Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103281 keer)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #210 Gepost op: 01 februari 2021, 23:36:04 »
Ik weet niet hoeveel hoogte je minimaal nodig hebt en of je met pantograaf omhoog gaat rijden. Maar ik heb als verbindingstuk gewoon 5,5 mm triplex eronder zitten die het met elkaar verbindt. Bij mij past dan nog met pantograaf op eronder door.

Ik heb overigens de gehele helix van 5,5 mm dik, ok ik rij N maar is dat zo zwaar nodig voor H0? Of inderdaad voor 8 mm gaan.

Blijft een hobby Bas  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #211 Gepost op: 02 februari 2021, 17:46:35 »
Vind dat je toch wat dingen moet willen opofferen voor de hobby hoor Floris. Een voorgevel is minder erg dan een vrouw lijkt me ?  ;D

Nee, lig er niet wakker van die fotos.
Morgen even nieuwe platen bestellen, dus ga deze platen houden voor, mje, rest stukjes ofzo denk ik.
Euh ja,op die 1ste stelling valt wel wat te zeggen,dat hangt af van de vrouw,als ze aan 1 iemand niet genoeg heeft en heimelijk zonder overleg probeert er een 2e op na te houden,dan offer ik ook haar graag op.
(vrouwen als in een relatie,die houden hier vooralsnog weinig krediet,2 maal gehad dat ze vreemd gingen,gelukkig nog voor ik er serieus dingen voor wilde op offeren en er achter kwam,t koste me "enkel"hart zeer"  :-X )
dus vooralsnog gaat een vrouw hier de deur uit,tot ooit misschien iemand bewijst het wel waard te zijn  ;)
Dan heb ik liever een intacte schuur incl voorgevel  :P

Verder "offer"ik nog wel is wat van de inhoud van de bankrekening op,zover dat toelaatbaar is en er niks anders onder lijd,dus ik ben best flexibel,als je t zo bekijkt  ;D 
Overigens een helix in een omgeving zonder onderdak had ook al snel een rotzooi gegeven  :angel:

Wat het je oude platen betreft,je komt er snel genoeg achter dat je eerder hout te kort komt ipv dat je teveel hebt  :police:
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 17:51:22 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #212 Gepost op: 02 februari 2021, 19:45:06 »
Volledig gelijk hoor Floris ( zowel op vlak van zulke dames, als liever een intacte schuur :) ).

Ja, die bankrekening is denk ik bij meerdere modeltreiners ook wel de beperkende factor.
Anders hadden we allemaal een Miniatur Wunderwelt ofzo in huis  ;D
Ik vermoed dat je ook wel eens gelijk gaat hebben in dat je nooit genoeg hout in huis kan hebben bij de baanbouw.

Vandaag even snel langs de overbuur/houttoko gereden na het werk. En hem even beide schemas laten zien van de spiraal : de trapeziumversie en de gewone gezaagde circkel variant.
Lang moest hij niet nadenken om een keue te maken : het zal een gezaagde circkel worden  ;D
Resthout geeft ie toch ook mee, dus zal ik nog wel wat mee kunnen vroeg of laat, en bespaart mij ook werk met verlijmen van de trapeziums etc.
Heb voor de zekerheid 8 mm dik multiplex genomen. Zal normaal wel voldoende zijn om een Ho lok en wat wagons te dragen, gesteund door de verschillende draadstangen.
Nu dus wachten tot ie even tijd gehad heeft om het te zagen en even binnen te smijten.
In tussentijd eens even bedenken wat ik verder kan doen. Misschien al eens een stuk kurk leggen in de schaduwstations van het grote lange -1 niveau. Maar zal zien hoe het gaat. Laatste paar weken zijn ondanks het geklus op zolder enorm vermoeiend op het werk, en voel me momenteel dus eigenlijk oververmoeid. Dus zal misschien eens een paar avonden gewoon in de zetel hangen worden ipv nog op de zolder verder klussen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #213 Gepost op: 03 februari 2021, 16:53:29 »
Wel even controleren of je cirkel (delen) door "het gat "passen wat naar je hobby ruimte gaat,ander kan je straks de gemaakte delen gaan halveren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #214 Gepost op: 04 februari 2021, 08:21:40 »
Wel even controleren of je cirkel (delen) door "het gat "passen wat naar je hobby ruimte gaat,ander kan je straks de gemaakte delen gaan halveren  ;)

