Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 103279 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #195 Gepost op: 29 januari 2021, 08:01:35 »
Bedankt Frank, zullen dus draadstangen M8 worden.
Ja, de kurklijm is stuk goedkoper dan houtlijm. En had ook al gelezen hier en daar dat men houtlijm toch liever niet gebruikt ivm steenhard worden en dan verlies van geluidsvermindering.
Wel geen idee of de Gamma/Hubo kurklijm heeft, o phun site zie ik het in elk geval niet direct.

Bas : waar vind je die kurklijm ? Google geeft me enkel kurklijm bij kurk24

Erich : de getekende straal is op men fotos niet de middenlijn van de rails, het is ofwel de buitenrand van de biels van het buitenspoor of de buitenrand van de biels van het binnenspoor. Dus ertussen komen de rails. Anders had het inderdaad wat krap geweest.

Vandaag ga ik even uittekenen hoeveel triplex plaat ik moet gaan halen en laten verzagen om de benodigde helixplanken te verkrijgen.
Hopelijk dat ik dan dit weekend reeds hier wat kan aan werken.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Falkenheim
« Reactie #196 Gepost op: 29 januari 2021, 12:00:24 »
Bas : waar vind je die kurklijm ? Google geeft me enkel kurklijm bij kurk24
Daar heb ik zelf ook gekeken gisteravond ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #197 Gepost op: 30 januari 2021, 14:51:17 »
In de tussentijd hebben we uitgemeten en getekend hoeveel hout we zouden nodig hebben.
Het verdikt luide :  3 platen multiplex van 244x120.
Dus even langs de lokale DHZ geweest, 3 platen multiplex van 5 mm dik al deels op maat laten zagen, iets makelijker te transporteren.
Tevens nog het bijhorende ijzermateriaal meegebracht :



12 stuks draadstangen van M8, 1 meter lang. En nog een boel rondellen en moeren om het geheel juist af te kunnen stellen. 200 stuks van elk zal wel voldoende zijn, maar we moeten achteraf na deze spiraal er toch nog 2 andere maken, dus ze zullen ooit wel op raken  ;D

Vandaag dan even verder het hout juist gemaakt.
De hoeken van 60° afgetekend en vervolgens afgezaag. Uit de multiplex platen kregen we in totaal 21 platen ( 7 per plaat ), en ik zou er in principe 18 nodig hebben. Ik heb het idee dat op het plan op het rijbaanniveau de rails niet 180° verdraaid zijn tov het begin van de spiraal op het -1 niveau, maar eerder 200 a 210°. Voor de zekerheid heb ik dus maar 1 extra stuk bijgemaakt, waardoor de helix iets verder doordraait dan 180°.
1 ronde op de helix is dus 12 platen. We moeten tevens iets meer dan 1,5 ronde maken met onze helix, dus dat wil zeggen nog eens 6 platen bij voor de halve helix, en nog eens 2 platen voor net iets meer dan een halve te doen : totaal 20 platen, en dat komt ideaal uit met de 21 dat uit de 3 multiplexplaten raakten.

Eens dat allemaal klaar was, was het tijd om heel het boeltje te verlijmen. Je hebt 2 platen nodig, die je met een verschuiving op elkaar lijmt, waardoor de 20 platen eigenlijk in totaal 10 platen worden. Alles even afgetekend, en dan los gaan met de lijm en alles opeen leggen, en vastklemmen met enkele serganten.
Uiteindelijk krijg je dan iets dat op volgend zou moeten lijken :



En dan is het even wachten. Voor de zekerheid ga ik dat tot morgen doen. Volgens de lijm die ik gebruikt heb, zou ie na 15 minuten ongeveer vast moeten zijn, en na 24 uur helemaal klaar.
De lijm die ik gebruikt heb is Patex houtlijm, ging vrij vlot.

Volgende stap zal dus zijn dat we gaan kijken dat alles goed verlijmd is om vervolgens de 1,5 circkel verder te maken.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #198 Gepost op: 30 januari 2021, 14:53:35 »
Heel goed bezig Bart  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #199 Gepost op: 31 januari 2021, 15:57:28 »
Vandaag de serganten los gemaakt en alles uitgelegd op de baan :



Echter blijkbaar een probleempje :



Geen idee waar het mis gegaan is, maar blijkbaar kloppen men hoeken niet.
Snap eigenlijk niet goed waar ik er mee mis gegaan ben. De afmetingen kloppen.
Ben nu aan het denken of ik het kan oplossen door de hoeken van de vorige platen iets minder groot te maken, maar doordat de platen ook deels op elkaar vastgelijmd zijn, met de verspringing erbij, ga ik altijd nog een hele raar toer moetne uithalen om het overlappende deel ook de hoek aan te passen.
Misschien beter om de hele helix opnieuw te maken. Dilemma dus.

