Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Verstevigen MDF  (gelezen 18483 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2020, 20:24:59 »
Nu snap ik waarom je zo'n dikke plaat hebt gekozen. Je dacht waarschijnlijk dat die van zichzelf stevig genoeg was.
Maar dit is niet de gebruikelijke manier om een spoorbaan te bouwen. Je kunt beter een raamwerk van planken of stroken triplex maken en daar de plaat bovenop bevestigen. Dus een soort omgekeerde bak. En dan nog een paar extra planken overdwars of in de lengte er onder. De bovenplaat kan dan ook een stuk dunner zijn.

Je poten zijn ook nogal aan de stevige kant. Zelf heb ik een gelijksoortige constructie, aan de achterkant rusten de secties op een lat tegen de muur, aan de voorkant staan er poten onder. Maar bij mij zijn de poten veel dunner, ik heb er 15mm dikke CV buis voor gebruikt. Als je niet op de spoorbaan hoeft te staan of te zitten is dat stevig genoeg.

Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2020, 20:25:44 »
Ik onderschrijf wat de heer Zondervan schrijft. MDF is niet geschikt voor een grote vrije overspanning.  25 mm is 50 x 50, 22 mm is 44 x 44, enz. Daarbij verwijs ik toch nog even naar mijn vorige post, waar ik een post van onze zuiderburen aanhaal, waarin beschreven wordt hoe ongezond onbehandeld MDF is.

Zou je nog een keer de link naar de zuiderburen kunnen mailen?

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2020, 20:35:23 »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2020, 20:36:25 »
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)

Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.
En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2020, 20:41:10 »
De link naar de zuiderburen staat in reactie #7. (en nu ook hierboven)

Verder is mijn advies hetzelfde wat ik in mijn eerste reactie schreef, doe die mdf plaat weg en begin overnieuw met multiplex op een ondersteunend raamwerk. Gewoon de gebruikelijke manier waarop de meesten hun spoortafel bouwen.
En als je toch dat mdf wil aanhouden, maak er dan op zijn minst een raamwerk onder.

Dank allen en speciaal Klaas.

Ik zal eens een ontwerp sturen met raamwerk. Kijken of ik alles goed begrepen heb ;)

...en dank voor de link
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 20:43:18 door Luc2000 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2020, 20:41:30 »
Wat zou je nu adviseren? Verder gaan met MDF en U profielen, of de hele zaak opnieuw.....
Hoi Luc, heb je al een idee/wens inzak de scenery van de baan? Dit kan namelijk mede bepalen of het slimmer alles opnieuw op te bouwen of wat je nu hebt te laten liggen en aan de onderzijde 5e verstevigen (als ik het zo zie zou ik dan een partij CLS balken van 48x89 mm halen en die ca 600 mm hart op hart onder het mdf maken.

Persoonlijk zou ik het anders opbouwen, en dat zou ik ook zeker overwegen als je nog een beetje de hoogte in wil met je scenery. Vraagt natuurlijk wel een extra investering. Maar een goede basis heb je zeker veel plezier tijdens de opbouw van je baan ( en dan maar een locje minder is mijn motto)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2020, 20:47:37 »
Ik heb al een scenery plan, zal binnenkort wat posten.

Is CLS hout hetzelfde als vurenhout?

...en verstevigen in de lengte (Rail) of breedterichting? Krijg het gevoel dat daar anders over wordt gedacht.

...of gewoon beide richtingen?

Ter hoogte van de versteviging is het dus wel lastiger om gaten te boren of iets van onderbouw te maken.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2020, 20:52:31 »
CLS staat voor Canadian Lumber standard. Dat zijn balken met afgeronde randen. Dat wordt veel in de houtskeletbouw gebruikt omdat je daar minder snel je handen aan open haalt dan aan balken met scherpe randen.

Maar de afmeting die Frank noemt vind ik nogal fors. Die 48 mm mag ook wel 18 mm zijn, breed genoeg. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ze hoogkant zet.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2020, 20:55:47 »
In vervolg op mijn vraag over de richting van de versterking. Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is. Dus dan zou in mijn geval een lengte versteviging voldoende zijn.

Geldt dat ook voor populieren triplex, of buigt dat sneller door in de breedte dan MDF?

En vurenhout kan ook ipv CLS? Is dat bij handhaven MDF net zo goed en stevig als U profielen?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 20:58:46 door Luc2000 »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #39 Gepost op: 13 januari 2020, 21:16:21 »
Ik merk bij MDF dat doorbuigen in de breedte bij planken tot 90 cm eigenlijk geen issue is.

Ik waag dat te betwijfelen. MDF buigt al krom als je het een paar dagen schuin tegen de muur parkeert. Je mag eenmaal raden hoe ik dat weet. Leg maar eens een (rechte!) lat over je baan. Wedden dat de baan doorbuigt?
Reinier

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2020, 21:17:28 »
Verstevigingsplan (zwarte lijnen) met huidig MDF en versteviging met U profiel of vuren hout




Verstevigigingsplan (zwarte lijnen) o.b.v. populieren triplex en vuren latten

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 21:29:24 door Luc2000 »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2020, 21:18:39 »
CLS is vurenhout. CLS slaat alleen op de afgeronde randen en de gestandaardiseerde afmetingen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #42 Gepost op: 13 januari 2020, 21:21:11 »
Zo maak ik mijn baan, welliswaar in modules: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221705256#msg3221705256

En verder zijn er tal van meningen over de beste constructie en de beste materialen. Er zijn meerdere goede oplossingen, maar aan een raamwerk ontkom je niet.
Reinier

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #43 Gepost op: 13 januari 2020, 21:29:22 »
Hoi Luc,

Als je later toch nog problemen krijgt met je MDF als de baan in een vergevorderd stadium is heb je echt een probleem. Dus gewoon wegdonderen en triplex kopen. Anders krijg je later spijt dat je door bent gegaan met die waardeloze rommel.

Om te kunnen werken met water houtlijm mix om groen en ballast te lijmen moet je MDF ook in een paar flinke lagen verf zetten.

Doorhangen is al een probleem en opzwellen door vocht is het tweede probleem. Ik koop geen snipper MDF meer.

MDF gebruiken voor een spoorbaan is vragen om ellende. ( Voor anderen die willen beginnen met bouwen van een baan; voor spaanplaat geldt hetzelfde.) Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 21:31:25 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verstevigen MDF
« Reactie #44 Gepost op: 13 januari 2020, 21:32:49 »
Ruud (en anderen)


Rationeel gezien kan ik het helemaal volgen.....zie alleen een beetje op tegen het werk en de zooi met afvoeren ;)