Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Kellerstein; een nieuwe baan in H0  (gelezen 76804 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #30 Gepost op: 09 maart 2020, 14:49:37 »
@Marc en Remco, ik heb een plaatje gemaakt uitgaande van een bereik van 70 cm. Het valt in mijn ogen nog wel mee. Op een klein stukje na is de hele baan goed bereikbaar. (geel is 70 cm vanaf alle kanten)


Tsja... En dat "kleine" stukje dan? (persoonlijk vind ik dat blauwe deel best groot). Als ik naar je baanplan kijk, zie ik juist daar veel sporen liggen (in het paarse deel). Wat ga je doen als er daar iets ontspoort? Je kunt misschien wel een meter over de baan reiken, maar dan is er een redelijk kans dat de scenery aan de voorzijde van de baan wordt weggemaaid... Denk aan fragiele bomen, bovenleiding, lantaarnpalen enz...

Wat betreft MDF: lees de diverse draadjes hier op het forum maar eens na. Ook buiten dit forum zijn velen van MDF afgestapt, juist vanwege de gevoeligheid voor vocht (Everard Junction op Youtube bv). En ook als je de vochtigheid in de ruimte onder controle hebt, er is altijd vocht aanwezig in de lucht. En dat werkt gewoon in op MDF....Tenzij je iedere plaat in 3 lagen lak zet. En ieder boorgat nabehandelt met lak.
Ja, het is iets goedkoper bij aanschaf vergeleken bij multiplex. Maar als je over een paar jaar alles alsnog moet vervangen, dan is het financiele voordeel ook verdwenen. Dan liever een lok minder en een baan uit multiplex. Of een iets kleinere baan.

Nog een nadeel van MDF (was al genoemd) is het hoge gewicht. Je schrijft ook dat je baan verrijdbaar is (zodat de achterzijde toegankelijk is). Ik vrees dat het gewicht van een baan van 3.5 x 4.0 m al snel veel groter is dan je denkt. En als je hem dan ook nog eens van MDF maakt, is het helemaal geen pretje om hem te verrijden...
Denk er nog eens serieus over na. Probeer te leren van de fouten van anderen. Je leeft niet lang genoeg om zelf genoeg fouten te maken om dat allemaal te leren ;)

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #31 Gepost op: 09 maart 2020, 15:43:13 »
En met multiplex kun je een dunnere plaat gebruiken (rond de 10 mm). Scheelt ook weer gewicht t.o.v. MDF.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #32 Gepost op: 09 maart 2020, 16:05:58 »
Hallo Klaas; maar wat zijn jouw argumenten om MDF af te raden ?
Dezelfde argumenten die Wim hierboven al noemt. Het enige voordeel van MDF is dat het goedkoop is, maar dat vind ik een verkeerd argument.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #33 Gepost op: 09 maart 2020, 17:04:50 »
Hoi Rob,

Ik heb geen baandraadje waar ik mijn baantje laat zien, misschien komt dat nog eens, maar erg actief ben ik ook niet. Heb te veel leuke dingen om te doen (en te weinig tijd ;D). Ik heb zelf een vast baantje gemaakt, gewoon simpel om weer lekker analoog te rijden met mijn treinen uit de jaren 90. Heb een open constructie van vuren balkjes 22x50 gebruikt, welke ik verticaal plaats voor de stevigheid. Daarop gebruik ik mdf, ik dacht 8mm, maar ben er niet 100% zeker van..... Dat voldoet voor mij prima. Multiplex kan ook, maar gezien mijn oppervlaktes is gewicht niet echt van invloed. MDF vind ik wel prettiger en netter te zagen. Ik werk op een vliering, hoog in de nok. Daar verzameld zich aardig wat warme lucht (hoewel de zolder en de vliering niet gestookt worden) dus van kromtrekken heb ik geen last. Als je wilt, moet ik thuis ff een plaatje maken.

Multiplex is wel mooi spul. Soms heb je populieren multiplex, dat is wel fijn licht. En..... een goede houthandel in de buurt kan je ook zeker adviseren!

Groeten,
Rogier

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #34 Gepost op: 09 maart 2020, 18:21:57 »
Tegenwoordig ook op maat gezaagd en aan huis geleverd.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #35 Gepost op: 09 maart 2020, 18:28:46 »
Het enige voordeel van MDF is dat het goedkoop is, maar dat vind ik een verkeerd argument.
En uiteindelijk word goedkoop(na terugkerende problemen) toch weer duur koop omdat je weer aan de slag mag  ;) ::) :'(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #36 Gepost op: 09 maart 2020, 18:35:09 »
MDF alles leuk en aardig tot je de eerste keer gaat grassen of ballasten.

Zwelt het lekker weg, zet uit en krimpt als de z***te.
Heb zelf ‘geinvesteerd’ in 9mm multiplex en dat met mijn plan bij lokale handel laten verzagen. Samen gekeken of er nog rest stukken waren die bruikbaar waren.