Jaja, das geen probleem. We hebben al platen van 244x100 cm naar boven gezwierd zonder probleem, dus circkel delen van ongeveer die grote zullen ook nog wel gaan. Met het voordeel doordat het geen volle platen zijn, dat je ze makkelijker door deuren kan steken en 2 trappen omhoog doen :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #215 Gepost op: 04 februari 2021, 08:51:17 »
Platen van 244 x 100 cm zijn moeilijk te hanteren en probeer ze maar eens door je huis en via de trap naar boven te schouwen........
In het begin met de bouw heb ik alleen een paar van deze platen naar boven "vervoerd". Weet het nu nog  :(
Blijf je volgen Bart  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #216 Gepost op: 04 februari 2021, 12:42:16 »
Bart,

Waarom ben je met een 6-hoek aan de slag gegaan voor je klimspiraal. Vanaf een redelijke grootte wordt een 8-hoek veel beter werkbaar. Je hebt dan rechte kanten aan de buitenzijden van je tafel.
Bovendien zijn de hoeken dan 45°, een maat die je vlotter terug vindt op een winkelhaaak.
In jouw geval zitten de draadeinden dan ook naast je steunen voor het bovendeel in plaats van er recht op zoals nu.

Op Vaerwegh Dok zijn de spiralen zo uitgevoerd.

20140809_161109 by Frans Peeters, on Flickr

20140903_224423 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #217 Gepost op: 05 februari 2021, 15:57:36 »
Blijft een prachtige baan Vaerwegh Dok Frans.
Ik heb nog even zitten nadenken om inderdaad een 8-hoek te gebruiken, maar uiteindelijk voor de "makkelijke" oplossing van de spiraal gegaan.
De overbuur-houttoko heeft het zelfs voor elkaar gekregen, om 1,5 omwenteling uit 1 plaat gezaagd te krijgen. 1 groot stuk dat een halve omwenteling is, een tweede dat bijna een halve omwentelings is, en dan een 4 tal kleinere stukken. Uiteindelijk krijg ik met alle stukken die hij gezaagt heeft eigenlijk wel 2 omwentelingen gemaakt  ;D

Visueel ziet 1,5 omwenteling er zo uit :



Vrij plat natuurlijk zonder draadstangen etc er tussen. Maar ik vind het al goed smoelen :)
Over het aan elkaar monteren van de verschillende stukken had ik wat zitten nadenken hoe dat best te doen. Van elke kant een stukje afdoen, waar je ze vervolgens mee op elkaar kan vastlijmen, of een dun stukje plaat onder 2 stukken monteren en daar de 2 stukken mee vast zetten. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk optie 3 gaan nemen : Onder de 2 platen zo'n metalen plaatjes zetten, en dmv paar schroeven deze vastzetten in de 2 platen. Lijkt me het stevigst. Schroeven met verzinkte kop heb je op 1,2 cm, plaat ik 8 mm dik. Paar mm van het metalen plaatje erbij, en dan de kurk die nog op de platen komt voor het spoor, lijkt me voldoende om dat te doen, en zal wel stevig vast staan dan.
Proberen dit weekend ergens in een DHZ te raken om de benodigdheden aan te schaffen zodat we kunnen gaan monteren.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #218 Gepost op: 05 februari 2021, 15:59:12 »
Dar ziet er veelbelovend uit Bart  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #219 Gepost op: 07 februari 2021, 14:06:22 »
Bij het zoeken naar verbindingsmateriaal niet direct wat gevonden in de DHZ.
Meestal zijn die dingen te groot, breed, dik, eigenlijkniet gemaakt om smal, lang en stevig te zijn.