Eens dagje/nachtje over nadenken of dit op te lossen valt, of ik maar beter terug 3 platen multiplex ga halen en opnieuw begin. Liever niet, is eigenlijk dan 100 euro in de vuilbak gezwierd.
Maar met een halve oplossing wil ik de basis van de baan ook niet opbouwen.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #200 Gepost op: 31 januari 2021, 16:11:44 »
Hoi,

Vond je eigenlijk al heel voortvarend lijmen, ik pas eerst altijd alles, snap het wel hoor ... Je wilt snel stappen maken deed ik ook vroeger.

Maar eeh 100 euro voor 3 multiplex platen 5,5mm ?? Ik betaal volgens mij maar iets van 15-17 wuro per plaat van 244*122. Weggooien nooit doen komt vast wel wwer een plek dat je het kunt gebruiken. Wat betreft deze helix verder geen kaas van gegeten dus hoop dat iemand anders je goeie tip kan geven dit nog te corrigeren.

Groetjes

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #201 Gepost op: 31 januari 2021, 16:20:19 »
Heb datzelfde "grapje" ook gehad toen ik eenzelfde spiraal bouwde voor m'n HO baan(draadje zwerft hier nog in de krochten van dit forum)
Geen idee meer wat de oplossing was,maar ik heb m toen wel beschreven in dat draadje.
Wat zoeken naar Bad Harzwald,zal het HO draadje wel naar boven halen,wellicht kan je wat met de info die daar nog instaat.
(even opletten,je zal 2 resultaten vinden,de bouw van de spoor 0 baan heeft voor alsnog dezelfde naam,ben nog niet toegekomen aan een andere titel daarvoor  :-[ )

Suc6 met de verdere opbouw  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #202 Gepost op: 31 januari 2021, 18:58:37 »
Balen.....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Falkenheim
« Reactie #203 Gepost op: 01 februari 2021, 14:20:07 »
Maar je hebt ze nu plat liggen. Klopt het misschien wel als je het opstelt zoals de bedoeling is, de hoogte in? In spiraalvorm zeg maar, dan verschuiven de verhoudingen toch?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #204 Gepost op: 01 februari 2021, 16:15:05 »
Mja, vandaag nog wat proberen puzzelen en doen.
Raar genoeg, als ik de platen mooi op elkaar doe aansluiten, zit ik altijd op elke plaat met een overstukje van 1 plaat van een goede 5 mm.
Dit overstukje lijkt me normaal, als je op de afbeelding hieronder bv kijkt, zal bij de nieuwe platen de verplaatsing pak 25 cm zijn, terwijl de breedte van de planken 21,7 cm is, er zal dus een stukje van bijna 4 cm "enkele" plaat zijn, ipv dubbel. Vermoed dat dit dus normaal is ?

Heb ook eens geprobeerd de platen op elkaar echt te leggen, maar dan nog blijf ik geen mooie volledige spiraal te kunnen maken, en blijf ik met een soortgelijk probleem dus zitten.

Heb nog eens even alles opnieuw ingegeven in de xls file :



Denk dat ik gewoon eieren voor men geld ga kiezen, en gewoon de platen allemaal opnieuw ga maken/laten zagen, en ineens met de hoek op  60 graden erbij.
Vervolgens als alle planken gezaagd zijn eerst even op elkaar leggen en passen, en pas als duidelijk is dat het klopt ze op elkaar lijmen.

