Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103338 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #435 Gepost op: 15 augustus 2021, 12:57:52 »
Zo, weekje vakantie achter de rug, batterijen terug beetje opgeladen.
Tevens is de douche nu klaar om betegeld te worden en is in de achtertuin alles klaar om de aanbouw te gaan zetten, het wordt nog een hectisch najaar me dunkt.
Deze morgend in elk geval na goed uitgeslapen te hebben, even al op zolder de aanzet gemaakt van de helix naar de brug.

Aangezien het schaduwstation dus aansluit op de helix, moeten we dus dit deel aansluiten met een zacht aanlopend stukje :



Dat hebben we dus al snel even tijdelijk vastgezet.
Van bovenaf ziet dat er zo uit :



Waarom is dat nu tijdelijk vastgezet ?
Omdat ik eerst alle rails op de helixstukken ga vastmonteren, en pas als deze helemaal opgezet is verder aansluit op het stuk naar het schaduwstation.
Ik moet dus ongeveer weten waar ik moet beginnen met leggen van rails op de helix, en door het aansluitstuk al tijdelijk van rails te voorzien, kan ik goed zien waar het best de aansluiting gebeurd.
En dat kan je dan zien als ik de eerste flexrail op de helix heb gelegd :



Als je goed kijkt, zie je dat ik een beetje overleg gedaan heb met de flexrails van het overgangstuk naar het schaduwstation. Dan heb ik genoeg ruimte om de rail wat in te korten, en perfect te laten aansluiten op elkaar.

Dan nog snel even testen of de gemonteerde rails van het eerste kwart helix ver genoeg van elkaar liggen :



En dat lijkt er goed uit te zien. Tussen de rijtuigen is net geen 2 cm speling, dus dat komt wel snor.
Ik hou een hart tot hart afstand aan van 6 a 6,1 cm aan, dus normaal moet dat steeds goed zijn.
Nu dus rustig aan nog een goede 3 cirkels verder leggen  ;D



tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #436 Gepost op: 15 augustus 2021, 13:00:08 »
Of dat handig is die slinger in de sporen naar je helix,dat betwijfel ik.
Als je de ruimte hebt dan zou ik proberen die eruit te halen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Falkenheim
« Reactie #437 Gepost op: 15 augustus 2021, 13:34:40 »
Ik zou die slinger er ook uithalen. ;D

Kees.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Falkenheim
« Reactie #438 Gepost op: 15 augustus 2021, 15:42:06 »
Ga je op de helix ook flexrails legggen? Ik verwacht problemen. Flexrails aan elkaar verbinden in een bocht gaat niet goed. Tenzij je de rails muurvast op de ondergrond vastschroeft, maar dan gaat je geluidsisolatie verloren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Falkenheim
« Reactie #439 Gepost op: 15 augustus 2021, 16:40:57 »
Als je flexrail in een boog niet kan verbinden, dan is het dus praktisch onbruikbaar. Maar gelukkig is de werkelijkheid niet zo somber. Je moet het alleen goed voorbereiden. Dus dat stuk spoor sterker buigen dan de uiteindelijke kromming en dan laten terugveren. En de eindjes een beetje helpen met een tangetje.
Rails moet je ook niet vastschroeven, lijmen is beter.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #440 Gepost op: 15 augustus 2021, 22:29:06 »
De slinger moet ik er inderdaad misschien veiligheidshalve uithalen, maar dat zal pas gebeuren als de helix klaar is om definitief geplaatst te worden.
De flexrails op de helix gaan niet echt een probleem zijn, op de eerste helix zijn die ook vrij goed gegaan, en in deze helix heb ik zelfs speciaal tussen de bogen een kort recht stukje steken, zodat er niet teveel gedoe is met het aan elkaar koppelen van de flexrails.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Falkenheim
« Reactie #441 Gepost op: 16 augustus 2021, 10:10:40 »
De slinger moet ik er inderdaad misschien veiligheidshalve uithalen,

Niet misschien ;) Maak het maar gewoon recht, daar zul je alleen maar voordeel mee halen straks.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #442 Gepost op: 16 augustus 2021, 11:28:05 »
non iterare quod vobis ante alios   8) 8)

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #443 Gepost op: 22 augustus 2021, 18:27:22 »
Druk weekje achter de rug : men is eind vorige week begonnen met het onderschoeien van de woning ivm de aanbouw die we gaan zetten, maar vandaag ook even tijd gehad om aan de baan te kunnen werken :

De eerste cirkel van de helix is bespoord :



Op werkvlak wil dat zeggen dat we 3 halve cirkels aan elkaar vastgezet hebben, en vervolgens 1 cirkel helemaal bespoord. Ik neem ongeveer 4 flexrails voor 1 blok in deze helix, dat komt ongeveer overeen met +- 4/5 cirkel, en is dus 4x90 cm of 1 blok = 360 cm. Ruim voldoende voor de treinen die een max lengte van 260 cm gaan hebben.
Ik monteer de rails en de verschillende halve cirkels op elkaar voordat ik ze met draadstangen ga vastzetten en op de juiste hoogte instellen.

