Doel:€60.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door VAM65
Vandaag om 09:24:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Spoor010
Vandaag om 09:02:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 08:53:46
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:39:10
Zelf bouwen. door NL-modelspoor
Vandaag om 08:31:03
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 08:30:32
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:05:14
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:01:08
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Forever Rocofan
Vandaag om 07:33:01
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door Martin Hornis
Vandaag om 01:37:18
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Martin Hornis
Vandaag om 01:24:18
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Lars Smelter
29 juli 2021, 23:44:33
Raadplaatje door dennie
29 juli 2021, 23:32:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
29 juli 2021, 22:50:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
29 juli 2021, 22:09:44
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
29 juli 2021, 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
29 juli 2021, 21:28:19
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
29 juli 2021, 20:52:50
Line-up foto's van modellen door erik1
29 juli 2021, 20:48:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
29 juli 2021, 20:41:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door 72sonett
29 juli 2021, 19:30:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
29 juli 2021, 19:18:54
Fleischmann 98812 open maken door T-Reinbrein
29 juli 2021, 19:00:05
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
29 juli 2021, 18:20:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
29 juli 2021, 18:02:16
Brawa Rheingold door GORILLUS
29 juli 2021, 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
29 juli 2021, 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
29 juli 2021, 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
29 juli 2021, 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 juli 2021, 16:39:17
  

Auteur Topic: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0  (gelezen 7932 keer)

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Gepost op: 12 december 2019, 19:44:03 »
Beste allen,

Momenteel word er een groot gebouw waar ik vanuit mijn gehele jeugd al naar gekeken heb, langs gefietst ben en op het terrein gespeeld heb gesloopt, namelijk Nedstaal in Alblasserdam. De laatste jaren was het niet rooskleurig in beeld, er werd nodig gekeken om het enorme complex te behouden tot daar uiteindelijk na de zoveelste overname en faillissementen het de das om deed voor een gedeelte van deze fabriek. 

Echter bleef het grote complex mij altijd fascineren, nu met de sloop kwam voor mij ook een nieuw hoofdstuk om daar een gedeelte, maar een klein gedeelte met vrije vertaling te gaan verwezenlijken op een baan. Het moet als look en feel kloppen maar heb niet de drang het gehele complex op de laatste mm nauwkeurig naar een tijdsbeeld te schetsen. Veel gebruik ik foto's van het heden, verleden en de sloop om details na te bootsen en dingen uit te zoeken.

De laatste jaren ben ik begonnen met N-spoor, ik wilde meters maken en rijden en had een kleine ruimte ter beschikking. Sinds afgelopen jaar een eigen woning met wat meer ruimte deed mij de N-spoor verzameling verkopen, in h0 waren er voor mij minder 'beperkingen' nu zullen er wat 0'ers en 1'ers lachen achter het scherm.

Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden....

01


02



Bouwvoorbeeld;


Het complex is enorm, ben vanplan om het totaal zo'n 1,5m breed te laten worden waarvan de eerste 50cm (deze loods) ook een volledig interieur zal hebben waar de loks tot het einde in kunnen rijden, maar voor nu gaan we zien tot hoever het schip de haven uit vaart.

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Vriendelijke groeten,
Max de Groot
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 19:45:35 door MDG »
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2019, 21:27:47 »
Hoi,

Das idd een groot complex.
Gelukkig ben je er op tijd bij, het is zo foetsie.

Benieuwd naar de ontwikkelingen van je te bouwen baan.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2019, 23:40:48 »
cool project, kun je wat heel leuks van maken. Wordt een berg werk, maar dat geeft (hopelijk) niet, gewoon stug doorgaan, anderhalve meter van zulk spul is op zich best te doen. (Heb zelf na 6 jaar klooien een meter of 4 luikse staalindustrie in vergevorderd stadium)
Gewoon gebouw voor gebouw te grazen nemen, wat proefjes doen met kleuren etc, komt goed.
Ben heel benieuwd, je begin zit er goed uit in elk geval.

jari

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2019, 11:38:35 »
In de jaren 60/70 heb ik daar nog gewerkt bij bouw van 'n nieuwe vlamboogoven behoorlijke electrische klus.

Gr.Jan.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1319
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2019, 12:24:52 »
Ook leuke herinneringen aan de Alblasserdamse kabelfabriek/Nedstaal:
Op het terrein was een gedeelte bij de watertoren ingericht als oefenterrein voor de brandweer.
Met een zgn. persluchtbaan, waar geoefend werd met adembescherming. En er was zelfs een schip neergelegd.
Ook werd er nog met echt vuur gestookt. (houten pallets en benzine).
Liep je binnen in een donkere, met rook gevulde ruimte op zoek naar een vuurhaard en/of slachtoffers, volgde er opeens een paar grote knallen, waardoor je je eigen rot schrok.
Bleek dat de instructeur (D. van de Linde) vuurwerk naar binnen gooide.

Op een keer lag deze instructeur als slachtoffer vlak naast een paar olievaten. Op een gegeven moment volgde een explosie en één van die vaten vloog de lucht in.
Ik heb een slachtoffer nog nooit zo snel zichzelf in veiligheid zien brengen. ;D

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2797
    • nederlof.net
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2019, 23:23:00 »
Interessant!
Ga je net als in het echt het industriespoor van dit complex nabouwen? Of fantasie met een spooraansluiting op je baan?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2019, 09:14:36 »
Allen bedankt voor de leuke reacties.
Goed te zien dat het veelal leuke herinneringen op roept zoals het ook bij mij doet.

Over de spooraansluitingen heb ik lang getwijfeld maar bouw mijn baan ditmaal volledig andersom.
Het complex heeft ansich geen bijster interessant sporenplan, om het geheel wat levendig te houden denk ik toch dat ik er een fantasie aansluiting voor ga maken. Dat zal een van de vele consessies zijn die ik bij dit project zal moeten doen.

De spoorbrug gaat er sowieso komen. Echter zoek ik nog naar juiste manieren om deze correct te bouwen, inspiratie voor deze brug haal ik denk ik bij de westlandbaan van Tulpendaal. Mochten rr meer interessante opties zijn hoor ik het graag.

Weet iemand of er mooie messing kooiladders te verkrijgen zijn? Heb ze van Wim Mesu voorbij zien komen maar kan geen website vinden. Gebruik ze nu van faller maar heeft nog niet helemaal het gewenste effect.

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2019, 09:58:56 »
Hoi,

Stuur hem een pm voor info.
Een voordeel van het forum is dat je aan adressen en producten kan komen. Producten die niet direct in de handel verkrijgbaar zijn.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 10:04:25 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2019, 10:31:28 »
Wat een leuke uitdaging. Ik ken het gebouw zelf niet maar ik kan het wel waarderen als iemand zo'n project aangaat. Succes!  (y)
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2019, 12:42:11 »
Er was in Alblasserdam wel 'railverkeer'...
Namenlijk langs de rivier de Noord was op de kade van de kabelfabriek een traject met locomotief, etc..
Ik herinner mij dat de bekende tram bestuurder/ tramhobbïst wijlen Theo Barten na de opheffing van de RTM daar aan de slag ging, 1966.
In het NKF personeelsblad stond destijds een artikel over Theo en zijn hobby.
Korte tijd later stapte hij over naar de RET in zijn en mijn woonplaats Rotterdam.

Volgens mij is het spoorgebeuren in Alblasserdam allang verleden tijd.

Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9765
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2019, 13:00:47 »
Nedstaal had zijn eigen spoorbedrijf, waarvan op internet best het een en ander te vinden is:
link 1
link 2
Meerdere locs, en twee kilometer spoor. Boeiend genoeg vind ik.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2019, 13:50:40 »
oh met t materieel dat daar daadwerkelijk reed is er genoeg boeiends te doen, maar dan moet je dat alleen eerst even bouwen.  ;D
Voordat t zover is even met gewoon NS-spul heen en weer karren om de motivatie erin te houden is niks mis mee, doe ik ook wel (ook al kwam er wel hoofdspoormaterieel bij cockerill natuurlijk)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2019, 14:26:06 »
Dacht ik ook al om voor de time being wat NS spul te gebruiken en bijvoorbeeld een sik in de bedijfskleur van Nedstaal te brengen.
Groeten,
Richard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
    • belse roestkraam
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2019, 14:51:55 »
juist, onderstel daarvan gebruik je dan later voor een echt nedstaal ding, want de afmetingen komen vrij perfect overeen, radstand sik 3200 mm, nedstaal bemo-frikandel 3300 mm. Lengte over de buffers is zelfs 7220 om 7240. zo mooi krijg je t maar zelden.

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2019, 16:04:22 »
Tof heren, heb verschillende opties bekeken maar zie dat met jullie input we wel tot een mooi bouwsel gaan komen. Voorlopig laten de eerste sporen nog op zich wachten, de SIK is een leuke tijdelijke rangeerlok.

Zelf ook aan verschillende O&K loks gedacht, ga het nog eens goed bekijken.
Als iemand iets leuks tegenkomt hou ik mij aanbevolen.  (y)

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0