Floris, ik heb je draadje gevonden, en het deel voer de helix bij jou, staat er op pagina  60 : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=51490.870
Enige probleem (deels) is dat de fotos in je topic niet meer zichtbaar zijn, wat het nogal moeilijk te begrijpen valt.
Als ik de tekst bij jou wel goed lees, zit bij jou dat je je breedte vanje spiraal niet voorbij  1 meter mocht brengen ivm doorgang van het geheel door de deur van de schuur/woning ?
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 16:17:37 door Falcon10 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Falkenheim
« Reactie #205 Gepost op: 01 februari 2021, 16:42:13 »
Dat laatste zinnetje klopt deels,ik had niet meer ruimte om de spiraal te maken,het moest dus in die meter passend worden,anders had de spiraal dwars door de voorgevel van de schuur gekomen  ;D
Je snapt dat ik dat niet zag zitten,toch ?  ;)

Wat het de plaatjes betreft,ja daar heb ik niet bij stil gestaan,die worden na zoveel nieuwe plaatjes in volgorde van oudste plaatje op dat moment,verwijderd,om het op een max aantal te houden zodoende dat het gratis blijft  ::)

Zou willen zeggen,wil de plaatjes wel opzoeken,maar toen het HO verhaal hier stopte zijn de plaatjes ook hier op de pc verdwenen in het ronde archief,ik had/heb er niks meer aan/mee,dus opruimen maar  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #206 Gepost op: 01 februari 2021, 17:26:26 »
Vind dat je toch wat dingen moet willen opofferen voor de hobby hoor Floris. Een voorgevel is minder erg dan een vrouw lijkt me ?  ;D

Nee, lig er niet wakker van die fotos.
Morgen even nieuwe platen bestellen, dus ga deze platen houden voor, mje, rest stukjes ofzo denk ik.
Zie er niet direct een gebruik voor, tenzij voor landschapsbouw ofzo op een gegeven moment.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Falkenheim
« Reactie #207 Gepost op: 01 februari 2021, 18:13:51 »
Hoi Bart,

Maak ze eerst even van papier of karton.. (6 stuks)... kun je maat eerst nog controleren voordat je ze opnieuw laat maken

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Falkenheim
« Reactie #208 Gepost op: 01 februari 2021, 18:45:22 »
Waarom zaag je ze zeln niet en meteen in een boog? Kan je het passend zagen?

Heb ik ook gedaan met de ovalen, werkt perfect  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #209 Gepost op: 01 februari 2021, 20:29:43 »
Is ook nog niet zo'n slecht idee Bjorn.
Net even gaan uitmeten ( nog eens ).
Uiteindelijk of ik nu 3 platen bestel/gebruik om de trapeziums uit te zagen, of ik gebruik 3 platen om 3 halve circkels uit te laten zagen, uiteindelijk is dat hetzelfde.
Enige is wel bij de trapeziums heb je eigenlijk 2 platen van 5 mm dik op elkaar, dus totale dikte is dan 10 mm. Wil ik dat ook met de halve circkels bereiken, ga ik wel 2x zoveel platen nodig hebben, zijnde 6. Vermoed dat ik ook gewoon 3 platen van 8 mm kan gebruiken voor meer stevigheid als ik de halve circkels laat zagen. Ietsje duurder, maar goedkoper dan 6 platen van 5 mm dik.

Een ander iets om rekening bij te houden is dat ik de 3 halve circkels op 1 of andere manier aan elkaar moet kunnen monteren. Bij de trapeziums is dat makkelijk omdatje met de overleg/verschuiving zit waar de volgende plaat op komt. Bij de halve cirkels, heb je dat niet. Tenzij je aan de onder kant weer een platje vastmaakt dat 2 halve circkels verbind. Maar dan moet je wel weer oppassen met je doorrijhoogte van het daaronderliggende niveau.
Wordt vanzelf weer weggewerkt als je 6 halve circkels gebruiken en ze met een verschuiving van 90° aan elkaar vastlijmt. Maar dan zit je dus weer met het feit dat je 6 volle platen gaat moeten werken ipv 3.
Pfffffff, dilemmas ! Tot daar weer het idee dat de onderbouw al bij al wel zal meevallen. Ik wist op voorhand al wel dat de helixen ene uitdaging zouden worden, maar had eerst redelijk goede moed met de xls file, want uiteindelijk wil je zo weinig mogelijk houtafval, en toch min of meer de kosten van hout niet de spuigaten laten uitlopen, maar toch.

In elk geval nog een dagje om alles verder te laten bezinken en nadenken, morgen na het werk spring ik even bij de houttoko binnen om ook eens zijn mening te horen.

*edit* Zonet wel dit gevonden :



Hier hebben ze enkele lagen van de multiplex aan elke zijde van de multiplex weggehaalt om alzo de verschillende halve cirkels aan elkaar te monteren.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 20:36:30 door Falcon10 »