Als je de 1,5 cirkel een beetje ondersteund, ziet dat boeltje er ongeveer zo uit :



Op zich niet zo spectaculair, maar de aanzet is gegeven, en nu dus nog een 2,5 cirkels te gaan  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #444 Gepost op: 26 augustus 2021, 22:14:11 »
Zo. Afgelopen week paar avonden s avonds paar uurtjes boven op de zolder kunnen zitten, en dat heeft wat opgeleverd.
We hebben de 3,5 cirkel bekurkt, en vervolgens de rails erop gelegd.
Lollig klusje, zeker als blijkt dat je een 5 tal flexrails te kort gaat hebben. We hebben dan maar schaduwstation 2 even opgeofferd, dat deel is toch nog niet vastgelegd, en zal waarschijnlijk na deze helix aan de beurt komen, dus was niet zo erg.
Vanavond dan al even paar gaten gezaagd in de onderliggende plaat.
Dat resulteerde in een zaagje van de wipzaag dat er de brui aan gaf. Dat zaagje deed het al een tijdje niet echt schitterend meer, werd pokkewarm na even zagen, was al niet meer 100% recht, en ja, natuurlijk gaf dat de geest tijdens het zagen van de gaten in de helix.
Even zaagje vervangen .... en dan vraag je jezelf af waarom je dat verdikke toch niet eerder gedaan hebt !? Ding zaagt terug als een warm mes door boter  ::)

Anyway, het resultaat is dan als volgt :



Een helix dus met een gat in het midden.
Bovenaan rechts is het uitloopstuk richting de brug op het rijbaanniveau, hier is de bocht van de helix iets te ver doorgedaan, dat is bewust, met de bedoeling vanaf aan dit rijbaan deel wordt begonnen dat we dit in de juiste richting kunnen inkorten en zagen zodat het mooi aansluit. Beter afzagen dan bij moeten aanzetten me dunkt.

Wat moet er nu nog gebeuren :
Ik ga nog een paar dwarsbalken onder de overgebleven plaat leggen, zodat het geheel goed stevig is. Momenteel is dat nog het geval, maar er is wel een heel stukje uit de platen uit natuurlijk.
Dan nog even de oprit van de helix wat verbreden en de S-bocht van het schaduwstation naar de helix eruit halen, en dan kunnen we gaatjes gaan boren voor de draadstangen en kan de fun beginnen van het afstellen van deze draadstangen zodat de helix effectief vorm begint te krijgen.
Hopelijk lukt dat dit weekend, en dan gaat de baan er al een serieus stukje anders uit zien.
Dinsdag moet ik nog wat spul ophalen voor de digitale aansturing, ik hoop daarna dan ook elektronisch 1 en ander aan te gaan sluiten, zodat stilletjesaan bezetmelders, wisseldecoders en boosters kunnen geplaatst, aangesloten en geprogrammeerd worden, om eindelijk dan eens iets te zien rijden op de reeds gelegde sporen.
In het ergste geval wordt het een boel gevloek omdat er ergens dingen niet juist of fout zijn gedaan. Dolle pret dus.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #445 Gepost op: 26 augustus 2021, 22:52:00 »
Ziet er goed uit en rap tempo.... (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #446 Gepost op: 27 augustus 2021, 06:37:30 »
Ziet er goed uit en rap tempo.... (y)

Ja, in het begin was het veel tijd met het kurk leggen, en rails en om de halve cirkel de 2 cirkelplaten aan elkaar vastmaken.
Maar ik merk gaandeweg wel dat het vlotter gaat. Ook het leggen van de rails. Oefening baart kunst vermoed ik ?  ;D
Als de snelheid zo gaat blijven toenemen met helixen maken, dan gaat die laatste helix aan de andere kant van de baan, die 4 sporen gaat bevatten op 1 dag gemaakt zijn !  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #447 Gepost op: 27 augustus 2021, 08:54:28 »
Moet wel hobby blijven, dus niet te snel gaan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #448 Gepost op: 27 augustus 2021, 16:24:12 »
Er is duidelijk voortgang te zien. 8)
En ja,oefening baart kunst,je word handiger in dingen.
Ik persoonlijk ben dan de mening toegedaan,als je eenmaal weet hoe t moet,maak dan alle soortgelijke dingen af.
Eenmaal begonnen met iets anders heb je de neiging om de handigheid weer te verliezen,kun je t wiel alweer opnieuw gaan "uitvinden"
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #449 Gepost op: 27 augustus 2021, 21:12:51 »
Vanavond snel even het overgangstuk opnieuw gemaakt :