Aangezien ik daar al veel gehaald heb in het verleden voor o.a. de tuin ook nog een beetje korting gekregen, beetje babbelen doet vaak wonderen. (Uiteraard niet voor korting maar wel in de zin van meedenken en helpen waar kan. )

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #37 Gepost op: 09 maart 2020, 22:16:33 »
Misschien kunnen jullie mij een link naar het draadje van jullie bouw geven ? Ik wil die graag


Hoi Rob,

Uiteindelijk heeft ieder zijn voorkeur maar ik zou oppassen met mdf. Ik heb zelf sterke voorkeur voor populieren multiplex. Licht, splintert nauwelijks bij verwerken en omdat het zachter is dan mdf is schroeven ed stukken makkelijker. Daarnaast vele malen minder vochtgevoelig.

Ik heb mijn baan (even zoeken op Bahnstrecke 5867) gemaakt van een raster van 18mm dik (stroken 15 en 13 cm hoog) waarop de baan dan ligt op een plaat van 12 mm. Geheel is bij mij 7,5 x 1,5 m2 en geheel is verrijdbaar (gaat zonder problemen).

Denk dat de hele onderbouw mij iets van € 350,00 gekost (dus van de wielen t/m de basisplaat van het schaduw station. Zou met mdf wellicht wat gescheeld hebben maar goede onderbouw is de basis voor jaren plezier. Dan maar een loc minder (of een jaartje later). Hout komt gewoon van de lokale bouwmarkt die het netjes (en ook nog gratis) op de door mij opgegeven maten heeft gezaagd.

Kortom, als je de komende jaren plezier aan de hobby wilt hebben zou ik zeker niet bezuinigen op de basis.

Veel succes en ik blijf dit volgen,
Gr Frank

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #38 Gepost op: 10 maart 2020, 11:25:16 »
Nou dat is wel duidelijk; MDF is als vloeken in de kerk  ;D

Ik ga dan voor multiplex 12 mm voor de onderbouw. Ik laat stroken zagen van 14 en 12 cm breed.
Voor de onderlegger voor de rails van de verschillende niveaus heb ik multiplex 9 mm ter beschikking voor hergebruik.

@Frank; ik was al aan het meelezen op jouw draadje en haal daar veel inspiratie uit.

Ik neem alle opmerkingen van iedereen mee in constructieve zin (letterlijk en figuurlijk)

Nu eerst maar eens verder met slopen.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #39 Gepost op: 11 maart 2020, 20:28:43 »
Terug achter de tekentafel zag ik kans om de tafel iets te verkleinen terwijl het ontwerp er toch op past.

De korte zijden worden nu 130 in plaats van 140 cm. Dat scheelt weer in de bereikbaarheid.

Onderwijl gaat de afbouw door...……

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #40 Gepost op: 12 maart 2020, 08:52:11 »
Hoi Rob,

Ik kon het draadje naar je oude baan niet vinden, kan je me helpen met de link?

Ik ben benieuwd welke bouwwijze en materialen je daar gebruikt hebt? Ziet er wel goed en degelijk uit namelijk  (y)

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #41 Gepost op: 12 maart 2020, 10:10:54 »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #42 Gepost op: 12 maart 2020, 10:30:21 »
Hoi Rob,

Net het draadje bekeken, helaas ontbreken diverse foto's, maar toch geeft het een goed beeld van je baan destijds. Ik zie dat je daar voor Multiplex had gekozen, als dat bevallen is, zou ik dat zeker weer doen  ;). Je hebt ook veel geleerd, o.a. van de Roco rails. Ik hoop dat je voldoende FLM profi hebt, aangezien dit (op termijn?) minder goed verkrijgbaar is. Ik hoop dat je nieuwe baan nog mooier mag worden!

Groeten,
Rogier

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #43 Gepost op: 12 maart 2020, 12:07:52 »
Hallo Rogier,

Ik zal de komende beurzen op zoek moeten naar Profirails. Ik heb nogal wat nodig.
Ik ga definitief weer multiplex 12 en 9 mm gebruiken.

Groet Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Kellerstein; een nieuwe baan in H0
« Reactie #44 Gepost op: 13 maart 2020, 15:51:00 »
En de afbouw gaat door. Onvoorstelbaar hoeveel draadjes en kabeltjes zich in de afgelopen jaren verzameld hebben. Ik had geen flauw idee meer waar ze voor dienden. Dat wordt bij de nieuwe baan anders. Daar wordt netjes gewerkt, gelabeld en gedocumenteerd. In het schaduwstation heb ik ooit de Fleischmann profirails met boekbinderslijm op de blauwe plaatjes gelijmd. Dat blijkt nu niet zo'n succes te zijn. Ik moet alles losweken en daarna schoonmaken.

En we slopen door...….



en door....

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi