelfabrikanten, klinknagels die niet kloppen, schuine zijden die niet 100% correct zijn.
Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?
Ik weet de hele discussie nog over de blauwe loswagens van B-Models als ik goed voorheb van DSM. Op zich prachtige wagons, enkel was er de discussie over dat een schuine kant ontbrak/teveel was, ik weet het niet meer. Dat snap ik nog beetje. Desondanks, was/is het een prachtige wagon. En eerlijk : het is voor zover ik weet de enige fabrikant die deze variant op de markt bracht. Heb de wagons zelf niet, niet mijn tijdperk/land, maar als dat het enige was ... is zou er wel een "mm, *zuch* gevoel bij hebben, maar OK, so be it, het is en blijft de enige versie van die wagon.
Momenteel is er beetj ehetzelfde lopende met bv de Pannonia Ethanol tankwagons. Enige verschil is dat daar meerdere fabrikanten van zijn. Piko, Roco of Makrlin dacht ik en Igra. Blijkbaar zijn de eersten niet de juiste tankwagons ( beetje het blauwe DSM verhaal ), en is de Igra de enige correcte wagon, al zou die min of meer iets van issue hebben met buffers en bochten ( al wordt dat door anderen weer tegengesproken, ik weet het te zeggen als ik ze binnen heb ). Maar dan kies je gewoon de Igras, aangzien ze wel correct zijn als je dat wil. Het verschil isd at je hier dus keuze hebt.
En nu zie ik menig persoon struikelen over de toeter bovenop de nieuwe Sik van roco.
Menen we dat nu ? Een toeter op het dak ? 9/10 kan je dat ding gewoon ofwel er niet bovenop plakken omdat het een extratje is in een plastic zakje dat je er nog moet opplaatsen, ofwel snij je het voorzichtig van het dak af, likje verf erop of wat weathering, en tadaaaa ! Correct.
Het is niet dat het een foute tankwagon is, of een schuine zijde teveel/te weinig, het is een assecoiretje dat er teveel op zit.
We zijn toch (trein)modelbouwers ? We kitbashen voor de rest huisjes of treinen als een gek, maar omdat er een toeter opzit, gaan we nu de fabrikant afzeiken.
Ik begrijp dat er sommigen moeilijk over doen  ( nuja, nee, eigenlijk niet ), maar zijn we ondertussen zo kritisch geworden ?
Men Roco Lineas is ook niet de 100% juiste 186'er zoals ie in het echt rijdt ivm de zijplaten van de lok die eigenlijk niet kloppen. Ik lig er niet van wakker. 't is spijtig, maar het is een verdomd mooie lok.
Is het spijtig dat roco niet naar de fantastische inbreng heeft geluisterd van Chris ? Ja, beetje wel. Maar wees eerlijk, zonder Chris was er niet eens een mooie nieuwe museumversie van de Sik zoals jullie nederlanders hem graag hebben. En is die toeter dan zonde ? Ja, maar mij zou het in elk geval niet tegenhouden om die mooie Sik in men collectie te halen.
Dus : minder miereneuken, meer treintjes kopen. Goed voor de hobby, en weest eerlijk : het wordt winter, donkere lange avonden, we moeten ons toch weten bezig te houden met iets aan verbouwen om onze treintjes(baan) zo realistisch mogelijk te maken ? Dus waarom dan niet een toeter van een Sik zijn dak demonteren zodat ie wel klopt ?  :police:
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Harryku op 07 november 2020, 09:51:59
@ Falcon10..... (y)  (y).
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Bahn-AG op 07 november 2020, 09:55:06
Hallo

Je kunt je ook gewoon helemaal niet druk maken dat er een toeter op zit. :-\

Bart
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: AK952 op 07 november 2020, 09:59:53
Volkomen mee eens en goed onderbouwd, genuanceerd en leesbaar verhaal.
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Ben op 07 november 2020, 10:01:42

Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?


Ik vind van wel. Daar komt nog bij dat velen waaronder ik nauwelijks wetenschap hebben van zo'n toeter. Ik word er elke keer weer op geattendeerd door hen die in boeken zitten te neuzen, net zo lang tot er iets gevonden wordt. Zelden komt het voort uit parate kennis.

Maar goed, ieders mening telt. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Sicco Dierdorp op 07 november 2020, 10:05:29
Even advokaat van de duivel spelen.

We zijn hier op het forum soms heel kritisch voor de modelfabrikanten, klinknagels die niet kloppen, schuine zijden die niet 100% correct zijn.
Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?
Sja, dat is een eeuwige discussie die we kunnen blijven voeren maar dan ook echt, want je komt daar niet uit. Voor de een is iets namelijk een big deal, voor de ander helemaal niet. Een wagen die qua maatvoering compleet verkeerd is is voor velen toch een prachtig model, wat prima is. Een ander zal niet over een schrijffoutje in een opschrift dat alleen met een loep leesbaar is heen kunnen komen. Dat zal altijd zo blijven en dus heeft het geen zin telkens weer een en ander op te rakelen. Het komt een beetje over als: als ik het zeuren vind, is het zeuren, en dan wil ik dat het stopt. Beste advies is elkaar in hun waarde te laten ook al ben je het er niet mee eens.
Een forum over modeltreinen is ervoor om over modeltreinen te praten, dus ook als men fouten wil benoemen. Uiteindelijk heeft een modelspoorfabrikant de keuze om het te negeren of er wat mee te doen. Het is pertinent onwaar dat het kwaad kan om dingen te benoemen. Dat is een valse emotie waar eerder dit jaar al genoeg over gezegd is.
Het grootste deel van de opmerkingen over modellen gaat buiten de 'publieke ruimte' om, in de voorbereidingsfase, door vaak dezelfde mensen die hier ook zitten. Dat zijn er meer dan je denkt. Verder bepalen mensen zelf of ze een model laten staan om iets of niet. Het aantal mensen dat een model zal laten staan omdat anderen hem vertellen dat iets niet klopt lijkt mij klein. En als het voor de fabrikant wel merkbaar zou zijn, wel, dan moeten ze beter opletten. Dat geldt voor elke bedrijfstak, dus waarom zouden we in onze branche net moeten doen alsof we moeten reageren alsof we nog in de DDR zitten?

Een kort antwoord op je vraag of we (te) kritisch zijn? Ja we zijn kritischer dan vroeger. Waarom? Omdat modellen beter zijn geworden en we dus meer kunnen verwachten. En waarom hebben we dat bereikt? Door steeds kritischer te zijn.

Dus dat werkt zoals de rest van de wereld ook werkt, gelukkig  ;D
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Sicco Dierdorp op 07 november 2020, 10:07:12
Ik vind van wel. Daar komt nog bij dat velen waaronder ik nauwelijks wetenschap hebben van zo'n toeter. Ik word er elke keer weer op geattendeerd door hen die in boeken zitten te neuzen, net zo lang tot er iets gevonden wordt. Zelden komt het voort uit parate kennis.

Maar goed, ieders mening telt. ;)

Gr, Ben.

Maar dan is het toch ook geen probleem en mag je je model toch gewoon kopen? Ik twijfel er niet aan dat dat voor de meesten zal gelden. Een kleine minderheid zal erover vallen. Maar dat mag, echt hoor, dat mag gewoon.
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Sicco Dierdorp op 07 november 2020, 10:08:19
Hallo

Je kunt je ook gewoon helemaal niet druk maken dat er een toeter op zit. :-\

Bart

Helemaal mee eens
En als je je ook niet druk maakt om mensen die zich er wel druk om maken, dan hoef je je helemaal niet druk te maken  :D
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Ben op 07 november 2020, 10:22:58

Maar dan is het toch ook geen probleem en mag je je model toch gewoon kopen? Ik twijfel er niet aan dat dat voor de meesten zal gelden. Een kleine minderheid zal erover vallen. Maar dat mag, echt hoor, dat mag gewoon.


Nergens zeg ik dat iets niet mag. ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Eric B op 07 november 2020, 13:40:21
Citaat
Maar zijn we soms ook niet iets te kritisch ?

Naar mijn mening niet!

Als het om een stukje speelgoed van een paar tientjes zou gaan, zou je mij ook niet horen.

Maar we praten hier over een schaalmodel met een adviesprijs van bijna €270,00.
Ik ben van mening dat je dan als afnemer op basis van de huidige technieken en de in ruime mate aanwezige gegeven in archieven en bij deskundigen in staat moet zijn om een 100% correct model te produceren, zeker als je een model vanaf 0 helemaal nieuw ontwerpt.
Noodzakelijke concessies om het model probleemloos te laten functioneren op een modelspoorbaan natuurlijk daar gelaten.
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Ben op 07 november 2020, 13:52:15

Maar we praten hier over een schaalmodel met een adviesprijs van bijna €270,00.


Je doet voorkomen alsof dat veel geld is. Het is een normale prijs van een grootserie productiemodel waarvan "we" veel te hoge verwachtingen hebben. Ik denk dat die verwachtingen horen bij een heel ander veel duurder segment.  ;)

Gr, Ben.
Titel: Re: Re: Roco 2020, nieuws van de fabrikant
Bericht door: Casmir op 07 november 2020, 14:10:25
Kijk daar ben ik het nou mee eens  Eric.
Veertig jaar geleden moesten we door de stand der techniek consessies doen aan modeltreinen.
Maar tegenwoordig met al die technieken,en uitgebreid tekenprogramma's mag er eigenlijk niks meer fout gaan.
En zeker niet voor de prijs die je er voor betaald.
Aan de andere kant doe ik graag iets pimpen,dus als er iets niet helemaal klopt,vindt ik het een sport om het kloppend te maken,behalve met lakfouten,daar doe ik niks mee dan laat ik hem gewoon liggen.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bert van Gelder op 07 november 2020, 14:21:51
Beste allen,

Omdat deze discussie om de zoveel maanden opduikt, heeft deze een eigen draadje gekregen.