Lijkt niet veel verschil, maar normaal als ik de rails erop ga leggen om aan te sluiten op de helix, gaan we dat in 1 flauwe bocht kunnen leggen ipv een zigzag.
Happy, dat was al een goede job.
Daarna hebben we de helix terug op zen plek gelegd, en zijn we de draadstangen gaan halen die we nog hadden liggen van de eerste helix. om even te gaan meten hoe en wat we dat gaan doen bij deze helix.
Even een stuk draadstang op de plaat van het schaduwstationdeel gezet met een vouwmeter er naast. Voor zij die het niet goed kunnen zien, de plaat van het rijbaan deel ligt op 30 cm boven het schaduwstation deel en in de getoonde draadstang is 66 cm hoog :



Even de calculaties gedaan : 3,5 cirkels, per cirkel hebben we goed 5 flexrails van Piko, dat is 90 cm x 5 stuks, dat maakt 450 cm per omwenteling. Aan een stijging van 2,5% wil dat zeggen dat we 9 cm per omwenteling kunnen stijgen. Doe dat maal 3,5 omwentelingen en we komen op 31,5 cm. Leuk zou je denken. Je komt iets boven het rijbaan deel uit, ideaal dus.
Nou ..... nee. Want hier komt een brug te liggen over de grote rivier  ::)
Ergens dus zo'n beetje serieus de mist in gegaan met men calculaties voordien. Zeker als we even verder gaan kijken met de aanbrug, die als eerste deel van de brug aan de helix zal worden aangesloten.

Dus, wat gebeurd er als we de helix 1 omwenteling meer laten maken, zodat onze helix eindigt op ongeveer 41 cm boven schaduwstation niveau, of een goede 9 cm boven rijbaanniveau ?
Dat zou er als volgt uit zien :



Netjes : de brug ligt dan 2 cm boven het rijbaanniveau.
Laten we hopen dat hier nooit een roeibootje door moet, of dat we een plaatselijke zondvloed krijgen, want dan gaat onze brug het wel eens niet overleven, rekening houdend dat dat ding in zijn totaliteit 200 cm lang is, is er maar 1 conclusie : nope, dit is te laag.
Een geheel foto van de aanbrug maakt dat ook duidelijk :



Laten we dan maar 2 omwentelingen extra doen op de helix.
De brug komt dan op ongeveer 49 a 50 cm boven schaduwstationniveau, of een 11 cm boven rijbaanniveau.
De aanbrug zelf is ongeveer 9 cm hog, op zich lijkt het wel te pruimen :



In zijn totaliteit wordt dat er dan zo uit zien :



Lijkt er op te trekken, maar moet eerlijk toegeven dat ik nog niet 100% overtuigd ben.
Dus we doen gewoon onze oefening verder, we doen er nog een omwenteling bij, in totaal dus 3 extra omwentelingen.
Brug komt dan te liggen op 60 cm boven schaduwstationniveau, en 20 cm boven rijbaanniveau.
Dat wordt dan zoiets :



In in totaaloverzicht wordt dat dit :



Mja, dunno. Je ziet duidelijk de 30 van het rijbaanniveau op de meter, de 50 van ongeveer onderkant aanbrug en 60 cm van bovenkant aanbrug.
Lijkt me dan weer iets te hoog, tevens moet ik dan opletten met het schuine dak van het plafond, je ziet het niet echt op de laatste foto, maar als we ook nog de bovenleiding bij op de brug moeten zetten gaat het heel nipt worden, en het centrale deel van de brug is een boogbrug a la Oosterbeek brug, dus die gaat lekker omhoog. Ze loop t wel niet parallell met het dak, maar komt naar het midden van de zolder toe, maar ik vrees dat het het visuele aanzicht wat gaat om zeep helpen.

Wat denken jullie ? 2 omwentelingen, en eventueel beetje schipperen met het hellingspercentage om zo misschien ergens tussen de hoogte van 2 en 3 omwentelingen uit te komen ?
Of gewoon 2 omwentelingen, en de afstand die we dan hebben tussen water van de rivier en onderkant brug is dan ongeveer 11 cm, de bovenkant van de brug ligt dan op 20 cm boven de rivier.