Nu snap ik waarom je zo'n dikke plaat hebt gekozen. Je dacht waarschijnlijk dat die van zichzelf stevig genoeg was. Maar dit is niet de gebruikelijke manier om een spoorbaan te bouwen. Je kunt beter een raamwerk van planken of stroken triplex maken en daar de plaat bovenop bevestigen. Dus een soort omgekeerde bak. En dan nog een paar extra planken overdwars of in de lengte er onder. De bovenplaat kan dan ook een stuk dunner zijn. Je poten zijn ook nogal aan de stevige kant. Zelf heb ik een gelijksoortige constructie, aan de achterkant rusten de secties op een lat tegen de muur, aan de voorkant staan er poten onder. Maar bij mij zijn de poten veel dunner, ik heb er 15mm dikke CV buis voor gebruikt. Als je niet op de spoorbaan hoeft te staan of te zitten is dat stevig genoeg.
Ik onderschrijf wat de heer Zondervan schrijft. MDF is niet geschikt voor een grote vrije overspanning. 25 mm is 50 x 50, 22 mm is 44 x 44, enz. Daarbij verwijs ik toch nog even naar mijn vorige post, waar ik een post van onze zuiderburen aanhaal, waarin beschreven wordt hoe ongezond onbehandeld MDF is.
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.
Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....
Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is.