Voel je vrij om hier verder te discussiëren, maar houdt a.u.b. de andere vrij hiervan.

Fijn weekeinde,

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 07 november 2020, 14:31:52
Inderdaad Casmir en Roco had m.i. simpel even aan kunnen kloppen bij Uqulair/Martin van Oostrom voor goede gegevens.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: nkob op 07 november 2020, 15:05:44
ik vrees dat ik een model meer beoordeel of ik hem leuk vind  maar ik ben  veel kritischer in het geheel van de baan .
verhouding rails /scenery .
Er moet een verhaal in zitten met alle concessies gua ruimte .
Ik snap best wel dat er liefhebbers zijn die een model tot in de perfectie willen zien zoals er model spoorders zijn die het liefst zelf een print willen bouwen met de bijbehorende software  voor een heel specifiek doel.
Waar ik diepe bewondering voor heb trouwens.
Wat wel storend is dat de  discussies de neiging hebben om te ontsporen en persoonlijk worden .
groet
kees
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bert van Gelder op 07 november 2020, 15:16:17
Volgens mij valt dat laatste wel mee.....
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Simplex op 07 november 2020, 18:02:08
Kritisch mag je zeker zijn. Of het nu een loc,
goederenwagen of rijtuig is. Onderstaande
linkje is voor mij de reden om geen Roco meer
te kopen. Net als Brawa trouwens. Vind het
geheel niet erg om zelf wat aan te passen.
Maar voor de tijd en de Euroos die ik er dan
insteek, koop ik liever kleinserie.

 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=86179.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=86179.0)
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Dave....... op 07 november 2020, 18:42:11
Precies dat
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Edwin2121992 op 08 november 2020, 00:46:10
In heel veel gevallen ben ik niet heel kritisch, als een goederenwagen in de buurt komt en de bedrukking netjes klopt vind ik het gauw goed. Een rijtuig ben ik vaak al kritischer, maar het ligt ook helemaal aan de prijs. Koop ik in de aanbieding voor minder dan 20 euro een Roco plan D dan weet ik dat die mal al tig jaar mee gaat en het allemaal wat minder gedetailleerd is, maar koop ik een rijtuig van 70 euro dan verwacht ik een gedetailleerd rijtuig met kloppen kleuren en bedrukking. Dat geld overigens op zich ook voor goederenwagens, voor 10 a 15 euro zijn er zat leuke modelletjes die best goed lijken maar niet perfect kloppen, van een goederenwagen van over de 40 euro ga ik meer verwachten, omdat ik beetje lange goederentreinen wil, maar geen geld boom heb ga ik toch vaak voor de goedkopere en ben dan minder kritisch.

Bij locs (en treinstellen) kijk ik best kritisch want het is vaak een flinke som geld. Als je kijkt naar de Roco 1200 modellen, daar is best wel tijd in gestoken om alle uitvoering kloppend weer te geven en tot nu toe gaat dat ook goed. Piko kan voor best leuke prijzen goed gedetailleerde locs produceren, een 1100 of 2200 van 150 euro met die detaillering en ook nog best uitgebreide electronica vind ik niet gek. Ik snap on dat licht niet waarom een lullig locje als een Sik voor meer dan 200 euro niet klopt. En ik snap concessies best, als ze logisch zijn, bijvoorbeeld dat marklin destijds voor de ACTS 1200 niet de mal heeft aangepast en dus het opstapje op de neus er nog zat, maar ik snap niet dat als je bewust een toeter en omgekeerde koekenpan tekent op je computer, je dus bewust die versies wil produceren en dan vervolgens het verkeerde nummer er bij kiezen. Nogmaals dit is geen concessie met productie technische redenen, het is geen per ongelukke typ fout in de bedrukking, ze voegen bewust iets toe, er wordt bewust getekend, er worden bewust twee extra onderdelen geproduceerd. Is het andersom snap ik dat beter, brengen een nummer uit waar een toeter op hoort maar de toeter maken we niet, want extra mal en geld en etc etc. Dan is het een logische concessie waarbij iets weggelaten wordt. Bedoel t kost Roco ook extra geld die versie zo te maken, het was voor hun goedkoper geweest als ze niks hadden aangepast en gewoon net als de geel/grijze een groene met blauwe zwaailamp hadden gemaakt.

Ik denk dat dat nu ook de grootste frustratie is, men maakt bewust een keuze voor een versie, past daar de mallen voor aan/maakt nieuwe/extra mallen en dan anti climax verkeerde nummer. Dit gaat niet om hoe kritisch wij zijn, maar dat iets makkelijk voorkomen had kunnen worden. En mocht het zo zijn dat het Roco niks boeit of t allemaal klopt, waarom doen ze dan die moeite? Dan hadden ze toch net zo goed een groene sik met blauwe zwaailamp kunnen maken, lekker makkelijk en de meeste kopen hem net zo graag.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 08 november 2020, 08:51:55
Precies. Dat er concessies gedaan worden en een model niet altijd helemaal kloppend is: Best. We hebben decennialang van de Roco VAM-wagens genoten met totaal verkeerde draaistellen, stomweg omdat die draaistellen in model niet bestonden. En veel mensen zullen het niet eens geweten hebben.

Wat me meer stoort en eigenlijk de discussie zou moeten zijn is dat fabrikanten modellen op de markt brengen waarin soms concessies zijn gedaan (prima) maar die vermijdbare fouten hebben. Vermijdbaar, omdat ze de benodigde info op een presenteerblaadje aangereikt krijgen of domweg met 1 zoekopdracht op Google beschikbaar is. Kijk naar de 288, men had de info en zonder moeite een andere keuze kunnen maken. Ja, dan heb je een model met ergens een concessie, wel is het de BMB (Best Mogelijke Benadering) waar iedereen tevreden mee kan zijn.

Er zijn zoveel voorbeelden van diverse fabrikanten, met name bij Roco gaat het me echt aan het hart. Zoveel vermijdbare fouten bij modellen van een firma die zoveel meer kan dan dat ze nu doen, het is bijna om te janken. En dat meen ik echt.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 08 november 2020, 09:09:30
Edwin en Arjan, ik kan niet anders dan jullie woorden volledig onderschrijven  (y)
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 09:38:40
Je mag toch zo kritisch zijn als je zelf wilt? Als je wilt dat ALLES exact moet kloppen, dan mag dat. Mag het op Lego lijken, dan mag dat ook. Maar wat ik niet zo snap, is de frustratie. Dan koop je het ding toch niet, als het niet voldoet aan jouw eisen?

Of is het de onmacht, het feit dat er andere besluiten worden genomen en dat jij daarin niet wordt gekend? Dat je daar niets aan kan doen? Nu ja, dan wens ik je veel sterkte. De keuzes van fabrikanten zijn gebaseerd op de verkopen die ze denken te kunnen realiseren. En als zij denken dat een niet bestaande toeter meer oplevert, dan zullen ze dat niet nalaten. En ik denk niet wat een klein beperkt groepje hier erover denkt.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 08 november 2020, 09:49:35
Van de Roco site Martijn:

Citaat
Precise reproduction and scaling, a high level of delicate detailing and the most advanced technology are the two fundamental guidelines of the Roco standards. Roco is the specialist in the international railway history with a full range in gauge H0, models in gauge H0e and a wide international model range.

The ultimate target in every new development is to inspire model railway fans and collectors with outstanding models, and to further strengthen the position as the market leader in the fields of two-wire direct current models.

"We want all model railway fans to enjoy the operation and collection of vehicles as much as we do in creating these extraordinary miniature"

Een model met aantoonbare vermijdbare afwijkingen t.o.v. de werkelijkheid voldoet dus gewoon niet aan hun eigen standaarden naar mijn mening.

En ik ga het model zeker kopen, de blunders herstel ik zelf wel, met de nieuwste Van Oostrom 'bijbel' als gids en lijdraad.
Maar dat is in mijn ogen iets wat Roco had moeten doen, zeker gezien het feit dat de informatie hen voorgekauwd en op een presenteer blaadje is aangeboden!

Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 08 november 2020, 10:02:51
De keuzes van fabrikanten zijn gebaseerd op de verkopen die ze denken te kunnen realiseren.

Dus fabrikanten kiezen er bewust voor fouten in hun model te verwerken zodat ze zeker weten minder verkopen? Waarom doen ze dan soms terugroep-acties?

Ik vermoed dat je mijn bijdrage niet helemaal begrijpt. De frustratie richt zich op fouten die eenvoudig te vermijden zijn. Dat schaadt niet alleen het model, het hele merk.

Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Edwin2121992 op 08 november 2020, 10:09:54
Martijn, het is geen niet bestaande toeter, alleen het nummer hoort er niet bij. Ik onderschrijf dat de meerderheid gewoon een groene sik ziet en hem gewoon koopt, maar als dat zo is, waarom als fabrikant moeilijk doen en die toeter toevoegen, met extra productie kosten? ROCO maakt de keuze voor een toeter model en naar het schijnt claimen ze een “Precise reproduction” te maken, dus doe dan gewoon het juiste nummer in de tamponneer machine. Er is blijkbaar onderzoek gedaan door het ROCO team naar hoe die onderdelen eruit zien anders hadden ze niet een “precise reproduction” ervan kunnen maken, een stap verder in het onderzoek en ze hadden gewoon het juiste nummer. De purist blij, de leek blij. Ze claimen zelf specialist te zijn op het gebied van spoorweg historie...

Dat is het enige wat ik niet snap/mij frustreert, bewust kiezen voor een toeter model als fabrikant, maar het dan toch niet goed afmaken. Bedoel blijkbaar willen ze een leuke exoot uitbrengen dus de wil is daar om een kloppend model te maken, als het ze allemaal niet boeide en voor de meerderheid zouden gaan, zouden ze wel een Köf in het groen uitbrengen en geen moeite doen in een nieuwe productie, maar goed we leven niet meer in de jaren 60 (gelukkig) we leven in 2020 waarin heel veel meer mogelijk is op modeltrein gebied.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Mug op 08 november 2020, 10:53:06
Over vermijdbare fouten bij Roco gesproken, een van de grootste flaters vond ik de Plan T.
Toen de groene werd aangekondigd en de eerste plaatjes verschenen bleken loopdraaistellen te zitten op
plaatsen waar motordraaistellen zaten en omgekeerd.
Roco gemaild en kreeg na een tijdje reactie dat het allemaal zou worden aangepast en goed zou komen.
Toen het model werd uitgebracht zaten de draaistellen inderdaad op de goede plaats.
Maarrr... daarna kwam de gele dan zou je denken dat de draaistellen op de goede plaats zouden zitten,
echter deze was precies uit gevoerd zoals op de eerste plaatjes van de groene.
Om e.e.a. weer correct te krijgen moest je dan tegen betaling de benodigde juiste draaistellen aanschaffen.
Deze waren ook nog eens moeilijk verkrijgbaar.
Dan valt zo'n toetertje + donut nog wel mee  :P
Kortom frustratie.

Grtz. Frits
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 08 november 2020, 11:04:47
Die heb ik dan als verstokt tp III stoom en diesel liefhebber niet meegekregen Frits.

Maar je relaas lezende vraag ik me echt af hoe serieus ze binnen de Roco organisatie hun eigen standaarden nemen.
Niet in de laatste plaats omdat het hier om zaken gaat die zonder grote investeringen/kosten te voorkomen zijn, de informatie is eenvoudig te verkrijgen.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: VvKan op 08 november 2020, 11:21:46
Over vermijdbare fouten bij Roco gesproken, een van de grootste flaters vond ik de Plan T.
En wat dacht je van de ICK's?  Weet je het nog?   Waarbij de fabrikant, Roco, stukken van de onderkant moest wegknippen, dus EXTRA kosten maken, om de kap van de wagen op het onderstel te kunnen plaatsen?  Hoe slim kun je zijn?

Ik heb toen dat draadje gevolgd, en jawel:  daar is nu weinig meer van terug te vinden, want dat mocht destijds niet gezegd zijn. Alles gewist.

Blijkbaar mogen we nu wat meer openstaan voor het uiten van klachten over door ons als consument duurbetaalde fouten van producenten, die beter hadden kunnen/moeten weten.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rob Ellerman op 08 november 2020, 11:24:37
Om nog even op de info-aanlevering betreffende de uitvoering/kleur/variant van een model terug te komen:

De Roco-organisatie (Modelleisenbahn München GmbH) krijgt de benodigde info voor een NL-model (kleur, uitvoering, toeters/bellen, loc-of wagennummer) van een kleine groep mensen hier in Nederland. Ik heb tot zo’n tien jaar geleden ook een jaar of zes in zo’n groepje gezeten. Alles wat Roco (in dit geval) maakt en toevoegt of weglaat bij zo’n model komt uit de kokers van dat groepje, niet meer, niet minder. De aanlevering uiteindelijk gebeurt door de coördinator van dat groepje. (Overigens heeft zo'n beetje ieder land waarvoor Roco modellen produceert zo'n groepje mensen die goed op de hoogte zijn van de spoorwegen in dat land en ook een netwerk hebben).

Dus als er, zoals in dit geval, een aantal zaken op die Sik zitten die niet overeenkomen met het grote voorbeeld, dan is dat óf een gevalletje van gebrek aan kennis en research over het betreffende model of (veel erger) het niet gevoelig zijn voor aangeboden gedocumenteerde informatie omdat je coûte que coûte je eigen idee wilt doorzetten. Bij Roco nemen ze gewoon die aangeboden info voor kloppend aan en gaan daarmee aan de slag.
Dat is dan Roco niet aan te rekenen, maar wel de persoon die de niet kloppende info voor waar bij de producent aanlevert....

Rob

Edit: kleine nuancering n.a.v. post #46 hieronder

Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: VvKan op 08 november 2020, 11:32:16
Bedoel je daarmee misschien ook de citroengele kleur van de Lima/Rivarossi Mat 46 'ers ?
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rob Ellerman op 08 november 2020, 11:46:44
Nope, was destijds voor Roco/Fleischmann...

Rob
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bert van Gelder op 08 november 2020, 13:16:28

Ik heb toen dat draadje gevolgd, en jawel:  daar is nu weinig meer van terug te vinden, want dat mocht destijds niet gezegd zijn. Alles gewist.

Blijkbaar mogen we nu wat meer openstaan voor het uiten van klachten over door ons als consument duurbetaalde fouten van producenten, die beter hadden kunnen/moeten weten.

Dat is onzin Veronique, fouten van modellen zijn altijd bespreekbaar geweest!

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 15:17:15
Dus fabrikanten kiezen er bewust voor fouten in hun model te verwerken zodat ze zeker weten minder verkopen? Waarom doen ze dan soms terugroep-acties?

Ik vermoed dat je mijn bijdrage niet helemaal begrijpt. De frustratie richt zich op fouten die eenvoudig te vermijden zijn. Dat schaadt niet alleen het model, het hele merk.

Om mijn bericht te verduidelijken: Ik snap het onbegrip wel waarom fabrikanten iets niet in 1 keer goed doen als het kan. Wat ik niet begrijp is hoe druk mensen zich hierover kunnen maken. Als het niet voldoet aan jouw eisen dan koop je het toch niet? Doe ik al jaaaaaren. Maar iedere keer als een fabrikant zoiets 'onbegrijpelijks' doet, maakt men zich onbeheersbaar druk. Alsof je leven ervan afhangt. En nee, ik zeg zeker niet dat je de fouten niet mag benoemen (hoewel ik dat liever niet heb, want hoe langer ik hier ben hoe meer ik ga 'zien'  ;)). En een morretje hier en daar snap ik ook. Maar sommigen kiezen ervoor om dan WEER die hele discussie op te rakelen. En dat snap ik dan niet.

Dat Roco zijn modellen als "Precise reproduction" verkoopt snap ik ook wel. De marketingafdeling wordt denk ik snel naar huis gestuurd als ze als slogan bedenken "Looks a little bit like the thing you remember from your childhood". Duh.

En wat ik bedoelde met de keuze van combinatie nummer en toeter: Ik heb geen idee wat er gebeurt daar en hoe keuzes worden gemaakt. Misschien hebben ze wel echte bedrijfseconomische redenen om het zo te doen, misschien is het organisatorisch een puinhoop. Misschien doen ze dit wel zodat ze mbv Google translate weer naar dit forum kunnen surfen en zich een bult lachen om de drukte. Wat ik wel weet is dat ik mij er niet druk over ga maken. En als het model mij niet aanstaat ik het niet koop.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 08 november 2020, 15:54:49
"De keuzes van fabrikanten zijn gebaseerd op de verkopen die ze denken te kunnen realiseren." + "Ik heb geen idee wat er gebeurt daar en hoe keuzes worden gemaakt" = ???

Dat is niet echt consequent Martijn, en geeft weinig motivatie om op bovenstaande bijdrage te reageren. Desondanks heb ik mijn vingers naar het toetsenbord gesleept en ik ga het proberen te verduidelijken n.a.v. "Als het niet voldoet aan jouw eisen dan koop je het toch niet?".

Stel nu dat een bepaald bedrijf een aantal loks in dienst stelt van het type X overgenomen van voormalig staatsbedrijf Y. Serie ontpopt zich als publiekslieveling en vele hobbyisten hopen het grote voorbeeld te spotten en ook vele hobbyisten hopen dat merk Q een model gaat uitbrengen. Dat laat op een of andere manier een jaar of 3 op zich wachten en als de daadwerkelijke aankondiging er is in januari zijn een hoop mensen blij en wachten in spanning de aangekondigde leverweek in het najaar af. Als dan de eerste foto's verschijnen blijkt er iets nog niet helemaal in orde, maar wgaf, het is misschien nog niet het seriemodel. Maandje later ligt het model dan in de winkel, en het "iets" wat niet helemaal in orde was (en makkelijk aan te passen) blijkt dus niet te zijn aangepast. Erger nog, de verlichting matcht niet met het voorbeeld terwijl een nummervariant de kloppende verlichting wel heeft, en gewoon overeenkomt met de modellen die genoemd merk eerder heeft uitgebracht. Nu is het "iets" nog te scharen onder gemakzucht, de keuze voor deze nummervariant is een in mijn ogen vermijdbare fout. Heb je jarenlang gehoopt op een model en dan komen ze met dit.

Probeer je je eens voor te stellen hoe dat voelt. En je komt dan niet weg met "dat koop je het toch niet" want, nogmaals, daar gaat het niet om.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 08 november 2020, 16:04:58
Citaat
Dat Roco zijn modellen als "Precise reproduction" verkoopt snap ik ook wel. De marketingafdeling wordt denk ik snel naar huis gestuurd als ze als slogan bedenken "Looks a little bit like the thing you remember from your childhood".

En de ontwerp/productie afdeling wordt dat niet als ze die belofte, want dat is het m.i., niet waarmaken?
Beetje kromme redenering in mijn ogen.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 16:06:21
Arjan, voel je niet verplicht te reageren hoor. Maar ik zal je de gunst terug doen. Consequentie is voor mij geen demotiverende factor iig. Wat wel een factor is, is of iemand luistert of leest........

Nee, ik voel daar niks bij. Want het is 'maar' een hobby. En voor de producent 'maar' een product. Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet? En tuurlijk kom je weg met 'dan koop je het niet'. Of dacht je dat er ook maar 1 medewerker van Roco wakker lag van jouw teleurstelling? Wel van jouw niet uitgeven van de keiharde pegels aan zijn model. Dus.......doe je dat niet, gaan ze misschien wat beter luisteren.

Eb jouw feitenrelaas doet er dus niet toe. Tuurlijk snap ik wel wat je bedoelt en ik deel je observatie, maar dan volgen er weer 5 pagina's "Oeh en Wee, ze luisteren zo slecht". En DAN denk ik, maak je niet zo druk.....Lees je hem? IK DEEL JE OBSERVATIE MAAR IK SNAP NIET WAAROM JE JE ZO DRUK MAAKT

En even voor de goede orde, ik richt me met 'je' in overdrachtelijke zin tot een grotere groep, niet alleen tot jou
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 16:07:10
En de ontwerp/productie afdeling wordt dat niet als ze die belofte, want dat is het m.i., niet waarmaken?
Beetje kromme redenering in mijn ogen.

Welkom in de realiteit waar de (marketing)beloftes vaak verder reiken dan wat er wordt waargemaakt.....
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 08 november 2020, 16:22:18
Arjan, voel je niet verplicht te reageren hoor. Maar ik zal je de gunst terug doen. Consequentie is voor mij geen demotiverende factor iig. Wat wel een factor is, is of iemand luistert of leest........

Nee, ik voel daar niks bij. Want het is 'maar' een hobby. En voor de producent 'maar' een product. Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet? En tuurlijk kom je weg met 'dan koop je het niet'. Of dacht je dat er ook maar 1 medewerker van Roco wakker lag van jouw teleurstelling? Wel van jouw niet uitgeven van de keiharde pegels aan zijn model. Dus.......doe je dat niet, gaan ze misschien wat beter luisteren.

Eb jouw feitenrelaas doet er dus niet toe. Tuurlijk snap ik wel wat je bedoelt en ik deel je observatie, maar dan volgen er weer 5 pagina's "Oeh en Wee, ze luisteren zo slecht". En DAN denk ik, maak je niet zo druk.....Lees je hem? IK DEEL JE OBSERVATIE MAAR IK SNAP NIET WAAROM JE JE ZO DRUK MAAKT

En even voor de goede orde, ik richt me met 'je' in overdrachtelijke zin tot een grotere groep, niet alleen tot jou

Kan zijn, je citeert wel mijn bericht. Je geeft aan mij te begrijpen, je begint wel weer over wel/niet aanschaffen waarvan ik eerder al aangaf dat dat het punt van de frustratie niet is. Als je in bericht 1 wat anders aangeeft dan bericht 2 dan spreek je overigens over inconsequentie.

Wat ik dus net probeerde duidelijk te maken is het gevoel. Wel of niet aanschaffen heb ik niet benoemd, want is geen factor in deze. Het model wordt natuurlijk/helaas niet aangeschaft, dat staat buiten kijf. Je argument "dan koop je het toch niet" slaat niet op het voorbeeld en de achterliggende gedachte. Dat je dan ook nog "Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet?" meent van stal te moeten halen geeft geen pas en werkt bevestigend dat je niet het punt wilt of kunt begrijpen.

"dan koop je het toch niet" is overigens een bekende oneliner, en tegen mijn principes is in gooi ik er dan ook eentje in: "dan volg je dergelijke draadje toch niet?"
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Luit op 08 november 2020, 16:25:53
Ik heb N en daar is soms wel en soms niet iets passend. Maar als in N zo een Sik uitgeleverd wordt en ik zet hem in mijn vitrinekast. Zal er dan een buitenstaander zeggen , klopt geen bal van; Want ..... . Nee het is als met mijn Wadlopertje van F. , ik weet dat het niet juist is maar inderdaad als er dan mensen komen dan zeggen ze goh ik ben met zo een naar Leeuwarden gereden . Of te wel de indruk is goed en dus geen miskoop. Ik zie soms autootjes voor aardige bedragen maar dan denk ik zoveel geld en ik zie maar een klompje plastic, dat kan tegenwoordig veel beter. En wat dat betreft zijn we soms verwend, kijk eens bij de mensen die rommelen met een 3D printer en je ziet geweldige resultaten alleen vertaal dat nu eens naar iets waar je er 5000 van moet maken? Ja soms is men te kritisch en verliest men zich in komma's en punten maar vergeet de verhaallijn. En inderdaad als je er echt mee zit stem met je voeten en koop niet want dat is de enige manier waardoor een fabrikant luistert.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 08 november 2020, 16:31:26
Welkom in de realiteit waar de (marketing)beloftes vaak verder reiken dan wat er wordt waargemaakt.....
Vreemd inderdaad, als de afdeling projecten van mijn werkgever de beloftes die de afdeling verkoop aan een klant heeft gedaan niet waarmaakt, wordt er net zolang gewerkt tot dat wel zo is. En ja, dat kost wel eens geld, ondernemersrisico heet dat.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: henk op 08 november 2020, 16:38:05
En wat dacht je van de ICK's?  Weet je het nog?   Waarbij de fabrikant, Roco, stukken van de onderkant moest wegknippen, dus EXTRA kosten maken, om de kap van de wagen op het onderstel te kunnen plaatsen?  Hoe slim kun je zijn?

Ik heb toen dat draadje gevolgd, en jawel:  daar is nu weinig meer van terug te vinden, want dat mocht destijds niet gezegd zijn. Alles gewist.

Ik kan het eigenlijk niet plaatsen Veroniek.
Bij de eerste uitgave van ICK in 1:87 (er was al een ingekorte geweest) had Roco een model van niet gerenoveerde rijtuigen gebruikt. Dat ging dan over opstaptreden en slingerdempers en zo. Een importeur van concurrerende merken ging toen zo uit zijn plaat dat die berichten zijn gewist. Maar voor de rest zijn de fouten - en oplossingen - nog gewoon terug te vinden. Die oplossingen kwamen niet van Roco. Roco kwam een jaar of wat later met wel correcte versies die dan weer een wokkeleffect lieten zien. Staat er allemaal nog.

Technische bezwaren vind ik persoonlijk sowieso belangrijker dan fouten in het uiterlijk. Ik lees het overigens allemaal graag, zodat ik goed geïnformeerd kan bepalen wat ik wel of niet koop.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bert van Gelder op 08 november 2020, 16:55:03
@ Henk,

Weet je nog wanneer dat ongeveer was dat die berichten zijn gewist? En van wie dat moest?

Ben wel benieuwd eigenlijk, moet na 2012 zijn geweest, vermoed ik.

Gr, Bert
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: henk op 08 november 2020, 17:02:08
2007 Bert. Geen idee wie toen modereerde, maar was dus kort na het begin van Beneluxspoor. Het probleem was niet het benoemen van fouten, maar wie dat deed en de manier waarop. Echt niet normaal.
Het bespreken kon hier ook gewoon verder.

 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.msg78864#msg78864 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.msg78864#msg78864)

Alle fouten benoemd en vooral Manuel aan de slag met verbeteringen.  (y)
Twee jaar later dus alsnog correcte versies, behalve dat je sommige exemplaren even met een handdoek moest uitwringen.  ;D
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bert van Gelder op 08 november 2020, 17:22:01
Ah, bedankt.. (y)

(Ik bedoelde overigens dat het vóór 2012 moet zijn geweest...)

Zal eens kijken of ik nog wat terug kan vinden..

Gr, Bert
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 17:27:04
Vreemd inderdaad, als de afdeling projecten van mijn werkgever de beloftes die de afdeling verkoop aan een klant heeft gedaan niet waarmaakt, wordt er net zolang gewerkt tot dat wel zo is. En ja, dat kost wel eens geld, ondernemersrisico heet dat.

Vast, maar dat is een andere relatie. Wat ik verkoop moet ik leveren, hoe ik iets aanprijs is iets anders. Verkoop is niet hetzelfde als marketing/reclame.