Dus dan maar eens gezocht op ozne goede vriend google naar ijzerplaat 12 cm.
Aangezien ik om de verschillende delen aan elkaar te zetten, elk deel 6 cm wil ondersteunen, wat wil zeggen dat dat 12 cm lang wil zijn als ik de 2 stukken wil ondersteunen.
En wat komt dan te boven in de google search ?



Ik zeg : dat is em !
Een 1,5 cm breed, 12 cm lang en 2 mm dik. Gaatjes al er in voor de schroeven, wat wil een mens nog meer ?
En dat voor de volle prijs van ...... *tromgeroffel* 0,38 euro per stuk.
Vanaf 100 stuks 0,33 euro, en denk dat ik dat ga doen. Heb een bruin vermoeden dat ik die dingen nog wel overal wat ga kunnen gebruiken op de baan.
Snel dus even bestellen, en dan kan ik alles in elkaar beginnen zetten.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #220 Gepost op: 10 februari 2021, 20:32:04 »
Toch leuk als je een houthandelaar hebt die met je meedenkt.  ;) ;)

Ik heb je de file voor de 8-hoek toch maar doorgestuurd  8) 8)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #221 Gepost op: 13 februari 2021, 14:12:26 »
Zo vandaag weer even al kunnen verder doen.
Frans : bedankt voor de file voor de achthoek. De huidige helix is een circkel zoals je kan zien, maar ik ga de file zeker ook nog eens bekijken als ik aan de 2 andere helixen begin, kan zeker zijn dat ik hem dan gebruik voor de 2 andere.

De ijzeren plaatjes die ik op internet had besteld zijn aangekomen. Ik had er 100 besteld, dus normaal kom ik wel even toe. De eerste 3 heb ik reeds gebruikt om de eerste 2 delen aan elkaar te zetten : 2 langs onder en 1 boven. Vastgezet met 12 schroeven, veel beweging zal daar niet meer inkomen :



Tevens het aanloopstuk naar de helix vanuit het schaduwstation al ruw gemaakt. Dit aanloopstuk begint een 4 meter vanaf waar hij aansluit op de helix en is gemaakt van multiplex van 4 mm dik ( reststukken van de 6 hoekige helix die we niet gebruiken voor deze wegens iets niet juist met de hoeken ). Ook al enkele steunblokjes onder dit aanloopstuk gemaakt die in de poten van de baan passen, zodat ze extra stevig staan. Wel ga ik ze ook nog met van die 90° hoekjes vastzetten op het hout van de baan zelf, kunnen die ook zeker niet weg.

Hier een detail van het aanloopstuk naar de helix :



Momenteel is dit dus 4 mm dik multiplex, maar ik ga er nog een 2de plaat van 4 mm onder lijmen, zodat het stevig 8 mm is. Tevens zullen er nog enkele extra steunpaaltjes onder komen, ik vermoed om de 25 cm, zodat er zeker voldoende steun is.
Het aanloopstuk is 14 cm breed, daar waar de circkel van de helix 17 cm breed is. Heb ik express gedaan. 14 cm is normaal ruim voldoende voor de 2 sporen dat op dit stijgstuk moeten komen, en bij de helix moet ik ook nog extra ruimte hebben voor de draadstangen naast de sporen bij te steken door het hout.
De sporen/wissels voor het stijgstuk liggen op de plek waar ze achteraf komen, dus voldoende ruimte.

En dan nog een foto van het begin/eindstuk van het stijgstuk :



Daar zal dus het stijgstuk op de gewone houtplaat komen van de schaduwstations. Het achterste spoor op dit stijgstuk zal dan nog een 3 tal meter verder lopen voor het ook wissels krijgt en in een schaduwstation komt, het andere spoor op het stijgstuk zal bijna direct nadat het op de gewone houtplaat komt op een wissel komen voor de schaduwstationsporen aan dat spoor.