Iedere winkelketen adverteert uiteraard met de beste producten en de beste winkelervaring. Maar die ervaring zal jij niet in de ene supermarkt hebben, terwijl jouw buurman dat wel zo ervaart. Maar in alle supermarkten geldt: wat op de verpakking staat moet in de verpakking zitten.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 17:30:08
Kan zijn, je citeert wel mijn bericht. Je geeft aan mij te begrijpen, je begint wel weer over wel/niet aanschaffen waarvan ik eerder al aangaf dat dat het punt van de frustratie niet is. Als je in bericht 1 wat anders aangeeft dan bericht 2 dan spreek je overigens over inconsequentie.

Wat ik dus net probeerde duidelijk te maken is het gevoel. Wel of niet aanschaffen heb ik niet benoemd, want is geen factor in deze. Het model wordt natuurlijk/helaas niet aangeschaft, dat staat buiten kijf. Je argument "dan koop je het toch niet" slaat niet op het voorbeeld en de achterliggende gedachte. Dat je dan ook nog "Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet?" meent van stal te moeten halen geeft geen pas en werkt bevestigend dat je niet het punt wilt of kunt begrijpen.

"dan koop je het toch niet" is overigens een bekende oneliner, en tegen mijn principes is in gooi ik er dan ook eentje in: "dan volg je dergelijke draadje toch niet?"

Zeker wel volg ik zo een draadje, ik heb nergens beweerd dat ik mij eraan irriteer. Ik verbaas me er alleen over.

Maar laten we elkaar dan de ruimte gunnen elkaar niet te begrijpen zonder waardeoordelen. Vind ik wel een mooie
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Eric B op 08 november 2020, 17:31:44
@Bert op basis van wat ik er van terug heb gevonden speelde dat in 2007 en 2009.

@Martijn, ik snap je punt, maar als marketing de lat zo hoog legt moet je er mijns inziens alles aan doen om dat niveau op zijn minst te benaderen.
Bij dit model weet je na minder dan 5 minuten bladeren in het nieuwe boek van Martin van Oostrom dat dat niet gelukt is.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: VvKan op 08 november 2020, 17:32:35
Ik kan het eigenlijk niet plaatsen Veroniek.
Afgezien van het destijdse gekrakeel en gewis gaat het mij maar om 1 ding:  dat een fabrikant om iets FOUT te doen extra kosten moet maken (het afknippen van de hoeken in het foutieve onderstel) en daar niet eens de conclusie uit trekt, dat er misschien wel eens iets niet zou kunnen kloppen.  Dat is toch van de zotte !
Terwijl ze wel het goede onderstel in hun productie lijn hadden, dus dat hoefden ze niet nieuw te maken.

En dat was als reactie op wat er over plan T geschreven werd.  Oftewel:  je kunt het goed doen, maar met wat extra moeite kun je het ook fout doen.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2020, 17:40:44
@Eric

Wellicht. Maar misschien vindt een veel groter contingent wel dat het een supermodel is dat wel voldoet daaraan. De verkoopcijfers zullen het uitwijzen.

Maar ik snap je. Ik ben inmiddels verpest genoeg door dit forum om ook naar de draaistellen, benamingen en nummers te kijken..... :D
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bert van Gelder op 08 november 2020, 18:06:10
@Bert op basis van wat ik er van terug heb gevonden speelde dat in 2007 en 2009.

Dank.

Ik heb, uit nieuwsgierigheid, nog even teruggezocht in de verwijderde items (die gaan terug tot 2006), maar dit topic lijkt echt weg...
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rick op 08 november 2020, 20:36:44
Arjan, voel je niet verplicht te reageren hoor. Maar ik zal je de gunst terug doen. Consequentie is voor mij geen demotiverende factor iig. Wat wel een factor is, is of iemand luistert of leest........

Nee, ik voel daar niks bij. Want het is 'maar' een hobby. En voor de producent 'maar' een product. Maar voor jou is het blijkbaar zo van levensbelang dat je vervolgens zwaar aan de antidepressiva moet? En tuurlijk kom je weg met 'dan koop je het niet'. Of dacht je dat er ook maar 1 medewerker van Roco wakker lag van jouw teleurstelling? Wel van jouw niet uitgeven van de keiharde pegels aan zijn model. Dus.......doe je dat niet, gaan ze misschien wat beter luisteren.

Eb jouw feitenrelaas doet er dus niet toe. Tuurlijk snap ik wel wat je bedoelt en ik deel je observatie, maar dan volgen er weer 5 pagina's "Oeh en Wee, ze luisteren zo slecht". En DAN denk ik, maak je niet zo druk.....Lees je hem? IK DEEL JE OBSERVATIE MAAR IK SNAP NIET WAAROM JE JE ZO DRUK MAAKT

En even voor de goede orde, ik richt me met 'je' in overdrachtelijke zin tot een grotere groep, niet alleen tot jou
OMDAT HET MET DEZELFDE MOEITE EN KOSTEN OOK GOED GEDAAN KON WORDEN.
Bij de Piko 2400 zit er teveel ruimte tussen de cijfers op de cabine, dat kon zonder extra kosten en moeite ook goed gedaan worden. Net zoals bij deze Sik is aangegeven dat het getoonde model niet klopte, waarna Roco aangaf dat het aangepast zou worden. Als er dan blijkt dat Roco het advies niet opvolgt volgen dus deze reacties.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: henk op 08 november 2020, 21:26:55
Afgezien van het destijdse gekrakeel en gewis gaat het mij maar om 1 ding:  dat een fabrikant om iets FOUT te doen extra kosten moet maken (het afknippen van de hoeken in het foutieve onderstel) en daar niet eens de conclusie uit trekt, dat er misschien wel eens iets niet zou kunnen kloppen.  Dat is toch van de zotte !
Terwijl ze wel het goede onderstel in hun productie lijn hadden, dus dat hoefden ze niet nieuw te maken.

Ik bedoel dat Roco volgens mij niet heeft zitten knippen en dat dat hier dus ook niet is behandeld. Het verwijderen van de bespreking had een heel andere reden. De fouten in de ICK-uitgave van 2007 zijn nog prima op het forum terug te vinden, zoals ik al liet zien.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rondje_HO op 08 november 2020, 21:29:34
Klaus (von Roco): Und? Hast du noch etwas info bekommen aus Holland?  :)

Dieter (auch von Roco): Ja, sie sagen das das nummer nicht klopft. Dass muss 288 sein.

Klaus: Oke, machen wir das.

Dieter: Aber dan klopft das lautsprechertje und das omgekerte pan auf die hube nicht merh.

Klaus: Aber das war nun jetzt zo lustig!

Klaus:  :(

Dieter:  :(

Klaus: Na jah, dan werden wir das nummer anpassen und lassen wir das lautsprechertje und die panne gewohn sitzen  :D

Dieter:  (y)

Klaus:  (y)

Dieter: Wir schaffen das!

Klaus: Genau!

Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 november 2020, 21:42:31
Hahahaha  (y) (das das nummer nicht klopft 🤣)
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Hendrik Jan op 08 november 2020, 21:45:02
Verkoopt die niet voorbeeldgetrouwe meuk nog een beetje?

Wie betaalt bepaalt... ;)

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: VvKan op 08 november 2020, 23:33:55
Ik bedoel dat Roco volgens mij niet heeft zitten knippen
Het gebruikte onderstel past(e) niet op de gebruikte bovenbouw.  Het onderstel was van de oude versie, de bovenbouw van de nieuwe versie.  Om het toch op elkaar te laten passen heeft Roco (wie anders ?)  alle 4 de hoeken afgeknipt.  Controleerbaar op de oude versie.  Dat maakt nou net het hele verhaal zo onwerkelijk:  aanpassingen doen om iets fouts te laten passen en er niet bij stil staan, dat er dus iets raars aan de hand is (was).
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: laurent op 09 november 2020, 00:55:20
Maar met de kwaliteitscontrole bij veel merken is sowieso wat vaker iets loos... :-X Ik heb bijna een jaar met Roco moeten vechten voordat het probleem met mijn Tsjechische Railjet erkend werd. Mijn model, ahum modellen (het zat in 3 van de 7 rijtuigen uit de beide sets) is 2x ter onverrichte zaken teruggekomen van reparatie. De eerste keer was ik nog niet zo zeker wat er precies loos was, de tweede keer had ik in de gaten dat er twee verschillende tinten ramen waren, had ik een compleet fotoverslag met vergelijking met een andere stam erbij gedaan... Pas toen ik daarna weer in de pen klom, het verhaal nog een paar keer uitgelegd heb en ze van foto's voorzien heb, is er iemand in Salzburg wakker geworden en heeft zich erin vast gebeten. De oplossing moet ik nog testen.
De lok miste overigens gewoon onderdelen. :-X Dat was bij de eerste reparatiepoging wél gewoon opgelost.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bahn-AG op 09 november 2020, 02:33:30
Bij de Piko 2400 zit er teveel ruimte tussen de cijfers op de cabine, dat kon zonder extra kosten en moeite ook goed gedaan worden.

Hallo

Als het geen kosten of moeite had gekost was het wel goed geweest.
Piko neemt gewoon een standaard lettertype dat er op lijkt.
Om het goed te doen moet je uitzoeken welk lettertype, waar je het vandaan moet halen, lettertpe aanschaffen ( misschien zelfs nog een licentie om het te mogen gebruiken), spatiering aanpassen. En dan kun je pas eens kijken waar het op de lok moet zitten.
Hiezo kost geen moeite... :-X

Bart
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: henk op 09 november 2020, 05:00:00
Het gebruikte onderstel past(e) niet op de gebruikte bovenbouw.  Het onderstel was van de oude versie, de bovenbouw van de nieuwe versie.  Om het toch op elkaar te laten passen heeft Roco (wie anders ?)  alle 4 de hoeken afgeknipt.  Controleerbaar op de oude versie.  Dat maakt nou net het hele verhaal zo onwerkelijk:  aanpassingen doen om iets fouts te laten passen en er niet bij stil staan, dat er dus iets raars aan de hand is (was).

Tja, ik heb die versie gehad (zie foto oud draadje) en uit elkaar gehaald en herken het gewoon niet Veroniek. Ook niet dat het hier zou zijn besproken. Maar misschien laat mijn geheugen me in de steek. Mij ging het om de vreemde beschuldiging dat de tekortkomingen van het model op dit forum toen niet zouden mogen worden besproken. Er is 13 jaar geleden geveegd, maar dus om een heel andere reden. De tekortkomingen zijn nog altijd terug te vinden, alleen heeft niemand het over knippen.

Edit, het maakt toch nieuwsgierig.  :) Zelf heb ik de rijtuigen al heel lang niet meer, maar hier foto’s van het model uit elkaar. Nu weet ik niet waar moet zijn geknipt, maar ik zie zo gauw niks geks.

 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.msg88278#msg88278 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5296.msg88278#msg88278)
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rick op 09 november 2020, 07:07:34
Hallo

Als het geen kosten of moeite had gekost was het wel goed geweest.
Piko neemt gewoon een standaard lettertype dat er op lijkt.
Om het goed te doen moet je uitzoeken welk lettertype, waar je het vandaan moet halen, lettertpe aanschaffen ( misschien zelfs nog een licentie om het te mogen gebruiken), spatiering aanpassen. En dan kun je pas eens kijken waar het op de lok moet zitten.
Hiezo kost geen moeite... :-X
Je bent ook niet serieus te nemen hé. Volgens jou doet Piko dus maar wat met het idee 'het lijkt erop dus het is wel oké'? Buiten dat het niet gaat of de cijfers van het juiste lettertype zijn, er zat teveel ruimte tussen en dat kan bij het drukken aangepast worden. De cijfers op de neus zitten immers wel dichter op elkaar (https://www.google.com/search?q=piko+40424&rlz=1C1QJDB_enNL654NL654&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjm_MaJ7fTsAhWRzIUKHUA7BoQQ_AUoA3oECAYQBQ&biw=2304&bih=1132#imgrc=QqUHhOs8ozAMLM) al kan dat volgens jou dus niet.

Hier een foto van wat ik bedoel, links het origineel en rechts van Kleinspoor:
(https://abload.de/img/20190311_204518wvj15.jpg)
De koppelafstand is ook erg ruim, dat heb ik inmiddels veranderd met ingekorte standaardkoppelingen. Dat is nou iets wat wel extra moeite kost voor een fabrikant aangezien die koppelingen ontwikkeld moeten worden.

Maar waarom zou je verwachten dat een fabrikant gaat uitzoeken welk lettertype het is, waar het vandaan komt, of een licentie nodig is en het goed drukken? Bij de bouwmarkt kunnen ze ook een pot gele of grijze verf halen, dat scheelt ook gedoe.   ::) man, man, man.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Gouda op 09 november 2020, 08:47:02
Voor heel veel mensen zijn modeltreinen gewoon speelgoed. Als het model lijkt op wat in hun herinnering zit dan valt het niet op dat de bedrukking iets te wijd is. De overgrote deel van de modelspoorders zitten hier niet op het forum. De markt is blijkbaar groot genoeg in Nederland want er bestaan zelfs 2 bladen (Railmagazine en Railhobby). Op èèn heb ik een abonnement.

Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.

Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bahn-AG op 09 november 2020, 09:13:56
Je bent ook niet serieus te nemen hè.

Meestal niet nee. ;D

Maar je hebt dus niks van mijn post begrepen.

Bart

P.s De 2528 klopt ook niet. :-X
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: VvKan op 09 november 2020, 09:21:51
Zelf heb ik de rijtuigen al heel lang niet meer, maar hier foto’s van het model uit elkaar. Nu weet ik niet waar moet zijn geknipt, maar ik zie zo gauw niks geks.
Staat niet op de foto's.  Ik zal eens gaan zoeken of ik nog ergens iets kan vinden, ik ben destijds nog met de rijtuigen bezig geweest om ze om te bouwen.  Maar bij mij is het probleem:  in welke doos zitten ze dan ?  Als ik iets terugvind zal ik het melden, ook al is het maar uit "historisch perspectief" .
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 09 november 2020, 09:25:51
Voor heel veel mensen zijn modeltreinen gewoon speelgoed. Als het model lijkt op wat in hun herinnering zit dan valt het niet op dat de bedrukking iets te wijd is. De overgrote deel van de modelspoorders zitten hier niet op het forum.
Schaal of systeem zijn niet belangrijk maar de lol die het geeft.

Maar wat wil je dan aankaarten in relatie tot de discussie?
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Hendrik Jan op 09 november 2020, 09:37:31
Lijkt me duidelijk:
de meeste klanten interesseert het geen hol.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Gouda op 09 november 2020, 09:46:48
Dat de fabrikant zich niet alleen richt op "klinkernageltellers" maar zoekt in een model waar hij iedereen kan bedienen en meerdere varianten kan maken zonder aanpassingen aan de mal. Hoe grotere publiek hoe meer afzet dus lagere prijs met de zelfde ontwikkelkosten. Voor de degene die het model niet correct vindt koopt hem niet of gaat hem verbouwen. De grote jongens (Marklin, Roco, Piko ect.) moeten het hebben van massa waardoor er compromis ontstaat. De kleinere jongens kunnen zich richten op niche. de kopers van deze specialisten zijn ook bereid om meer te betalen.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: spoorzeven op 09 november 2020, 09:54:29
Maar een model waarmee iedereen kan worden bediend, is ook geen punt. Dus juist geen exoten. Het punt is wel een model dat gewoonweg nooit heeft bestaan, een fantasiemodel dus, zoals de 288 nu lijkt te gaan worden. Een fantasiemodel bovendien waarvoor nog extra moeite is gedaan, lees: extra kosten zijn gemaakt. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Martijn193 op 09 november 2020, 09:58:10
Ik weet wel een oplossing: ga er werken en rapporteer hier hoe eea in zijn werk gaat. Neemt iig wel wat onrust/onbegrip weg.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 09 november 2020, 10:13:33
Dat de fabrikant zich niet alleen richt op "klinkernageltellers" maar zoekt in een model waar hij iedereen kan bedienen en meerdere varianten kan maken zonder aanpassingen aan de mal. Hoe grotere publiek hoe meer afzet dus lagere prijs met de zelfde ontwikkelkosten. Voor de degene die het model niet correct vindt koopt hem niet of gaat hem verbouwen. De grote jongens (Marklin, Roco, Piko ect.) moeten het hebben van massa waardoor er compromis ontstaat. De kleinere jongens kunnen zich richten op niche. de kopers van deze specialisten zijn ook bereid om meer te betalen.

Neem m even terug naar de originele vraag: "Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?"

In je post waar ik op reageerde haalde je de grote schare aan. Prima. Wil je dan stellen dat je dus niet kritisch mag zijn (bijvoorbeeld over vermijdbare fouten) omdat het de meeste mensen toch geen biet interesseert omdat ze onwetend zijn? Dat het de meeste klanten geen hol interesseert kan zijn, mogen we het er dan hier op het forum niet over hebben?
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rondje_HO op 09 november 2020, 10:14:34
Maar een model waarmee iedereen kan worden bediend, is ook geen punt. Dus juist geen exoten. Het punt is wel een model dat gewoonweg nooit heeft bestaan, een fantasiemodel dus, zoals de 288 nu lijkt te gaan worden. Een fantasiemodel bovendien waarvoor nog extra moeite is gedaan, lees: extra kosten zijn gemaakt. Onbegrijpelijk vind ik dat.


Tja, ik vind het ook onbegrijpelijk dat LS Models ook de ene na de andere exoot uitbrengt in plaats van de zoveel gevraagde Dms'en en Buffet rijtuigen. Maar dat is blijkbaar hun gekozen weg. Net als Marklin die juist fantasiemodellen in grote aantallen maakt. Ze maken iets echt heel moois, bv. de 241 Est, en vervolgens nemen ze groen in plaats van de juiste kleur, zwart. Het zal er wel ingebakken zitten denk ik  :P Schiet mij maar lek ;D



Lijkt me duidelijk:
de meeste klanten interesseert het geen hol.

groeten
Hendrik Jan


Helemaal mee eens  :)


Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: henk op 09 november 2020, 10:28:25
Staat niet op de foto's.  Ik zal eens gaan zoeken of ik nog ergens iets kan vinden, ik ben destijds nog met de rijtuigen bezig geweest om ze om te bouwen.  Maar bij mij is het probleem:  in welke doos zitten ze dan ?  Als ik iets terugvind zal ik het melden, ook al is het maar uit "historisch perspectief" .