Straks ga ik nog de verschillende stukken multiplex van het stijgspoor aan elkaar lijmen zodat het mooi 8 mm dik is, en ik er ook kukr kan gaan op lijmen om vervolgens de sporen er op te leggen, waarna we ook verder kunnen met de helix er op aan te sluiten.
Die laatste gaat nog lollig worden, aangezien ik nu ook al een deel kurk hier moet oplijmen en sporen gaan leggen, aangezien dit moeilijk wordt als ik hier 1,5 circkel van gemaakt heb.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #222 Gepost op: 13 februari 2021, 14:42:54 »
Hoi Bart,

Lekker bezig zo... tip voor de draadstangen: als je inderdaad m8 gebruikt boor de gaten in de cirkelplaten van de helix dan 10mm. Heb je beetje speling bij het monteren. Met ringen tussen moeren en multiplex zit dit dan nog stevig zat.

(Ben zelf ooit begonnen met gaten van precies 8mm maar dat is hoop onnodig geklooi om dan alles over de draadstangen te krijgen)

Gr Frank

Ps gat waar draadeinden onder aan in de onderbouw zitten heb ik wel 8mm

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #223 Gepost op: 15 februari 2021, 16:41:14 »
Goede tip Frank. Neem ik mee als ik de gaten ga boren.

Vandaag snel even de verschillende stukken van de helix aan elkaar gemonteerd.
Dat geeft volgend op de vloer :



2 helixen ? Ja, inderdaad, maar het zijn geen volledige.
De ene moet nog aan de andere vastgemaakt worden, zodat er iets meer dan 1,5 cirkel wordt gemaakt.
Maar dat gaan we nog niet doen, aangezien we eerst nog kurk en rails op de helix gaan vastleggen, zodat we dat niet meer moeten doen eenmaal de helix op de baan wordt gemonteerd.
Dit ter voorkoming van gevloek en getier ( of althans : toch wat minder gevloek en getier ). Op die manier zou de helix eenmaal op de baan geplaatst, eigenlijk niets meer aan gedaan moeten worden, buiten het stijgende stuk dat er op aansluit monteren, en als de plaat van het rijbaandeel komt, het einde ook hieraan aansluiten.

Verder hebben we het stijgende stuk verlost van het gewicht dat er op lag, zodat de 2 delen multiplex van 4 mm nu een mooi geheel vormen.
Tevens al wat kurk gesneden voor op dit stijgende stuk te lijmen. We hebben deze kurkdelen 11 cm breed gemaakt, ruim genoeg voor dubbelspoor richting de helix te geleiden.
Van deze laatste 2 zaken geen fotos genomen, niet zo bijster spannend me dunkt. Uiteindelijk zien jullie daar het resultaat wel van als deze gebruikt gaan worden.

Dan de laatste dagen al wat wakker gelegen van de bezetmelding. Al een boel lectuur op nagehouden, maar nog altijd niet helemaal uit.
Vooral de lengte van het inrijdeel van een blok weet ik nog steeds geen blijf mee. Ik vermoed dat ik dit gewoon op 30 cm lengte ga zetten. De langste lok zal ongeveer een 30 cm zijn, en dan is ie zeker al met een as over dit detectiedeel gekomen, en wordt ie gedetecteerd.
Vraag me alleen nog beetje af, of ik ook een uitrijdeel in het blok moet voorzien of niet. Een beetje natte vingerwerk leert me dat alleen de schaduwstations 48 blokken gaan zijn.
Als we uitgaan van 3 detectiestukken per blok, krijgen we 48 x 3 = 144 detectiestukken in totaal. Een bezetmelder heeft meestal 16 aansluitingen, dus 144 / 16 = 9 decoders nodig alleen voor de schaduwstations en helixen.
Als we maar 2 detectiestukken voorzien per blok is het 48 x 2 = 96 detectiestukken in totaal, en 96 / 16 = 6 decoders.
Scheelt toch wat een uitgespaarde centjes aan blokdecoders en vervolgens aan aansluitdraden.
Beetje een dilemma dus. Wat is jullie mening ?




tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #224 Gepost op: 15 februari 2021, 17:00:00 »
Wat het je laatste electronica vraag betreft,kan ik je niets zinnigs zeggen,geen ervaring mee  :-X
Je bent wel lekker bezig in elk geval  (y)
Bij je laatste foto,krijg ik een gevoel van de olympische vlag  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0