Dat zou fijn zijn Veroniek.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rick op 09 november 2020, 10:38:43
Meestal niet nee. ;D

Maar je hebt dus niks van mijn post begrepen.

P.s De 2528 klopt ook niet. :-X
Nou vertel, wat is niet goed dan kan ik dat aanpassen.
En leg gelijk ook even uit waarom een lettertype op de neus wel goed kan en niet op de cabine. Of heeft Piko de moeite genomen twee verschillende lettertypes te gebruiken die op het NS-type lijken? Buiten dat horen de zaken die je noemt bij het ontwikkelen van een model, dus is het geen extra werk, waar jij voor het gemak overheen leest. Volgens jou hoeft een fabrikant, die kosten maakt om een model te ontwikkelen, dus niet de juiste opschriften aan te brengen omdat dit kosten met zich meebrengt.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bahn-AG op 09 november 2020, 17:53:07
Nou vertel, wat is niet goed dan kan ik dat aanpassen.

Hallo

Precies die dingen die volgens jou geen extra moeite of kosten veroorzaken.

Fout lettertype, cijfers te ver uit elkaar en NS logo te hoog geplaatst.

Maar netzogoed netjes gedaan. (y) en als piko het zo had gedaan had er geen haan naar gekraaid.
Bij piko hebben ze er het geld niet voor over. Iedere stap extra veroorzaakt extra kosten. Als je iets voor een lage prijs wilt aanbieden maak je keuzes. Eën daarvan is of het model geaccepteerd wordt door de grote massa. Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.

Bart
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Daan! op 09 november 2020, 19:15:17
Maar hoe rijm je dan dat Roco wel de kappen van de Lineas Br186 overspuit als er een blauw stukje baan mist? Dat lijkt me toch dankzij invloed van fora.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rondje_HO op 09 november 2020, 22:08:51
Maar misschien nog meer door de winkeliers? Die was het in ieder geval al direct opgevallen.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: T.Spat op 09 november 2020, 23:30:43
Voordeel van ouder worden is dat ik zo onderhand geen klinknageltjes hoef te tellen...ik zie ze toch niet! ;D
In ieder geval bij mijn N schaal modellen...
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Daan! op 10 november 2020, 11:30:45
Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.

Beste mensen

Roco heeft besloten om de Sik op dit moment niet uit te leveren nav de berichten over de donut en luidspreker.

Roco komt hier later op terug.

bron : Roco.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rondje_HO op 10 november 2020, 12:02:17
Maar of we blij moeten zijn met die ontwikkeling? Straks krijgen we wel geheel kloppende uitvoeringen, maar die verder zo saai zijn dat alleen die paar puristen er nog iets aan vinden  :(

Ik hoop dat ze er alleen een ander nummertje op plakken, ik vond dit pan en dat toetertje wel wat hebben.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: saskia op 10 november 2020, 12:05:23
Hier een late reactie op de uitleg # 22 van Sicco op 7/11: En hierdoor worden ze dan ook onbetaalbaar duur voor de meeste mensen.

Saskia
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Arjan6511 op 10 november 2020, 12:13:49
Maar of we blij moeten zijn met die ontwikkeling? Straks krijgen we wel geheel kloppende uitvoeringen, maar die verder zo saai zijn dat alleen die paar puristen er nog iets aan vinden  :(

Het argument wat anderen gebruiken zou ook in dat geval van toepassing moeten zijn: "de meeste klanten interesseert het geen hol."
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rondje_HO op 10 november 2020, 12:16:53
Nou, ik heb anders uit betrouwbare bron vernomen dat mensen gek zijn op toetertjes  >:(


 ;)
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rob Ellerman op 10 november 2020, 12:52:30
Nou, die kunnen toeterfetishisten er dan toch zelf opzetten? ;D
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Edwin2121992 op 10 november 2020, 14:05:07
We kunnen nu in ieder geval de vraag beantwoorden:

Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?

Best wel kritisch, want model wordt uitgesteld vanwege de kritiek.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rick op 10 november 2020, 20:26:26
Precies die dingen die volgens jou geen extra moeite of kosten veroorzaken.

Fout lettertype, cijfers te ver uit elkaar en NS logo te hoog geplaatst.

Maar netzogoed netjes gedaan. (y) en als piko het zo had gedaan had er geen haan naar gekraaid.
Bij piko hebben ze er het geld niet voor over. Iedere stap extra veroorzaakt extra kosten. Als je iets voor een lage prijs wilt aanbieden maak je keuzes. Eën daarvan is of het model geaccepteerd wordt door de grote massa. Die paar mieren.... op een forum zijn totaal niet belangrijk voor de totale omzet.
Ik denk dat we een ander idee hebben bij de kosten en moeite die een fabrikant moet en kan doen om tot een model te komen. Ik ga ervan uit dat een fabrikant bij het ontwikkelen ook rekening houdt met correcte opschriften en kleuren, die zitten immers op het grote voorbeeld en horen ook op het model te kloppen. Dat een lettertype dan misschien geld kost om te gebruiken kan, die kosten kunnen dan verdeeld worden over alle NS-modellen of er wordt een gelijkend lettertype gebruikt (zolang het geen Wingdings 2 is valt het verschil mij niet eens op). Die opschriften worden sowieso aangebracht, dan hoort er ook een controle bij of ze goed staan, dat is geen extra stap in de productie.
Dat de cijfers te ver uit elkaar staan is gewoon fout, op de neus staan ze wel goed en dat is geen ander lettertype. Als fabrikant is dat gewoon onderdeel van je werk controleren (en dat doet Piko, de eerste Hondekop werd teruggeroepen omdat de reclamebanen op het model donkerblauw waren uitgevoerd). Ook het logo op de juiste plek zetten hoort daarbij, al staat het bij de museum-2454 ook iets te hoog. Bij mijn model moet ik dat inderdaad voor het goede nog eens aanpassen.
Waarom worden er anders werktekeningen van een model gemaakt en gecontroleerd op fouten? Die moeite zou een fabrikant zich ook kunnen besparen, dat scheelt ook weer in de kosten en tijd.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 10 november 2020, 20:57:50
Piko heeft (bij de Nederlandse modellen) gewoon te weinig aandacht daarvoor helaas. Bij de Duitse modellen zul je het niet zo snel fout zien gaan.
Overigens hebben we het over modellen waar de belettering stamt uit de tijd van voor de lettertypes zoals we die nu kennen. Er ís dus geen officieel 'NS lettertype' op de markt. Dat zal (en kan gewoon) nagemaakt moeten worden. Het kan goed zijn dat Piko het 'dichtstbijzijnde gelijkende commerciële lettertype' heeft gekozen, zoals ze bijvoorbeeld bij de Belgische modellen (met dat hele specifieke lettertype uit de jaren zeventig) gedaan hebben. De vraag is dat of het ene kostenbesparing is, misschien is het niet meer dan gemakzucht. Dat hoeft niet eens aan Piko zelf te liggen, maar kan ook liggen aan de partij die het materiaal aanlevert. Het is bij Piko een kwaliteitsstapje dat ze nog mogen/moeten zetten. Ik denk in elk geval dat er soms te gemakkelijk vanaf de zijlijn wordt besloten wat (te)veel geld kost voor ene fabrikant. Modellen worden niet voor niets steeds beter gedetailleerd. Piko maakt niet voor niets een super gedetailleerde V160 ondanks dat diverse andere fabrikanten daar nu ook nieuwe en verbeterde varianten maken. Er is wel degelijk concurrentie om kwaliteit en DUS is de vraag naar kwaliteit voldoende voor de fabrikanten en is het weinig zinvol aan te nemen dat dat niet zo is.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Deetrein op 10 november 2020, 21:23:54
Piko heeft (bij de Nederlandse modellen) gewoon te weinig aandacht daarvoor helaas....

Ik denk nu dat je Wim Wolters te kort doet, maar wat weet ik er nou van...  ;)

Mvg, Erich
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rick op 10 november 2020, 21:27:11
Bij Piko zijn er soms dingen waarvan ik me afvraag of het niet anders kon maar Wim doet zeker goed werk.

Overigens hebben we het over modellen waar de belettering stamt uit de tijd van voor de lettertypes zoals we die nu kennen. Er ís dus geen officieel 'NS lettertype' op de markt. Dat zal (en kan gewoon) nagemaakt moeten worden.
Het lettertype op de eerder uitgebrachte 2200 ziet er anders uit dan dat op de 2400, Piko heeft dus wel de moeite genomen om iets aan te passen maar de tussenruimte fout gedaan. Het is in ieder geval wel iets dat je in H0 en N kan gebruiken zodra je het eenmaal in bezit hebt dus wat dat betreft is het wel de moeite en kosten waard lijkt me.
Ach, Piko locs nummer ik eigenlijk standaard om, ongeacht de kwaliteit van de opschriften.  :)
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Bahn-AG op 10 november 2020, 22:31:46
Bij de Duitse modellen zul je het niet zo snel fout zien gaan.

Hallo

En dat valt ook vies tegen. Ik kan je zo 10 modellen opnoemen waar de kleur niet van klopt.
Laatste is de lokomotion 151, die zoals ik al vreesde wit i.p.v. lichtgrijs is.
En zelfs de "hooggeloofde" V160 heeft een storende fout. De ramen aan de voorzijde kloppen niet....zelf nagemeten  ;D (Ik kan er nog net mee leven  8))

Bart
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 november 2020, 22:44:22
Dat van die foute lettertypes en verkeerde afstanden begrijp ik niet goed. Als het origineel nog bestaat kunnen ze gewoon een plat genomen foto van een locnummer of andere tekst gebruiken. Die verschalen ze dan naar de correcte letterhoogte en dat gebruiken ze om de inktmatrijs te etsen. Of zie ik dat te simpel?
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Duikeend op 10 november 2020, 22:59:02
een beetje wel  ;D ook al kopieer je het betekend nog niet dat je het ook mag gebruiken. ook op fonts zitten rechten ;)

ik denk dat het ook te maken heeft met iets dat het pareto principe (https://www.investopedia.com/terms/p/paretoprinciple.asp) heet.
het komt er in grote lijnen op neer dat de kosten die gemaakt moeten worden om een klein gedeelte van de potentiële klanten "tevreden" te stellen niet op wegen tegen de baten.
maw, in de huidige manier van bedrijfsvoering is het gewoon geaccepteerd dat een klein deel van de markt klaagt als dit een betere marge bewerkstelligd.  niet leuk voor ons maar wel de realiteit
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Rick op 11 november 2020, 07:08:49
Maar wat zijn de kosten als je het op eerdere modellen wel goed doet en de helft van de nummers op het model wel goed uitgevoerd is?
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: mass am see op 11 november 2020, 08:00:36
Hoe hoog leg je de lat, er zijn bouwers, verzamelaars en rijders en wat heb je voor een model over , als ik een duur model koop (boven de 250 euro) verwacht ik wel dat het goed rijd dat de opschriften er goed opzitten en de onderdelen er niet afvallen.
Ooit een TEE ram van TRIX gehad een heel fraai treinstel maar had moeite met onze profigleis van fleischmann , ja en dan ben je erg teleurgesteld, maar de lat is wel wat hoger komen te liggen door de jaren heen , had ik rond 1981 een roco 1600 met een stam ICR's van LIMA  en daar was ik er blij mee.

Nu is Bas een verzamelaar en deels een rijder terwijl ik aan de baan bouw zie ik wel dat de jongere generatie de lat wat hoger legt dan wij wat ouderen, en dat zie ik ook in anderen dingen , maar denk dat dat is dus de generatie kloof.
Tegenwoordig zijn alle rijtuigen 1:87 lengte schaal en de locomotieven en treinstellen zijn digitaal en met sound, nu ik het eenmaal heb ben ik er erg blij mee maar als Bas er niet over begonnen was dan had ik waarschijnlijk nog analoog gereden.

Dus je laat je ook deels mee slepen ook over het kritisch zijn van modellen en wat er over geschreven wordt, kijk wel eens op DSO bij onze oosterburen , en daar is het een graadje erger over kritiek van sommige modellen.




mvgr Evert en Bas
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 08:09:47
Ja als voorvechter van open discussies over modellen moet ik zeggen dat je daar wel een valide punt hebt. Af en toe herken ik dat hier ook wel.
Naar mijn mening, de Artitec Plan E's bijvoorbeeld. Ik ga niet beweren dat e.e.a. niet te voorkomen was geweest, maar de algehele tendens is naar mijn mening erg eenzijdig negatief
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: henk op 11 november 2020, 08:57:51
Dat valt toch wel mee? Als je wilt weten wat het forum van de plan E vindt, moet je eigenlijk beide draadjes samen nemen. In het oude draadjes is de teneur vooral positief. Er worden op den duur wat tekortkomingen besproken die bijna allemaal geleidelijk door Artitec zijn opgelost. De nieuwe uitgave is eigenlijk een heruitgave met dezelfde positieve eigenschappen en nog wat oplossingen. Dat positieve weten we wel. Als dan blijkt dat een probleem met de koppelboom is vervangen door een nieuw probleem met de koppelboom, dan gaat het vooral daarover ja. Maar de teneur van beide draadjes samen blijft toch vooral positief.

Ik vind de Artitec plan E draadjes eigenlijk een goed voorbeeld van effectieve één-tweetjes tussen een forum en een fabrikant met als resultaat een bijna perfect product. De toon mag misschien soms anders, maar dat weten fabrikanten nu wel. Ze zijn niet van suikergoed.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 11 november 2020, 09:17:30
Ik heb het oude draadje inderdaad niet meegenomen in mijn overweging  ;D
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Edwin2121992 op 11 november 2020, 10:35:23
Ook het logo op de juiste plek zetten hoort daarbij, al staat het bij de museum-2454 ook iets te hoog. Bij mijn model moet ik dat inderdaad voor het goede nog eens aanpassen.
Waarom worden er anders werktekeningen van een model gemaakt en gecontroleerd op fouten? Die moeite zou een fabrikant zich ook kunnen besparen, dat scheelt ook weer in de kosten en tijd.

De 2454 heeft helemaal geen NS logo’s, alleen bij museale ritten worden er magneet logo’s op geplakt. Toen ik nog er nog bij betrokken was deden we dat altijd met de rolmaat erbij, als die eventueel te hoog zat kan dat ook een moment opname zijn van een dag, dat er even geen rolmaat werd gebruikt.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Modellbahnwagen op 11 november 2020, 10:48:18
Naar mijn mening, de Artitec Plan E's bijvoorbeeld. Ik ga niet beweren dat e.e.a. niet te voorkomen was geweest, maar de algehele tendens is naar mijn mening erg eenzijdig negatief

Best raar dat bij de eerdere oplagen sommige dingen zoals lak en opschriften perfect zijn en dat het bij een heroplage plots niet alles goed meer is. Dan vraag ik me af, waarom dat niet te voorkomen is geweest. Slordig voor rijtuigen die 59,95 moeten kosten. Omdat het verder zeer fraaie rijtuigen zijn heb ik, ondanks dat ik ze eerder wilde laten liggen, toch een stam aangeschaft en heb me voorgenomen om eea te accepteren zodat de voor mij zeer welkome tp4 plan E's toch bruikbaar zijn. Maar jammer vind ik het wel :-\
Titel: Re: Hoe kritisch moet of mag je zijn bij een nieuw model?
Bericht door: Duikeend op 11 november 2020, 11:25:01
Maar wat zijn de kosten als je het op eerdere modellen wel goed doet en de helft van de nummers op het model wel goed uitgevoerd is?

ik denk dat je daarvoor goed moet beseffen hoe tegenwoordig treintjes gemaakt worden ten opzichte van vroeger. vroeger werden er 20.000 (ik roep maar wat)  gemaakt en die bleven in de voorraad van bijvoorbeeld fleischmann. nu is dat niet zo en worden er zoveel gemaakt als men verwacht en hoopt te kunnen verkopen binnen een redelijke termijn. Een nieuwe run zal door ons hobbyisten gezien worden als een verbetering van de vorige of minstens een zelfde niveau. Deels klopt dat ook als je dezelfde productie middelen gebruikt. een matrijs blijft dezelfde matrijs en daar komt niet ineens een 1600 uit met een hoger rooster in de zijwand  ;)

maar de bedrukking gebeurd niet met dezelfde middelen. Het benodigde zeefdruk "stencil" wordt opnieuw gemaakt. hierbij zou je eigenlijk het hele design proces weer door moeten om de fouten er uit te halen en tada.. dat kost dus geld ;) ik laat gemakshalve ook nog maar even weg wat er gebeurd als men ook nog van fabrikant wisselt.  8)

dus een rerun is niet automatisch een vergelijkbaar product.

dat gezegd hebbende vindt ik het ook jammer als een fabrikant eindelijk met een model komt waar ik al jaren op wacht en het is niet wat ik er van verwacht had. maar realiseer je ook dat teveel negativiteit er ook voor kan zorgen dat een fabrikant die twijfelt of hij of zij iets uit zal brengen er net voor kan kiezen het dan maar niet te doen.

en ik vind dat er nog een afweging is:

ik gebruik als voorbeeld de benelux plan w van artitec en LS. beide zijn mooie rijtuigen alleen is de LS net wat exclusiever.. zo heb ik zelf vorig jaar een LS gekocht op de beurs. maar toen ik die binnen een week kon omruilen voor 2 artitec rijtuigen wist ik hel wel. maw, beide hebben een markt maar zijn absoluut niet vergelijkbaar!
maar nu mijn punt: als we hier het model van artitec de grond in boren (wat absoluut niet terecht is) dan is de kans groot dat artitec denk: hmm, een rerun van de plan w? laten we maar een paar resin modelletjes maken, dat levert ons minder risico op. Het blijft tenslotte een bedrijf! ik vind dat een probleem, want ik wil wel graag die rerun. ook zie ik graag dat er een fabrikant icr rijtuigen gaat leveren en niet als kant en klaar stammetje van LS maar meer in het middenklasse gebied. Maar daar zit nu de uitdaging want een beetje zichzelf respecterende fabrikant doet een marktverkenning. en daar hoort tegenwoordig ook internet bij inclusief diverse fora..

Ik zelf vindt dat je best mag aangeven dat je het jammer vind dat het nummer van een 2400 niet goed zit, aangevuld met fotografisch "bewijs" ter info. Maar wees aub voorzichtig in de bewoording, je weet nooit hoe iets opgevat wordt  ;D


Wat voor mij een eyeopener was, was het zien hoe treintjes gemaakt worden: link (https://www.youtube.com/watch?v=Zd-Zbob9lBo)